Czy wydatki poniesione na organizowanie/finansowanie kosztów uczestnictwa kontrahentów Spółki w konferencjach (...)

Czy wydatki poniesione na organizowanie/finansowanie kosztów uczestnictwa kontrahentów Spółki w konferencjach (w tym usług cateringowych), gdzie prezentowane są maszyny znajdujące się w ofercie handlowej Spółki, stanowią jej koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2010r. (data wpływu do tut. Biura 26 maja 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizowanie/finansowanie kosztów uczestnictwa kontrahentów Spółki w konferencjach ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2010r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizowanie/finansowanie kosztów uczestnictwa kontrahentów Spółki w konferencjach.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i sprzedaż sprzętu do .... Organizacja sprzedaży produktów następuje poprzez sieć dealerów zarówno krajowych i zagranicznych. Wyprodukowane maszyny w niemal 97% przeznaczane są na eksport. W ramach prowadzonej działalności promocyjnej Spółka organizuje konferencje dla dealerów w siedzibie Spółki, gdzie prezentowane są maszyny będące w jej ofercie handlowej.

Konferencje podzielone są na część teoretyczną i praktyczną. W części teoretycznej przeprowadzane są wykłady na temat stosowanych technologii, prezentowane są nowe modele maszyn jak również nowe techniki i rozwiązania zastosowane w dotychczas produkowanych maszynach. Przedstawiane są również formy współpracy z klientami. W części praktycznej prezentowane są możliwości drukarskie maszyn poprzez aktywne uczestnictwo dealerów w procesie drukarskim. W trakcie konferencji kontrahenci informowani są o aktualnej ofercie handlowej Spółki, przekazywane są im m.in. materiały marketingowe i katalogi informacyjne.

Spółka pokrywa koszty związane z organizacją konferencji (koszty zaadaptowania miejsca wystawowego na hali produkcyjnej, koszty zakupu i przygotowania materiałów reklamowych, usługę cateringową) oraz wydatki związane z przejazdami (lotnisko ? hotel - lotnisko, hotel - siedziba firmy - hotel) i uczestnictwem w konferencji zaproszonych kontrahentów.

Każdorazowo konferencje związane są bezpośrednio z działalnością Spółki, co pozwala jej na intensyfikację sprzedaży wyprodukowanych maszyn poprzez zapoznawanie kontrahentów z ofertą handlową oraz informowanie o nowo wprowadzonych modelach maszyn i zastosowanych nowych rozwiązaniach technologicznych.

Spółka każdorazowo po odbytej konferencji gromadzi następujące dokumenty: listę zaproszonych uczestników, potwierdzenia rezerwacji dla każdego z uczestników, program konferencji, dowody zakupu materiałów i usług związanych z konferencją, a w miarę możliwości również dokumentację fotograficzną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione na organizowanie/finansowanie kosztów uczestnictwa kontrahentów Spółki w konferencjach (w tym usług cateringowych), gdzie prezentowane są maszyny znajdujące się w ofercie handlowej Spółki, stanowią jej koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

W ocenie podatnika wydatki poniesione na organizację i finansowanie uczestnictwa swoich kontrahentów w konferencjach stanowią koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Należy zaznaczyć, iż celem ww. konferencji jest przekazanie i poszerzenie wiedzy na temat oferowanych przez Spółkę produktów, jak również przedstawienie nowych modeli maszyn oraz zastosowanie nowych rozwiązań technologicznych w maszynach dotychczas produkowanych. Ma więc na celu promocję i reklamę sprzedawanych przez Spółkę maszyn, a nie ma znamion reprezentacji. Impreza odbywa się na terenie siedziby Spółki. W ten sposób Spółka może w bezpośredni sposób zaprezentować zalety swoich maszyn i ich przewagę nad maszynami konkurencji. Poniesienie kosztów na organizację ww. konferencji, w bezpośredni sposób wpływa na osiągany przychód, gdyż stwarza możliwości zwiększenia sprzedaży.

W ocenie Spółki, takie działanie nie nosi znamion ?reprezentacji?. Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reprezentacji, co pozwala podatnikowi odnieść się do wykładni językowej tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w ?Słowniku języka polskiego? reprezentacja to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007).

Nie będzie więc reprezentacją działanie polegające na organizowaniu/finansowaniu uczestnictwa w konferencjach kontrahentom, których celem jest przekazanie i poszerzenie wiedzy na temat oferowanych przez Spółkę produktów, jak również przedstawienie nowych modeli maszyn oraz zastosowanie nowych rozwiązań technologicznych w maszynach dotychczas produkowanych. Reprezentacja nie służy bowiem zachęceniu do zakupu produktów, lecz polega na budowaniu wyobrażenia o marce podatnika, jego prestiżu i pozycji społecznej.

Nie ulega zatem wątpliwości, iż poniesione koszty należy traktować jako koszty uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Należy ponadto wskazać, iż wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża podatnika.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy do katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów zaliczają się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu ?reprezentacja?, dlatego też należy w tym zakresie posłużyć się wykładnią językową tego pojęcia. Przez reprezentację rozumie się ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną? - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcja prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika, ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie podatnik ponosi w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności promocyjnej organizuje konferencje dla kontrahentów w siedzibie Spółki, w celu zaprezentowania maszyn będących w jej ofercie handlowej. W trakcie konferencji składającej się z części praktycznej i teoretycznej kontrahenci informowani są o aktualnej ofercie handlowej Spółki, przekazywane im są materiały marketingowe i katalogi informacyjne. Spółka pokrywa koszty związane z organizacją konferencji (koszty zaadaptowania miejsca wystawowego na hali produkcyjnej, koszty zakupu i przygotowania materiałów reklamowych, usługę cateringową) oraz wydatki związane z przejazdami i uczestnictwem w konferencji zaproszonych kontrahentów.

Konferencje każdorazowo związane są z działalnością Spółki i bezpośrednio wpływają na uzyskiwane przychody w takim sensie, iż pozwalają na intensyfikację sprzedaży wyprodukowanych maszyn (poprzez zapoznawanie kontrahentów z ofertą handlową oraz informowanie o nowo wprowadzonych modelach maszyn i zastosowanych nowych rozwiązaniach technologicznych).

Mając na uwadze powyższe, podejmowane przez Spółkę działania służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów, a zatem związane z nimi wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika