Czy wykonywanie obowiązków przez członków Rady Naukowej Spółki bez wynagrodzenia stanowi przychód (...)

Czy wykonywanie obowiązków przez członków Rady Naukowej Spółki bez wynagrodzenia stanowi przychód dla Spółki podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 08 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 11 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy świadczenie usług przez członków Rady Naukowej na rzecz Spółki bez wynagrodzenia stanowi dla Spółki przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy świadczenie usług przez członków Rady Naukowej na rzecz Spółki bez wynagrodzenia stanowi dla Spółki przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka została utworzona przez X S.A. Celem działalności Spółki jest realizacja projektu pod nazwą ?(?)? w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działania 5.3. ?Wspieranie Ośrodków Innowacyjności?.

W ramach realizacji projektu przewiduje się:

  1. utworzenie infrastruktury (obiektów oraz wyposażenia) Laboratorium Kompozytów, bezpośrednio powiązanego z praktyką, umożliwiającego prowadzenie prac naukowo-badawczych i rozwojowych, zmierzających do tworzenia nowych procesów technologicznych oraz wdrożenia procesu wytwarzania, a także umożliwiającego szkolenie pracowników i studentów,
  2. utworzenie infrastruktury laboratorium do prób statycznych,
  3. współpracę z sektorem nauki oraz komercjalizację wyników badań i tworzenie ram współpracy z firmami produkcyjnymi,
  4. podniesienie kwalifikacji pracowników bezpośrednio zatrudnionych jak i kadry naukowo-technicznej stanowiącej zaplecze projektu,
  5. rozwój współpracy i partnerstwa międzyregionalnego i międzynarodowego,
  6. aktywizację społeczności lokalnej w zakresie tworzenia nowych miejsc pracy,
  7. poszukiwanie partnerów krajowych i zagranicznych.

Na realizację projektu Spółka pozyskała wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz dotacji celowej (umowa o udzielenie wsparcia, zawarta w dniu 30 czerwca 2010 roku z Y, do wysokości 38.176.470,58 zł).

Po zakończeniu realizacji Projektu Spółka będzie zarządzać własną infrastrukturą. Zgodnie z § 25 ust. 5 aktu założycielskiego Spółki, do dnia rozliczenia wsparcia w ramach projektu opisanego wyżej, dochód albo zysk z prowadzonej działalności Spółka przeznacza na cele statutowe (tj. na realizację Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka).

Uchwałą Zarządu Spółki z dnia 30 listopada 2009 roku została powołana Rada Naukowa, w skład której weszli pracownicy uczelni, instytutów badawczych, A S.A. i B. Rada powołana została w ramach struktury Spółki.

Rada Naukowa jest organem inicjującym, opiniodawczym i doradczym Zarządu Spółki w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej.

Do zadań Rady należy w szczególności:

  • ustalanie perspektywicznych kierunków rozwoju, działalności naukowej i wdrożeniowej Spółki,
  • opiniowanie kierunkowych planów tematycznych i finansowych Spółki, tematów projektów badawczych oraz rocznych sprawozdań Zarządu Spółki z wykonania zadań.

Z członkami Rady Naukowej zawarto umowy zlecenia, z których wynika, że za wykonywanie umowy zlecenia, tj.:

  1. uczestniczenie w posiedzeniach Rady Naukowej i aktywny udział w rozpatrywaniu zagadnień będących przedmiotem obrad,
  2. uczestnictwo w pracach powołanych komisji i zespołów roboczych,
  3. opracowywanie zleconych zagadnień.

Zleceniobiorcy nie będą otrzymywać wynagrodzenia. Członkom Rady przysługuje jedynie zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach Rady.

Spółka zobowiązała się do pokrywania wydatków typu: koszty przejazdu, koszty noclegów i wyżywienia, stosując w tym zakresie przepisy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywanie przez członków Rady Naukowej Spółki ww. obowiązków bez wynagrodzenia stanowi dla Spółki przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12. ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP przychodem osoby prawnej jest m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Zdaniem Spółki, czynności określonych w Regulaminie Rady nie można zaliczyć do nieodpłatnych świadczeń albowiem Rada Naukowa jest:

  1. organem doradczym i opiniotwórczym Zarządu Spółki,
  2. organem dokonującym oceny działalności naukowej Spółki.

Zadania Rady Naukowej powołanej przy Spółce są w dużym stopniu zbieżne z zadaniami Rady Naukowej instytutów badawczych, a za wykonywanie obowiązków członkom rady naukowej instytutów badawczych nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie (art. 32 ustawy o instytutach badawczych ? Dz. U. z 2010 roku, Nr 96, poz. 618). Przysługuje im podobnie jak członkom Rady Naukowej Spółki jedynie zwrot kosztów podróży i noclegów związanych z uczestnictwem w posiedzeniach Rady.

Czynności wykonywane przez Radę Naukową nie powodują przysporzenia majątku Spółki, mającego wymiar finansowy. Jak wspomniano wyżej są one czynnościami opiniodawczymi i doradczymi dla Zarządu, a Spółka nie ma obowiązku powoływania rady naukowej i nie ma obowiązku zapłaty za wykonywanie takich świadczeń. Wykonywanie więc takich czynności na podstawie umowy zlecenia bez wynagrodzenia nie powoduje uzyskania korzyści kosztem innego podmiotu, ponieważ nie ma podstaw do ustalenia wartości tych świadczeń.

Na tle przestawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm.), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzuje, co należy rozumieć przez ?nieodpłatne świadczenie?, ograniczając się jedynie do wskazania w art. 12 ust. 6 sposobu i kryteriów ustalania wartości nieodpłatnych świadczeń. Zdaniem tut. Organu zasadne jest rozpatrywanie pojęcia ?świadczenia? z punktu widzenia zobowiązaniowego, tj. na tle art. 353 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu (art. 353 § 2).

Jednakże, na gruncie przepisów prawa podatkowego, pojęcie ?nieodpłatnego świadczenia? ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Może ono bowiem obejmować wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Zatem w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, wynika, iż uchwałą zarządu Spółki została powołana Rada Naukowa, która jest organem inicjującym, opiniodawczym i doradczym zarządu Spółki w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej. Do zadań Rady należy w szczególności ustalanie perspektywicznych kierunków rozwoju, działalności naukowej i wdrożeniowej Spółki oraz opiniowanie kierunkowych planów tematycznych i finansowych Spółki, tematów projektów badawczych oraz rocznych sprawozdań Zarządu Spółki z wykonania zadań.

Z członkami Rady Naukowej zawarto umowy zlecenia, z których wynika, że za wykonywanie umowy zlecenia, tj.:

  1. uczestniczenie w posiedzeniach Rady Naukowej i aktywny udział w rozpatrywaniu zagadnień będących przedmiotem obrad,
  2. uczestnictwo w pracach powołanych komisji i zespołów roboczych,
  3. opracowywanie zleconych zagadnień,

Zleceniobiorcy nie będą otrzymywać wynagrodzenia.

Jak już wskazano powyżej cechą nieodpłatnego świadczenia jest okoliczność, że otrzymujący takie świadczenie nie jest zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. Jeżeli zatem Rada Naukowa będzie świadczyła na rzecz Spółki nieodpłatnie usługi polegające na ustalaniu perspektywicznych kierunków rozwoju, działalności naukowej i wdrożeniowej Spółki oraz opiniowaniu kierunkowych planów tematycznych i finansowych Spółki, tematów projektów badawczych oraz rocznych sprawozdań Zarządu Spółki z wykonania zadań bez wynagrodzenia, wystąpi przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, polegające na tym, iż Spółka nie będzie zobowiązana płacić za korzystanie z ww. usług mających charakter niematerialny.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie Spółka powinna wykazać przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika