Czy przekazane darowizny pieniężne Międzyzakładowemu Związkowi Zawodowemu oraz Stowarzyszeniu na (...)

Czy przekazane darowizny pieniężne Międzyzakładowemu Związkowi Zawodowemu oraz Stowarzyszeniu na cele wymienione w zapytaniu, podlegać będą odliczeniu od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2010r. (data wpływu do tut. BKIP 29 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekazania darowizny na rzecz:

  • Międzyzakładowych Związków Zawodowych - jest nieprawidłowe,
  • Stowarzyszenia w części przekazanej na:
    • organizację wypoczynku pracowników Spółki,
    • integrację załogi,
    • organizowanie spotkań z osobami z innych firm (jeżeli cele spotkań nie są zbieżne ze wskazanymi w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego) - jest nieprawidłowe,
    • w pozostałej części ? jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekazania darowizny na rzecz :

  • Międzyzakładowych Związków Zawodowych,
  • Stowarzyszenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przy Spółce działają Międzyzakładowe Związki Zawodowe (zwane dalej MZZ) oraz Stowarzyszenie (?) (zwane dalej Stowarzyszenie). Powyższe organizacje posiadają odrębną osobowość prawną oraz prowadzą samodzielną działalność statutową.

W ramach prowadzonej działalności MZZ oraz Stowarzyszenie organizują między innymi różnego rodzaju, wyjazdy, spotkania i konferencje, których celem jest:

  • organizacja wypoczynku pracowników Spółki oraz młodzieży i dzieci,
  • spotkania świąteczne z emerytami,
  • propagowanie wiedzy technicznej,
  • organizacja imprez sportowych, w których uczestniczą pracownicy Spółki,
  • pogłębianie wiedzy technicznej,
  • spotkania z osobami ze świata nauki oraz z osobami z innych firm,
  • integracja załogi,
  • udział w konferencjach naukowo-technicznych,
  • organizacja wycieczek krajoznawczo-turystycznych.

Powyżej wymienione organizacje zwracają się do Spółki z prośbą o dofinansowanie w postaci darowizny konkretnych działań z powyżej opisanego zakresu.

Na podstawie powyższych próśb Spółka planuje przekazać darowizny pieniężne na rachunki bankowe powyższych organizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy darowizny pieniężne przekazane Międzyzakładowemu Związkowi Zawodowemu oraz Stowarzyszeniu na cele wymienione w zapytaniu, podlegać będą odliczeniu od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Spółki, cele na jakie przekazywane są darowizny są zbieżne z celami określonymi w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W związku z powyższym podlegać będą odliczeniu od podstawy opodatkowania, na mocy art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Natomiast w myśl art. 18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające z odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Pod pojęciem darowizny, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), należy rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z przytoczonego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  • być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy lub równoważna organizacja, określona w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r., Nr 96, poz. 873 ze zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy, organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie do art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przepisy o działalności pożytku publicznego nie mają zastosowania do:

  1. partii politycznych;
  2. związków zawodowych i organizacji pracodawców:
  3. samorządów zawodowych;
  4. fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego
  5. fundacji utworzonych przez partie polityczne;
  6. klubów sportowych będących spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej.

W świetle powyższego, przekazanie przez Spółkę darowizny na rzecz Międzyzakładowych Związków Zawodowych nie będzie podlegało odliczeniu od dochodu, bowiem MZZ jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 4 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Nie wypełnia zatem kryteriów podmiotowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie przekazania darowizny Międzyzakładowym Związkom Zawodowym uznaje się za nieprawidłowe.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż darowizna ma zostać przekazana również na rzecz Stowarzyszenia. W ramach prowadzonej działalności Stowarzyszenie organizuje między innymi różnego rodzaju wyjazdy, spotkania i konferencje, których celem jest:

  • organizacja wypoczynku pracowników Spółki oraz młodzieży i dzieci,
  • spotkania świąteczne z emerytami,
  • propagowanie wiedzy technicznej,
  • organizacja imprez sportowych w których uczestniczą pracownicy Spółki,
  • pogłębianie wiedzy technicznej,
  • spotkania z osobami ze świata nauki oraz z osobami z innych firm,
  • integracja załogi,
  • udział w konferencjach naukowo-technicznych,
  • organizacja wycieczek krajoznawczo-turystycznych.

Stowarzyszenie każdorazowo zwraca się do Spółki z prośbą o dofinansowanie w postaci darowizny konkretnych działań z powyżej opisanego zakresu.

Katalog zawarty w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zawiera 33 cele pożytku publicznego, wśród których:

  • w punkcie 10 wymieniono zadania w zakresie działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym,
  • w punkcie 12 wymieniono zadania w zakresie działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych praktyce gospodarczej,
  • w punkcie 14 wymieniono zadania w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania,
  • w punkcie 15 wymieniono zadania w zakresie wypoczynku dzieci i młodzieży,
  • w punkcie 17 wymieniono zadania w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu,
  • w punkcie 19 wymieniono zadania w zakresie turystyki i krajoznawstwa.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Stowarzyszenie, na rzecz którego będą przekazane środki pieniężne, realizuje m.in. cele znajdujące się w sferze wyżej wymienionych zadań publicznych, wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W związku z powyższym darowizna przekazana na rzecz Stowarzyszenia będzie podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w części przekazanej na:

  • organizację wypoczynku młodzieży i dzieci,
  • organizowanie spotkań świątecznych z emerytami,
  • propagowanie wiedzy technicznej,
  • organizację imprez sportowych, w których uczestniczą pracownicy Spółki,
  • pogłębianie wiedzy technicznej,
  • organizowanie spotkań z osobami ze świata nauki oraz z osobami z innych firm, o ile ich cel jest zgodny z celami wskazanymi ww. art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego,
  • udział w konferencjach naukowo-technicznych,
  • organizacją wycieczek krajoznawczo-turystycznych.

Tym samym stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe.

Natomiast darowizna przekazana Stowarzyszeniu w części przekazanej na:

  • organizację wypoczynku pracowników Spółki,
  • integrację załogi,
  • organizowanie spotkań z osobami z innych firm (jeżeli cele spotkań nie są zbieżne ze wskazanymi w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego)

-nie podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, gdyż cele te nie mieszczą się w katalogu zawartym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Tym samym stanowisko Spółki w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika