Czy całkowita wartość dochodu osiągniętego przez Spółkę ze sprzedaży Komponentów korzystać (...)

Czy całkowita wartość dochodu osiągniętego przez Spółkę ze sprzedaży Komponentów korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytułu prowadzenia przez nią działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie uzyskanego zezwolenia (w ramach dostępnego limitu zwolnienia)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 15 października 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 18 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu osiągniętego z tytułu prowadzenia przez Spółkę działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie uzyskanego zezwolenia, uzyskanego ze sprzedaży komponentów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu osiągniętego z tytułu prowadzenia przez Spółkę działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie uzyskanego zezwolenia, uzyskanego ze sprzedaży komponentów.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania komponentów do pojazdów samochodowych (dalej: ?Komponenty?).

Dotychczas Spółka prowadziła działalność wyłącznie poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: ?SSE?) i tym samym nie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r., nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: ?updop?). Obecnie Spółka przenosi działalność na teren Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: ?SSE? lub ?Strefa?). Spółka będzie prowadzić na terenie SSE działalność w oparciu o uzyskane już zezwolenie z 6 listopada 2012 r., które obejmuje swoim zakresem produkcję Komponentów.

Co do zasady, na terenie SSE prowadzony będzie kompletny proces produkcyjny Komponentów obejmujący w szczególności przygotowanie produkcji, obróbkę mechaniczną (przetworzenie surowców, montaż półfabrykatów, etc), testowanie produktów gotowych, kontrolę jakości i certyfikację.

W przypadku produkcji określonych rodzajów Komponentów mogą mieć miejsce sytuacje, w których Spółka w procesie produkcji w ograniczonym zakresie będzie korzystać z usług zewnętrznych kooperantów. Wówczas wybrane etapy procesu produkcyjnego wykonywane będą przez kooperantów zewnętrznych, którzy mogą nie prowadzić swojej działalności na terenie Strefy. Zakończenie procesu produkcji danego rodzaju Komponentu będzie odbywać się na terenie zakładu Spółki, zlokalizowanego w SSE. Każdorazowo, to Spółka przeprowadzać będzie finalne testowanie, kontrolę jakości oraz certyfikację wyrobu gotowego (Komponentu).

Konieczność zaangażowania kooperantów zewnętrznych jest w szczególności rezultatem ciągłego podnoszenia efektywności prowadzonej działalności, co z kolei jest wynikiem presji ze strony klientów Spółki, aby dostarczane podzespoły posiadały coraz korzystniejsze parametry i właściwości przy malejących cenach jednostkowych. W konsekwencji, dla obsługi wybranych czynności w ramach cyklu produkcyjnego niezbędne staje się wykorzystanie jednostek zewnętrznych i elastyczne korzystanie z nich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy całkowita wartość dochodu osiągniętego przez Spółkę ze sprzedaży Komponentów korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytułu prowadzenia przez nią działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie uzyskanego zezwolenia (w ramach dostępnego limitu zwolnienia)?

Zdaniem Spółki, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Mając na uwadze powyższe przepisy, należy wskazać, że aby dana działalność mogła korzystać ze zwolnienia w ramach SSE, przedsiębiorca musi spełnić dwa podstawowe warunki tj.:

  1. działalność ta musi być prowadzona na terenie SSE oraz
  2. działalność musi zostać określona w posiadanym zezwoleniu strefowym.

Tym samym, mając na uwadze, że:

  • Spółka nie będzie prowadzić działalności produkcyjnej poza terenem SSE oraz
  • działalność w zakresie produkcji Komponentów określona jest w treści uzyskanego przez Spółkę zezwolenia,

w opinii Wnioskodawcy całość dochodu osiągniętego ze sprzedaży Komponentów objęta będzie zakresem zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w ramach dostępnego limitu zwolnienia.

Jednocześnie, ponoszone przez Spółkę na rzecz kooperantów w ramach jej działalności strefowej koszty będą miały w całości wpływ na wynik tej działalności (koszty te obniżą więc wartość dochodu Spółki, który podlegać będzie zwolnieniu). Wnioskodawcy znane są również liczne interpretacje indywidualne prawa podatkowego potwierdzające, iż współpraca z kooperantami zewnętrznymi nie powinna być rozumiana jako przeniesienie działalności przedsiębiorcy strefowego poza teren SSE.

Stanowisko takie, potwierdzające, iż koszty wynikłe ze współpracy z kooperantami zewnętrznymi mają wpływ na wynik działalności strefowej (są kosztem strefowym), zostało wyrażone m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 września 2011 r. (sygn. ILPB3/423-370/10/11-S/MM);
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 stycznia 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-1291/10/AK).

Spółka podkreśla, iż w obecnych realiach gospodarczych, w wielu przypadkach wyjątkowo trudne jest wykonanie całego procesu produkcyjnego na terenie SSE bez udziału kooperantów zewnętrznych. Powyższe jest wynikiem rozwoju technologicznego, rosnącej specjalizacji działalności oraz coraz bardziej zaawansowanego podziału pracy i funkcji wytwórczych w ramach procesów produkcyjnych. Wykonywanie wszelkich czynność produkcyjnych przez jednego przedsiębiorcę w jednej lokalizacji jest w praktyce spotykane obecnie jedynie w przypadku procesów produkcji wyrobów niezaawansowanych technologicznie. Ponadto Spółka pragnie wskazać, iż żadna działalność gospodarcza nie może zostać uznana za w pełni ?samowystarczalną?, a zatem każdy przedsiębiorca, również działający na terenie SSE, jest zmuszony korzystać z usług innych podmiotów zewnętrznych, co nie może automatycznie przesądzać, że działalność taka jest przenoszona częściowo poza teren SSE (przykładowo: nabycie mediów od kontrahentów działających poza SSE).

Ponadto współpraca podmiotów działających na terenie SSE z kooperantami zewnętrznymi jest naturalnym procesem występującym w obrocie gospodarczym, a jednym z celów tworzenia SSE jest rozwój gospodarczy całego regionu, w tym również intensyfikacja współpracy przedsiębiorców działających w danym regionie. Spółka podkreśla jednocześnie, iż w każdym przypadku na terenie zakładu Spółki będzie następować zakończenie procesu produkcyjnego. Gotowe Komponenty każdorazowo będą dystrybuowane przez dział dystrybucyjny funkcjonujący w ramach zakładu Spółki na terenie SSE. Na terenie SSE następować będzie także certyfikacja jakościowa danego Komponentu, warunkująca w ogóle możliwość jej zbycia odbiorcom.

Ponadto przepisy regulujące działalność SSE nie wskazują definicji pojęcia wyrobu wyprodukowanego na terenie SSE. Zdaniem Spółki, mając na uwadze obecnie obowiązujące przepisy oraz realia gospodarcze, oceniając czy dany produkt został wyprodukowany na terenie SSE pod uwagę należy wziąć kryterium ilości, a w szczególności istotności procesów produkcyjnych realizowanych przez kontrahentów poza SSE. Jeżeli zatem zasadnicze etapy procesu produkcyjnego, w tym jego zakończenie, będą prowadzone na terenie zakładu Spółki SSE, a jedynie niektóre etapy produkcji będą prowadzone przez zewnętrznych kooperantów Wnioskodawcy, to wyprodukowane w ten sposób Komponenty należy uznać za produkt, którego sprzedaż przez Spółkę generuje dochód podlegający w całości zwolnieniu z opodatkowania.

Za prawidłowością stanowiska przedstawionego przez Spółkę przemawia również wykładnia historyczna przepisów regulujących funkcjonowanie SSE. Zgodnie np. z § 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r.

w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej (?), przez towar wytworzony na terenie strefy należało rozumieć towar uzyskany w wyniku wytworzenia, obróbki lub przetworzenia na terenie strefy, jeśli wartość pomniejszona o podatek od towarów i usług wszystkich użytych do jego wytworzenia materiałów (składników, surowców, komponentów, części) wytworzonych na terenie strefy, oraz usług wykonanych na jej terenie jest nie mniejsza niż 30% zapłaconej za towar ceny, pomniejszonej o podatek od towarów i usług.

W opinii Wnioskodawcy, skoro Ustawodawca zdecydował się na uchylenie wskazanego przepisu i nie wprowadził jego odpowiednika w innych aktach prawnych obowiązujących na moment wydania zezwolenia dla Spółki, czy też obowiązujących obecnie, należy uznać, iż nastąpiła świadoma rezygnacja ze sztywnego kryterium klasyfikowania wyrobów strefowych na podstawie wartości użytych do jego produkcji materiałów/wykorzystanych usług. Tym samym, Ustawodawca dostosował brzmienie przepisów do aktualnych realiów obrotu gospodarczego, w których przedsiębiorcy dla zachowania konkurencyjności coraz częściej zmuszeni są do korzystania z wyspecjalizowanych jednostek zewnętrznych.

Podsumowując, w opinii Spółki, z uwagi na spełnienie wszystkich przesłanek zwolnienia, określonych w przepisach updop, dochód Spółki osiągnięty ze sprzedaży Komponentów w całości korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności w SSE.

Zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko jest powszechnie akceptowane przez organy podatkowe, zarówno w interpretacjach indywidualnych sprzed kilku lat (przykładowo można tu wskazać interpretację Naczelnika ? Urzędu Skarbowego w S. z 23 grudnia 2005 r.; sygn. ?), jak i w interpretacjach wydanych w ostatnim okresie przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, przykładowo:

  • interpretacja indywidualna z 1 sierpnia 2011 r., (sygn. IBPBI/1/423-34/11/KB), w której organ wskazał, iż: jeżeli usługi świadczone przez osoby trzecie, stanowią jedną z faz produkcji produkowanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę wyrobów, a produkcja i sprzedaż wszystkich wskazanych we wniosku profili mieści się w zakresie PKWiU określonych w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, to dochód uzyskany z ich sprzedaży, jako dochód uzyskany z działalności strefowej, w całości korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych;
  • interpretacja indywidualna z 22 listopada 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-1062/12/SD), w której organ wskazał, iż: Mając na względzie cytowane powyżej przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli czynności w ramach fazy wdrożeniowej fizycznie wykonywane przez kooperantów Spółki, stanowią jedną z faz produkcji produkowanych i sprzedawanych przez Spółkę wyrobów, a produkcja i sprzedaż komponentu będzie się mieścić w zakresie PKWiU, określonym w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, to dochód uzyskany ze sprzedaży, jako dochód uzyskany z działalności strefowej w całości będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Sam fakt wykorzystania w procesie produkcji usług podmiotów zewnętrznych zlokalizowanych poza terenem strefy nie może być utożsamiany z częściowym prowadzeniem działalności przez Wnioskodawcę poza terenem strefy.

Za prawidłowością stanowiska zaprezentowanego przez Spółkę przemawia również orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo można wskazać tu na wyrok WSA w Poznaniu z 5 marca 2013 r., sygn. I SA/Po 960/12 (orzeczenie nieprawomocne), w którym sąd wskazał, m.in., iż:

  • W rezultacie należy uznać, że wykonywanie przez podmioty zewnętrzne ? poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej ? usług polegających na montażu belek prądowych w oparciu o materiał powierzony przez spółkę oraz na galwanizowaniu i niklowaniu komponentów produkcyjnych należących do spółki - jest integralnym elementem prowadzonej przez spółkę na terenie strefy działalności gospodarczej, wyznaczonej treścią wskazanego zezwolenia, z uwagi na fakt, że usługi te są na tyle sprzężone z głównym tokiem produkcji na terenie strefy, że nie byłyby w ogóle realizowane bez właściwej działalności spółki w ramach ...SSE. Z drugiej strony usługi te są niezbędne dla całościowego wytworzenia produktów gotowych w ramach tej działalności spółki. Trudno bowiem wymagać, przy obecnym stopniu skomplikowania procesu produkcji wskazanych wyrobów gotowych, by cały jego przebieg musiał mieć miejsce na terenie strefy. Formułując takie kryterium możliwości skorzystania z omawianego zwolnienia, organ podatkowy nie uwzględnił realiów gospodarczych rozpoznawanego przypadku. Podzielając stanowisko organu należałoby postawić skarżącej warunki uniemożliwiające jej faktyczne prowadzenie działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu. W związku z powyższym godzi się także zauważyć, że z treści wniosku o interpretację nie wynika, by spółka prowadziła jeszcze inną działalność poza ...SSE. Wbrew twierdzeniom organu, nie istnieje ani potrzeba, ani nawet możliwość wyodrębnienia organizacyjnego działalności prowadzonej poza obszarem strefy, w rozumieniu § 5 ust. 3 rozporządzenia z 2006 r. w sprawie ...SSE, a w konsekwencji ? wydzielenia tej części przychodów, która dotyczyłaby fazy produkcji prowadzonej poza strefą,
  • Z punktu widzenia celów, jakie mają być osiągnięte poprzez tworzenie specjalnych stref ekonomicznych, czyli rozwoju przemysłu, eksportu, tworzenia nowych miejsc pracy, wykonywanie poszczególnych ? drugorzędnych etapów produkcji poza terenem strefy ? i to w ramach stosunków umownych z podwykonawcami, nie przekreśla samego faktu, iż cele te realizowane są na terenie strefy. W związku z tym trudno zaakceptować pogląd organu podatkowego, według którego dochody generowane wskutek umów zawieranych poza terenem ...SSE nie będą podlegały zwolnieniu, o jakim mowa w ort. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. Taki pogląd opiera się na niezrozumiałym założeniu, że dla ustawodawcy istotną wartością jest zawieranie umów w strefie, podczas gdy zawieranie takich samych umów poza administracyjnymi jej granicami nie zasługuje na zwolnienie podatkowe, gdyż nie realizuje celów instytucji specjalnej strefy ekonomicznej. Otóż z tym stanowiskiem nie można się zgodzić dlatego, że z punktu widzenia realizacji celów strefy jest absolutnie obojętne, gdzie zawierana jest umowa, która skutkować ma przychodem z działalności stricte gospodarczej na podstawie zezwolenia w specjalnej strefie ekonomicznej, tak samo jak obojętne z tego punktu widzenia jest to, czy taką umowę zawiera przedsiębiorca z siedzibą w miejscowości na terenie strefy, czy poza nią. Jak też zasadnie zwróciła na to uwagę strona skarżąca, szczególnie oczywiste jest nieistnienie związku pomiędzy ewentualnie osiągniętym przychodem przez spółkę a miejscem świadczenia wspomnianych usług pomocniczych przez podwykonawców, w stanie faktycznym takim, jak w niniejszej sprawie, gdzie - jak wyżej Sąd podkreślił - spółka nie prowadzi żadnej innej działalności gospodarczej poza strefą.

W konsekwencji, mając na uwadze brzmienie wskazanych przepisów, oraz ich dominującą wykładnię prezentowaną przez organy podatkowe, Spółka wnioskuje o potwierdzenie, iż dochód ze sprzedaży Komponentów również w ramach schematu zakładającego wykorzystanie kooperantów korzysta w całości ze zwolnienia podatkowego (w ramach dostępnego dla Spółki limitu zwolnienia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.).

Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej ?ustawa o pdop?), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Tak więc warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy wówczas dochód z takiej działalności również nie będzie podlegał zwolnieniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w oparciu o Zezwolenie z dnia 6 listopada 2012 r. W ramach procesu produkcyjnego w ograniczonym zakresie Spółka będzie korzystać z usług zewnętrznych kooperantów, także takich prowadzących działalność poza terenem SSE. Wykorzystanie kontrahentów będzie miało ograniczoną skalę.

Przystępując do analizy ww. przepisów zauważyć należy, iż w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy. Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechną metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo.

Mając na względzie cytowane powyżej przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli czynności wykonywane przez kooperantów Spółki, stanowią jedną z faz produkcji produkowanych i sprzedawanych przez Spółkę wyrobów, a produkcja i sprzedaż komponentu będzie się mieścić w zakresie PKWiU, określonym w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, to dochód uzyskany z ich sprzedaży, jako dochód uzyskany z działalności strefowej w całości będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Sam fakt wykorzystania w procesie produkcji usług podmiotów zewnętrznych zlokalizowanych poza terenem strefy nie może być utożsamiany z częściowym prowadzeniem działalności przez Wnioskodawcę poza terenem strefy.

Pamiętać przy tym należy, iż wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz kooperantów ponoszone w związku z wytworzeniem produktu strefowego należy traktować jako koszty uzyskania przychodów mające wpływ na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o pdop, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

  • przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  • kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym dochód Spółki osiągnięty ze sprzedaży komponentów korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jako dochód osiągnięty z tytułu działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia.

Stanowisko Spółki należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika