?Czy Syndyk dokonał wpłaty do urzędu skarbowego podatku CIT-2 za czerwiec 2008 w wysokości 2.700.000,00 (...)

?Czy Syndyk dokonał wpłaty do urzędu skarbowego podatku CIT-2 za czerwiec 2008 w wysokości 2.700.000,00 zł z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych naliczonego od całości przychodu z odpłatnego zbycia rzeczy (zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) bez uwzględnienia zwolnienia od reguły opodatkowania określonym w art. 17 ust. 1 tejże ustawy??

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03 lutego 2009r. (data wpływu do tut. BKIP 12 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu z tytułu sprzedaży przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu z tytułu sprzedaży przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 19 sierpnia 2004r. postanowieniem Sądu Rejonowego została ogłoszona upadłość z możliwością zawarcia układu Zakładu Rolnego ?A.? Sp. z o. o. i wyznaczono nadzorcę sądowego.

Prawomocnym postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 15 października 2007r. zostało zmienione postanowienie z dnia 19 sierpnia 2004r. w ten sposób, że została ogłoszona upadłość Spółki, odwołano zarządcę upadłego oraz został powołany syndyk masy upadłości.

Prawomocnym postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 18 marca 2008 r. wyrażona została zgoda na sprzedaż Zakładu Rolnego ?A.? Sp. z o. o. jako przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, obejmującego składniki majątkowe wymienione w tymże postanowieniu.

Postanowieniem Sądu Rejonowego 15 kwietnia 2008r. został zatwierdzony dokonany przez syndyka wybór oferty złożonej przez Spółkę ?A.? Sp. z o. o. na zakup przedsiębiorstwa Zakładu Rolnego ?A.? Sp. z o. o., obejmującego składniki określone w postanowieniu z dnia 18 marca 2008r. za kwotę 19.000.000,00 zł netto.

W dniu 06 maja 2008 r. na podstawie aktu notarialnego pomiędzy syndykiem masy upadłości Zakładu Rolnego ?A.? Sp. z o. o. a Spółką ?A.? Sp. z o. o. została zawarta przedwstępna umowa sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa (obejmującego składniki majątkowe wymienione w postanowieniu Sądu Rejonowego z dnia 18 marca 2008r.) za kwotę 19.000.000,00 zł netto.

W dniu 20 czerwca 2008r. na podstawie aktu notarialnego pomiędzy stronami jak wyżej została zawarta na podstawie przepisów prawa upadłościowego i naprawczego umowa sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa (obejmującego składniki majątkowe wymienione w postanowieniu Sądu ? działki zabudowane o łącznej powierzchni 6,2558 ha, działki niezabudowane o łącznej powierzchni 623,0084 ha, majątek ruchomy, produkcja w toku - za kwotę 19.000.000,00 zł netto.

Po dokonaniu sprzedaży syndyk nie odprowadził podatku VAT, jako że sprzedaż (zbycie przedsiębiorstwa) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wynika to bowiem wprost z zapisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Syndyk dokonał wpłaty do urzędu skarbowego podatku CIT-2 za czerwiec 2008r. w wysokości 2.700.000,00 zł z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Syndyk dokonał wpłaty do urzędu skarbowego podatku CIT-2 za czerwiec 2008 w wysokości 2.700.000,00 zł z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych naliczonego od całości przychodu z odpłatnego zbycia rzeczy (zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) bez uwzględnienia zwolnienia od reguły opodatkowania określonym w art. 17 ust. 1 tejże ustawy...

Zdaniem Spółki wpłata do urzędu skarbowego podatku CIT-2 za czerwiec 2008 w wysokości 2.700.000,00 zł z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych naliczonego od całości przychodu z odpłatnego zbycia rzeczy (zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) bez uwzględnienia zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy została dokonana zasadnie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza zwolnienia od reguły opodatkowania, w art. 17 ust. 1 pkt 1, który stanowi, że wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży w całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Zdaniem Spółki w wypadku sprzedaży Zakładu Rolnego, przepis ten nie ma zastosowania, albowiem sprzedaż dotyczyła przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, czyli zorganizowanego zespołu składników materialnych przeznaczonego do prowadzenia działalności gospodarczej. Stąd przepis art. 17 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy nie ma zastosowania a fakt zapłacenia przez Spółkę podatku dochodowego w kwocie 2.700.00,00 zł od całości przychodu z odpłatnego zbycia rzeczy (przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego) jest w pełni zasadny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej dalej jako ?ustawa o pdop?) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Należy mieć przy tym na uwadze, że w myśl art. 14 ust. 1 ustawy o pdop, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

A zatem zbycie przedsiębiorstwa skutkuje powstaniem przychodu w Spółce.

W związku z uzyskaniem tego przychodu podatnik powinien potrącić koszty jego uzyskania stosownie do postanowień przepisu art. 15 ust. 1 ustawy. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o pdop podatek, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, wynosi 19 % podstawy opodatkowania. Podstawę opodatkowania z zastrzeżeniem art. 21, 22 stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo 7a ust. 1 po odliczeniu m. in. darowizn (art. 18 ust. 1 ustawy o pdop).

Należy zwrócić uwagę na przepis art. 25 ust. 1 ustawy o pdop, zgodnie z którym podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Opodatkowaniu podlega, co do zasady, dochód za wyjątkiem dochodu korzystającego ze zwolnienia.

Zwolnienia przedmiotowe zostały zawarte w rozdziale 4 ustawy o pdop. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Zwolnienia z opodatkowania są odstępstwem od reguły powszechności opodatkowania, z tego względu muszą być interpretowane ściśle z ich literalnym brzmieniem. Wyżej powołany przepis art. 17 ust. 1 ustawy o pdop zwalnia z opodatkowania dochody z tyt. sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego i tylko dochody z tego tytułu mogą korzystać ze zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem sprzedaży były nieruchomości wchodzące w skład przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), a nie nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego.

Z tego też względu w przedstawionym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania zwolnienie o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop. Stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe.

Dokonując oceny stanowiska Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie odniósł się do przedstawionych we wniosku danych liczbowych, bowiem odniesienie się do przedstawionych danych liczbowych zmierzałoby do określenia podatku, a do tego nie jest właściwy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami aaadministracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika