Czy Stowarzyszenie i Szkoła powinno wspólnie sporządzać CIT i bilans roczny? Czy deklaracje CIT (...)

Czy Stowarzyszenie i Szkoła powinno wspólnie sporządzać CIT i bilans roczny? Czy deklaracje CIT powinny być sporządzane osobno przez Szkołę i Stowarzyszenie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z 8 stycznia 2013 r. (data wpływu do BKIP 13 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Stowarzyszenie i prowadzona przez nie niepubliczna szkoła podstawowa, powinno wspólnie składać zeznania CIT-8 oraz sprawozdania finansowe ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Stowarzyszenie i prowadzona przez nie niepubliczna szkoła podstawowa, powinno wspólnie składać zeznania CIT-8 oraz sprawozdania finansowe.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie zostało powołane statutem w dniu 23 marca 2011 r; w KRS zostało zarejestrowane 7 września 2011 r. Otrzymało nr NIP oraz REGON. Stowarzyszenie zostało powołane z inicjatywy pracowników szkoły i rodziców uczniów w celu założenia Szkoły, w miejsce zlikwidowanej przez Urząd Miasta i Gminy. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez prowadzenie niepublicznej szkoły podstawowej o uprawnieniach szkoły publicznej. Na przychód Stowarzyszenia składają się jedynie darowizny od firm i osób prywatnych w całości przeznaczone na działalność statutową. Na podstawie Uchwały Rady Miasta i Gminy z 22 listopada 2012 r. Stowarzyszenie wnioskowało o przyznanie subwencji oświatowej do Urzędu Miasta i Gminy, która od 1 stycznia 2013 r. comiesięcznie wpływa na konto Szkoły. Stowarzyszenie na podstawie umowy dzierżawy podpisanej z Gminą jest dzierżawcą budynku wraz z wyposażeniem, w którym funkcjonuje Szkoła a czynsz opłacany jest z konta Stowarzyszenia. Stowarzyszenie powołuje dyrektora szkoły, który jest zatrudniony przez szkołę. Szkoła zatrudnia pracowników, jest płatnikiem podatków. Posiada odrębny NIP, REGON i wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Zatem Szkoła mimo, że nie może działać bez Stowarzyszenia to jednak jest samodzielną jednostką, która zaciąga zobowiązania, podpisuje umowy i zatrudnia pracowników. Szkoła jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS od pracowników. Stowarzyszenie jest organem założycielskim i prowadzącym, jednakże nie uczestniczy w bieżącej działalności Szkoły.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie i Szkoła powinno wspólnie sporządzać CIT i bilans roczny? Czy deklaracje CIT powinny być sporządzane osobno przez Szkołę i Stowarzyszenie?

Zdaniem Stowarzyszenia, winno rozliczać się osobno i składać osobne deklaracje podatku CIT. Stowarzyszenie należało założyć, by mogła funkcjonować Szkoła, jednakże wszelkie rozliczenia dokonywane są poza Stowarzyszeniem. Stowarzyszenie jest dzierżawcą majątku, Szkoła dokonuje zatrudnienia pracowników i wszelkich rozliczeń z pracownikami. Szkoła rozlicza otrzymaną dotację z budżetem państwa, która w całości wpływa na jej konto. Zatem Stowarzyszenie nie jest organem decyzyjnym w sprawach bieżących Szkoły. Stowarzyszenie powinno się rozliczyć z przychodu w postaci darowizn oraz bieżących kosztów utrzymania, natomiast Szkoła powinna rozliczyć dotację i inne przychody oraz koszty utrzymania Szkoły.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) określa zasady na jakich prowadzone są przedszkola, szkoły, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, placówki artystyczne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne, kolegia pracowników służb społecznych (podmioty wymienione w art. 2 ustawy o systemie oświaty).

W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą, co oznacza, że jeden podmiot może prowadzić wiele szkół i placówek. Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy, organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:

  1. zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
  2. wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie,
  3. zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r. poz. 330), i organizacyjnej szkoły lub placówki,
  4. wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.

Stosownie do treści art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego (?). Zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać m.in. statut szkoły lub placówki (art. 82 ust. 2 pkt 4 tej ustawy).

Zgodnie z art. 84 ust. 1 i 2 ww. ustawy, szkoła lub placówka działa na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą, który powinien określać:

  1. nazwę, typ szkoły lub cel placówki oraz ich zadania,
  2. osobę prowadzącą szkołę lub placówkę,
  3. organy szkoły lub placówki oraz zakres ich zadań,
  4. organizację szkoły lub placówki,
  5. prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły lub placówki, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły lub placówki,
  6. sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki,
  7. zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki.

Stosownie do postanowień art. 83a ustawy o systemie oświaty, prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. 1a, nie jest działalnością gospodarczą. Działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły, placówki lub zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807).

W myśl art. 90a ustawy o systemie oświaty, osoba fizyczna lub osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego, prowadząca szkoły publiczne, szkoły niepubliczne lub placówki, może dla celów organizacyjnych połączyć je w zespół i określić zasady działania zespołu. Połączenie nie narusza odrębności szkół lub placówek w zakresie określonym w ustawie, w szczególności w zakresie uzyskiwania zezwolenia, cofania zezwolenia, wpisywania do ewidencji i wykreślania z niej, uzyskiwania i utraty uprawnień szkoły publicznej oraz uzyskiwania dotacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej określana ?updop?), przepisy tej ustawy mają zastosowanie do osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, są również, zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ww. ustawy, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzerzeniem ust. 1 i 3.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w ustawie z dnia 23 kwietnia 1963 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 121), który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Zatem wszystkie inne jednostki, zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi (co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej) mogą posiadać podmiotowość prawnopodatkową. Artykuł 331 Kodeksu Cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

W świetle powołanych przepisów, placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności), winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeśli natomiast placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, wówczas będzie to stanowić podstawę do uznania za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych wyłącznie organu prowadzącego placówkę oświatową. Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych jednostki. Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają, są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je założył i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie należy zauważyć, że nadanie nr REGON czy NIP dla każdego rodzaju specjalności placówki oświatowej nie przesądza o formie organizacyjnej jednostki, o tym decydują przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr REGON czy NIP nie przesądza, że założone placówki oświatowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez prowadzenie niepublicznej szkoły podstawowej o uprawnieniach szkoły publicznej. Na przychód Stowarzyszenia składają się jedynie darowizny od firm i osób prywatnych w całości przeznaczone na działalność statutową. Na podstawie Uchwały Rady Miasta i Gminy Stowarzyszenie wnioskowało o przyznanie subwencji oświatowej do Urzędu Miasta i Gminy, która od 1 stycznia 2013 r. comiesięcznie wpływa na konto Szkoły. Stowarzyszenie jest dzierżawcą budynku wraz z wyposażeniem, w którym funkcjonuje Szkoła a czynsz opłacany jest z konta Stowarzyszenia. Stowarzyszenie powołuje dyrektora szkoły, który jest zatrudniony przez szkołę. Szkoła zatrudnia pracowników, jest płatnikiem podatków. Posiada odrębny NIP, REGON i wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, Szkoła mimo, że nie może działać bez Stowarzyszenia to jednak jest samodzielną jednostką, która zaciąga zobowiązania, podpisuje umowy i zatrudnia pracowników. Szkoła jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS od pracowników. Stowarzyszenie jest organem założycielskim i prowadzącym, jednakże nie uczestniczy w bieżącej działalności Szkoły.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym podatnikiem podatku dochodowego jest Stowarzyszenie. Szkoła jest tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności podmiotu, który go utworzył, a wykonywana przez nią działalność edukacyjna jest wykonywana w ramach działalności organu założycielskiego - Stowarzyszenia. Wskazuje na to stwierdzenie zawarte w opisie zdarzenia Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez prowadzenie niepublicznej szkoły podstawowej o uprawnieniach szkoły publicznej. Ponadto na uwagę zasługuje fakt, że Szkoła nie posiada majątku, a Stowarzyszenie jest stroną umowy dzierżawy budynku wraz z wyposażeniem i opłaca czynsz.

Powyższe wskazuje na brak dostatecznej samodzielności Szkoły, by uznać ją za odrębnego podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Nie zmienia tego charakteru wskazanie w opisie zdarzenia przyszłego, że Szkoła jest samodzielną jednostką, która zaciąga zobowiązania.

Pomimo, że w art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wymieniono jako podatników jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, to jednak szkoła, mimo że taką jednostką jest, nie spełnia definicji podatnika, gdyż nie działa samodzielnie. Mając na uwadze przepisy ustawy o systemie oświaty (w szczególności art. 5 oraz art. 82), wskazać należy, że wszelka odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciąży na osobie zakładającej i prowadzącej placówkę; tak więc sama placówka nie jest w pełni samodzielnym podmiotem i nie może działać w oderwaniu od osoby, która ją założyła. Jak już wyżej wskazano, również fakt uzyskania przez Szkołę odrębnego nr REGON i NIP nie przesądza o tym, że staje się ona odrębnym od założyciela podatnikiem podatku dochodowego.

Na podstawie art. 27 ust. 1 updop, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Z kolei w myśl art. 27 ust. 2 updop, podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek złożenia opinii i raportu nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania.

W myśl zaś art. 9 ust. 1 updop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Treść ww. przepisu oznacza, że obowiązkiem każdego podatnika jest prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie przychodów i kosztów w ten sposób, aby możliwe było rozróżnienie wszelkich zdarzeń gospodarczych mających wpływ na ustalenie zobowiązania podatkowego.

Skoro zatem wymieniona we wniosku Szkoła nie posiada wyodrębnionego majątku (nie jest samodzielna), to nie będzie zobowiązana do sporządzenia odrębnych zeznań podatkowych. W tym przypadku podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych będzie Stowarzyszenie, które w składanym zeznaniu podatkowym powinno ujmować całość uzyskanego dochodu (poniesionej straty) oraz wypełnić dyspozycję przewidzianą w przepisie art. 27 ust. 2 updop.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika