Czy wysokość zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych przysługującego Spółce w związku (...)

Czy wysokość zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych przysługującego Spółce w związku z prowadzoną działalnością na podstawie zezwolenia z dnia 23 października 2009 r., uzależniona będzie wyłącznie od spełnienia przez Spółkę warunków określonych tym zezwoleniem, czy też tak uzyskana pomoc publiczna powinna być pomniejszona o wysokość zwolnień w podatku dochodowym od osób prawnych uzyskanych na podstawie zezwolenia z 03 lutego 1998 r.?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 03 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wysokość zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych przysługującego Spółce w związku z prowadzoną działalnością na podstawie zezwolenia z dnia 23 października 2009 r., uzależniona będzie wyłącznie od spełnienia przez Spółkę warunków określonych tym zezwoleniem, czy też tak uzyskana pomoc publiczna powinna być pomniejszona o wysokość zwolnień w podatku dochodowym od osób prawnych uzyskanych na podstawie zezwolenia z 03 lutego 1998 r.- jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wysokość zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych przysługującego Spółce w związku z prowadzoną działalnością na podstawie zezwolenia z dnia 23 października 2009 r., uzależniona będzie wyłącznie od spełnienia przez Spółkę warunków określonych tym zezwoleniem, czy też tak uzyskana pomoc publiczna powinna być pomniejszona o wysokość zwolnień w podatku dochodowym od osób prawnych uzyskanych na podstawie zezwolenia z 03 lutego 1998 r. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 23 marca 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-85/12/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 03 kwietnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka będąc średnim przedsiębiorcą prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka uzyskała dwa zezwolenia na prowadzenie działalności na obszarze Strefy.

Pierwsze zezwolenie, wydane zostało w dniu 03 lutego 1998 r. z datą obowiązywania do 06 października 2015 roku. Określało ono następujący zakres działalności:

  1. produkcję gotowych artykułów włókienniczych, oprócz odzieży oraz produkcji pozostałych wyrobów włókienniczych - sklasyfikowaną w PKD BD 17.4,017.5,
  2. produkcję wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa - sklasyfikowaną w PKD DD 20.3,
  3. produkcję wyrobów z tworzyw sztucznych - sklasyfikowaną w PKD DJ 28.12,28.75,
  4. produkcję pozostałego sprzętu elektrycznego, gdzie indziej nie sklasyfikowaną-sklasyfikowaną w PKD DL 31.6.,
  5. oraz działalności niezbędnej do realizacji zakresu określonego w pkt 1-5.

Na podstawie tego zezwolenia Spółce przysługiwało zwolnienie podatkowe w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, nielimitowane wysokością poniesionych wydatków kwalifikowanych w całym okresie ważności zezwolenia. W następstwie wprowadzenia w życie ustawy z dnia 02 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.), Spółka jako średni przedsiębiorca z nielimitowanych kwotowo zwolnień podatkowych uzyskanych przed dniem 01 stycznia 2001 r. mogła korzystać jedynie do 31 grudnia 2010 r.

Drugim zezwoleniem jakie posiada Spółka na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej jest zezwolenie z 23 października 2009 r. Zezwolenie to ustala następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej:

  1. Zakres działalności wg PKD:
    1. produkcja gotowych wyrobów tekstylnych - sekcja C dział 13, grupa 13.9, klasa 13.92, podklasa 13.92.Z;
    2. produkcja pozostałych wyrobów tekstylnych, gdzie indziej niesklasyfikowana - sekcja C, dział 13, grupa 13.9, klasa 13.99, podklasa 13.99.Z;
    3. produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego - sekcja C, dział 27, grupa 27.9, klasa 27.90, podklasa 27.90.Z.
  2. Poniesienie wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 1.800.000,00 zł w terminie do dnia 30 czerwca 2011 r.
  3. Zatrudnienie przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności na terenie strefy po dniu uzyskania zezwolenia co najmniej 12 pracowników w terminie do 31 grudnia 2011 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie 12 pracowników do dnia 31 grudnia 2013 r.
  4. Zakończenie inwestycji w terminie do dnia 30 czerwca 2011 r.
  5. Maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych wyniesie:
    1. w przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów nowej inwestycji - 2.700.000 zł,
    2. w przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, do obliczenie maksymalnej wysokości dwuletnich kosztów pracy przyjmuje się koszty pracy 18 nowo zatrudnionych pracowników.

Należy podkreślić, ze zezwolenie z dnia 23 października 2009 r. jest zezwoleniem wydanym na realizację przez Spółkę nowego projektu inwestycyjnego i w żadnym stopniu nie łączy się z pierwszym zezwoleniem z dnia 03 lutego 1998 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wysokość zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych przysługującego Spółce w związku z prowadzoną działalnością na podstawie zezwolenia z dnia 23 października 2009 r., uzależniona będzie wyłącznie od spełnienia przez Spółkę warunków określonych tym zezwoleniem, czy też tak uzyskana pomoc publiczna powinna być pomniejszona o wysokość zwolnień w podatku dochodowym od osób prawnych uzyskanych na podstawie zezwolenia z 03 lutego 1998 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, wysokość zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych przysługujących Spółce w związku z prowadzoną działalnością na podstawie zezwolenia z dnia 23 października 2009 r., uzależniona będzie wyłącznie od spełnienia przez Spółką warunków określonych tym zezwoleniem.

Na podstawie zezwolenia z dnia 03 lutego 1998 r. Spółka korzystała ze zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach obowiązujących w dniu uzyskania zezwolenia. Było to zwolnienie nielimitowane wysokością poniesionych wydatków kwalifikowanych w całym okresie ważności zezwolenia. W związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej możliwość korzystania przez Spółkę z nielimitowanego zwolnienia ograniczono do dnia 31 grudnia 2010 r.

Działalność prowadzona przez Spółkę na podstawie zezwolenia z dnia 23 października 2009 r., jest realizacją nowego projektu inwestycyjnego. Zezwolenie to wydane zostało na podstawie przepisów prawnych, które wprowadziły nowe zasady zwolnień podatkowych, znacznie różniące się od zasad obowiązujących w 1998 r., gdy Spółka uzyskała pierwsze zezwolenie.

W stanie prawnym w jakim wydane zostało drugie zezwolenie jedynym miernikiem wysokości zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych jest poniesienie na terenie strefy ekonomicznej wydatków inwestycyjnych w ustalonej wysokości lub do zatrudnienia określonej liczby pracowników i utrzymanie tego stanu zatrudnienia. Zwolnienie podatkowe uzyskane w ramach pierwszego zezwolenia nie powinno być kumulowane z pomocą otrzymaną w ramach drugiego zezwolenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.).

Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej ?ustawa o pdop?), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Tak więc warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Rodzaj tych wydatków został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniu z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka będąc średnim przedsiębiorcą prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka uzyskała dwa zezwolenia na prowadzenie działalności na obszarze Strefy. Pierwsze zezwolenie, wydane zostało w dniu 03 lutego 1998 r. z datą obowiązywania do 06 października 2015 r. Drugim zezwoleniem jakie posiada Spółka na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest zezwolenie z 23 października 2009 r. Zezwolenie z dnia 23 października 2009 r. jest zezwoleniem wydanym na realizację przez Spółkę nowego projektu inwestycyjnego i w żadnym stopniu nie łączy się z pierwszym zezwoleniem z dnia 03 lutego 1998 r.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż wysokość zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych przysługującego Spółce w związku z działalnością prowadzoną na podstawie zezwolenia z dnia 23 października 2009 r., uzależniona będzie wyłącznie od spełnienia przez Spółkę warunków określonych tym zezwoleniem, tzn. nie powinna być pomniejszona o wysokość zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych uzyskanego na podstawie zezwolenia z 03 lutego 1998 r.

Jednocześnie wskazać należy, iż jak wynika z opisu stanu faktycznego Spółka posiada dwa zezwolenia na działalność w strefie, a zatem przy ustaleniu maksymalnego pułapu pomocy publicznej winna brać pod uwagę wartość pomocy wynikającej z obu zezwoleń, jak również wartość ewentualnej pomocy udzielonej w jakiejkolwiek formie.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika