Czy otrzymane dopłaty do cen wody i ścieków po pomniejszeniu o podatek VAT należny są prawidłowo (...)

Czy otrzymane dopłaty do cen wody i ścieków po pomniejszeniu o podatek VAT należny są prawidłowo rozliczane w przychodach i kosztach podatkowych Spółki? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06 października 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 05 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy otrzymane dopłaty do cen wody i ścieków po pomniejszeniu o podatek VAT należny są prawidłowo rozliczane w przychodach i kosztach podatkowych Spółki (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy otrzymane dopłaty do cen wody i ścieków po pomniejszeniu o podatek VAT należny są prawidłowo rozliczane w przychodach i kosztach podatkowych Spółki (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 28 grudnia 2010 r. Znak IBPBI/2/423-1402/10/AK, IBPBI/2/423-1403/10/AK wezwano do ich uzupełnienia. Braki formalne uzupełniono w dniu 05 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zajmuje się rozprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków. Udziałowcami Spółki są Gminy S., W., M., B. Dwie Gminy tj. S. i W. podjęły Uchwały w 2009 roku, że będą dokonywać dopłat do ceny 1 m3 dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków (Gmina S.) i tylko do 1 m3 dostarczanej wody (Gmina W.) w stosunku do gospodarstw domowych. Dopłaty mają zastosowanie do cen wody w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 roku. Gminy zawarły umowy ze Spółką, w których określono, że rozliczenia z tytułu dopłat będą następować w okresach miesięcznych na podstawie not obciążeniowych, do których będą załączane wydruki 'Raport sprzedaży wg grup'.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane dopłaty do cen wody i ścieków po pomniejszeniu o podatek VAT należny są prawidłowo rozliczane w przychodach i kosztach podatkowych Spółki... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Spółka otrzymane dopłaty zalicza do przychodów podatkowych zgodnie z art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym tj. w momencie wpływu na rachunek bankowy, gdyż uznaje że nie można ich zakwalifikować jako przychód ze świadczonych usług. Jednocześnie w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 47 w/w ustawy, otrzymana dopłata netto jest wykazywana jako dochód zwolniony. Dopłata do ceny jest w tym przypadku formą dotacji przedmiotowej uzyskanej od jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie zaś z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków ani kosztów sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy. W związku z powyższym Spółka wyłącza z kosztów uzyskania przychodów kwoty netto otrzymanych dopłat.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 03 stycznia 2011 r. wynika, że Spółka uznaje, iż otrzymywane dopłaty są formą uiszczenia przez gminy za odbiorcę części jego zobowiązania i nie są przychodem ze świadczonych usług. Przedmiotowe zasilenie realizowane jest na mocy art. 24 ust. 6 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tj. Dz. U. z 2006r. Nr 123, poz. 858 ze zm.) stanowiącego, iż rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług. Powołując się na zwolnienie wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, Spółka uznała że nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter ani ich określenie jako dotacji przedmiotowych, podmiotowych czy też celowych, ważne jest natomiast źródło pochodzenia. Jednocześnie uważa, że dotacjami są również wszelkie dopłaty stanowiące część wynagrodzenia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Jak wynika z wniosku Spółka świadczy usługi związane z dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków jest działalnością o charakterze użyteczności publicznej charakteryzującą się brakiem ekwiwalentności, tzn. odbiorcy nie ponoszą pełnej odpowiedzialności za korzystanie z efektów tej działalności, co wiąże się z wymogiem zasilenia finansowego ze środków publicznych.

Przedmiotowe zasilenie realizowane jest na mocy art. 24 ust. 6 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858, ze zm.) stanowiącego, iż rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług. Dopłatę gmina przekazuje przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm., określanej w dalszej części skrótem ?updop?), wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W niniejszej sprawie otrzymane przez Spółkę dopłaty do wody i ścieków nie mogą być utożsamiane z dotacją otrzymaną z jednostki samorządu terytorialnego, gdyż dopłaty te mają na celu ochronę, np. gospodarstw domowych przed skokowym wzrostem cen i stawek opłat za wodę i ścieki i nie stanowią formy dotowania działalności przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego (pismo Ministerstwa Finansów Departament Finansów Samorządu Terytorialnego z dnia 11 grudnia 2009 r. Znak ST1-4834-254/BTM/2009/1612). Tym samym przedmiotowe dopłaty do ceny wody i ścieków nie mogą podlegać zwolnieniu od opodatkowania jako dotacje z budżetu państwa, co skutkuje obowiązkiem ich zaliczenia do przychodów podatkowych podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wskazać należy, iż przepis art. 12 updop, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa przykładowo zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego.

Przychodami są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, a w zakresie przychodów związanych z działalnością gospodarczą także przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont ? por. art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 updop.

Moment powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą reguluje z kolei art. 12 ust. 3a updop stanowiący, iż za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

W myśl art. 12 ust. 3e updop, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

W kontekście powyższego otrzymanej przez Spółkę dopłaty nie można zakwalifikować jako przychód ze świadczonych usług, gdyż stroną zawartych w takim przypadku umów są zupełnie inne podmioty. W konsekwencji dopłata do ceny wody i ścieków stanowi przychód podatkowy, który zgodnie z regulacją art. 12 ust. 3e updop ujmowany jest w rachunku podatkowym w dniu otrzymania zapłaty.

Odnosząc się z kolei do kwestii kosztów uzyskania przychodów należy mieć na uwadze dyspozycję art. 15 ust. 1 updop. Przepis ten stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Natomiast w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Mając powyższe na uwadze, dopłaty do cen wody i ścieków nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, są przychodem Spółki podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zatem koszty sfinansowane ww. dopłatami mogą stanowić koszty uzyskania przychodów po spełnieniu warunków określonych w art. 15 ust. 1 updop. Art. 16 ust. 1 pkt 58 updop nie ma w niniejszej sprawie zastosowania.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika