Czy przychód uzyskany ze sprzedaży bankowego instrumentu finansowego CIRS- instrumentu ściśle związanego (...)

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży bankowego instrumentu finansowego CIRS- instrumentu ściśle związanego z kredytem na inwestycje w SSE, jest przychodem uzyskanym z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy przychód uzyskany ze sprzedaży bankowego instrumentu finansowego CIRS ? ściśle związanego z kredytem na inwestycje na terenie SSE, jest przychodem z działalności prowadzonej na terenie SSE (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy przychód uzyskany ze sprzedaży bankowego instrumentu finansowego CIRS ? ściśle związanego z kredytem na inwestycje na terenie SSE, jest przychodem z działalności prowadzonej na terenie SSE (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest firmą produkcyjną prowadzącą działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Cała działalność produkcyjna Spółki objęta jest zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej . Spółka realizowała inwestycje na terenie SSE , które w części sfinansowane zostały bankowym kredytem inwestycyjnym w PLN. Odsetki od tegoż kredytu za czas realizacji inwestycji zaliczono na zwiększenie nakładów inwestycyjnych. Obecnie inwestycja została zakończona, nadal jednak spłacamy raty kredytu i miesięczne odsetki. W związku z tym, iż kredyt wykorzystano na sfinansowanie nakładów inwestycyjnych na terenie SSE, odsetki spłacane po zakończeniu inwestycji odnoszone są w ciężar kosztów finansowych stanowiących koszty działalności prowadzonej na terenie SSE.

W okresie spłaty kredytu inwestycyjnego skorzystano z bankowego instrumentu finansowego CIRS polegającego na zamianie równowartości zadłużenia kredytowego i odsetek na walutę obcą. Przez kilka miesięcy spłata rat kredytu i odsetek następowała w równowartości należnych w PLN zobowiązań wobec banku przeliczonych na walutę obcą. Z tego tytułu Spółka osiągnęła korzyści w postaci zmniejszonych kwot odsetek zapłaconych bankowi. Po kilku miesiącach odsprzedano bankowi tenże instrument uzyskując pewien dochód.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży bankowego instrumentu finansowego CIRS- instrumentu ściśle związanego z kredytem na inwestycje w SSE, jest przychodem uzyskanym z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)...

Zdaniem Wnioskodawcy przychód ze sprzedaży instrumentu finansowego CIRS ściśle związanego ze spłatą zadłużenia wobec banku z tytułu kredytu inwestycyjnego wykorzystanego na dofinansowanie nakładów inwestycyjnych poniesionych na terenie SSE, stanowi dla Spółki przychód z działalności prowadzonej na terenie SSE i korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis prawa podatkowego nie precyzują jakie kryteria należy spełnić, by uznać daną działalność za działalność prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (?), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do postanowień art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Wobec powyższego przychód ze sprzedaży instrumentu finansowego CIRS ściśle związanego ze spłatą zadłużenia wobec banku z tyt. kredytu inwestycyjnego wykorzystanego na dofinansowanie nakładów inwestycyjnych poniesionych na terenie SSE, stanowi dla Spółki przychód z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika