Czy po planowanym połączeniu prowadzenie przez Wnioskodawcę na terenie SSE działalności gospodarczej (...)

Czy po planowanym połączeniu prowadzenie przez Wnioskodawcę na terenie SSE działalności gospodarczej zwolnionej od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie dwóch zezwoleń strefowych, tj. Zezwolenia z 2000 r. i Zezwolenia z 2008 r. rodzi po stronie Wnioskodawcy obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z art. 9 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, odrębnie dla każdego z tych zezwoleń? W szczególności, czy dla prawidłowego korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, wymagane jest, aby Wnioskodawca po połączeniu prowadził dodatkową ewidencję dochodów podatkowych osiąganych z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie tych zezwoleń w taki sposób, aby umożliwiała ona podział tych dochodów na każde zezwolenie osobno.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 24 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podlegającej zwolnieniu, wspólnej dla dwóch zezwoleń (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podlegającej zwolnieniu, wspólnej dla dwóch zezwoleń.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 20 stycznia 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1632/10/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 24 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest producentem silników spalinowych do pojazdów samochodowych i prowadzi działalność na terenie Specjalnej Stefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie Zezwolenia z dnia 29 lipca 2008 r. zmienionego następnie Decyzją Ministra Gospodarki z dnia 13 lipca 2010 r. (w zakresie nowych warunków zatrudnienia pracowników), dalej jako: Zezwolenie z 2008 r.

W obecnym momencie rozważane jest przejęcie przez Wnioskodawcę Spółki F, która jest producentem innego typu silników spalinowych do pojazdów i prowadzi działalność na terenie SSE na podstawie Zezwolenia z dnia 27 października 2000 r. zmienionego:

  • Decyzją zmieniającą zezwolenie w związku z wnioskiem Spółki F złożonym na podstawie art. 6 ustawy z dnia 02 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych; w efekcie czego, do Spółki F mają zastosowanie przepisy dotyczące zwolnień podatkowych określone w art. 5 przywołanej ustawy, zgodnie z którymi, maksymalna wielkość pomocy publicznej przysługującej w formie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) została ograniczona do wysokości 30% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006 r. (art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. a). Przedmiotowa decyzja dodatkowo rozszerzyła przedmiot działalności określonej w zezwoleniu o dodatkowe pozycje.
  • Decyzją z dnia 01 marca 2006 r. rozszerzającą zakres działalności określony w zezwoleniu,
  • Decyzją z dnia 28 października 2010 r. dotyczącą zmiany nazwy spółki, dalej jako: Zezwolenie z 2000 r.

Zakres przedmiotowy opisanych dwóch zezwoleń strefowych w podstawowym zakresie działalności obydwu Spółek jest zbieżny i dotyczy działalności gospodarczej na terenie strefy rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy określonych w pozycjach 34.1 i 34.3 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz sprzedaży odpadów i złomu powstałych w związku z prowadzeniem określonej wyżej działalności.

Oprócz tego, Zezwolenie z 2000 r. wydane dla Spółki F wymienia dodatkowo: usługi magazynowania i przechowywania towarów oraz usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych.

Na skutek planowanego połączenia obu podmiotów doszłoby więc do przeniesienia całego majątku Spółki F (spółka przejmowana) na Wnioskodawcę (spółkę przejmująca) za udziały Wnioskodawcy wydane wspólnikowi spółki przejmowanej. Jedynym udziałowcem zarówno Wnioskodawcy, jak i Spółki F, jest Spółka P, wskutek czego wszystkie nowo utworzone udziały w podwyższonym kapitale zakładowym wnioskodawcy zostałyby objęte przez tego samego udziałowca.

Po dokonaniu planowanego połączenia Spółek podstawowy przedmiot działalności Wnioskodawcy pozostawałby taki sam jak przedmiot dotychczasowej działalności obu Spółek przed połączeniem (tj. produkcja różnych typów silników spalinowych).

Zgodnie z regulacjami prawa handlowego na spółkę przejmującą (tu: Wnioskodawcę) z dniem połączenia przechodzą w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej (tu: Spółce F), chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej. W efekcie, po połączeniu Wnioskodawca działałby na terenie SSE na podstawie dwóch opisanych wyżej zezwoleń strefowych tj. Zezwolenia z 2000 r. i Zezwolenia z 2008 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy po planowanym połączeniu prowadzenie przez Wnioskodawcę na terenie SSE działalności gospodarczej zwolnionej od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie dwóch zezwoleń strefowych, tj. Zezwolenia z 2000 r. i Zezwolenia z 2008 r. rodzi po stronie Wnioskodawcy obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z art. 9 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, odrębnie dla każdego z tych zezwoleń... W szczególności, czy dla prawidłowego korzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, wymagane jest, aby Wnioskodawca po połączeniu prowadził dodatkową ewidencję dochodów podatkowych osiąganych z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie tych zezwoleń w taki sposób, aby umożliwiała ona podział tych dochodów na każde zezwolenie osobno... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, przepisy regulujące działalność przedsiębiorców na terenie specjalnych stref ekonomicznych nie nakładają, obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji rachunkowo-podatkowej dla ustalenia dochodu zwolnionego od podatku dochodowego odrębnie dla każdego z zezwoleń na działalność w SSE, w przypadku gdy przedsiębiorca działa na terenie strefy i korzysta z pomocy publicznej w formie zwolnienia od podatku na podstawie więcej niż jednego zezwolenia.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, dochody uzyskane przez osobę prawną z działalności gospodarczej na terenie strefy w ramach otrzymanego zezwolenia są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach określonych w ustawie o pdop. Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 34 i art. 17 ust. 4 ustawy o pdop stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych przy czym zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z kolei, zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzanie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność tylko na terenie strefy (zapis o identycznym brzmieniu występował w przepisach § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 listopada 2006 r. w sprawie SSE, które to przepisy mają, nadal w pewnym zakresie zastosowanie do przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie przywołanego wcześniej rozporządzenia z 10 grudnia 2008 r. - zgodnie bowiem z § 8 rozporządzenia z 10 grudnia 2008 r. do takiego przedsiębiorcy stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej).

Ani więc przepisy ustawy o pdop, ani przepisy dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE nie nakazują prowadzenia odrębnej ewidencji w celu ustalenia dochodu zwolnionego od podatku dochodowego, przypadającego odrębnie na każde z dwóch różnych zezwoleń strefowych, jeżeli ta działalność prowadzona jest na terenie SSE. Mając na uwadze powyższe, w opisanym zdarzeniu przyszłym, zdaniem Spółki, która po połączeniu, będzie prowadzić działalność na terenie SSE na podstawie dwóch zezwoleń strefowych będzie zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy o pdop, na podstawie której ustalała będzie łączną kwotę dochodu podlegającą zwolnieniu od podatku dochodowego z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie dwóch posiadanych zezwoleń strefowych, tj. Zezwolenia z 2000 r. i Zezwolenia z 2008 r. Teza taka wydaje się być tym bardziej uzasadniona, iż podstawowy zakres przedmiotowy obydwu zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE jest tożsamy, a zamiarem Spółki po połączeniu jest kontynuacja działalności gospodarczej prowadzonej przez obie łączące się Spółki w zakresie wyrobów wytwarzanych na terenie strefy (tj. różnych typów silników spalinowych), które należą do tego samego grupowania klasyfikacji statystycznej i na które zostały wydane obydwa zezwolenia.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydanych przez organy podatkowe w tym m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach:

  • z dnia 03 marca 2008 r. Znak IBPB3/423-37/O8/MO,
  • z dnia 01 października 2008 r. Znak IBPB3/423-426/07-3/KB,
  • z dnia 11 maja 2009 r. Znak IBPBI/2/423-256/09/AM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej ?ustawa o pdop?), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Stefy Ekonomicznej na podstawie Zezwolenia z dnia 29 lipca 2008 r. zmienionego następnie Decyzją Ministra Gospodarki z dnia 13 lipca 2010 r. W obecnym momencie rozważa przejęcie Spółki F, która prowadzi działalność na terenie SSE na podstawie Zezwolenia z dnia 27 października 2000 r. zmienionego Decyzją zmieniającą zezwolenie w związku z wnioskiem Spółki F złożonym na podstawie art. 6 ustawy z dnia 02 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz Decyzją z dnia 01 marca 2006 r. i Decyzją z dnia 28 października 2010 r.

Stosownie do art. 9 ust.

1 ustawy o pdop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a - 16m. Zasady prowadzenia tej ewidencji przez podatników określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm.), zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Ustawodawca nie zdefiniował, o jak dalekie wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej chodzi. Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu. Zatem, wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym.

Co prawda cytowany wyżej § 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej nie znajdzie wprost zastosowania w sprawie przedstawionej we wniosku, dotyczy bowiem sytuacji, w której przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą również poza terenem strefy. Przepis ten potwierdza jednak stanowisko, iż przedsiębiorca zobowiązany jest do takiego prowadzenia ksiąg, aby możliwe było ustalenie dochodu podlegającego opodatkowaniu; nie ma natomiast obowiązku prowadzenia ewidencji odrębnie dla każdego zezwolenia.

W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, w przypadku prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie dwóch zezwoleń, Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla celów obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w zakresie objętym posiadanymi zezwoleniami.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IBPBI/2/423-189/11/SD, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika