Czy wydatki na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w tym także darowizny przekazywane na cele statutowe, (...)

Czy wydatki na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w tym także darowizny przekazywane na cele statutowe, z których obdarowany zobowiązany jest się rozliczyć mogą zostać potraktowane jako spełnienie warunku wydatkowania dochodu przeznaczonego na działalność statutową, zwolnionego z opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 03 lipca 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 03 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 26 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w tym także darowizny przekazywane na cele statutowe, z których obdarowany zobowiązany jest się rozliczyć mogą zostać potraktowane jako spełnienie warunku wydatkowania dochodu przeznaczonego na działalność statutową, zwolnionego z opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w tym także darowizny przekazywane na cele statutowe, z których obdarowany zobowiązany jest się rozliczyć mogą zostać potraktowane jako spełnienie warunku wydatkowania dochodu przeznaczonego na działalność statutową, zwolnionego z opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 15 czerwca 2012 r. Znak IBPBI/2/423-356/12/AK wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 26 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest wojewódzką samorządową osobą prawną powołaną przez Wojewodę 7 stycznia 1998 r. na podstawie art. 1a ust. 1 pkt 6 ustawy z dn. 22 marca 1990 r. o terytorialnych organach rządowej administracji ogólnej (Dz. U. Nr 21, poz. 123 z późn. zm.) oraz art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602). Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy do jego zadań należy:

  1. organizowanie egzaminów państwowych sprawdzających kwalifikacje osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz kierujących pojazdami,
  2. prowadzenie kursów dokształcających kierowców wykonujących transport drogowy,
  3. obsługa wojewódzkiej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  4. wdrażanie krajowego i wojewódzkiego programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  5. prowadzenie edukacji i informacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  6. Wnioskodawca może wykonywać inne zadania związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego (BRD) a w szczególności organizować i przeprowadzać szkolenia z zakresu prawa o ruchu drogowym w tym dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, instruktorów nauki jazdy diagnostów, egzaminatorów i inne,
  7. Ośrodek może również wykonywać działalność gospodarczą.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w art. 119 prawa o ruchu drogowym oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 października 2002 r. w sprawie szczegółowych warunków gospodarki finansowej wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego oraz szczegółowych warunków ewidencji przychodów i kosztów związanych z działalnością ośrodka (Dz. U. z 2002 r. Nr 176 poz. 1443). Zadania Wnioskodawcy w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wynikają z ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98 poz. 602 z późn. zm.)

Zgodnie z planem wydatków na rok 2011 środki w ramach BRD przeznaczone były na:

  1. całoroczny cykl imprez promujących zasady BRD, prawidłowe postawy i zachowania wśród dzieci i młodzieży na drodze,
  2. promocje zasad BRD, prawidłowych postaw i zachowań podczas masowych imprez motoryzacyjnych,
  3. współfinansowanie zakupu sprzętu oraz materiałów promujących BRD dla Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego,
  4. współfinansowanie zakupu sprzętu dla policji,
  5. promocja zasad BRD, prawidłowych postaw i zachowań podczas imprez organizowanych przez Policję i grupę IPA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Policji),
  6. współfinansowanie zakupu sprzętu do realizacji zadań związanych z poprawą BRD na drogach,
  7. koszty obsługi sekretariatu wojewódzkiej rady BRD.

W/w zadania Wnioskodawca realizuje poprzez;

  1. przekazywanie darowizn pieniężnych i rzeczowych na rzecz instytucji realizujących zadania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zawieranie umów z podwykonawcami realizującymi planowane zadania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  2. realizowanie zadań we własnym zakresie.

Dla każdej darowizny lub podzlecenia wykonania realizowanych działań zawieraną jest umowa. Umowy są numerowane i prowadzony jest ich rejestr. W umowach określany jest cel na jaki darowizna zostanie przekazana, który to cel dotyczy realizacji działań statutowych Wnioskodawcy oraz określany jest termin, do którego obdarowany zobowiązuje się przedstawić pisemne rozliczenie dotyczące wykorzystania darowizny lub zwrotu niewykorzystanych środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 czerwca 2012 r.):

Czy wydatki na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w tym także darowizny przekazywane na cele statutowe, z których obdarowany zobowiązany jest się rozliczyć mogą zostać potraktowane jako spełnienie warunku wydatkowania dochodu przeznaczonego na działalność statutową, zwolnionego z opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli wydatki (koszty) wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych lub celów określonych w przepisach, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom (kosztom) będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Min Fin. PB3-IP-8214-256/2002 z dnia 19 listopada 2002r.)

Stanowisko takie zostało również przyjęte przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który udzielił interpretacji indywidualnej na wniosek złożony w dniu 19 października 2007 r. w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia wydatków na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego realizowanych w ramach zadań statutowych do kosztów uzyskania przychodów.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu do BKIP 26 czerwca 2012 r.) wynika, że Wnioskodawca zgodnie z opinią Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach z dnia 18 maja 1999 r. uważa, że korzysta z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie prowadzenia działalności statutowej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., określanej w dalszej części skrótem ?updop?), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo ? techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W świetle art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i ? bez względu na termin ? wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższego wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Oznacza to, że dochody Wnioskodawcy będą zwolnione od podatku wówczas, gdy cele statutowe tej organizacji będą tożsame lub zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, a dochody będą przeznaczone i wydatkowane na działalność statutową.

Jednocześnie, cytowany powyżej przepis nie zawiera wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej.

Należy również podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, sformułowania ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia z opodatkowania.

Ponadto, w tym miejscu wskazać należy, że przez zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, pojęcie ?których celem statutowym jest działalność?, rozumie się nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez jednostkę działalności - w przedmiotowej sprawie kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez jednostkę statutu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest wojewódzką, samorządową osobą prawną. Zadania Wnioskodawcy w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wynikają z ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98 poz. 602 z późn. zm.).

W/w zadania Wnioskodawca realizuje poprzez:

  • przekazywanie darowizn pieniężnych i rzeczowych na rzecz instytucji realizujących zadania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zawieranie umów z podwykonawcami realizującymi planowane zadania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • realizowanie zadań we własnym zakresie.

Zgodnie z planem wydatków na rok 2011 środki w ramach bezpieczeństwa ruchu drogowego przeznaczone były na:

  • całoroczny cykl imprez promujących zasady BRD, prawidłowe postawy i zachowania wśród dzieci i młodzieży na drodze,
  • promocje zasad BRD, prawidłowych postaw i zachowań podczas masowych imprez motoryzacyjnych,
  • współfinansowanie zakupu sprzętu oraz materiałów promujących BRD dla Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego,
  • współfinansowanie zakupu sprzętu dla policji,
  • promocja zasad BRD, prawidłowych postaw i zachowań podczas imprez organizowanych przez Policję i grupę IPA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Policji),
  • współfinansowanie zakupu sprzętu do realizacji zadań związanych z poprawą BRD na drogach,
  • koszty obsługi sekretariatu wojewódzkiej rady BRD.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy wydatki na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w tym także darowizny przekazywane na cele statutowe, z których obdarowany zobowiązany jest się rozliczyć mogą zostać potraktowane jako spełnienie warunku wydatkowania dochodu przeznaczonego na działalność statutową, zwolnionego z opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki i darowizny przekazywane przez Wnioskodawcę na cele statutowe dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego nie są tożsame z preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop celami. Zatem dochody przeznaczone na ten cel i na niego wydatkowane nie będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie.

Podkreślić należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania, tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Reasumując, wydatki na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w tym także darowizny przekazywane na cele statutowe, z których obdarowany zobowiązany jest się rozliczyć nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, a co za tym idzie nie mogą zostać potraktowane jako spełnienie warunku wydatkowania dochodu przeznaczonego na działalność statutową zwolnionego z opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika