Czy Spółka może obniżyć stawki amortyzacyjne obiektów tworzących farmę wiatrową? /pytanie oznaczone (...)

Czy Spółka może obniżyć stawki amortyzacyjne obiektów tworzących farmę wiatrową? /pytanie oznaczone we wniosku nr 2/

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010r. (data wpływu do tut. BKIP 12 listopada 2010r.), uzupełnionym w dniu 07 lutego 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżenia stawek amortyzacyjnych obiektów tworzących farmę wiatrową /pytanie oznaczone we wniosku nr 2/ - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżenia stawek amortyzacyjnych obiektów tworzących farmę wiatrową.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 26 stycznia 2011r. znak: IBPBI/2/423-1606/10/CzP, IBPBI/2/423-1607/10/CzP, IBPBI/2/423-1608/10/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP 07 lutego 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka posiada farmę wiatrową. Koszty związane z budową farmy ujmowane były przez Spółkę na wyodrębnionym koncie 011 (środki trwałe). Na koncie tym zostały ujęte wszystkie koszty związane z budową farmy, tj. koszty bezpośrednie oraz pośrednie, w tym poniesione do czasu oddania farmy do użytkowania koszty użytkowania wieczystego gruntu, koszty dzierżawy gruntów, koszty poniesione w związku z zawartymi warunkowymi umowami przedwstępnymi nabycia gruntu, koszty służebności gruntowych, koszty finansowe (zarówno zrealizowane, jak i niezrealizowane). Spółka w celu amortyzacji poszczególnych obiektów tworzących farmę, zastosowała w stosunku do nich podane poniżej stawki amortyzacyjne. Stawki te wynikają z przyporządkowania poszczególnych obiektów do grupowań Klasyfikacji Środków Trwałych (dalej: KŚT):

  1. Budynki rozdzielni wraz z fundamentami (rodzaju 101 KŚT - Budynki przemysłowe) - 4,5%,
  2. Wieże elektrowni wiatrowych wraz z fundamentem i uziemieniem - (rodzaj 201 KŚT - Elektrownie) - 4,5%,
  3. Linie kablowe do budynków stacji transformatorowych oraz pomiędzy budynkami stacji transformatorowych a budynkami rozdzielni - (rodzaj 211 KŚT - Rurociągi sieci rozdzielczej oraz lokalne linie rozdzielcze) -10%,
  4. Zespoły wiatrowo - elektryczne - (rodzaj 346 KŚT - Zespoły wiatrowo-elektryczne) - 7%,
  5. Wyposażenie budynków rozdzielni, w tym m.in.: szafa układów pomiarowych, szafa układów krosowych, szafa systemu nadzoru, rozdzielnia potrzeb własnych, transformator potrzeb własnych, (rodzaj 610 KŚT - Urządzenia rozdzielcze prądu zmiennego) - 18%,
  6. Budynki stacji transformatorowych wraz z fundamentami i wyposażeniem, w tym m.in.: rozdzielnia, szafa krosowa, szafa urządzeń łączności, szafa układów pomiarowych, transformator potrzeb własnych, (rodzaj 613 KŚT - Stacje transformatorowe stałe i przewoźne) - 18%,
  7. Szafy systemu alarmowego (rodzaj 624 KŚT - Urządzenia alarmowe i sygnalizacyjne) -10%,
  8. Transformatory SN/nN (rodzaj 630 KŚT - Transformatory) -10%.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka może obniżyć stawki amortyzacyjne obiektów tworzących farmę wiatrową... /pytanie oznaczone we wniosku nr 2/

Zdaniem Spółki, ma ona prawo obniżyć stawki amortyzacyjne poszczególnych obiektów tworzących farmę wiatrową. Możliwość taka wynika bezpośrednio z brzmienia art. 16i ust. 5 ustawy o PDOP, na podstawie którego podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Wskazany przepis wprowadza możliwość zmniejszenia stawek amortyzacyjnych z Wykazu do dowolnego poziomu. Obniżenie stawek amortyzacyjnych można stosować w odniesieniu do poszczególnych środków trwałych, co oznacza, że Spółka mając kilka środków trwałych - obiektów tworzących farmę wiatrową - będzie mogła stosować obniżoną stawkę, przykładowo jedynie w stosunku do jednego z tych środków, pozostałe zaś amortyzować na podstawie stawek z Wykazu lub też zastosować obniżoną stawkę amortyzacyjną w stosunku do kilku lub wszystkich posiadanych środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ? zwanej dalej ?updop?), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 updop, w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu ich zużycia (odpisy amortyzacyjne).

W myśl art. 16a ust. 1 updop, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie z art. 16i ust. 1 updop, odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o którym mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.

Stosownie zaś z art. 16i ust. 5 updop, podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Możliwość obniżania stawek nie jest uwarunkowana wystąpieniem jakichkolwiek okoliczności. Taką decyzję podejmuje podatnik. W kolejnych latach podatkowych podatnik ma prawo do podwyższenia uprzednio obniżonej stawki amortyzacyjnej, jednakże tylko w granicach wyznaczonych stawką wynikającą z Wykazu stawek amortyzacyjnych. Podatnik ma zatem możliwość stosowania różnych stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych (wybranych) środków trwałych na każdy rok podatkowy. Podstawowym warunkiem jest jednakże, aby stawki te nie były wyższe od stawek określonych w ww. Wykazie. Wysokość obniżenia stawki dla danego środka trwałego jest dowolna i pozostaje w gestii podatnika.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IBPBI/2/423-1605/10/CzP, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika