Czy wydatki finansowane z dopłat będą kosztami uzyskania przychodu?

Czy wydatki finansowane z dopłat będą kosztami uzyskania przychodu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 18 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 17 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dopłatą (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dopłatą.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 10 marca 2010 r. Znak: IBPBI/2/423-93/10/JD, IBPP2/443-45/10/WN, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 17 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest spółką prawa handlowego utworzoną przez Gminę z jej 100% udziałem. Spółka realizuje zadania Gminy z zakresu użyteczności publicznej.

Przedmiotem działalności spółki jest:

  1. PKD(93.11.Z)-działalność obiektów sportowych,
  2. PKD(93.19.Z)-pozostała działalność związana ze sportem,
  3. PKD(79.12.Z)-działalność organizatorów turystyki,
  4. PKD(79.90.B)-działalność w zakresie informacji turystycznej,
  5. PKD(93.29.Z)-pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna,6)PKD(85.51.Z)-pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych,7)PKD(93.13.Z)- działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
  6. PKD(96.04.Z)-działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej,9)PKD(82.30.Z)-działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,
  7. PKD{68.20.Z) -wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
  8. PKD(49.39.Z)-pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej nie sklasyfikowany.

W umowie spółki - wspólnik zobowiązał się do dokonywania kwartalnych dopłat w wysokości do 40% wartości udziałów, przeznaczonych na kompensaty Spółce kosztów nie znajdujących pokrycia w należnościach Spółki z tyt. usług publicznych określonych w pkt 1 i 9 .

Dopłaty te będą wykorzystane do bieżącego dofinansowywania działalności Spółki. Następnie skumulowane dopłaty kwartalne ujęte w księgach na kapitale rezerwowym po zakończeniu roku obrotowego i sporządzeniu bilansu wraz z ewentualną dopłatą uchwaloną w razie potrzeby za okres roczny, przeznaczone zostaną na pokrycie straty bilansowej poprzez podjęcie przez Zgromadzenie Wspólników odpowiedniej uchwały w sprawie pokrycia straty.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki finansowane z dopłat będą kosztami uzyskania przychodu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W ocenie Spółki, koszty ponoszone w związku z wykonywaniem przedmiotu działalności Spółki obejmujące zadania Gminy z zakresu użyteczności publicznej w tym usługi nie przynoszące bezpośrednio przychodów będą stanowiły koszty uzyskania przychodów dla celów podatkowych, za wyjątkiem wydatków wymienionych w katalogu negatywnym w art. 16 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego nr 1 i 3 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika