Czy produkcja w opisanym modelu może być traktowana jako działalność strefowa, jeśli produkcja (...)

Czy produkcja w opisanym modelu może być traktowana jako działalność strefowa, jeśli produkcja będzie się rozpoczynać i kończyć w SSE, a drugi zakład będzie wykonywał działalność pomocniczą? Czy łączny dochód uzyskany z tytułu produkcji w zakładach produkcyjnych jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 19 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania łącznego dochodu uzyskiwanego z produkcji w zakładzie położonym na terenie SSE oraz w zakładzie poza terenem SSE (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania łącznego dochodu uzyskiwanego z produkcji w zakładzie położonym na terenie SSE oraz w zakładzie poza terenem SSE.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: ?SSE?) na podstawie zezwolenia uzyskanego w 2009 roku. Zezwolenie zostało udzielone na prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytwarzanych i usług świadczonych na terenie SSE określonych w sekcji C Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

  1. 16.22 - Gotowe płyty podłogowe,
  2. 16 23 - Pozostałe wyroby stolarskie i ciesielskie dla budownictwa,
  3. 22.23 - Wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa,
  4. 23.12 - Szkło płaskie, profilowane i poddane dalszej obróbce.
  5. 25.12 - Metalowe elementy stolarki budowlanej,
  6. 25.61 - Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale,
  7. 27.32 - Pozostałe elektroniczne i elektryczne przewody i kable.

Podstawowym profilem działalności Spółki jest stolarka otworowa na bazie PCV oraz aluminium. Do działalności Spółki należy produkcja okien, drzwi oraz ich montaż, a także działalność handlowa mająca na celu sprzedaż wyprodukowanych elementów stolarki otworowej.

Spółka planuje rozszerzenie produkcji elementów stolarki okiennej o cykl produkcyjny obejmujący korzystanie z dwóch zakładów produkcyjnych: pierwszy zakład zlokalizowany na terenie SSE, drugi - nieobjęty SSE i znajdujący się na terenie zakładu karnego.

Planowany cykl produkcyjny zaczynałby się i kończył w SSE oraz obejmowałby następujące etapy:

  • etap I (zakład zlokalizowany na terenie SSE;): składanie zamówienie na materiały, przyjmowanie i rozładunek materiałów do produkcji, badanie jakości materiałów, magazynowanie materiałów, przyjmowanie zamówień na gotowe wyroby, planowanie produkcji;
  • etap II (zakład poza terenem SSE): przewiezienie części materiałów z magazynu na terenie SSE, obróbka materiałów, przewiezienie produktów do zakładu w SSE:
  • etap III (zakład zlokalizowany na terenie SSE): przyjęcie gotowych wyrobów, kontrola jakości, magazynowanie wyrobów gotowych, obsługa transakcji sprzedaży, przyjmowanie zamówień, pakowanie wyrobów gotowych, organizacja transportu wyrobów do klienta, usługi montażowe, fakturowanie.

Maszyny, na których miałaby się odbywać produkcja na terenie zakładu karnego stanowią własność Spółki i nie dotyczą inwestycji objętej zwolnieniem strefowym, o której mowa w zezwoleniu

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy produkcja w opisanym modelu może być traktowana jako działalność strefowa, jeśli produkcja będzie się rozpoczynać i kończyć w SSE, a drugi zakład będzie wykonywał działalność pomocniczą... Czy łączny dochód uzyskany z tytułu produkcji w zakładach produkcyjnych jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zdaniem Spółki, w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym zasadne będzie objęcie zwolnieniem z opodatkowania działalności prowadzonej z wykorzystaniem zakładu położonego poza SSE. Należy bowiem zauważyć, iż przedstawiony cykl produkcyjny zaczyna się i kończy na terenie SSE, a wszystkie przedstawione etapy są niezbędne do jego kompletności. Jednocześnie całość czynności związanych z przygotowaniem produkcji, planowaniem zamówień i sprzedaży oraz badaniem jakości, pakowaniem i wysyłaniem produktów gotowych będzie miała miejsce na terenie SSE, zatem działalność właściwa będzie miała miejsce na terenie SSE, a obróbka na terenie zakładu karnego położonego poza terenem SSE ma charakter uzupełniający do działalności na terenie SSE. Spółka pragnie dodatkowo zauważyć, iż obróbka materiałów na terenie zakładu karnego nie wpłynie na zmniejszenie produkcji na terenie SSE.

Opinię powyższą potwierdza zdaniem Spółki, stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 28 grudnia 2007 r. (sygn. ILPB3/423-131/07-2/HS). Przedsiębiorstwo posiada na terenie SSE bazę, w której organizuje całą prowadzoną działalność, ale usługi wykonywane są głównie poza terenem SSE. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przedstawionym w niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym. Zakład podstawowy będzie zlokalizowany na terenie SSE - w nim będzie organizowana produkcja, obsługa administracyjna i logistyczna zamówień, magazynowanie materiałów i produktów gotowych, kontrola jakości i pakowanie - czyli wszystkie istotne elementy składające się na prowadzenie działalności gospodarczej.

W opinii Spółki należy zwrócić uwagę na literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż zwolnione z opodatkowania są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazuje, iż ?przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową.

Wychodząc z tego założenia, należy uznać, że aby Spółka mogła skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi prowadzić działalność gospodarczą na terenie strefy. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (wersja internetowa) ?prowadzić' to znaczy: ?wykonywać, kontynuować jakąś czynność, działalność', ?być odpowiedzialnym za funkcjonowanie i przebieg czegoś, zajmować się czymś'. Zatem warunkiem zwolnienia z opodatkowania jest prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE. W opinii Spółki, działalność gospodarcza w przedstawionym zdarzeniu przyszłym niewątpliwie będzie prowadzona na terenie SSE. Podstawą do takiego zakwalifikowania jest fakt, iż to na terenie SSE będzie się zaczynał i kończył właściwy cykl produkcyjny, ponadto cała obsługa i organizacja prowadzonej działalności gospodarczej będzie mieściła się wyłącznie na terenie SSE.

Dlatego też Spółka uważa, iż produkcja etapowa przy wykorzystaniu opisanych zakładów produkcyjnych mieści się w definicji prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE. W konsekwencji dochód uzyskany z tej produkcji powinien być zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a (winno być art. 17 ust. 1 pkt 34) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej ?ustawa o pdop?), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.) , przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Przy ocenie przedmiotu zwolnienia nie ma podstaw do przyjęcia podziału działalności gospodarczej na podstawową i pomocniczą (uzupełniającą), w oparciu o który zostałaby dokonana rozszerzająca interpretacja zakresu zwolnienia, w wyniku przyjęcia stanowiska, iż dochody z działalności pomocniczej produkcji podlegałyby zwolnieniu. Ponadto przepis art. 17 ust. 4 wyraźnie wskazuje, że przedmiotowe zwolnienie przysługuje wyłącznie od dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Powyższe znajduje odzwierciedlenie również w treści § 5 ust. 5 rozporządzenia rady ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.), zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, będzie podlegał wyłącznie dochód z działalności prowadzonej na terenie SSE (etap I i III). Natomiast, dochody z działalności prowadzonej poza terenem SSE nie będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych (etap II).

Reasumując stanowisko Spółki należy uznać zatem za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanej przez Wnioskodawcę pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzającej jego zdaniem, prezentowane przez niego stanowisko w sprawie. Nie stanowi ona bowiem źródła prawa i została wydana w indywidualnych sprawach innych podatników.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 oraz Nr 2 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika