Czy w związku z powyższym dochody otrzymane przez Spółkę (Beneficjenta) w formie dotacji rozwojowej (...)

Czy w związku z powyższym dochody otrzymane przez Spółkę (Beneficjenta) w formie dotacji rozwojowej z budżetu Państwa korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2010r. (data wpływu do tut. BKIP 29 stycznia 2010r.), uzupełnionym w dniu 1 kwietnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji rozwojowej otrzymanej z budżetu Państwa do dnia 31 grudnia 2009r. oraz możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z tej dotacji ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2010r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji rozwojowej otrzymanej z budżetu Państwa do dnia 31 grudnia 2009r. oraz możliwości zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z tej dotacji.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 19 marca 2010r. znak IBPBI/2/423-212/10/PP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. Biura w dniu 1 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W poprzednim roku podatkowym Spółka rozpoczęła realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki:

  1. projektu: ?A?, Priorytet VI ? Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 ? Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 ? Wsparcie osób pozostałych bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy. Umowy zostały zawarte z Wojewódzkim Urzędem Pracy w T. oraz Wojewódzkim Urzędem Pracy w Ł. (Instytucje Pośredniczące).
  2. projektu: ?B?, Priorytet VIII ? Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 ? Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 ? Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Umowy zostały zawarte z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Z. (Instytucja Pośrednicząca).

W uzupełnieniu wniosku (data wpływu do tut. BKIP 1 kwietnia 2010r.) Spółka sprecyzowała, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego. Określiła, że środki finansowe otrzymała do dnia 31 grudnia 2009r. oraz, że w roku 2010 Spółka będzie otrzymywać kolejne transze środków. Spółka otrzymywane środki określiła jako pochodzące z budżetu państwa. Jej zdaniem wskazuje na to znowelizowania 29 grudnia 2006r. ustawa o finansach publicznych (Dz. U. z 2006r. Nr 249, poz. 1832 ze zm.), która w art. 106 ust. 2 pkt 3a za dotacje uznaje wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów w ramach tych programów (tzw. dotacje rozwojowe). Dotyczy to całego wsparcia, zarówno części pochodzącej z polskiego budżetu, jak i też budżetu UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym dochody otrzymane przez Spółkę (Beneficjenta) w formie dotacji rozwojowej z budżetu Państwa korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Spółki, przedmiotowa dotacja otrzymana będzie stanowiła przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w skrócie updop) przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych przepisach.

Znowelizowana 29 grudnia 2006r. ustawa o finansach publicznych (Dz. U. z 2006r. Nr 249, poz. 1832 ze zm.), w art. 106 ust. 2 pkt 3a za takie dotacje uznaje wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów w ramach tych programów (tzw. dotacje rozwojowe). Dotyczy to całego wsparcia, zarówno części pochodzącej z polskiego budżetu, jak i też budżetu UE.

Zgodnie z zapisami szczegółowego opisu Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 środki na realizację Priorytetów Komponentu Regionalnego PO KL (priorytety VI-IX) planowane są w części budżetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Środki na realizację Priorytetów samorząd województwa otrzymuje jako zaliczkę w formie dotacji rozwojowej. Zasady przekazywania środków finansowych w ramach poszczególnych Działań określa Porozumienie pomiędzy Instytucją Zarządzającą i Instytucją Pośredniczącą. Środki na realizację projektów Beneficjenci otrzymują od Instytucji Pośredniczącej lub Instytucji Pośredniczącej 2 Stopnia jako zaliczkę w formie dotacji rozwojowej na podstawie umowy o dofinansowanie realizacji projektu.

Mając na uwadze powyższe Spółka uważa, iż dofinansowanie otrzymane przez spółkę w formie dotacji rozwojowej w ramach programów operacyjnych perspektywy finansowej 2007-2013 korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Jednocześnie w konsekwencji powyższego uznać należy, iż wydatki kwalifikowane bezpośrednio, finansowane z przedmiotowej dotacji rozwojowej nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ? zwanej dalej ?updop?), wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Stosownie do treści art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2009r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, były finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm. ? zwanej dalej ?uofp?), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. Natomiast od dnia 1 stycznia 2010r. programy operacyjne są finansowane według zasad określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Uofp w art. 5 ust. 1 pkt 2 określała, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 uofp, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

  1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych,
  2. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego
  3. Funduszu Rybołówstwa,
  4. środki:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ?Sekcja Gwarancji?,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,
    3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy,
  5. inne środki.

W myśl art. 106 ust. 2 pkt 3a uofp, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 uofp, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dalej ?dotacjami rozwojowymi?.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 uofp, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 - 4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw ? Dz. U. Nr 249, poz. 1832). Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą wydatkami budżetu państwa.

Należy również zwrócić uwagę na definicję beneficjenta zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu (art. 5 pkt 1 ustawy). Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż środki otrzymane przez Spółkę (beneficjenta) w formie dotacji rozwojowej z budżetu państwa do dnia 31 grudnia 2009r., podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.

Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 47 (?).

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanych po 31 grudnia 2009r. wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika