1. W związku z powyższym, czy dochody podatnika przeznaczone na w/w cele statutowe, a w szczególności (...)

1. W związku z powyższym, czy dochody podatnika przeznaczone na w/w cele statutowe, a w szczególności na usługi gastronomiczne, konsumpcje (obiad, napoje bezalkoholowe) - zapisy na fakturach - wykorzystane podczas posiedzeń narad, konferencji - członków komisji, Wydziałów, Kolegiów, kursokonferencji trenerów, artykuły spożywcze (kawa, herbata, ciastka, paluszki) przeznaczone na bieżące potrzeby Związku będą wolne od podatku?
2. Czy dochody podatnika przeznaczone na cele statutowe - usługi gastronomiczne, konsumpcje, artykuły spożywcze zapisy na fakturach - na zorganizowanie obchodów 25- lecia ? oraz Gali Piłkarskiej, a także z okazji spotkań noworocznych, innych spotkań okazjonalnych, na których są obecni nie tylko członkowie, pracownicy, działacze Związku ale również inne osoby - zaproszeni goście, na których odbywa się m.in. podsumowanie całorocznej działalności Związku, wręczanie odznaczeń, kwiatów będą wolne od podatku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2010r. (data wpływu do tut. BKIP 05 marca 2010r.), uzupełnionym w dniu 17 maja 2010r. oraz 11 czerwca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów w części przeznaczonej na:

  • zakup usług gastronomicznych, konsumpcje obiad, napoje bezalkoholowe) wykorzystane podczas posiedzeń narad, konferencji (członków komisji, Wydziałów, Kolegiów), kursokonferencji trenerów oraz zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, paluszki) przeznaczonych na bieżące potrzeby Wnioskodawcy /pytanie oznaczone we wniosku Nr 1/ - jest prawidłowe,
  • zakup usług gastronomicznych, konsumpcje, artykuły spożywcze związane z zorganizowaniem obchodów 25-lecia ? oraz Gali Piłkarskiej /część pytania oznaczonego we wniosku Nr 2/ - jest nieprawidłowe,
  • zakup usług gastronomicznych, konsumpcje, artykuły spożywcze związane z zorganizowaniem spotkań noworocznych, innych spotkań okazjonalnych /część pytania oznaczonego we wniosku Nr 2/ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 marca 2010r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów w części przeznaczonej na:

  • zakup usług gastronomicznych, konsumpcje obiad, napoje bezalkoholowe) wykorzystane podczas posiedzeń narad, konferencji (członków komisji, Wydziałów, Kolegiów), kursokonferencji trenerów oraz zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, paluszki) przeznaczonych na bieżące potrzeby Wnioskodawcy /pytanie oznaczone we wniosku Nr 1/,
  • zakup usług gastronomicznych, konsumpcje, artykuły spożywcze związane z zorganizowaniem obchodów 25-lecia ? oraz Gali Piłkarskiej /część pytania oznaczonego we wniosku Nr 2/,
  • zakup usług gastronomicznych, konsumpcje, artykuły spożywcze związane z zorganizowaniem spotkań noworocznych, innych spotkań okazjonalnych /część pytania oznaczonego we wniosku Nr 2/.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 27 kwietnia 2010r. Znak: IBPBI/2/423-362/10/CzP wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. BKIP w dniach 17 maja 2010r. oraz 11 czerwca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Związek Piłki Nożnej (określany dalej ZPN) jest związkiem stowarzyszeń kultury fizycznej, sportowych spółek akcyjnych, uczniowskich i szkolnych klubów sportowych, posiadających osobowość prawną. ZPN jest członkiem PZPN i działa zgodnie z jego statutem, regulaminem, uchwałami i wytycznymi oraz ustawą o kulturze fizycznej, prawem o stowarzyszeniach i innymi przepisami prawa oraz przepisami i decyzjami FIFA i UEFA, a także w oparciu o własny statut - określa cele, program działania wydaje akty wewnętrzne i komunikaty.

Celem działania ZPN (zapisy statutowe) jest:

  • organizacja, rozwój i popularyzacja sportu piłki nożnej na terenie województwa,
  • ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań Okręgowych ZPN, Podokręgów, członków Związku, zawodników, trenerów, instruktorów, menadżerów piłkarskich, sędziów i działaczy piłkarskich.

Związek realizuje swoje cele miedzy innymi poprzez:

  • organizowanie i prowadzenie systemu rozgrywek mistrzowskich i pucharowych w województwie,
  • przygotowywanie i zgłaszanie reprezentacji województwa do udziału w rozgrywkach organizowanych przez PZPN,
  • szkolenia i dokształcania trenerów, instruktorów, sędziów, zawodników, menadżerów piłkarskich, działaczy społecznych i pracowników etatowych.
  • ponoszenie kosztów reprezentowania ZPN w relacjach z organizacjami piłkarskimi krajowymi i międzynarodowymi, członkami oraz osobami trzecimi, w tym kosztów:
  • upominków wręczanych działaczom krajowych, jak i zagranicznych organizacji piłkarskich oraz osobom trzecim w ramach zwyczajowo przyjętej wymiany prezentów,
  • podroży oraz pobytu gości ZPN w kraju, jak i zagranicą, korespondencji okazjonalnej, delegacji służbowych działaczy ZPN, dofinansowania wyjazdów zawodników, trenerów, instruktorów, sędziów, działaczy piłkarskich i pracowników Związku, osób nie wchodzących w skład ekipy piłkarskiej na krajowe i zagraniczne mecze reprezentacji województwa.
  • posiedzeń, narad, konferencji spotkań okazjonalnych realizowanych przez Związek dla jego członków, członków statutowych organów Związku oraz zawodników, trenerów, instruktorów, sędziów, menadżerów i działaczy piłkarskich oraz pracowników Związku w tym także m.in. kosztów wynajęcia lokali, zakwaterowania uczestników, obsługi technicznej, oprawy artystycznej i usług gastronomicznych. Zakupu okolicznościowych wiązanek kwiatów,
  • związanych z finansowaniem organizacji konferencji, seminariów i narad szkoleniowych przeprowadzanych na rzecz rozwoju i popularyzacji piłki nożnej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż:

  • posiedzenia, narady, konferencje ? członków Zarządu, Komisji, Wydziałów, Kolegiów czy też np. kursokonferencje trenerów, odbywają się zarówno w siedzibie, jak i poza siedzibą Związku,
  • spotkanie noworoczne, Galę Piłkarską zorganizowano poza siedzibą Związku,
  • inne spotkania okazjonalne, np. spotkanie opłatkowe zorganizowano w siedzibie Związku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dochody ZPN przeznaczone na w/w cele statutowe, a w szczególności na usługi gastronomiczne, konsumpcje (obiad, napoje bezalkoholowe) wykorzystane podczas posiedzeń narad, konferencji (członków komisji, Wydziałów, Kolegiów), kursokonferencji trenerów oraz zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, paluszki) przeznaczonych na bieżące potrzeby ZPN będą wolne od podatku...
  2. Czy dochody ZPN przeznaczone na cele statutowe - usługi gastronomiczne, konsumpcje, artykuły spożywcze związane z zorganizowaniem obchodów 25-lecia ? oraz Gali Piłkarskiej, a także spotkań noworocznych, innych spotkań okazjonalnych, na których są obecni nie tylko członkowie, pracownicy, działacze ZPN, ale również inne osoby (zaproszeni goście), na których odbywa się m.in. podsumowanie całorocznej działalności ZPN, wręczanie odznaczeń, kwiatów będą wolne od podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  • dochody wydatkowane na cele statutowe wskazane w pytaniu pierwszym będą w całości korzystać ze zwolnienia od podatku (dotyczy pytania oznaczonego we wniosku nr 1).
  • od części wydatków na gastronomię, konsumpcję i art. spożywcze głównie spotkanie noworoczne pomimo, że istnieje zapis statutowy należy naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy (dotyczy pytania oznaczonego we wniosku nr 2).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - określana dalej jako ?updop?), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b updop zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w w/w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowanie ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Należy również zaznaczyć, iż zwolnieniu podlegają także dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Cele Wnioskodawcy powinny być określone w statucie. Muszą być wskazane w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Jednym z preferowanych celów statutowych ? wskazanych w cytowanym powyżej art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu.

Należy zaznaczyć, iż przepisy updop nie definiuje pojęcia kultury fizycznej i sportu.

Encyklopedia Powszechna PWN ?kulturę fizyczną? definiuje jako część składową kultury społeczeństwa, obejmująca działania związane z dbałością o zdrowie, budowę i postawę ciała, rozwój fizyczny człowieka, kształtowanie jego uzdolnień ruchowych, sprawności i wydolności fizycznej, także system zachowań oraz potrzeb indywidualnych i społecznych, poglądy postawy i teorie. Kulturę fizyczną tworzą: wychowanie fizyczne, sport, rekreacja fizyczna, rehabilitacja ruchowa i turystyka.

Podobnie zdefiniowana jest kultura fizyczna w ustawie z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001r. Nr 81, poz. 889 ze zm.). W myśl art. 1 ust. 1 tej ustawy kultura fizyczna jest częścią kultury narodowej, chronionej przez prawo. Zgodnie z art. 3 pkt 1 wymienionej ustawy, kulturą fizyczną jest wiedza, wartości, zwyczaje, działania podejmowane dla zapewnienia rozwoju psychofizycznego, wychowania, doskonalenia uzdolnień i sprawności fizycznej człowieka, a także dla zachowania oraz przywracania jego zdrowia.

Przepis art. 2 tej ustawy wskazuje natomiast podstawowy cel kultury fizycznej, tj. dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie wszystkich obywateli, oraz formy jego realizacji, czyli:

  1. wychowanie fizyczne,
  2. sport,
  3. rekreację ruchową,
  4. rehabilitację ruchową.

Z kolei sport pojecie ?sport? jest definiowane jako ćwiczenia i gry mające na celu rozwijanie sprawności fizycznej i dążenie we współzawodnictwie do uzyskania jak najlepszych wyników (http://sjp.pwn.pl).

Zdaniem tut. Organu, w oparciu o powyższe definicje, uznać należy, iż działalność Wnioskodawcy wskazana w statucie zawiera się w szeroko rozumianej kulturze fizycznej i sporcie. Mając na względzie powyższe, dochody uzyskane z prowadzenia ww. działalności mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 4 pkt 1 updop, pod warunkiem przeznaczenia uzyskanego dochodu i wydatkowania (bez względu na termin) na cele statutowe wymienione w tym przepisie.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanowiska należy stwierdzić, że uzyskane dochody w części przeznaczonej na:

  • usługi gastronomiczne, konsumpcję (obiad, napoje bezalkoholowe) wykorzystane podczas posiedzeń narad, konferencji (członków komisji, Wydziałów, Kolegiów), kursokonferencji trenerów,
  • zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, paluszki) przeznaczonych na bieżące potrzeby ZPN,

zostały przeznaczone na cele statutowe, związane kulturą fizyczną, zatem korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe (dotyczy pytania oznaczonego we wniosku nr 1).

  • zorganizowanie obchodów 25-lecia ? oraz Gali Piłkarskiej, zostały przeznaczone na cele statutowe, związane kulturą fizyczną i sportem, a zatem korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy zatem należy uznać za nieprawidłowe (dotyczy części pytania oznaczonego we wniosku nr 2).
  • zorganizowanie spotkania noworocznego, innych spotkań okazjonalnych nie są związane z kulturą fizyczną, gdyż wskazane wyżej spotkania czy uroczystości nie zawierają się w jej pojęciu, zatem nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe (dotyczy części pytania oznaczonego we wniosku nr 2).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika