Czy zmiana sposobu ewidencjonowania operacji gospodarczych, związanych z otrzymanym w wyniku realizacji (...)

Czy zmiana sposobu ewidencjonowania operacji gospodarczych, związanych z otrzymanym w wyniku realizacji projektów w ramach Działania 1.2 Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw wsparciem finansowym, spowoduje rozpoznanie przychodu podatkowego (uznanie tych przychodów jako przychodów podatkowych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zmiana sposobu ewidencjonowania operacji gospodarczych polegająca na ujęciu wartości otrzymanych dotacji i osiągniętych z tego tytułu przychodów jako ?pozostałych przychodów operacyjnych? spowoduje uznanie tych przychodów za przychody podatkowe ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zmiana sposobu ewidencjonowania operacji gospodarczych polegająca na ujęciu wartości otrzymanych dotacji i osiągniętych z tego tytułu przychodów jako ?pozostałych przychodów operacyjnych? spowoduje uznanie tych przychodów za przychody podatkowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jako Beneficjent projektów: ?...? oraz ?...? realizowanych w ramach Działania 1.2 Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2008, na podstawie umów, podpisanych w dniu 19 maja 2005 r. oraz 16 marca 2006 r. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości otrzymała dofinansowanie na powiększenie kapitału utworzonych i wyodrębnionych księgowo funduszy mikropożyczkowych, przeznaczonych na udzielanie pożyczek mikroprzedsiębiorcom i małym przedsiębiorcom, prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w trybie i na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 sierpnia 2004 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (Dz. U. Nr 195, poz. 2010).

Wymienione powyżej projekty zgodnie z zapisami umów o dofinansowania realizowane były odpowiednio w okresie od 01 lutego 2005 r. do 30 czerwca 2008 r. oraz od 01 grudnia 2005 r. do 30 czerwca 2008 r., a ich okres trwałości zakończył się 19 maja 2010 r. oraz 16 marca 2011 r. (6 lat od podpisania umowy).

W trakcie realizacji powyższych projektów Spółka jako Beneficjent otrzymywała środki wsparcia przekazywane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości jako instytucję wdrażającą Działania 1.2 SPO WKP przeznaczone na udzielenie przedsiębiorcom pożyczek, a także na wydatki związane z administracją i zarządzaniem funduszami w następujących transzach: płatność premii, płatności pośrednie i płatność końcowa. Płatności premii, płatności pośrednie i płatność końcowa realizowana była po udokumentowaniu przez Beneficjenta wkładu własnego do projektu w postaci udzielonych pożyczek oraz kosztów zarządzania funduszem.

Uwzględniając przedstawiony opis przepływów finansowych wydatki kwalifikowane na udzielone pożyczki nie stanowiły kosztów podatkowych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, a otrzymane na ten cel środki pomocowe w formie refundacji tych wydatków nie były zaliczane do przychodów zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Takie postępowanie miało podstawę w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. oraz dotyczyło rozpoczętych w tym czasie projektów realizowanych w ramach Działania 1.2 SPO WKP mimo nowelizacji ustawy o finansach publicznych, która weszła w życie od dnia 29 grudnia 2006 r. w związku z zapisem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. (Dz. U. Nr 249 poz. 1832) określającym, że znowelizowane przepisy nie będą miały zastosowania do kontynuowanych programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Stanowisko takie zostało potwierdzone wyjaśnieniami, jak też urzędową interpretacją stosowania przepisów podatkowych, zawartą w piśmie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2006 r. NR DD6-8213-8/06/DZ/412 oraz w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 04 kwietnia 2007 r. Nr IP-11/033/MB7-2559/MW/07.

W związku z zakończeniem realizacji w/w projektów i upływem okresu ich trwałości Spółka podjęta decyzję o kontynuowaniu funkcjonowania utworzonych funduszy pożyczkowych dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw na zasadach określonych w porozumieniu o współpracy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości podpisanym w dniu 25 maja 2010 r.

Zarząd Spółki podjął decyzję o zmianie sposobu ewidencjonowania operacji gospodarczych Funduszu Pożyczkowego polegającą na przeniesieniu ich rejestrowania z ewidencji bilansowej z pozycji Fundusze Specjalne w pasywach do ewidencji pozabilansowej, poprzez uznanie wypracowanej wartości funduszów jako pozostałych przychodów operacyjnych i odniesienie ich na wynik finansowy. Powstały w wyniku tej operacji dodatni wynik finansowy powiększy kapitał zapasowy spółki (zgodnie z dokumentami założycielskimi Spółka jest spółką ?non profit?).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zmiana sposobu ewidencjonowania operacji gospodarczych, związanych z otrzymanym w wyniku realizacji projektów w ramach Działania 1.2 Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw wsparciem finansowym, spowoduje rozpoznanie przychodu podatkowego (uznanie tych przychodów jako przychodów podatkowych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana sposobu prezentacji funduszu i uznanie pozostałych przychodów operacyjnych nie będzie miała wpływu na rozliczenia w podatku dochodowym od osób prawnych w związku z tym, że otrzymane dotacje i przychody funduszu stanowiły już w latach poprzednich przychody i były rozliczane zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w okresie realizacji oraz trwałości tych projektów. Na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pozostałe przychody operacyjne nie będą stanowić przychodów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępnie nadmienić należy, iż z uwagi na zakres wniosku, a w szczególności postawione pytanie, które wyznacza zakres żądania Wnioskodawcy, niniejsza interpretacja dotyczy ustalenia, czy zmiana sposobu ewidencjonowania operacji gospodarczych związanych z otrzymanym, w wyniku realizacji projektów w ramach Działania 1.2 Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, wsparciem finansowym na udzielanie pożyczek przedsiębiorcom spowoduje rozpoznanie przychodu podatkowego. Nie oceniono w niej natomiast stanowiska Spółki w części dotyczącej ustalenia, czy otrzymana dotacja i przychody funduszu stanowiły w latach poprzednich przychody podatkowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, zamierza zmienić sposób ewidencjonowania operacji gospodarczych Funduszu Pożyczkowego polegający na przeniesieniu ich rejestrowania z ewidencji bilansowej (z pozycji Fundusze Specjalne w pasywach) do ewidencji pozabilansowej, poprzez uznanie wypracowanej wartości funduszów jako pozostałych przychodów operacyjnych i odniesienie ich na wynik finansowy. W wyniku tej operacji powstały dodatni wynik finansowy powiększy kapitał zapasowy spółki.

Wobec powyższego, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym sama zmiana sposobu ewidencjonowania operacji gospodarczych związanych z otrzymanym, w wyniku realizacji projektów w ramach Działania 1.2 Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, wsparciem finansowym na udzielanie pożyczek przedsiębiorcom nie spowoduje konieczności rozpoznania przychodu podatkowego. Owo ?przeksięgowanie? nie generuje bowiem po stronie Spółki żadnego przysporzenia mogącego być źródłem tego przychodu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż interpretacje przepisów prawa podatkowego, dotyczyć mogą wyłącznie interpretacji przepisów prawa podatkowego, a nie przepisów ustawy o rachunkowości, przedmiotem indywidualnej interpretacji nie są bowiem zagadnienia w zakresie procesu księgowania zdarzeń gospodarczych. Tym samym tut. Organ nie oceniał prawidłowości zmiany sposobu ewidencjonowania przedmiotowych operacji gospodarczych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika