Czy powyższy wydatek dokonany ze środków dotacji pochodzącej z budżetu państwa na zadania związane (...)

Czy powyższy wydatek dokonany ze środków dotacji pochodzącej z budżetu państwa na zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz utrzymaniem uczelni, w tym na remonty, stanowi koszt uzyskania przychodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uczelni, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2009r. (data wpływu do tut. Biura 19 listopada 2009r.), uzupełnionym w dniu 25 stycznia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup wieńców lub wiązanek (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków przeznaczonych na zakup wieńców lub wiązanek.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 14 stycznia 2010r. znak IBPBI/2/423-1424/09/PP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. Biura w dniu 25 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Uczelnią państwową, która zgodnie z ustawą prawo o szkolnictwie wyższym ma między innymi za zadanie działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Współpraca Uczelni z otoczeniem ma na celu lepsze wykorzystanie wyników prac naukowych w rozwoju społeczności regionalnej i lokalnej. W związku z powyższym Uczelnia uczestniczy w różnych spotkaniach, konferencjach, uroczystościach jakie są organizowane przez władze lokalne i regionalne. Uczestnicząc w przedmiotowych spotkaniach Uczelnia ma zamiar ponieść wydatki w zakresie zakupu wieńców lub wiązanek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powyższy wydatek dokonany ze środków dotacji pochodzącej z budżetu państwa na zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz utrzymaniem uczelni, w tym na remonty, stanowi koszt uzyskania przychodów...

Zdaniem Uczelni, wydatek ten stanowi koszt uzyskania przychodów. Na definicję wydatków które mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów składają się dwie części, to jest wykazanie, że zostały one poniesione w celu pozyskania tego konkretnego przychodu (art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) oraz, że nie zostały wyłączone z katalogu wydatków wskazanych w art. 16 cytowanej ustawy. Uczelnia podkreśla, że poniesienie opisanych wyżej wydatków podporządkowane jest celom podejmowanych przez nią działań, a w szczególności nakierowanych na współpracę ze społecznością lokalną i regionalną. Upowszechnienie osiągnięć nauki i kultury narodowej poprzez uczestnictwo w różnych spotkaniach, konferencjach, uroczystościach jakie są organizowane przez władze lokalne i regionalna. Zakup zatem wieńców i wiązanek pozostaje w ścisłym związku z przychodami podatnika, a więc umowami o współpracy w upowszechnianiu wyników badań naukowych, kultury narodowej bądź prowadzanie badań naukowych na rzecz tych podmiotów w tym też jednostek organów samorządu terytorialnego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ? zwanej dalej ?updop?), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1 (?). Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w tym celu, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.

Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 updop. Należy jednak pamiętać, że samo wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, iż wszelkie pozostałe koszty, które

nie są zamieszczone w art. 16 updop, zostaną ex lege uznane za koszty podlegające odliczeniu.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  1. został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  2. jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów, względnie zostały poniesione w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Podkreślenia wymaga fakt, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Należy zwrócić przy tym uwagę, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi korzystne dla siebie skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Updop nie definiuje terminu ?reprezentacja?, dlatego też należy posłużyć się wykładnią językową. Przez reprezentację rozumie się ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną? - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. S. Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007).

Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika w celu ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Uczelnia wskazała, iż uczestniczy w spotkaniach, konferencjach i uroczystościach organizowanych przez władze lokalne i regionalne. Uczestnicząc w tych spotkaniach Uczelnia ma zamiar ponieść wydatki na zakup wieńców lub wiązanek. Uczelnia podnosi, że zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym ma między innymi za zadanie działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Współpraca Uczelni z otoczeniem ma na celu lepsze wykorzystywanie wyników prac naukowych w rozwoju społeczności lokalnej i regionalnej.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że wydatki na zakup wieńców i wiązanek, które Uczelnia ma zamiar ponieść w związku ze spotkaniami organizowanymi przez władze lokalne i regionalne noszą znamiona reprezentacji i wykraczają poza główny cel tego spotkania ? działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych oraz zacieśnianie współpracy w celu wykorzystania wyników badań naukowych. Trudno też przychylić się do stanowiska Uczelni, iż zakup wieńców i wiązanek ma wpływ na zawierane przez nią umowy o współpracy w celu upowszechniania wyników badań naukowych, kultury narodowej bądź prowadzenie tych badań na rzecz podmiotów samorządu regionalnego i lokalnego.

W kontekście zdefiniowanego powyżej pojęcia ?reprezentacja? oraz analizy przytoczonego art. 16 ust. 1 pkt 28 updop jednoznacznie wynika, że ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na zakup wieńców i wiązanek nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów, bowiem wykraczają poza główny cel spotkań, konferencji i uroczystości. Należy bowiem mieć na uwadze, że opisane wydatki mają prowadzić do jak najlepszego zaprezentowania się Uczelni przed uczestnikami spotkań, a ich celem jest podtrzymanie pozytywnych relacji we współpracy. Należy zauważyć, że wydatki te ściśle wiążą się z kreowaniem i utrwalaniem pozytywnego wizerunku Uczelni, a zatem są wydatkami na reprezentację, gdyż odpowiadają reprezentacji mającej na celu przede wszystkim stworzenie oczekiwanego wizerunku Uczelni.

Stanowisko Uczelni jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika