Czy zakładając, że Spółka będzie w stanie ustalić jaka część wynagrodzenia Organizatora przypada (...)

Czy zakładając, że Spółka będzie w stanie ustalić jaka część wynagrodzenia Organizatora przypada na poszczególne elementy składowe konferencji (na podstawie kosztorysu), Spółka będzie miała prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie następujących usług organizacji merytorycznej części konferencji jubileuszowej, tj. pierwszego jej dnia:
? drobny poczęstunek serwowany podczas odwiedzin fabryki Spółki,
? przejazd na konferencję jubileuszową,
? przerwa kawowa,
? organizacja prezentacji i przemówienia przedstawicieli Spółki,
? wykład naukowy wygłoszony przez zewnętrznego eksperta (naukowca),
? posiłek (z wyłączeniem wydatków na wyroby alkoholowe),
? inne powiązane z powyższymi wydarzeniami wydatki, tj. koszty nabycia/wytworzenia zaproszeń, gadżetów z logo Spółki, banerów reklamowych, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08 lipca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 12 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wynagrodzenie organizatora konferencji jubileuszowej Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2010r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wynagrodzenie organizatora konferencji jubileuszowej Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest producentem opakowań z tworzyw sztucznych. Od 2001r. Spółka działa nieprzerwanie w obszarze produkcji i sprzedaży opakowań przemysłowych dla branży petrochemicznej, nawozowej, budowlanej, higienicznej oraz spożywczej. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych określonych w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535, z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), tj. w szczególności dokonywania odpłatnych dostaw towarów i odpłatnych świadczeń usług na terytorium kraju, eksportu towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Z okazji nadchodzącego jubileuszu działania przez Spółkę na rynku od 10 lat, Spółka postanowiła zorganizować konferencję jubileuszową, na którą zostało zaproszone bardzo szerokie grono obecnych i potencjalnych klientów Spółki. W konferencji jubileuszowej Spółka będzie reprezentowana przez kilku jej pracowników.

Organizacja konferencji jubileuszowej zostanie powierzona zewnętrznemu podmiotowi, profesjonalnie zajmującemu się tego typu działalnością (dalej: Organizator). Organizator zorganizuje konferencję w sposób kompleksowy, tj. będzie odpowiedzialny za niemalże każdy jej element składowy tak, aby wspólnie tworzyły one całe przedsięwzięcie.

Przedmiotowa konferencja będzie trwała dwa dni, a program i charakter każdego z nich będzie istotnie się od siebie różnił. Konferencja odbędzie się w centrum konferencyjnym Organizatora, przy czym należy podkreślić, iż Spółka nie pokrywa kosztów noclegu gości.

Pierwszy dzień konferencji jubileuszowej będzie miał charakter merytoryczny. Tego dnia przewidywane są następujące wydarzenia:

  • odwiedziny fabryki Spółki (w tym drobny poczęstunek, tj. kawa, herbata, ciastka, etc.)
  • przejazd z fabryki na konferencję jubileuszową,
  • przerwa kawowa,
  • przemówienie i prezentacja prezentowana przez przedstawicieli Spółki,
  • wykład naukowy wygłoszony przez zewnętrznego eksperta (naukowca),
  • posiłek po wykładzie (podczas którego, w niewielkiej ilości, serwowany będzie również alkohol).

Celem organizacji pierwszego dnia konferencji będzie zareklamowanie produktów Spółki, rozpowszechnienie marki i logo Spółki, zainteresowanie wyrobami Spółki, kształtowanie wiedzy o nich, a w szczególności zachęcanie do ich nabywania, ukazywanie ich wyższości nad produktami konkurencji.

Powyższe będzie realizowane w szczególności w drodze dyskusji pracowników Spółki z zaproszonymi osobami, przemówień i prezentacji, zwiedzenia fabryki, przekonywania do towarów Spółki w indywidualnych rozmowach z poszczególnymi kontrahentami, wysłuchiwania ich uwag. Ponadto, na konferencji jubileuszowej będą się znajdować banery z reklamowym logo Spółki. Logo to będzie również prezentowane na drukowanych materiałach reklamowych i informacyjnych, gadżetach, zaproszeniach, agendzie konferencji.

Wydarzenie rozpoczynające konferencję, czyli wizyta w fabryce, zostanie zorganizowane w celu ukazania, iż Spółka stosuje najlepsze technologie i wyroby do produkcji swoich towarów oraz odpowiednie standardy jakości, przez co kontrahenci dokonujący/planujący zakupy towarów Spółki, mogą być przekonani o ich najwyższej jakości. Sama fabryka Spółki nie posiada wystawnego, ani okazałego charakteru. Spółka posiada fabrykę w wiejskiej miejscowości o relatywnie małej wielkości, wystrój fabryki jest typowo industrialny, charakterystyczny dla podmiotów z grupy kapitałowej, do której należy Spółka.

W trakcie konferencji (pierwszego dnia) kontrahenci informowani będą również o ofercie handlowej Spółki, przekazywane im będą gadżety z logo Spółki (np. kubki, długopisy, figurki, zegarki, kalendarze) oraz drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Wartość jednostkowa tych gadżetów będzie kształtowała się na poziomie od kilkudziesięciu do około 100 PLN.

Spółka pragnie podkreślić, iż wybrała taką właśnie formę reklamy, której celem jest zachęcenie do dokonywania zakupów towarów Spółki oraz budowa wartości swojej marki, ze względu na specyfikę branży, w której działa. Spółka, jak podkreśliła na wstępie, jest producentem opakowań z tworzyw sztucznych. Posiada tym samym wąski i specyficzny krąg odbiorców, głównie z branż petrochemicznej, nawozowej, budowlanej, higienicznej oraz spożywczej. W opinii Spółki, przede wszystkim taka właśnie forma reklamy jak zorganizowanie dla swoich obecnych i potencjalnych kontrahentów konferencji jubileuszowej, powinna przynieść najlepsze rezultaty. W przypadku Spółki nie jest bowiem celowym reklamowanie się w prasie, telewizji czy radio, gdyż odbiorcy tych mediów nie znajdują się w kręgu potencjalnych nabywców towarów Spółki. Zdaniem Spółki, w jej przypadku znacznie lepiej sprawdzają się tzw. bezpośrednie rodzaje reklamy.

Drugi dzień będzie miał natomiast charakter rozrywkowy. Drugiego dnia zorganizowane zostaną:

  • program rozrywkowy polegający na zwiedzaniu okolicy, zabawy towarzyskie oraz kabaret,
  • posiłki pomiędzy poszczególnymi częściami programu rozrywkowego (podczas których, w niewielkiej ilości, serwowany będzie również alkohol).

Drugi dzień konferencji naukowej zostanie zorganizowany z myślą o budowaniu relacji z zaproszonymi kontrahentami, zbudowanie w ich oczach pozytywnego wizerunku Spółki.

Wszystkie wskazane powyżej elementy/zdarzenia, mające miejsce zarówno pierwszego jak i drugiego dnia konferencji, zorganizowane zostaną w ramach kompleksowej usługi organizacji konferencji przez Organizatora.

Spółka pragnie w tym miejscu podkreślić, iż celem Spółki jest nabycie usługi kompleksowej organizacji konferencji jubileuszowej. Świadczenia składowe nie mają dla Spółki znaczenia samego w sobie. Spółka nie zdecydowałaby się przykładowo na nabycie poszczególnych usług od szeregu dostawców. Spółka wybrała zakup usługi organizacji konferencji jubileuszowej właśnie od Organizatora, ponieważ zapewnił on Spółce kompleksowość jej wykonania. W konsekwencji, Spółka zostanie odciążona z obowiązku organizacji wszystkich czy też nawet niektórych składowych elementów we własnym zakresie (Spółka nie posiada personelu ani doświadczenia w tego typu przedsięwzięciach).

Organizator wystawi Spółce fakturę VAT opiewającą na jedną kwotę będącą ceną za kompleksowe zorganizowanie konferencji jubileuszowej (faktura będzie zwierać jedną pozycję).

Dodatkowo, Spółka może uzyskać od Organizatora kosztorys, w którym Organizator określi elementy wchodzące w skład ceny organizowanej konferencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakładając, że Spółka będzie w stanie ustalić jaka część wynagrodzenia Organizatora przypada na poszczególne elementy składowe konferencji (na podstawie kosztorysu), Spółka będzie miała prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie następujących usług organizacji merytorycznej części konferencji jubileuszowej, tj. pierwszego jej dnia:

  • drobny poczęstunek serwowany podczas odwiedzin fabryki Spółki,
  • przejazd na konferencję jubileuszową,
  • przerwa kawowa,
  • organizacja prezentacji i przemówienia przedstawicieli Spółki,
  • wykład naukowy wygłoszony przez zewnętrznego eksperta (naukowca),
  • posiłek (z wyłączeniem wydatków na wyroby alkoholowe),
  • inne powiązane z powyższymi wydarzeniami wydatki, tj. koszty nabycia/wytworzenia zaproszeń, gadżetów z logo Spółki, banerów reklamowych, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zakładając, że Spółka będzie w stanie ustalić jaka część wynagrodzenia Organizatora przypada na poszczególne elementy składowe konferencji (na podstawie kosztorysu), Spółka będzie miała prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie następujących usług organizacji merytorycznej części konferencji jubileuszowej, tj. pierwszego jej dnia :

  • drobny poczęstunek serwowany podczas odwiedzin fabryki Spółki,
  • przejazd na konferencję jubileuszową,
  • przerwa kawowa,
  • organizacja prezentacji i przemówienia przedstawicieli Spółki,
  • wykład naukowy wygłoszony przez zewnętrznego eksperta (naukowca),
  • posiłek (z wyłączeniem wydatków na wyroby alkoholowe),
  • inne powiązane z powyższymi wydarzeniami wydatki, tj. koszty nabycia/wytworzenia zaproszeń (w #189; wysokości tych kosztów), gadżetów z logo Spółki, banerów reklamowych, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych...

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej ustawa o CIT); we wniosku błędnie podano (Dz. U. nr 21, poz. 86, z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Stosownie zaś do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wobec braku legalnej definicji pojęcia ?reprezentacji', za celowe należy uznać odwołanie się do wykładni językowej tego pojęcia.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, reprezentacja oznacza ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną' (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007).

W opinii Spółki, reprezentację należy zatem rozumieć jako okazałość, wystawność wykraczającą poza przyjęte powszechnie zwyczaje w celu wywołania jak najlepszego wrażenia. Celem wydatków na reprezentację, zdaniem Spółki, jest kształtowanie i utrwalenie określonego wizerunku firmy w oczach kontrahentów.

Pojęcie reprezentacji jest również przedmiotem rozważań judykatury oraz praktyki organów podatkowych. Między innymi Dyrektor IS w Poznaniu w interpretacji z dnia 11 sierpnia 2008r., sygn. ILPB3/423-284/08-4/MB uznał, że: ?celem wydatków na reprezentację jest m.in. kształtowanie i utrwalanie określonego wizerunku zewnętrznego firmy w oczach klientów, kontrahentów i opinii publicznej oraz ułatwienie zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Dobre reprezentowanie, wywołujące korzystne postrzeganie przedsiębiorcy przez podmioty zewnętrzne, może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów, czy też innych okolicznościach?.

Z kolei reklama to działania mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego. Celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach, przekonywanie klientów do ich nabycia.

Jak uznał Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA) w wyroku z dnia 6 grudnia 2000r., sygn. SA/Rz 815/99, ?reklama to stosowanie przez producenta i sprzedawcę wszelkich form i środków oddziaływania na nabywcę, mających na celu intensyfikację sprzedaży dóbr oraz każdy przekaz zmierzający do promocji sprzedaży albo innych form korzystania z towarów i usług?. W wyroku z dnia 26 września 2000r., sygn. III SA 1994/1999, NSA stwierdził, że reklamą jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia.

W interpretacji z dnia 14 września 2004r., sygn. BI/005/0227/04 Dyrektor IS w Gdańsku stwierdził, że ?reklama to nie tylko rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości czy miejscach i możliwościach nabycia, ale również działania mające kształtować popyt poprzez poszerzanie wiedzy przyszłych nabywców o towarach w celu zachęcenia ich do nabywania towarów od tego właśnie, a nie innego podmiotu gospodarczego?.

Mając zatem na uwadze powyższe, można uznać, że celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu bądź do korzystania z usługi. Może to być realizowane za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu.

W opinii Spółki organizacja konferencji jako całość nosi znamiona zarówno reklamy jak i reprezentacji. Zatem dla określenia jaka część wydatków może powiększyć koszty uzyskania przychodów, celowe jest rozdzielenie wydatków posiadających stricte reprezentacyjny charakter od wydatków noszących znamiona reklamy.

Jak bowiem uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny (dalej: WSA) w wyroku z dnia 14 maja 2010r., sygn. III SA/Wa 2257/09, podatnik organizujący wydarzenie integracyjno-szkoleniowe może zaliczyć do kosztów reklamy będących kosztami uzyskania przychodu tylko konkretne wydatki przypisane działaniom reklamowym. Dla rozpoznania kosztów uzyskania przychodu spółka powinna dokonać rozdzielenia kosztów organizacji wydarzeń na koszty związane z reprezentacją i reklamą. Koszty organizacji jako całość nie mogą być uznane za koszt reklamy, ponieważ organizowane wydarzenia zawierają również elementy reprezentacji.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki w przypadku organizowanej konferencji jubileuszowej, wydatki poniesione na:

  • poczęstunek serwowany podczas odwiedzin fabryki Spółki,
  • przejazd na konferencję jubileuszową,
  • przerwę kawową,
  • przemówienie przedstawicieli Spółki,
  • wykład naukowy wygłoszony przez zewnętrznego eksperta,
  • posiłek (wyłączając koszty produktów alkoholowych)

? oraz wydatki związane z powyższymi wydarzeniami, jak zaproszenia, drukowane materiały reklamowe i informacyjne, gadżety z logo Spółki, powiększają koszty uzyskania przychodów.

Natomiast w przypadku wydatków poniesionych na rozrywkową część konferencji jubileuszowej (drugi dzień konferencji), tj. w szczególności:

  • program rozrywkowy polegający na zwiedzaniu okolicy oraz kabaret,
  • posiłki pomiędzy poszczególnymi częściami programu rozrywkowego (podczas których serwowany będzie również alkohol)

? oraz wydatki związane z powyższymi wydarzeniami, jako posiadające charakter reprezentacyjny, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Spółka uważa, że zgodnie z przywoływanymi powyżej definicjami ?reprezentacji? i ?reklamy?, koszty organizacji rozrywkowej części konferencji dla kontrahentów i przedstawicieli Spółki nie mogą być uznane ze koszt reklamy. Ich poniesienie nie służy bowiem kształtowaniu popytu na towary, usługi bądź markę Spółki, nie promuje jej ani zalet oferowanych przez nią produktów. Organizacja rozrywkowej części konferencji jubileuszowej stanowi dodatkową atrakcję dla kontrahentów zaproszonych przez Spółkę do udziału w konferencji. Jej zapewnienie jest elementem mającym wywoływać określone wrażenie na uczestnikach spotkania, wiążącym się z wytwornością i prestiżem. Wydatki poniesione na ten cel mają zatem charakter kosztów reprezentacji, wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Natomiast wydatki poniesione na organizację merytorycznej części konferencji jubileuszowej, jako posiadające reklamowy charakter, będą w opinii Spółki powiększały koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Spółki, brak jest bowiem podstaw do uznania, że wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację konferencji naukowej nie są wydatkami reklamowymi, a wydatkami na reprezentację. W ocenie Spółki, bezsprzeczny wydaje się związek przyczynowy, który zachodzi pomiędzy wydatkowaniem przez Spółkę kwot związanych ze zorganizowaniem konferencji jubileuszowej, a przychodami, które Spółka może osiągnąć w przyszłości w związku z prowadzeniem działalności.

Co więcej, o reklamowym charakterze świadczy fakt, iż intensyfikacja sprzedaży jest głównym celem, dla którego organizowana jest konferencja. Gdyby Spółka planowała zorganizować wyłącznie imprezę dla kontrahentów o reprezentacyjnym charakterze, w celu poprawy swojego wizerunku organizowana nie byłaby konferencja z wykładem specjalisty, wizytą gości w fabryce, a jedynie zostałaby zorganizowana dwudniowa impreza z wydarzeniami stricte rozrywkowymi.

W przypadku określonych wydatków Spółka pragnie odnieść się w sposób bardziej szczegółowy.

Jednym z nich jest wydatek poniesiony na organizację poczęstunku dla kontrahentów podczas zwiedzania fabryki Spółki. Zdaniem Spółki, wydatki poniesione na poczęstunek podczas wizyty zaproszonych gości w fabryce Spółki będą mogły zostać zaliczone do kosztów podatkowych z racji reklamowego charakteru wizyty gości w fabryce. Zwiedzanie fabryki zostanie bowiem zorganizowane w celu zapoznania kontrahentów z technologią stosowaną przy produkcji sprzedawanych przez Spółkę towarów, z wykorzystywanymi materiałami, technologią produkcji, standardami jakości. W opinii Spółki działania takie są zgodne z zasadami racjonalności ekonomicznej. Spółka poprzez zorganizowanie takiej wizyty dąży bowiem do maksymalizacji uzyskiwanych przychodów poprzez podjęcie próby przekonania kontrahentów, iż produkty Spółki są wyrobami najwyższej jakości. Z drugiej strony, wizyta ta nie ma na celu okazania zaproszonym gościom wystawności, okazałości Spółki, a jedynie ukazanie, iż Spółka stosuje najlepsze technologie i wyroby do produkcji swoich towarów oraz odpowiednie standardy jakości, przez co kontrahenci dokonujący/planujący zakupy towarów Spółki, mogą być przekonani o ich najwyższej jakości. Co więcej, sama fabryka Spółki nie posiada wystawnego ani okazałego charakteru. Spółka posiada fabrykę w wiejskiej miejscowości o relatywnie małej wielkości, wystrój fabryki jest typowo industrialny, charakterystyczny dla podmiotów z grupy kapitałowej, do której należy Spółka.

Na podobnym stanowisku stanął Dyrektor IS w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 17 października 2008r., sygn. ILPB3/423-450/08-4/MC, który uznając stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, odstąpił od uzasadnienia interpretacji. Jak zatem prawidłowo wskazał Wnioskodawca: ?zorganizowanie prezentacji fabryki, a także panelu dyskusyjnego z pracownikami Spółki pokazuje kontrahentom, iż użycie przez Spółkę najwyższej jakości materiałów podczas procesu technologicznego nie jest jedynie postulatem, wynikającym z informacji handlowych, ale realnym rozwiązaniem potwierdzonym uzyskanymi przez Podatnika standardami jakości. Dodatkowo, uzyskane przez kontrahentów informacje, dotyczące praktycznych aspektów montażu i instalacji sprzedawanych przez Spółkę wyrobów, mogą w istotny sposób ułatwić dystrybucję produktów Spółki, przekładając się tym samym na osiągane przez Wnioskodawcę przychody. Spółka jednocześnie wskazuje, iż dzięki charakterowi prezentacji fabryki, połączonej z panelem dyskusyjnym, na którym obecni są pracownicy kontrahentów, pracownicy Podatnika są w stanie nawiązać z nimi bezpośrednie relacje. Te kontakty zapewnią lepszą komunikację i zrozumienie potrzeb klientów Spółki, co przyczynić się może do zwiększenia sprzedaży wyrobów produkowanych przez Spółkę oraz do wzrostu przychodów Spółki pochodzących ze współpracy gospodarczej z tymi kontrahentami. W świetle powyższego, Wnioskodawca wskazuje, iż związek poniesionych wydatków, związanych z organizacją i przeprowadzeniem zwiedzania fabryki z przychodami uzyskiwanymi przez Spółkę jest oczywisty. Ponoszenie przedmiotowych wydatków umożliwia bowiem zapoznanie kontrahentów z produkowanymi przez Spółkę wyrobami, co w konsekwencji może się przyczynić do zwiększenia przychodów Spółki.

Ponadto dzięki charakterowi imprezy, pracownicy Podatnika są w stanie nawiązać z przedstawicielami kontrahentów bezpośrednie relacje, które zapewnią lepszą komunikację i zrozumienie potrzeb klientów Spółki, co również przyczynia się do wzrostu przychodów Spółki pochodzących ze współpracy gospodarczej z tymi kontrahentami. W rezultacie należy stwierdzić, że poniesienie tych wydatków pozwala racjonalnie przyjąć, że dzięki lepszej znajomości właściwości produktów Spółki wśród kontrahentów, zwiększy się zapotrzebowanie na oferowane przez Wnioskodawcę produkty. Tym samym należy uznać, iż pierwsza przesłanka zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest bezsprzecznie spełniona.?

Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor IS w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2008r., sygn. ILPB3/423-44/08-3/MC, w której organ stwierdził: ?(...) wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z zapraszaniem kontrahentów na targi branżowe oraz z wyjazdami, w trakcie których prezentowane są np. fabryki w Niemczech (tj. wydatki organizacyjne, przejazd, nocleg, wyżywienie) można (...) zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?.

Jak uznał NSA w wyroku z dnia 2 lutego 1999r., sygn. SA/Rz 834/97 ?aby uznać za koszty uzyskania przychodów wydatki poniesione na reklamę konieczne jest, (...) aby wydatki na reklamę były celowe tzn. aby między tymi wydatkami a przychodem zachodził związek przyczynowy tego typu, że poniesione wydatki mają wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Nie ulega przy tym żadnej wątpliwości, że fakt poniesienia owych wydatków na reklamę podatnik winien wykazać w sposób nie budzący wątpliwości.?

Spółka podziela również pogląd wyrażony przez Dyrektora IS w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 27 sierpnia 2009r., iż ?decydujące znaczenie dla stwierdzenia tego, czy wydatki związane z danym spotkaniem mogą być kwalifikowane jako koszty reprezentacji, ma charakter spotkania?.

Kolejnym wydatkiem, do którego Spółka chciała się szczegółowo odnieść, jest wydatek poniesiony na posiłek, który zorganizowany będzie po wykładzie wygłoszonym przez zewnętrznego eksperta (z wyłączeniem wydatków poniesionych na nabycie napojów alkoholowych). Spółka uważa, iż jako że wydarzenia przewidziane na pierwszy dzień będą trwać wiele godzin, zapewnienie zwiedzającym spożycia posiłku jest wydatkiem niezbędnym. Posiłek, jako konieczny element składowy kilkugodzinnego zwiedzania, przejazdu do miejsca gdzie odbędzie się konferencja jubileuszowa, wysłuchania wykładu i dyskusji (czyli związanych z pewnym wysiłkiem fizycznym i umysłowym czynności spacerowania, rozmów, prezentacji, etc.) ma związek z osiąganymi przez Spółkę przychodami.

Jak łatwo sobie wyobrazić, nie zapewniając gościom posiłków, Spółka prawdopodobnie osiągnęłaby efekt całkowicie odmienny od zamierzonego. Negatywnie mógłby być bowiem odebrany fakt, iż mimo kilkugodzinnego uczestniczenia w wydarzeniach konferencji jubileuszowej przewidzianych na pierwszy dzień, Spółka nie zapewniła gościom poczęstunku. Działania takie byłyby w opinii Spółki sprzeczne ze standardami biznesowymi i podstawami kultury, tym bardziej, iż niektórzy goście zaproszeni na konferencję organizowaną przez Spółkę przybędą z odległych miejscowości, a nawet z zagranicy. Nie zapewniając posiłku Spółka najpewniej nie byłaby w stanie przekonać gości do przyjazdu na konferencję, a tym samym zachęcić kontrahentów do nabywania towarów i usług przez nią oferowanych, co jest podstawowym celem organizowanej konferencji jubileuszowej.

Spółka pragnie również podkreślić, iż zgodnie z powszechną praktyką organów skarbowych, wydatki na poczęstunek (np. ciastka, kawa, herbata, woda mineralna, soki) dla kontrahentów Spółki, serwowany podczas ich wizyt w siedzibie Spółki, tj. w trakcie prowadzonych tam rozmów biznesowych mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Takie stanowisko zostało potwierdzone przykładowo przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 15 stycznia 2010r., sygn. IBPBI/2/423-1260/09/PC, w której stwierdził, iż ?odnosząc powyższe do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego należy stwierdzić, że wydatki z tytułu zakupu kawy, herbaty, słodyczy, napojów bezalkoholowych, serwowanych w trakcie spotkań z kontrahentami i pracownikami w siedzibie Spółki - jeśli nie noszą znamion wystawności, są zwyczajowo przyjęte, to jako wydatki nie wymienione w tzw. negatywnym katalogu kosztów mogą stanowić, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów?.

Identyczne stanowisko zaprezentowali również przykładowo:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2009r., sygn. IBPBI/1/415-812/09/ESZ,
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 3 grudnia 2009r., sygn. IPPB1/415-752/09-2/EC,
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 2 grudnia 2009r., sygn. ILPB3/423-755/09-2/MC.

Jeśli zatem wydatki na poczęstunek dla kontrahentów Spółki, serwowany podczas ich wizyt w siedzibie Spółki, tj. w trakcie prowadzonych tam rozmów biznesowych mogą powiększać koszty uzyskania przychodów, to w opinii Spółki mogą również zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów wydatki na poczęstunek, który serwowany będzie przy okazji zwiedzania zakładu Spółki. Cel będzie bowiem taki sam, tj. zabezpieczenie i zwiększenie przychodów Spółki w przyszłości.

Spółka pragnie podkreślić, iż przemówienie reprezentanta Spółki również podkreśli i dopełni reklamowy charakter organizowanej konferencji. Reprezentant Spółki będzie bowiem podczas przemówienia przekonywał o jakości produktów Spółki, zachęcał do ich nabywania przez kontrahentów.

Co się zaś tyczy wydatków związanych zarówno z pierwszym jak i drugim dniem, tj. np. kosztów zaproszeń na konferencję, Spółka stoi na stanowisku, iż będzie ona uprawniona do powiększenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę stanowiącą #189; wartości wydatków związanych z dwoma dniami konferencji (jako że konferencja trwać będzie dwa dni).

Jak Spółka podkreślała powyżej, celem zorganizowania konferencji jubileuszowej jest umocnienie relacji biznesowych oraz pogłębienie współpracy z dotychczasowymi kontrahentami, rozpoczęcie współpracy z nowymi klientami, nawiązanie nowych kontaktów, reklamowanie produktów Spółki, rozpowszechnienie marki i logo Spółki, zainteresowanie wyrobami Spółki, kształtowanie wiedzy o nich.

Merytoryczna część konferencji jubileuszowej nosi zatem znamiona reklamy, a nie reprezentacji. Celem organizowanej konferencji jubileuszowej nie jest dążenie do poprawy wizerunku Spółki, lecz promocja produkowanych przez Spółkę towarów. Organizowana konferencja jubileuszowa pozostaje w związku z działalnością Spółki. Działania te są racjonalne i nakierowane na osiągnięcie konkretnego efektu w postaci intensyfikacji sprzedaży. W konsekwencji, należy stwierdzić, że wydatki poniesione na organizację merytorycznej części konferencji jubileuszowej, jako odznaczające się reklamowym charakterem, będą powiększały koszty uzyskania przychodów.

Stanowisko swoje Spółka opiera m.in. na następujących stanowiskach organów podatkowych:

  • Dyrektora IS w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 17 października 2008r. nr ILPB3/423-450/08-4/MC, w której organ uznał, że ?Poniesione przez Spółkę wydatki na druk i wysyłką imiennych zaproszeń oraz wydatki na artykuły spożywcze ponoszone przez Spółkę w związku z zamkniętymi imprezami organizowanymi w prowadzonych przez Spółką restauracjach i wydatki na zakup alkoholi oferowanych gościom w czasie imprez zamkniętych, stanowią wydatki na reklamę Spółki. Można zatem uznać je na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem jednak, iż wydatki te pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z uzyskiwanymi przychodami (zachowaniem, zabezpieczeniem źródeł przychodów) oraz są prawidłowo udokumentowane.'
  • Dyrektora IS w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lutego 2009r. nr IPPB5/423-232/08-2/AS, w której Dyrektor IS uznał, że ?Celem zorganizowanego spotkania promocyjnego była prezentacja własnych usług potencjalnym kontrahentom. W trakcie ww. spotkania zaproszeni goście mogli poznać walory poszczególnych segmentów działalności Hotelu, poprzez przekazanie do ich dyspozycji poczęstunku (zarówno z restauracji jak i baru hotelowego), ukazanie klimatu pobytu w hotelu, oprowadzenie zaproszonych gości po pokojach hotelowych celem pokazania oferowanych warunków pobytu przebywającym gościom, zaprezentowanie sal konferencyjnych i ich wyposażenia technicznego, przedstawienie innych wydzielonych pomieszczeń hotelowych (takich jak sauna, siłownia, gabinetu odnowy), w których przebywający goście mogą spędzić czas wolny oraz mają możliwość obejrzenia występów zespołów muzycznych.'
    Zatem tylko wydatki bezpośrednio związane ze szkoleniami, takie jak: transport, wynajem sali, sprzętu, wynagrodzenie trenerów, wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie osób biorących udział w szkoleniu oraz materiały szkoleniowe, zdaniem organu II instancji stanowić będą koszty uzyskania przychodów jako wydatki związane z bieżącą działalnością Spółki, jeżeli szkolenie przeprowadzone zostanie w celu osiągnięcia przychodów oraz udokumentowane dla celów podatkowych. Ponadto przedmiotowe wydatki będą stanowić koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że organizowane szkolenia mają związek z działalnością Spółki nie noszą cech okazałości i wystawności wykraczającej poza przyjęte powszechnie zwyczaje.'
  • Dyrektora IS w Poznaniu, który w interpretacji indywidualnej z dnia 11 stycznia 2010r., sygn. ILPB3/423-970/09-2/AO uznał, że ?W celu organizacji imprezy Wnioskodawca ponosi koszty: zabudowy podestów dla wyeksponowania samochodów, zatrudnienia pracowników do obsługi samochodów, dodatkowego oświetlenia samochodów dla wyeksponowania ich walorów estetycznych, nagłośnienia i oprawy muzycznej, wynajmu telewizorów, na których prezentowane są filmy pokazujące samochody na jazdach testowych.

    Prezentacji towarzyszy poczęstunek dla wszystkich uczestników.
    Poniesione przez Spółką wydatki na organizację imprezy, podczas której prezentowane są modele samochodów oraz ich możliwości techniczne, spełniają przesłanki umożliwiające zaliczenie ich do reklamy. A wydatki związane z reklamą, co do zasady nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Również wydatki na zakup usług cateringowych, w celu poczęstunku dla odwiedzających, będą stanowić koszty uzyskania przychodu, o ile nie mają charakteru wystawności lub okazałości, tj. o ile nie odbiegają od zasad ogólnie przyjętych w tego rodzaju przypadkach.
    W świetle powyższych przepisów, należy stwierdzić, iż koszty zorganizowania imprezy, podczas której prezentowane są nowe i dotychczasowe modele samochodów, a w szczególności koszty cateringu, jako wydatki nie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ww. ustawy.'

  • Dyrektora IS w Bydgoszczy, który w interpretacji z dnia 21 grudnia 2009r., sygn. ITPB3/423-554/09/MT, uznał, że ?w sytuacji, gdy głównym celem organizacji opisanej akcji marketingowej była reklama pojazdów i innych towarów handlowych oferowanych przez Spółką, tj. zachęcenie do nabywania ww. towarów poprzez ich prezentację, przekazywanie informacji o zaletach stosowanych technologii, ich wpływie na cechy produktu finalnego, itp. i jeśli możliwość uczestniczenia w tym spotkaniu nie została ograniczona do grupy wyselekcjonowanych podmiotów gospodarczych, ale stanowiła szerzej dostępną formę prezentacji towarów, można uznać, że miała ona charakter reklamowy. Wydatki związane z jej organizacją w postaci poczęstunku (obiadu) dla kontrahentów mogą wówczas zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile zapewnienie poczęstunku stanowi przejaw gościnności niewykraczający poza główny cel spotkania, tj. reklamę produktów (towarów) Spółki. Podobnie, koszty zakwaterowania i pełnego wyżywienia kontrahentów można uznać za koszty podatkowe, jeżeli ich poniesienie służyło realizacji celów reklamowych i było konieczne z uwagi na charakter i czas trwania organizowanego spotkania'.
  • Dyrektora IS w Bydgoszczy, który w interpretacji z dnia 18 września 2008r., sygn. ITPB3/423-385/08/AM stwierdził, że ?Spółka organizuje konferencje dla swoich kontrahentów w celu utrwalenia marki Spółki, utrzymania klienta i pogłębienia współpracy. Ponoszone w związku z powyższym wydatki obejmują m.in. koszt imprezy towarzyszącej.
    Mając na uwadze powyższe, wydatki związane z organizacją konferencji dla kontrahentów (wynajęcie sali, rzutnika, usługi hotelowe i gastronomiczne) spełniają przesłanki uznania ich za koszt uzyskania przychodów. Jednakże ww. warunków nie realizują wydatki związane z organizacją imprez towarzyszących konferencjom (występy artystyczne i koszty zorganizowania bankietu ? w tym gastronomia) gdyż noszą znamiona wystawności, okazałości, a więc mają cechy wydatków na reprezentację. Ponadto nie stanowią elementu niezbędnego do realizacji głównego celu szkolenia, czyli przekazania stosownej wiedzy na temat produktów Spółki, czy realizacji celów marketingowych. Natomiast zapewnienie uczestnikom szkolenia dodatkowych atrakcji po przeprowadzeniu zaplanowanego dziennego programu szkoleniowego bezsprzecznie świadczy o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego postrzegania Spółki na zewnątrz'.
  • Dyrektora IS w Warszawie, który w interpretacji z dnia 11 marca 2010r., sygn. IPPB5/423-33/10-4/JC uznał, że ?W przypadku konferencji organizowanych przez podmioty trzecie Spółka pokrywa m.in. następujące koszty: wydatki związane z przejazdem/przelotem, wydatki związane z noclegami, koszty wyżywienia, koszty związane z uczestnictwem w konferencji (jeżeli uczestnictwo w danej konferencji jest odpłatne), pozostałe koszty, które są niezbędne z udziałem kontrahentów w konferencji. W tym przypadku Spółka nie zleca zorganizowania całości wyjazdu firmie zewnętrznej, lecz nabywa poszczególne usługi na własną rzecz i we własnym imieniu.
    W przypadku konferencji organizowanej przez Spółkę, pokrywa ona całość kosztów zorganizowania konferencji (najem sali, wynagrodzenie dla wykładowców, usługę cateringową) oraz wydatki związane z przejazdami i uczestnictwem w konferencji zaproszonych kontrahentów.
    Wnioskodawca podkreśla, iż w trakcie konferencji Spółka przekazuje kontrahentom informacje o aktualnej ofercie handlowej, udziela informacji nt. sposobu funkcjonowania preparatów, zapoznaje kontrahentów z możliwymi zastosowaniami produktów.
    Mając na uwadze powyższe, koszty przedmiotowych konferencji, szkoleń, stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki, jeżeli konferencje, szkolenia, sympozja przeprowadzone zostały w celu osiągnięcia przychodów stosownie do omawianego art. 15 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami) oraz zostały właściwie udokumentowane dla celów podatkowych'.
  • Dyrektora IS w Bydgoszczy, który w interpretacji z dnia 26 listopada 2008r., sygn. ITPB3/423-468a/08/MT uznał, że ?A zatem, w sytuacji, gdy głównym celem organizacji konferencji (szkolenia) była reklama usług oferowanych przez Wnioskodawcę, tj. zachęcenie do zlecania mu określonych zadań w ramach outsourcingu i jeśli faktycznie każdy zainteresowany mógł wziąć udział w tej formie prezentacji reklamowej, a niewielka liczba uczestników była wynikiem małego zainteresowania, a nie ich selekcji, to wydatki na organizację części ?merytorycznej?tego spotkania mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Również wynagrodzenie za usługi cateringowe można wówczas uznać za koszt podatkowy, o ile zapewnienie poczęstunku stanowi przejaw gościnności nie wykraczający poza główny cel tego spotkania, tj. reklamę usług Spółki'.
  • Dyrektora IS w Poznaniu, który w interpretacji z dnia 21 lipca 2008r., sygn. ILPB3/423-237/08-2/MM, który stwierdził, iż ?koszty przedmiotowych konferencji, szkoleń i spotkań promocyjnych, obejmujące wydatki na: wynajem sali czy sprzętu, materiały konferencyjne i szkoleniowe, usługi hotelowe, usługi transportu lotniczego oraz pozostałego transportu, tj. bilety lotnicze, PKP, Taxi (transport kolejowy, taksówki, komunikacja miejska), ubezpieczenia uczestników (grupowe, indywidualne), opłaty rejestracyjne, zakup produktów spożywczych oraz usług gastronomicznych pod warunkiem, że nie noszą znamion reprezentacji (z wyłączeniem alkoholowych), wynagrodzenia wykładowców, prelegentów, a także napiwki stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki, jeżeli konferencje, szkolenia i spotkania promocyjne przeprowadzone zostały w celu osiągnięcia przychodów stosownie do omawianego art. 15 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami) oraz zostały właściwie udokumentowane dla celów podatkowych (...).

Natomiast wydatki poniesione na zakup produktów alkoholowych, organizację w czasie wolnym imprez towarzyszących mających charakter rozrywkowy (wycieczki dla uczestników, bilety do teatru, kina) - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów'.

Spółka chciałaby w tym miejscu zauważyć, iż nawet jeśliby uznać, iż wydatki poniesione na organizację pierwszego dnia konferencji jubileuszowej nie mają charakteru reklamowego, to wydatki te będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach, ze względu na fakt, iż wydatki poniesione przez Spółkę spełniają przesłanki określone w przepisach ustawy o CIT oraz wypracowane przez orzecznictwo sądów administracyjnych, tj. wydatek został poniesiony przez podatnika, poniesiony koszt jest rzeczywisty (definitywny), poniesiony koszt pozostaje w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, koszt został poniesiony w celu uzyskania przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów, koszt będzie właściwie udokumentowany.

Reasumując, Spółka uważa, iż wskazane w treści wniosku wydatki, związane z organizacją merytorycznej części konferencji jubileuszowej, a poniesione przez Spółkę, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej w dalszej części skrótem ?updop?), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów ? dla celów podatku dochodowego ? składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną. Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.:

  • konieczność faktycznego, co do zasady, poniesienia wydatku,
  • poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie ? zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami ? pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 updop. Z powyższego przepisu wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty promocji, reklamy i marketingu. Są to szeroko rozumiane działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Mogą być one realizowane za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić promocję, reklamę towaru, usługi, a także promocję, reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia ?reprezentacji? należy zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa ? odnieść się do definicji słownikowej tego pojęcia. W internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) pojęcie to zostało zdefiniowane następująco: ?reprezentacja? to ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną?.

Zgodnie z przyjętym od lat poglądem doktryny prawa podatkowego, za reprezentację uznaje się ?występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów? (Brzeziński B., Kalinowski M., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159). Z powyższego wynika, iż o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami. Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do:

  • stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jak i
  • stworzenia korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż z okazji nadchodzącego jubileuszu, Spółka postanowiła zorganizować konferencję jubileuszową, na którą zostało zaproszone szerokie grono obecnych i potencjalnych klientów Spółki. Organizacja konferencji zostanie powierzona zewnętrznemu podmiotowi, profesjonalnie zajmującemu się tego typu działalnością.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż koszty dotyczące pierwszego dnia przedmiotowej konferencji, obejmujące wydatki na drobny poczęstunek serwowany podczas odwiedzin fabryki Spółki, przejazd na konferencję, przerwę kawową, organizację prezentacji i przemówienia przedstawicieli Spółki, wykład naukowy wygłoszony przez zewnętrznego eksperta (naukowca), posiłek (z wyłączeniem wydatków na wyroby alkoholowe) oraz inne powiązane z powyższymi wydarzeniami wydatki, tj. koszty nabycia/wytworzenia zaproszeń, gadżetów z logo Spółki, banerów reklamowych, drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki, jeżeli konferencja jubileuszowa zostanie przeprowadzona w celu osiągnięcia przychodów stosownie do omawianego art. 15 updop (wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami) oraz zostały właściwie udokumentowane dla celów podatkowych, zgodnie z art. 9 ust. 1 tejże ustawy.

Natomiast wydatki poniesione na zapewnienie uczestnikom dodatkowych atrakcji w drugim dniu konferencji w postaci programu rozrywkowego polegającego na zwiedzaniu okolicy, zabaw towarzyskich, kabaretu, posiłków podczas których będzie serwowany alkohol - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wydatki te noszą znamiona wystawności, okazałości, a więc mają cechy wydatków na reprezentację, ponadto nie wiążą się ze specyfiką prowadzonej przez Spółkę działalności. Ich charakter bezsprzecznie świadczy o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego postrzegania Spółki na zewnątrz.

Stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie stanu faktycznego wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IBPBI/1/415-812/09/ESZ, interpretacja indywidualna

IBPBI/2/423-1260/09/PC, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-237/08-2/MM, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-44/08-3/MC, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-450/08-4/MC, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-755/09-2/MC, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-970/09-2/AO, interpretacja indywidualna

IPPB1/415-752/09-2/EC, interpretacja indywidualna

IPPB5/423-232/08-2/AS, interpretacja indywidualna

IPPB5/423-33/10-4/JC, interpretacja indywidualna

ITPB3/423-385/08/AM, interpretacja indywidualna

ITPB3/423-468a/08/MT, interpretacja indywidualna

ITPB3/423-554/09/MT, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika