Czy amortyzacja od środków trwałych otrzymanych aportem od Gminy stanowi koszt uzyskania przychodu (...)

Czy amortyzacja od środków trwałych otrzymanych aportem od Gminy stanowi koszt uzyskania przychodu dla celów prawidłowego ustalenia zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 8 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka powstała w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego na podstawie przepisów art. 6 ust. 1, art. 9, art. 22 i 23 ustawy o gospodarce komunalnej. Gmina jako udziałowiec w 100% wniosła do Spółki wkład niepieniężny w zamian za objęcie udziałów.

Wkład niepieniężny stanowiły środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, środki trwałe w budowie oraz pozostałe środki trwałe. Wartość środków trwałych została przyjęta wg ewidencji księgowej tzn. wartość początkowa minus wartość umorzenia na dzień 31 grudnia 2009 r.

Spółka dokonała odpisu amortyzacyjnego za miesiąc styczeń 2010 r. i zaksięgowała go w księgach rachunkowych. Środki trwałe zakładu budżetowego zostały zakupione z dotacji celowych, tak więc otrzymane środki trwałe zostały sfinansowane ze środków publicznych. Wkład niepieniężny został wniesiony na mocy aktu notarialnego z dnia 31 grudnia 2009 r. Spółka weszła w ogół praw i obowiązków na zasadzie sukcesji uniwersalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy amortyzacja od środków trwałych otrzymanych aportem od Gminy stanowi koszt uzyskania przychodu dla celów prawidłowego ustalenia zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych...

Zdaniem Spółki, odpis amortyzacyjny od środków trwałych otrzymanych aportem nie stanowi kosztów uzyskania przychodów gdyż środki trwałe zostały sfinansowane środkami publicznymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej ?updop?), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 updop, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. utworzono spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością poprzez przekształcenie zakładu budżetowego. Wszystkie udziały objęła Gmina, spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego. Gmina wniosła aportem do nowo utworzonej spółki środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, środki trwałe w budowie oraz pozostałe środki trwałe.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powoływać, likwidować lub przekształcać komunalne zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. Prawo budżetowe.

Stosownie do zapisu art. 22 ust. 1 ww. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji.

W myśl art. 23 ust. 1 tej ustawy, składniki mienia zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Natomiast art. 23 ust. 3 cytowanej ustawy stanowi, że spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego.

Zasadę sukcesji generalnej na gruncie przepisów podatkowych potwierdza art. 93a § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki. Natomiast stosownie do art. 93b tej ustawy, przepisy art. 93 i 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Na podstawie art. 16g ust. 9 updop, w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

W myśl art. 16g ust. 18 updop, przepis ust. 9 ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały z przekształcenia, podziału albo połączenia lub podmiot istniejący, do którego przeniesiono w wyniku wydzielenia część majątku podmiotu dzielonego, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

Art. 16h ust. 3 updop wskazuje, iż podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5, albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2 - 7.

Podsumowując należy stwierdzić, że Spółka jest sukcesorem generalnym zlikwidowanego zakładu budżetowego, w którego miejsce powstała. Jako sukcesor zobowiązana jest do kontynuowania amortyzacji wniesionych do niej aportem środków trwałych na zasadach i w sposób przyjęty przez zakład budżetowy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że środki trwałe i wartości niematerialne i prawne wniesione do Spółki aportem zakupione zostały przez zakład budżetowy z otrzymanych dotacji celowych. Biorąc pod uwagę powyższą okoliczność należy stwierdzić, że zakład budżetowy nie był uprawniony do ujmowania w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od zakupionych z dotacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.). Zasada ta dotyczy także odpisów amortyzacyjnych, które co do zasady, zgodnie z powołanym na wstępie art. 15 ust. 6 updop, stanowią koszty uzyskania przychodu.

Jeżeli zatem zakład budżetowy nie był uprawniony do ujmowania w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od zakupionych z dotacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, to również Spółka, będąc sukcesorem zakładu budżetowego, nie jest uprawniona do zaliczenia odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wniesionych aportem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych do kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika