Czy po wyodrębnieniu przez osobę prawną Sp. z o.o. odrębnych samobilansujących się przedsiębiorstw, (...)
Czy po wyodrębnieniu przez osobę prawną Sp. z o.o. odrębnych samobilansujących się przedsiębiorstw, mających własną strukturę organizacyjną, przedmiot działania i majątek, jednostki te staną się podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i jako takie będą mogły skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych wynikającego z art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o CIT?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 26 listopada 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wyodrębnione przez Spółkę samobilansujące się przedsiębiorstwa mogą być uznane za samodzielnych podatników i będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wyodrębnione przez Spółkę samobilansujące się przedsiębiorstwa mogą być uznane za samodzielnych podatników i będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Od października 2013 r. Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością powstałą w wyniku przekształcenia działalności osoby fizycznej w trybie art. 5841 Kodeksu spółek handlowych. Przedmiotem działalności Spółki jest działalność medyczna, obejmująca zespoły poradni zlokalizowane w X i Y, a w najbliższej przyszłości także w Z. Ze względów organizacyjnych oraz dla zachowania prawidłowości rozliczeń przychodów i kosztów będą to jednostki samodzielnie bilansujące się.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy po wyodrębnieniu przez osobę prawną Sp. z o.o. odrębnych samobilansujących się przedsiębiorstw, mających własną strukturę organizacyjną, przedmiot działania i majątek, jednostki te staną się podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i jako takie będą mogły skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, wynikającego z art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o CIT?
Zdaniem Wnioskodawcy, samobilansujące się przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i jako takie mogą korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Jednostki organizacyjne, jakie Spółka planuje utworzyć będą przedsiębiorstwami Wnioskodawcy w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy o działalności leczniczej. Regulamin organizacyjny, o którym mowa w art. 24 Ustawy o działalności leczniczej określi te jednostki jako samodzielnie bilansujące się, dlatego będą to jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które będą podatnikami podatku od osób prawnych Zapis w ustawie o działalności leczniczej stanowi w art. 2 ust. 3 że przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego jest jednostką lokalną w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej, dla której nie sporządza się odrębnego bilansu, chyba że podmiot leczniczy postanowi inaczej w regulaminie organizacyjnym, o którym mowa w art. 24. Oznacza to, że przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego zostanie wyodrębnione w jednostkę samodzielnie bilansującą i jako takie staje się jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 2 oraz w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Koszty Zarządu (koszty ogólne) będą ponoszone przez Spółkę i przenoszone na podstawie rachunków wystawianych poszczególnym przedsiębiorstwom Spółki w proporcji do przychodów tych przedsiębiorstw. Zysk przedsiębiorstw Spółki, nieprzeznaczony na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT będzie zyskiem Spółki przeznaczonym do opodatkowania.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: ?updop?) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Z ust. 2 tego artykułu wynika ponadto, że przepisy ustawy mają zastosowanie również do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.
Zgodnie z 18 ust. 1 updop, podstawę opodatkowania tym podatkiem - z zastrzeżeniem art. 21 i 22 - stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu wskazanych w nim wartości.
Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop). Stosownie do art. 19 ust. 1 updop, podatek ? z zastrzeżeniem art. 21 i 22 ? wynosi 19% podstawy opodatkowania.
Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, przeznaczając dochody na realizację celów statutowych, w tym ochronę zdrowia. Stosownie bowiem do tego unormowania, wolne od podatku są dochody podatników ? z zastrzeżeniem ust. 1c - których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.
Na podstawie art. 17 ust. 1b updop zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Należy przy tym podkreślić, że z tego zwolnienia nie mogą korzystać m.in. spółki kapitałowe. Ograniczenie to wynika bezpośrednio z treści art. 17 ust. 1c updop, który stanowi, że przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
- przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
- przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
- zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że od października 2013 r. Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością powstałą w wyniku przekształcenia działalności osoby fizycznej w trybie art. 5841 Kodeksu Spółek Handlowych. Przedmiotem działalności Spółki jest działalność medyczna, obejmująca zespoły poradni zlokalizowane w X i Y, a w najbliższej przyszłości także w Z. Ze względów organizacyjnych oraz dla zachowania prawidłowości rozliczeń przychodów i kosztów będą to jednostki samodzielnie bilansujące się.
Stosownie do art. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2013 r., Nr 217), ustawa ta określa:
- zasady wykonywania działalności leczniczej,
- zasady funkcjonowania podmiotów wykonujących działalność leczniczą niebędących przedsiębiorcami,
- zasady prowadzenia rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
- normy czasu pracy pracowników podmiotów leczniczych,
- zasady sprawowania nadzoru nad wykonywaniem działalności leczniczej oraz podmiotami wykonującymi działalność leczniczą.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej, podmiotami leczniczymi są:
1.przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,
2.samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
3.jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,
4.instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. Nr 96, poz. 618 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 185, poz. 1092),
5.fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej,
5a.posiadające osobowość prawną jednostki organizacyjne stowarzyszeń, o których mowa w pkt 5,
6.osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania
-w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.
Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną ? wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą (art. 4 ust. 1).
Jednocześnie, stosownie do art. 4 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej, określone ustawą prawa i obowiązki podmiotu leczniczego dotyczą wyłącznie wykonywanej przez ten podmiot działalności leczniczej i są wykonywane przez kierownika tego podmiotu, chyba że ustawa stanowi inaczej. Natomiast z art. 2 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż określenie ? kierownik? oznacza zarząd spółki kapitałowej, a w przypadku innych podmiotów wykonujących działalność leczniczą osobę uprawnioną do kierowania tymi podmiotami i ich reprezentowania na zewnątrz, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
Zaznaczenia wymaga, że celem uregulowania statusu niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, w art. 205 ustawy o działalności leczniczej wskazano, że z dniem wejścia w życie tej ustawy niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej stają się przedsiębiorstwami podmiotów leczniczych. Powyższe oznacza, że z dniem wejścia w życie ustawy o działalności leczniczej dotychczasowe NZOZ-y utraciły przypisywaną im odrębność organizacyjną od podmiotów je tworzących, bowiem z mocy prawa stały się przedsiębiorstwami podmiotów leczniczych, zaś pracownicy zatrudnieni w tych zakładach stali się pracownikami odpowiednich podmiotów leczniczych (art. 210 ustawy o działalności leczniczej). Ustawa o działalności leczniczej nie posługuje się pojęciem ?zakład opieki zdrowotnej?. Firmę podmiotu wykonującego działalność leczniczą, jak i strukturę organizacyjną jego przedsiębiorstwa określa regulamin organizacyjny, co wynika z art. 24 ustawy o działalności leczniczej. Ustawodawca zastrzegł ponadto, że w przypadku gdy przepisy odrębne nakładają obowiązek na zakład opieki zdrowotnej albo przyznają takiemu zakładowi prawo, te obowiązki albo prawa dotyczą podmiotu leczniczego, zaś ilekroć w przepisach odrębnych jest mowa o zakładzie opieki zdrowotnej, rozumie się przez to przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego (art. 218 ustawy o działalności leczniczej).
W świetle powyższego stwierdzić należy, że wyodrębnione przez Spółkę samobilansujące się przedsiębiorstwa posiadające własną strukturę organizacyjną, przedmiot działania i majątek nie mogą być uznane za samodzielnych (odrębne od podmiotu posiadającego status przedsiębiorcy, tj. Spółki z o.o.) podatników na gruncie przepisów updop i nie będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.
Stanowisko Spółki jest zatem nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.