W zakresie ustalenia czy dochody Spółki z tytułu prowadzenia szkoły, które będą wydatkowane na (...)

W zakresie ustalenia czy dochody Spółki z tytułu prowadzenia szkoły, które będą wydatkowane na budowę sali gimnastycznej na obcym gruncie będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 17 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 26 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dochody Spółki z tytułu prowadzenia szkoły, które będą wydatkowane na budowę sali gimnastycznej na obcym gruncie będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2 ? zdarzenie przyszłe) ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dochody Spółki z tytułu prowadzenia szkoły, które będą wydatkowane na budowę sali gimnastycznej na obcym gruncie będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością od 2008 r. prowadzi szkołę podstawową i gimnazjum. Od momentu powstania szkoły usługi edukacyjne są jedynym przedmiotem działalności Spółki. Szkoła prowadzi swą działalność w budynku należącym do Parafii. Dochody Spółki przeznaczane są wyłącznie na cele szkoły.

Finansowane są z nich wydatki dot. trzech grup środków trwałych:

  1. Prace polegające na adaptacji budynku i sal znajdujących się w budynku należącym do parafii do potrzeb szkoły (koszty związane z nimi ujmowane są jako inwestycje w obcych środkach trwałych i podlegają amortyzacji.
  2. Zakup pomocy dydaktycznych.
  3. Zakup innych środków trwałych niezbędnych do funkcjonowania szkoły, takich jak meble, sprzęt komputerowy.

Ponadto Spółka zamierza na gruncie należącym do Parafii zbudować salę gimnastyczną dla potrzeb dzieci uczęszczających do Szkoły. Do tej pory dzieci odbywają zajęcia z wychowania fizycznego w wynajętych salach gimnastycznych, do których są dowożone. Spółka amortyzuje środki trwałe, natomiast nie pomniejsza podstawy opodatkowania o wydatki poniesione na ich zakup.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dochody Spółki z tytułu prowadzenia szkoły wydatkowane na budowę sali gimnastycznej na obcym gruncie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 8 pkt 1 ww. ustawy? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2 ? zdarzenie przyszłe)

Zdaniem Spółki, wydatki na budowę sali gimnastycznej służą wytworzeniu środka trwałego. Powołana wykładnia celowościowa art. 17 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej ?updop?) przemawia za tym aby traktować na równi nakłady na zakup środka trwałego, jak i na jego wytworzenie, jeśli tylko wytworzony środek trwały służy celom szkoły, co w wypadku budowy sali gimnastycznej nie budzi wątpliwości. W konsekwencji podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym może zostać pomniejszona o wydatki poniesione w tym celu, stosownie do zapisu w art. 17 ust. 1 pkt 45 updop.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), określa m.in. zasady, na jakich prowadzone są szkoły i przedszkola. Dyspozycja art. 82 ust. 1 tej ustawy wskazuje, że osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Jednocześnie, na gruncie przepisów oświatowych, szkoły są jednostkami odrębnymi od organów je prowadzących, co oznacza, że jedna osoba prawna może prowadzić wiele szkół i placówek. Organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego i inne osoby prawne oraz osoby fizyczne.

Osoby prawne prowadzące szkoły podlegają ogólnym regułom opodatkowania przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. dalej: ?updop?), co oznacza, że ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Ust. 2 ww. przepisu stanowi, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych ? co do zasady ? podlega dochód, jednakże w art. 17 tej ustawy ustawodawca przewidział szereg zwolnień od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 45 updop, wolne od podatku są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8 updop. Stosownie do przepisów art. 17 ust. 8 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 45, ma zastosowanie, jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na:

  1. zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,
  2. organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 updop zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Zaznaczyć należy, iż w myśl postanowień art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie o ile dochód jest przeznaczony i ? bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Katalog opisanych wyżej wydatków jest katalogiem zamkniętym. Oznacza to, że dochody przeznaczone na inne cele ? nie są zwolnione z podatku dochodowego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka od 2008 r. prowadzi szkołę podstawową i gimnazjum. Od momentu powstania szkoły usługi edukacyjne są jedynym przedmiotem działalności Spółki. Szkoła prowadzi swą działalność w budynku należącym do Parafii. Dochody Spółki przeznaczane są wyłącznie na cele szkoły. Finansowane są z nich wydatki dot. trzech grup środków trwałych tj. prace polegające na adaptacji budynku i sal znajdujących się w budynku należącym do parafii do potrzeb szkoły (koszty związane z nimi ujmowane są jako inwestycje w obcych środkach trwałych) i podlegają amortyzacji, zakup pomocy dydaktycznych, zakup innych środków trwałych niezbędnych do funkcjonowania szkoły, takich jak meble, sprzęt komputerowy. Spółka zamierza na gruncie należącym do Parafii zbudować salę gimnastyczną dla potrzeb dzieci uczęszczających do Szkoły. Do tej pory dzieci odbywają zajęcia z wychowania fizycznego w wynajętych salach gimnastycznych, do których są dowożone.

Z literalnego brzmienia art. 17 ust. 8 updop wynika, że zwolnienie dotyczy wyłącznie wydatków na zakup środków trwałych. W tym miejscu należy podkreślić, że przepisy dotyczące ulg i zwolnień należy interpretować ściśle, zgodnie z ich literalnym brzmieniem, gdyż zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo od zasady równości i powszechności opodatkowania, zatem wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna. Konieczność literalnego określenia zakresu zwolnienia nie daje możliwości zastosowania zwolnienia w odniesieniu do środków trwałych uzyskanych przez podatnika w inny sposób niż nabycie w drodze kupna, np. w wyniku wytworzenia środka trwałego.

W świetle powyższego, dochód wydatkowany na budowę sali gimnastycznej na obcym gruncie, nie może korzystać ze zwolnienia bowiem nie został wydatkowany na zakup środka trwałego niezbędnego do prowadzenia szkoły. Jak wskazano powyżej, przepis art. 17 ust. 8 updop ogranicza prawo do zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 45 updop, wyłącznie do zakupu środków trwałych, natomiast w niniejszej sytuacji wydatki dotyczą wytworzenia środków trwałych. W konsekwencji powyższego dochód wydatkowany na ww. cel nie będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie ww. przepisów.

Stanowisko Spółki zatem należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i 3 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika