Czy otrzymane dofinansowanie z NFOŚIGW w formie dopłat do oprocentowania kredytu zaciągniętego na (...)

Czy otrzymane dofinansowanie z NFOŚIGW w formie dopłat do oprocentowania kredytu zaciągniętego na realizację inwestycji naliczone w okresie realizacji inwestycji stanowi przychód korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczonego we wniosku nr 2)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 10 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia:

  • czy otrzymane dofinansowanie z NFOŚIGW w formie dopłat do oprocentowania kredytu zaciągniętego na realizację inwestycji w części jakiej dotyczą kosztów wytworzenia środków trwałych, naliczone w okresie realizacji inwestycji stanowi przychód korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? jest prawidłowe,
  • czy otrzymane dofinansowanie z NFOŚIGW w formie dopłat do oprocentowania kredytu zaciągniętego na realizację inwestycji w części jakiej dotyczą kosztów modernizacji/ulepszenia środków trwałych, naliczone w okresie realizacji inwestycji stanowi przychód korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia:

  • czy otrzymane dofinansowanie z NFOŚIGW w formie dopłat do oprocentowania kredytu zaciągniętego na realizację inwestycji w części jakiej dotyczą kosztów wytworzenia środków trwałych, naliczone w okresie realizacji inwestycji stanowi przychód korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • czy otrzymane dofinansowanie z NFOŚIGW w formie dopłat do oprocentowania kredytu zaciągniętego na realizację inwestycji w części jakiej dotyczą kosztów modernizacji środków trwałych, naliczone w okresie realizacji inwestycji stanowi przychód korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 04 grudnia 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-1217/12/MO, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 10 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zawarła umowę o dofinansowanie projektu ??? w ramach działania 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Instytucją Wdrażającą. Przedmiotem jej jest udzielenie Beneficjentowi (Spółce) dofinansowania na realizację Projektu ???, w którego skład wchodzą trzy kontrakty na roboty budowlano-montażowe, polegające na budowie kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wymianie sieci wodociągowej, modernizacji Centralnej Oczyszczalni Ścieków oraz Stacji Uzdatniania Wody.

Celem zapewnienia płynności finansowej realizacji przedmiotowego projektu Spółka zawarła w dniu 29 marca 2012 r. umowę o kredyt długoterminowy z Bankiem na okres do dnia 30 czerwca 2022 r. Kredyt jest wypłacany w transzach, zgodnie z harmonogramem stanowiącym załącznik do umowy. Pierwsza transza kredytu została wypłacona 19 września 2012 r.

Stosownie do treści przedmiotowej umowy o kredyt, odsetki od wykorzystanego kredytu naliczane są w okresach 3-miesięcznych. Odsetki za każdy okres odsetkowy są płatne z dołu. Kredyt jest objęty dopłatami z NFOŚIGW do oprocentowania w łącznej kwocie nieprzekraczającej 15% wykorzystanej kwoty kredytu.

Spółka w dniu 31 maja 2012 r. podpisała umowę o dofinansowanie w formie dopłat do oprocentowania ww. kredytu z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Podstawą prawną udzielonej pomocy przez NFOŚiGW jest ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.). Zgodnie z umową przekazywanie dopłat następować będzie w trybie refundacji (tj. poprzez zwrot zapłaconych przez spółkę odsetek do banku).

Rozliczenie Spółki z wykonawcami w ramach Projektu ??? odbywa się na podstawie faktur VAT, których podstawą jest kwota wynikająca z wystawionego przejściowego świadectwa płatności. Przejściowe świadectwo płatności powinno, zgodnie z zapisami kontraktowymi, opiewać na kwotę nie mniejszą, niż ustalona w załączniku do oferty. Zatem przejściowe świadectwa płatności wystawiane są w różnych okresach i zależą od intensyfikacji prac, warunków pogodowych itp. W okresach rozruchu, czy spowolnienia -na przykład- może to być okres półroczny, wykonane prace ujęte w przejściowych świadectwach płatności zawierają wszystkie roboty wykonane w danym okresie, niezależnie, czy dotyczyły one wytworzenia nowych środków trwałych, czy modernizacji/ulepszenia istniejących. Na podstawie otrzymanych faktur wystawionych do przejściowych świadectw płatności nie jest możliwe uzyskanie informacji, które z robót dotyczą budowy, a które ulepszenia środków trwałych. W związku z powyższym konieczne jest wyjaśnienie poniższych wątpliwości.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane dofinansowanie z NFOŚIGW w formie dopłat do oprocentowania kredytu zaciągniętego na realizację inwestycji naliczone w okresie realizacji inwestycji stanowi przychód korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczonego we wniosku nr 2)

Zdaniem Spółki, w przypadku uzyskania odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1-sze Wnioskodawca uważa, iż otrzymane środki w postaci dopłat do oprocentowania kredytu w części, jakiej dotyczą one kosztów wytworzenia środków trwałych (naliczone do dnia oddania nowych środków trwałych do używania lub ulepszonych) stanowią zwrot wydatków związanych z wytworzeniem środków trwałych. W konsekwencji stanowią one przychód spółki, który będzie korzystał ze zwolnienia, gdyż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 updop wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka celem zapewnienia płynności finansowej realizacji projektu zawarła w dniu 29 marca 2012 r. umowę o kredyt długoterminowy z Bankiem na okres do dnia 30 czerwca 2022 r. Kredyt jest wypłacany w transzach, zgodnie z harmonogramem stanowiącym załącznik do umowy. Pierwsza transza kredytu została wypłacona 19 września 2012 r. Stosownie do treści przedmiotowej umowy o kredyt, odsetki od wykorzystanego kredytu naliczane są w okresach 3-miesięcznych. Odsetki za każdy okres odsetkowy są płatne z dołu. Kredyt jest objęty dopłatami z NFOŚIGW do oprocentowania w łącznej kwocie nieprzekraczającej 15% wykorzystanej kwoty kredytu. Spółka w dniu 31 maja 2012 r. podpisała umowę o dofinansowanie w formie dopłat do oprocentowania ww. kredytu z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zgodnie z umową przekazywanie dopłat następować będzie w trybie refundacji (tj. poprzez zwrot zapłaconych przez Spółkę odsetek do banku).

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej działa na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. ? Prawo Ochrony Środowiska (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.). Stosownie do art. 400 ust. 1 tej ustawy, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest państwową osoba prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Zgodnie z art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. a w związku z art. 400a ust. 1 ustawy ? Prawo ochrony środowiska, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej ze środków Narodowego Funduszu odbywa się przez udzielanie dotacji, w tym dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych.

Nadmienić przy tym należy, iż stosownie do art. 411 ust. 10 ww. ustawy, Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze mogą udostępniać środki finansowe bankom z przeznaczeniem na udzielanie kredytów bankowych, pożyczek lub dotacji na wskazane przez siebie programy i przedsięwzięcia z zakresu zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz potrzeb geologii, a także dopłaty do oprocentowania lub częściowe spłaty kapitału udzielanych na ten cel kredytów bankowych. Dopłaty do oprocentowania i częściowe spłaty kapitału kredytów bankowych, o których mowa w ust. 10, są realizowane przez Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze za pośrednictwem banków na podstawie zawartych z nimi umów (art. 411 ust. 10a tej ustawy). Stosownie natomiast do ust. 10e tego artykułu, umowy, o których mowa w ust. 10a, określają w szczególności tryb i terminy przekazywania bankom przez Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze środków na dopłaty do oprocentowania i częściowe spłaty kapitału kredytów bankowych, o których mowa w ust. 10.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, dalej ?ustawa o pdop?), w swej konstrukcji nie zawiera definicji przychodów, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Jednocześnie enumeratywnie wylicza kategorie wpływów pieniężnych, które nie stanowią przychodów podatkowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o pdop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

W konsekwencji otrzymana przez Wnioskodawcę z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pomoc w postaci dopłat do oprocentowania kredytu stanowi przychód Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o pdop.

W ustawie o pdop ustawodawca przewidział jednak zwolnienie od podatku dochodowego dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m (art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o pdop).

Omawiane zwolnienie dotyczy środków, które kumulatywnie spełniają dwa warunki:

  1. dotacje, subwencje, dopłaty i inne świadczenia otrzymane zostały na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem środków trwałych,
  2. nabyte bądź wytworzone środki trwałe objęte są odpisami amortyzacyjnymi, zgodnie z art. 16a-16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ocenie tutejszego Organu otrzymane środki w postaci dopłat do oprocentowania kredytu w części jakiej dotyczy on kosztów wytworzenia środków trwałych ? naliczone do dnia oddania środka trwałego do użytkowania ? stanowią zwrot wydatków związanych z wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych. W konsekwencji, stanowią przychód Spółki, który będzie korzystać ze zwolnienia unormowanego w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o pdop.

Odmiennie natomiast należy kwalifikować środki otrzymane tytułem dofinansowania do oprocentowania kredytu w części w jakiej kredyt dotyczy wydatków na ulepszenie istniejących już środków trwałych, zauważyć bowiem należy, iż z literalnego brzmienia przepisu art. 17 ust. 1 pkt 21 wynika, iż dotyczy on dotacji, subwencji, dopłat i innych świadczeń związanych z zakupem lub wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych. Zatem dopłata do oprocentowania kredytu przeznaczonego na inny cel, jakim w niniejszej sprawie jest sfinansowanie wydatków na ulepszenie istniejących już środków trwałych nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania i stanowi przychód Wnioskodawcy zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop.

W świetle powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż:

  • otrzymane dofinansowanie w formie dopłat do oprocentowania kredytu zaciągniętego na realizację inwestycji w części dotyczącej wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, naliczone w okresie realizacji inwestycji stanowi przychód podatkowy korzystający ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o pdop.
  • otrzymane dofinansowanie w formie dopłat do oprocentowania kredytu zaciągniętego na realizację inwestycji w części dotyczącej modernizowanych środków trwałych, naliczone w okresie trwania inwestycji stanowią przychód podatkowy nie korzystający ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o pdop.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

  • czy otrzymane dofinansowanie z NFOŚIGW w formie dopłat do oprocentowania kredytu zaciągniętego na realizację inwestycji w części jakiej dotyczą kosztów wytworzenia środków trwałych, naliczone w okresie realizacji inwestycji stanowi przychód korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? jest prawidłowe,
  • czy otrzymane dofinansowanie z NFOŚIGW w formie dopłat do oprocentowania kredytu zaciągniętego na realizację inwestycji w części jakiej dotyczą kosztów modernizacji środków trwałych, naliczone w okresie realizacji inwestycji stanowi przychód korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika