Moment wyłączenia z kosztów podatkowych wartości wydatków kwalifikowanych sfinansowanych dofinansowaniem

Moment wyłączenia z kosztów podatkowych wartości wydatków kwalifikowanych sfinansowanych dofinansowaniem

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 14 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu wyłączenia z kosztów podatkowych wartości wydatków kwalifikowanych sfinansowanych dofinansowaniem ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu wyłączenia z kosztów podatkowych wartości wydatków kwalifikowanych sfinansowanych dofinansowaniem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku 2010 i 2011 Spółka otrzymała dofinansowanie do kosztów rekultywacji kwatery składowania odpadów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 7 "Infrastruktura ochrony środowiska" Działanie 7.3 Gospodarka odpadami. Zgodnie z otrzymanymi interpretacjami indywidualnymi Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPBI/2/423-1018/10/CzP) środki te Spółka uznała na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop i art. 17 ust. 1 pkt 52 jako wolne od podatku dochodowego, natomiast wydatki kwalifikowane sfinansowane tymi środkami nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów w oparciu o art. 16 ust 1 pkt 58 ustawy o pdop (interpretacja indywidualna IBPBI/2/423-1513/10/CzP). W dniu 28 grudnia 2010 roku Instytucja Zarządzająca MRPO zatwierdziła wniosek o płatność i przyznała transzę dofinansowania w formie refundacji wydatków na rekultywację poniesionych i ujętych w księgach rachunkowych w roku 2010. Środki te w części pochodzące z budżetu państwa zostały przekazane na rachunek Spółki w grudniu 2010 roku, a w części pochodzące ze środków europejskich - w styczniu 2011 roku. Spółka wykazała otrzymane środki jako przychód w ujęciu bilansowym w roku 2010, natomiast w ujęciu podatkowym - z datą wpływu środków na rachunek bankowy. Wyłączenia z kosztów podatkowych wydatków kwalifikowanych w łącznej kwocie przyznanego dofinansowania dokonano w roku 2010.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka dokonała wyłączenia z kosztów podatkowych wartości wydatków kwalifikowanych sfinansowanych dofinansowaniem w prawidłowym roku podatkowym?

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53 ustawy. W oparciu o powyższy przepis, Spółka powinna dokonać stosowanego wyłączenia wydatków pokrytych środkami pochodzącymi z dofinansowania z kosztów uzyskania przychodów. Wyłączenie to powinno zostać dokonane w miesiącu otrzymania dofinansowania. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej nr IBPBI/2/423-585/11/CzP. Wnioskodawca powinien zatem dokonać wyłączenia kosztów w miesiącu otrzymania środków na rachunek bankowy: w odniesieniu do środków pochodzących z budżetu państwa - w grudniu 2010 roku, a w odniesieniu do środków europejskich - w styczniu 2011 roku. Spółka zatem dokonała niewłaściwego rozliczenia kosztów w zeznaniu podatkowym CIT-8 złożonym za lata 2010 i 2011, powinna dokonać korekty tych zeznań zaliczając wydatki kwalifikowane pokryte dofinansowaniem otrzymanym w styczniu 2011 do kosztów uzyskania przychodów w roku 2010, a wyłączając je z kosztów uzyskania przychodów w roku 2011.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., określanej w dalszej części skrótem ?updop?), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich bezspornego związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą, zawarty został w art. 16 ust. 1 updop.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że 2010 i 2011 roku Spółka otrzymała dofinansowanie do kosztów rekultywacji kwatery składowania odpadów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 7 "Infrastruktura ochrony środowiska" Działanie 7.3 Gospodarka odpadami. Środki te Spółka uznała na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop i art. 17 ust. 1 pkt 52 jako wolne od podatku dochodowego, natomiast wydatki kwalifikowane sfinansowane tymi środkami nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów w oparciu o art. 16 ust 1 pkt 58 ustawy o pdop. W dniu 28 grudnia 2010 roku Instytucja Zarządzająca MRPO zatwierdziła wniosek o płatność i przyznała transzę dofinansowania w formie refundacji wydatków na rekultywację poniesionych i ujętych w księgach rachunkowych w 2010 roku. Środki te w części pochodzące z budżetu państwa zostały przekazane na rachunek Spółki w grudniu 2010 roku, a w części pochodzące ze środków europejskich - w styczniu 2011 roku. Spółka wykazała otrzymane środki jako przychód w ujęciu bilansowym w 2010 roku, natomiast w ujęciu podatkowym, z datą wpływu środków na rachunek bankowy. Wyłączenia z kosztów podatkowych wydatków kwalifikowanych w łącznej kwocie przyznanego dofinansowania dokonano w 2010 roku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą momentu wyłączenia z kosztów podatkowych wartości wydatków kwalifikowanych sfinansowanych dofinansowaniem.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

Zatem, wydatki Spółki poniesione w ramach realizowanego projektu pokryte środkami wolnymi od opodatkowania nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z powołanym wyżej przepisem.

Co istotne, użyte w przywołanym art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, sformułowanie ?bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)? dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane np. z dotacji.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane wyżej przepisy należy wskazać, że w momencie wpływu refundacji należy dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów w tych miesiącach (okresach), w których wykazano je w wysokości zawyżonej. Zatem, zarówno w odniesieniu do refundacji wydatków na rekultywację:

  • pochodzącej ze środków z budżetu państwa (otrzymanej w grudniu 2010 r.) jak i
  • pochodzącej ze środków europejskich (otrzymanej w styczniu 2011 r.)

Spółka winna dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów w tym roku podatkowym, w którym wydatki te wykazała w wysokości zawyżonej.

Reasumując, po otrzymaniu refundacji Wnioskodawca jest zobowiązany do skorygowania ? zmniejszenia ? kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania ? zwiększenia ? podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.

Przepisy updop nie określają szczególnych zasad dokonywania korekt kosztów uzyskania przychodów. Należy również zauważyć, iż otrzymanie refundacji nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu a jedynie wpływa na wysokość kosztu bądź też całkowite wykluczenie wydatku z kosztów podatkowych. Zatem korekty kosztów powinny odnosić się do tych okresów rozliczeniowych, w których koszty te były ujęte w rachunku podatkowym.

W świetle powyższego stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika