Czy wydatki sfinansowane wsparciem finansowym oraz pomostowym stanowią koszty uzyskania przychodów (...)

Czy wydatki sfinansowane wsparciem finansowym oraz pomostowym stanowią koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 14 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 26 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych ze wsparcia finansowego oraz pomostowego (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych ze wsparcia finansowego oraz pomostowego. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 15 marca 2013 r. znak: IBPBI/2/423-74/13/PP wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 26 marca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Działalność Spółdzielni Socjalnej reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych, zaś w sprawach nieuregulowanych we wskazanej ustawie znajdują zastosowanie przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. ? Prawo Spółdzielcze. Działalność Spółdzielni reguluje również jej statut. Zgodnie z art. 11 ustawy Prawo Spółdzielcze, Spółdzielnia nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego.

Członkami Spółdzielni są osoby fizyczne spełniające kryteria określone w art. 4 ustawy o spółdzielniach socjalnych. Każdy z 6 ? ciu członków Spółdzielni otrzymał podstawowe wsparcie pomostowe oraz wsparcie finansowe w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 7.2.2. Wsparcie ekonomii społecznej.

Wsparcie pomostowe udzielone jest na okres 6 miesięcy, natomiast wsparcie finansowe przyznaje środki w kwocie 20.000 zł na każdego z członków spółdzielni, co stanowi 100% całkowitych wydatków.

Umowa została zawarta pomiędzy Operatorem wsparcia finansowego, a Spółdzielnią jako udzielenie jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie wydatków umożliwiających funkcjonowanie nowo powstałej spółdzielni, zgodnie z wnioskiem o przyznanie wsparcia finansowego na założenie spółdzielni socjalnej, złożonym przez każdego z sześciu członków spółdzielni. Łącznie wnioskodawca otrzymał 120.000 zł czyli po 20.000 zł za każdego członka założyciela. Wsparcie finansowe jest udzielane w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach PO KL.

Dodatkowo Spółdzielnia zawarła z Operatorem umowę o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego, również w ramach Poddziałania 7.2.2. Wsparcie ekonomii społecznej. W ramach tej umowy przez okres 6-ciu miesięcy od dnia zawarcia umowy zgodnie z wnioskiem złożonym przez 6-ciu członków założycieli, Spółdzielnia otrzymywać będzie wsparcie pomostowe przekazywane na bieżące funkcjonowanie działalności. Wsparcie to będzie odbywało się na zasadzie refundacji poniesionych kosztów zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem w wysokości łącznej 46.800 zł czyli, 7.800 zł miesięcznie. Spółdzielnia zobowiązała się do prowadzenia działalności przez okres 12 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia a w chwili obecnej Spółdzielnia jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z uwagi na podmiotowość prawną Spółdzielni, jest ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z normą zawartą w art. 1 ust. 1 przywołanej ustawy. Zgodnie z art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Zgodnie ze statutem Spółdzielni zasadniczymi funduszami własnymi są fundusz udziałowy, powstający z wpłat udziałów członkowskich oraz fundusz zasobowy, powstający z wpłat przez członków wpisowego. Spółdzielnia otrzymane wsparcie finansowe przyznane na założenie spółdzielni ? 120.000 zł ? zakwalifikowała jako fundusz udziałowy, gdyż powstał z wpłat udziałów członkowskich przyznanych każdemu z 6-ciu członków założycieli i wpłaconych przez Operatora na wniosek członków założycieli bezpośrednio na konto bankowe Spółdzielni. W związku z tym zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uznano tego za przychód podatkowy. Natomiast wsparcie pomostowe, jako środki pozyskane na bieżące funkcjonowanie, spółdzielnia rozpoznaje jako ?pozostałe przychody operacyjne?, kwalifikuje jako przychód podlegający opodatkowaniu a koszty poniesione z tego wsparcia pomostowego traktuje jako koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie Spółdzielnia nie jest uczestnikiem projektu a działanie Operatora skierowane jest do osób fizycznych, które są indywidualnymi uczestnikami projektu. Innymi słowy to członkowie Spółdzielni są uczestnikami projektu, a dofinansowanie jest skierowane do nich jako osób fizycznych spełniających określone kryteria, które chcą prowadzić działalność gospodarczą w ramach spółdzielni socjalnej. Fakt, że to Spółdzielnia uzyskuje określone środki finansowe nie oznacza, że jest ona uczestnikiem wskazanego projektu, gdyż uzyskane środki mają służyć osobom fizycznym, członkom Spółdzielni, i są przyznawane na ich wniosek.

Środki otrzymane przez Spółdzielnię nie są dotacją, subwencją, dopłatą lub innym nieodpłatnym świadczeniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki sfinansowane wsparciem finansowym oraz pomostowym stanowią koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty poniesione, finansowane zarówno wsparciem finansowym, jak i wsparciem pomostowym w sytuacji stosownego ich wydatkowania, Spółdzielnia będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności, na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm. ? zwanej dalej ?updop?), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w tym celu, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.

Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 updop. Należy jednak pamiętać, że samo wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, iż wszelkie pozostałe koszty, które nie są zamieszczone w art. 16 updop, zostaną ex lege uznane za koszty uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  1. został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  2. jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 updop, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo ? skutkowym z osiąganymi przychodami. Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  1. przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
  2. potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Wnioskodawca będzie miał zatem prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności, na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 updop, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 updop, koszty poniesione, finansowane zarówno wsparciem finansowym, jak i wsparciem pomostowym.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika