Czy kwota otrzymanej rekompensaty stanowić będzie przychód podatkowy zwolniony z opodatkowania na (...)

Czy kwota otrzymanej rekompensaty stanowić będzie przychód podatkowy zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 4)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 08 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 15 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 18 i 23 maja 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy kwota otrzymanej przez Spółkę rekompensaty będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

(pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 4)

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2011r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy kwota otrzymanej przez Spółkę rekompensaty będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 6 maja 2011 r. Znak IBPP1/443-313/11/AZb, IBPBI/2/423/184/11/BG, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 18 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W Spółce 100 proc. udziałów posiadają jednostki samorządu terytorialnego, z przeważającym udziałem jednej z gmin. Jednostka prowadzi działalność w zakresie usług komunalnych takich jak: wywóz i unieszkodliwianie odpadów, zimowe utrzymanie dróg, oczyszczanie ulic i placów, konserwacja znaków drogowych. W większości są to usługi świadczone na rzecz głównego udziałowca na podstawie zawartych z nim umów w trybie Prawa zamówień publicznych, rozliczane na podstawie wystawionej faktury VAT. Spółka świadczy również usługi w zakresie usług komunalnych dla zewnętrznych osób prawnych i osób fizycznych. Planowana jest zmiana dotychczas stosowanej formy powierzania Spółce do realizacji zadań własnych w zakresie zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców przez jej udziałowców - gminy.

Poszczególne zadania własne gmin w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi mają zostać przypisane Spółce do realizacji w zmienionej umowie Spółki. W zamian za świadczone usługi publiczne, Spółka ma otrzymać od Gminy rekompensatę, której wysokość ma pokryć 100 proc. kosztów poszczególnych zadań powiększonych o rozsądny zysk Szczegółowe zasady finansowania oraz realizacji zadań zostaną określone w odrębnej umowie wykonawczej.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 6 maja 2011r. Znak IBPP1/443-313/11/AZb, IBPBI/2/423/184/11/BG, ujętej w piśmie z dnia 12 maja 2011r. w uzupełnieniu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Spółka wskazała, iż otrzymane od Gminy (środki pieniężne) rekompensata stanowić będą zapłatę za świadczone usługi publiczne.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 23 maja 2011r. Spółka wskazała, że przedmiotowe usługi w zakresie zadań publicznych realizowane będą wyłącznie w oparciu o umowę zawartą z Gminą. Gmina będzie ponosiła 100 % odpłatności za te usługi. Spółka traktuje otrzymane od Gminy środki pieniężne jako zapłatę za świadczone usługi. Spółka będzie realizowała usługi o podobnych charakterze dla poszczególnych osób fizycznych, będzie to jednak wykonywała na podstawie odrębnych umów cywilnoprawnych zawartych z tymi podmiotami i w innym zakresie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy kwota otrzymanej rekompensaty stanowić będzie przychód podatkowy zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 4)

Zdaniem Spółki, kwota otrzymanej rekompensaty stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, zgodnie z którym to przepisem wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednocześnie koszty bezpośrednio sfinansowane otrzymaną rekompensatą nie będą na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 updop stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej ?updop?), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Jednakże, co do zasady, za przychód podatkowy można uznać każde przysporzenie majątkowe podatnika mające definitywny charakter. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie otrzyma Spółka, stanowią co do zasady przychód w rozumieniu updop, bez względu na źródło ich pochodzenia. Jednocześnie ustawa enumeratywnie wylicza kategorie wpływów pieniężnych, które nie stanowią przychodów podatkowych.

Z przedstawionego we wniosku (i jego uzupełnieniach) opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w Spółce 100 % udziałów posiadają jednostki samorządu terytorialnego. Spółka prowadzi działalność w zakresie usług komunalnych takich jak: wywóz i unieszkodliwianie odpadów, zimowe utrzymanie dróg, oczyszczanie ulic i placów, konserwacja znaków drogowych. Usługi są świadczone na rzecz głównego udziałowca (jedna z gmin) na podstawie zawartych z nim umów oraz dla podmiotów zewnętrznych - osób prawnych i osób fizycznych. Planowana jest zmiana dotychczas stosowanej formy powierzania Spółce do realizacji zadań własnych w zakresie zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców przez jej udziałowców - gminy.

Poszczególne zadania własne gmin w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi mają zostać przypisane Spółce do realizacji w zmienionej umowie Spółki. W zamian za świadczone usługi publiczne, Spółka będzie otrzymywać od Gminy rekompensatę (środki pieniężne), której wysokość ma pokryć 100 % kosztów poszczególnych zadań powiększonych o rozsądny zysk. Szczegółowe zasady finansowania oraz realizacji zadań zostaną określone w odrębnej umowie wykonawczej. Otrzymana od Gminy rekompensata stanowić będzie zapłatę za świadczone usługi publiczne.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 updop wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W świetle powyższego w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, stwierdzić należy, iż ze zwolnienia na mocy cytowanego art. 17 ust. 1 pkt 47 updop (wskazanego przez Spółkę) korzystają wszelkie dotacje udzielane z budżetu państwa lub budżetów samorządowych, z wyjątkiem dotacji na nieobjęte zwolnieniem dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych. Natomiast otrzymana przez Spółkę od Gminy rekompensata (co potwierdziła sama Spółka w uzupełnieniu wniosku) stanowić będzie zapłatę za świadczone usługi publiczne, stanowiące dla Spółki przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu. Otrzymana ?rekompensata?- stanowiąca zapłatę za świadczone usługi publiczne - nie jest bowiem wyłączona z przychodów ani też nie korzysta ze zwolnienia z podatku (art. 17 ust. 1 pkt 47 updop) wobec czego będzie stanowić przychód Spółki podlegający opodatkowaniu.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołany we wniosku przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 updop który stanowi, iż nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, nie znajdzie zatem zastosowania w przedmiotowej sprawie.

W świetle powyższego stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego od dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 1, 2 i 3) wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika