Czy w przypadku wystąpienia przez Ośrodek kultury do właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego (...)

Czy w przypadku wystąpienia przez Ośrodek kultury do właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o zwolnienie z obowiązku odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy, złożeniu oświadczenia o przeznaczeniu uzyskanych dochodów na działalność statutową stanowiących podstawową działalność instytucji kultury Ośrodek kultury jest zwolniony z obowiązku wynikającego z art. 25 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym samym korzysta w pełni ze zwolnienia przedmiotowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka Kultury, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2009r. (data wpływu do Organu 18 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązków podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009r. wpłynął do Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązków podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe:

Ośrodek Kultury od dnia 01 stycznia 2008r. funkcjonuje jako samorządowa instytucja kultury (posiada osobowość prawną ? wpis do rejestru organizatora).

Zgodnie z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej instytucja kultury pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów, którymi mogą być w szczególności:

  • dotacja z budżetu gminy,
  • środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych,
  • wpływy z prowadzonej działalności,
  • dotacje celowe z budżetu.

Zadania statutowe dotyczą świadczenia usług w zakresie kultury. Ośrodek prowadzi również w ramach działalności statutowej działalność gospodarczą polegającą na wynajmie pomieszczeń, sprzętu nagłośnieniowego.

Uzyskane w taki sposób środki finansowe z działalności kulturalnej oraz gospodarczej nie pokrywają w pełni kosztów utrzymania i funkcjonowania Ośrodka.

Ośrodek Kultury nie działa w celu osiągnięcia zysku a całość przychodów uzyskanych w trakcie działalności przeznacza na działalność statutową Ośrodka w zakresie kultury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku wystąpienia przez Ośrodek Kultury do właściwego miejscowo Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o zwolnienie z obowiązku odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy, złożeniu oświadczenia o przeznaczeniu uzyskanych dochodów na działalność statutową stanowiących podstawową działalność instytucji kultury Ośrodek Kultury jest zwolniony z obowiązku wynikającego z art. 25 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym samym korzysta w pełni ze zwolnienia przedmiotowego...

Zdaniem Ośrodka Kultury jako osoba prawna zgodnie z zapisem ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jest zatem zobowiązany do składania deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i wpłacania zaliczek (art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Chyba, że jako podatnik realizujący cele statutowe preferowane w ustawie (m. in. oświata, kultura, kultura fizyczna i sport ? art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy) nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a ww. ustawy oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f ww. ustawy korzysta w pełni ze zwolnienia przedmiotowego.

Podatnik ? Ośrodek kultury ? zobowiązany jest do złożenia stosownego oświadczenia do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego z informacją o przeznaczeniu uzyskanych dochodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej w dalszej części skrótem ?ustawa o pdop?) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o pdop, zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust.

1b ustawy o pdop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i ? bez względu na termin ? wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie ujęte w w/w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.


Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop sformułowanie ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z działalności o jakiej mowa we wniosku mogą korzystać ze zwolnienia przy spełnieniu warunków wynikających z powołanych przepisów prawa.

Należy również zaznaczyć, iż zwolnieniu podlegają także dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop. Cele Wnioskodawcy powinny być określone w statucie.

W myśl z art. 25 ust. 1 ustawy o pdop podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy o pdop jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Stosownie do przepisów art. 25 ust. 5 ustawy o pdop podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie m. in., że jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f tej ustawy jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jest zatem obowiązany w myśl art. 25 ust. 1 ustawy o pdop do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy, chyba że realizuje cele statutowe preferowane w ustawie (w przedmiotowej sprawie - art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop) i złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie, że nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f ustawy.

W związku z powyższym Wnioskodawca na podstawie złożonego oświadczenia może być zwolniony z obowiązku wynikającego z art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem zachowania stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku wpłacania comiesięcznej zaliczki na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego, jest prawidłowe.

Wskazać jednak należy, iż zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589), od 01 stycznia 2007 r. podatnicy nie składają comiesięcznej deklaracji, według ustalonego wzoru (CIT-2), o wysokości dochodu (straty) osiągniętego od początku roku podatkowego.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o pdop podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Wnioskodawca zobowiązany jest zatem złożyć zeznanie roczne o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (CIT-8) - do końca trzeciego miesiąca roku następnego.

Do wniosku dołączono kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika