Czy Wnioskodawca, posiadający własny NIP i REGON, powołany Dekretem, będący jednostką organizacyjną (...)

Czy Wnioskodawca, posiadający własny NIP i REGON, powołany Dekretem, będący jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, ale samobilansującą się, zarejestrowany do US i ZUS jako osobny płatnik i podatnik podatku od osób fizycznych (winno być pdop), podlegający osobnemu sprawozdaniu GUS, może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach ogólnych obok działalności statutowej i dochód z działalności gospodarczej, który jest w całości przeznaczony na jego cele statutowe jest zwolniony z podatku dochodowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 . w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. BKIP 20 grudnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 21 marca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu działalności wydawniczej, przeznaczonego na cele statutowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu działalności wydawniczej, przeznaczonego na cele statutowe.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 07 marca 2011r. Znak: IBPBI/2/423-1908/111/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP w dniu 21 marca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Wnioskodawca jako jednostka samobilansująca się, posiadająca własny NIP i Regon, został powołany w roku 1995 w trosce o najbiedniejsze dzieci i młodzież pochodzącą z rodzin dotkniętych patologią społeczną, narkomanią i biedą. Dzieci te bez wsparcia Wnioskodawcy błąkałyby się po ulicy. Wnioskodawca zapewnia opiekę wychowawczą, pomoc w nauce i terapię, która skutecznie pomaga im odzyskiwać poczucie wartości i radzić sobie z trudnościami życiowymi. Wnioskodawca organizuje kolonie letnie, zimowiska i inne wyjazdy. Zatrudnia zleceniobiorców i wolontariuszy w charakterze wychowawców pedagogów, specjalistów psychologów, logopedów, rehabilitantów, instruktora sportowego (a na wyjazdach kolonijnych lekarza i pielęgniarkę), sekretarkę i księgową. Wnioskodawca troszczy się o duchowy, psychiczny i fizyczny rozwój dzieci, są zajęcia plastyczne, gimnastyczne i sportowe, dzieci mają namiastkę ciepła rodzinnego, posiłek, wycieczki rekreacyjne, mogą wyciszyć swoje zachowania agresywne. Placówka Wnioskodawcy jest czynna codziennie i działa na zasadzie ?otwartych drzwi?.

Wnioskodawca poszukuje wsparcia i otrzymuje go w pewnym sensie od indywidualnych darczyńców, jak również niewielkie dofinansowanie z budżetu Gminy. Jest to jednak niewystarczające i Wnioskodawca widzi konieczność szukania dodatkowych środków poprzez podjęcie działalności gospodarczej, zgodnie z zapisem w swoim Statucie w § 6 w punkcie 4 o treści: ?może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z listą działalności zgłoszonych do Rejestru REGON i zgodnie z obowiązującymi przepisami? oraz w punkcie 5 o treści ?Przychody z działalności gospodarczej służą do realizacji celów statutowych Wnioskodawcy?. Działalność gospodarcza jest wynikiem konieczności z uwagi na coraz szczuplejsze dofinansowanie wnioskodawcy z budżetu państwa, jak również niewielkie dary serca od ubożejących darczyńców. Działalność gospodarcza ma mieć charakter wydawniczy w postaci wydawania książek, czasopism, płyt dvd z dźwiękiem i obrazem o tematyce społecznej, naukowej, religijnej, resocjalizacyjnej i ochrony zdrowia.

Symbole PKD ww. działalności:

  • 581 IZ (wydawanie książek i czasopism),
  • 5920Z (wydawanie płyt dvd z dźwiękiem i obrazem).

Z uzupełnienia wniosku wynika m.in., iż celami statutowymi Wnioskodawcy są:

  1. Zapewnienie opieki wychowawczej,
  2. Stworzenie warunków do nauki własnej i pomocy w nauce,
  3. Rozwijanie zainteresowań, działania terapeutyczne, których zadaniem jest łagodzenie niedostatków wychowawczych w rodzinie,
  4. Eliminowanie zaburzeń zachowania,
  5. Pomoc finansowa lub materialna dzieciom i ich rodzinom objętych patologią społeczną, niewydolnym wychowawczo i niepełnosprawnym,
  6. Zagospodarowanie dzieciom czasu wolnego od zajęć szkolnych,
  7. Organizowanie wycieczek, wypoczynku zimowego i letniego dla dzieci i młodzieży, wyjazdów śródrocznych wakacyjnych i kolonii,
  8. Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, rekreacja, krajoznawstwo,
  9. Upowszechnianie sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji.

Z treści Statutu wynika ponadto, iż:

  • Wnioskodawca może przyjmować dobra finansowe i rzeczowe z przeznaczeniem na realizację celów statutowych,
  • Wnioskodawca może organizować i prowadzić szkolenia, warsztaty, sympozja, konferencje, konsultacje diagnostyczne dla dzieci oraz podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, posiadający własny NIP i REGON, powołany Dekretem, będący jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, ale samobilansującą się, zarejestrowany do US i ZUS jako osobny płatnik i podatnik podatku od osób fizycznych (winno być pdop), podlegający osobnemu sprawozdaniu GUS, może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach ogólnych obok działalności statutowej i dochód z działalności gospodarczej, który jest w całości przeznaczony na jego cele statutowe jest zwolniony z podatku dochodowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany z działalności gospodarczej opisanej w poz. 54 jest objęty w całości zwolnieniem podmiotowym od podatku dochodowego zgodnie z art. 17 pkt 4 ustawy o PDOP, gdyż działalność ta ma charakter wydawniczy, tematykę społeczną i dochód z niej uzyskany w całości wspomaga zadania statutowe Wnioskodawcy, które służą dzieciom z najuboższych i zaniedbanych rodzin i do nich są kierowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że w ustawie z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - określanej w dalszej części skrótem ?updop?) ujęto dwa rodzaje zwolnień podatkowych, a mianowicie zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe.

Zwolnienia podmiotowe uregulowano w art. 6 updop, w którym enumeratywnie wymieniono podmioty zwolnione od podatku.

Zwolnienia przedmiotowe ujęto w Rozdziale 4 updop (art. 17 updop).

Ponieważ Wnioskodawca nie został wymieniony w art. 6 updop jako podmiot korzystający ze zwolnienia podmiotowego nie będzie mógł korzystać z takiego zwolnienia.

Nie oznacza to jednak, że dochody osiągane przez Wnioskodawcę muszą podlegać opodatkowaniu. Zwolnieniu mogą bowiem podlegać te dochody, które zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe, określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, przy spełnieniu warunków wymienionych w updop. W swym stanowisku Wnioskodawca powołał się na zwolnienie przedmiotowe określone w art. 17 pkt 4 updop, który nie istnieje, jednakże uznano to za oczywistą omyłkę, która nie ma wpływu na ocenę jego stanowiska, przyjmując jednocześnie, iż chodzi w istocie o przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a updop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i ? bez względu na termin ? wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowanie ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Należy również zaznaczyć, iż zwolnieniu podlegają także dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Cele Wnioskodawcy powinny być określone w statucie. Muszą być wskazane w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Cele statutowe Wnioskodawcy zostały przedstawione w uzupełnieniu wniosku w pkt 1) ? 9). Ponadto zgodnie ze Statutem Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą, która jak wynika z opisu stanu faktycznego, ma mieć charakter wydawniczy w postaci wydawania książek, czasopism, płyt dvd z dźwiękiem i obrazem o tematyce społecznej, naukowej, religijnej, resocjalizacyjnej i ochrony zdrowia. Ze Statutu wynika dalej, iż przychody z działalności gospodarczej służą do realizacji celów statutowych Wnioskodawcy.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy należy na wstępie zaznaczyć, iż przepisy updop nie definiują pojęć zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4, wobec czego - dla określenia znaczenia tych pojęć - zasadnym jest odwołanie się do innych ustaw i definicji słownikowych.

Encyklopedia Powszechna PWN ?kulturę fizyczną? definiuje jako ?część składową kultury społeczeństwa, obejmującą działania związane z dbałością o zdrowie, budowę i postawę ciała, rozwój fizyczny człowieka, kształtowanie jego uzdolnień ruchowych, sprawności i wydolności fizycznej, także system zachowań oraz potrzeb indywidualnych i społecznych, poglądy postawy i teorie. Kulturę fizyczną tworzą: wychowanie fizyczne, sport, rekreacja fizyczna, rehabilitacja ruchowa i turystyka?.

Podobnie zdefiniowana jest kultura fizyczna w ustawie z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001r. Nr 81, poz. 889 ze zm.). W myśl art. 1 ust. 1 tej ustawy kultura fizyczna jest częścią kultury narodowej, chronionej przez prawo.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 wymienionej ustawy, kulturą fizyczną jest wiedza, wartości, zwyczaje, działania podejmowane dla zapewnienia rozwoju psychofizycznego, wychowania, doskonalenia uzdolnień i sprawności fizycznej człowieka, a także dla zachowania oraz przywracania jego zdrowia. Przepis art. 2 tej ustawy wskazuje natomiast podstawowy cel kultury fizycznej, tj. dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie wszystkich obywateli, oraz formy jego realizacji, czyli:

  1. wychowanie fizyczne,
  2. sport,
  3. rekreację ruchową,
  4. rehabilitację ruchową.

Pojecie ?sport? jest definiowane jako ?ćwiczenia i gry mające na celu rozwijanie sprawności fizycznej i dążenie we współzawodnictwie do uzyskania jak najlepszych wyników? (http://sjp.pwn.pl).

Z kolei, pomoc społeczna ? wg art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1326 ze zm.), jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

W myśl art. 3 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie sytuacjom, o których mowa w art. 2 ust. 1, przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem (art. 3 ust.2 cyt. ustawy).

Według językowego znaczenia, przez oświatę należy rozumieć ?proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie?, natomiast oświatowy, oznacza ?związany z kulturą, rozrywką, oświatą? (Słownik Języka Polskiego P,).

Jednocześnie w art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 07.09.1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wskazano, że system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 2a ust. 1 tej ustawy, system oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania.

Jeśli chodzi natomiast o zdefiniowanie działalności kulturalnej ? to przede wszystkim wskazać należy, iż w praktyce słowo kultura ma bardzo szeroki zakres znaczeniowy, a ponadto może być to pojęcie analizowane w różnych aspektach, np. w aspekcie naukowym, społecznym, psychologicznym, historycznym itd., z uwzględnieniem takich dziedzin kultury jak kultura materialna, kultura duchowa, kultura społeczna, kultura języka.

Encyklopedia Popularna w haśle ?kultura? określa, że ?jest to ?całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania? (Encyklopedia Popularna P, wydanie piętnaste, P. W 1982, s. 388).

Jednocześnie przez upowszechnianie kultury (działalność kulturalną) można rozumieć ?intencjonalnie organizowane oddziaływanie służące kształtowaniu, rozwijaniu potrzeb i zainteresowań kulturalnych oraz stymulowaniu i wspomaganiu jednostek i małych grup społecznych do rozwijania i sublimacji swojej aktywności kulturalnej (recepcyjnej, współtwórczej i twórczej, zabawowej i rekreacyjnej? (D. Jankowski. Zróżnicowane rozumienie upowszechniania kultury i jego współczesna wykładnia. Współczesne dylematy upowszechniania kultury; pod red. J. G. L 1991).

Kultura może być upowszechniana w postaci różnych form, które najogólniej można sklasyfikować na dwie grupy:

  1. formy oświatowe, w tym:
    • popularyzowanie wiedzy na wysokim poziomie, np. poprzez wykłady, spotkania z twórcami kultury i sztuki, pokazy i konkursy artystyczne, zajęcia artystyczne,
    • kursy artystyczne,
    • odczyty,
    • spotkania z rzeczoznawcami i twórcami różnych dziedzin kultury, np. z muzykami, historykami sztuki, architektami, plastykami, aktorami, literatami, a także wycieczki krajoznawcze, czytelnictwo książek itp.;
  2. formy artystyczne, w tym:
    • wieczory literackie,
    • spektakle teatralne,
    • występy muzyków,
    • wystawy i ekspozycje dzieł sztuki,
    • wizualne formy upowszechniania kultury,
    • amatorskie ruchy artystyczne (amatorskie chóry, zespoły teatralne, pieśni i tańca ?).


Bez względu na płaszczyzny zjawisk kulturowych, co istotne, kultura jednak zawsze związana jest z człowiekiem ? jest mechanizmem adaptacyjnym człowieka, tj. pośrednikiem między człowiekiem a środowiskiem, które ten zamieszkuje.

Zdaniem tut. Organu, w oparciu o powyższe definicje, uznać należy, iż działalność Wnioskodawcy wskazana w Statucie zawiera się w szeroko rozumianej pomocy społecznej, działalności oświatowej, kulturalnej, kultury fizycznej i sporcie. Mając na względzie powyższe, dochody uzyskane z prowadzenia działalności gospodarczej mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 4 pkt 1 updop, pod warunkiem przeznaczenia uzyskanego dochodu i wydatkowania (bez względu na termin) na cele statutowe wymienione w tym przepisie.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Do wniosku dołączono załączniki. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie dot. części pytania odnoszącej się do możliwości prowadzenie działalności gospodarczej wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika