w zakresie obowiązku złożenia zeznania podatkowego

w zakresie obowiązku złożenia zeznania podatkowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku złożenia zeznania podatkowego - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku złożenia zeznania podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uchwałą Sejmiku Województwa z dnia 21 października 2009 r. dokonano połączenia dwóch Jednostek tj. Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Nastąpiło to poprzez przeniesienie mienia z jednostki A. na Wnioskodawcę. Powyższe spowodowało, że z dniem 01 marca 2010r. Wnioskodawca przejął wszelkie prawa i zobowiązania jednostki A. Na dzień 28 lutego 2010r. zostały zamknięte księgi rachunkowe. Pomimo wątpliwości zostało sporządzone zeznanie podatkowe CIT-8 za okres od 01.01.2010 do 28.02.2010r., które złożono po terminie tj. w dniu 24.06.2010 r. w urzędzie skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jednostka postąpiła w sposób prawidłowy składając zeznanie podatkowe w urzędzie...

Zdaniem Wnioskodawcy, z przepisów ustawy o rachunkowości (art. 45 ust. 1) wynika, że sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień bilansowy oraz na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.

W przypadku omawianej jednostki w związku z połączeniem na dzień 28.02.2010r. zamknięto księgi rachunkowe.

Zgodnie z przepisami, oprócz sporządzenia sprawozdania finansowego, jednostka ma obowiązek złożenia zeznania podatkowego oraz zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy, w terminie do końca 3 miesięcy roku następnego (art. 27 ust. 1 ustawy). Z uwagi na fakt, że rok podatkowy dla jednostki A. obejmuje okres od 01.01.2010 do 28.02.2010r., dlatego niniejsze zeznanie powinno zostać złożone w terminie do dnia 31.05.2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na gruncie prawa podatkowego zasada sukcesji została wyrażona w art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), stanowiący, iż osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych, osobowych spółek handlowych, osobowych i kapitałowych spółek handlowych, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Przepis ten stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych), osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych) (art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż uchwałą Sejmiku Województwa z dnia 21 października 2009 r. dokonano połączenia dwóch Jednostek tj. Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Nastąpiło to poprzez przeniesienie mienia z jednostki A. na Wnioskodawcę. Powyższe spowodowało, że z dniem 01 marca 2010r. Wnioskodawca przejął wszelkie prawa i zobowiązania jednostki A. Na dzień 28 lutego 2010r. zostały zamknięte księgi rachunkowe, sporządzono zeznanie podatkowe dotyczące jednostki A. na formularzu CIT-8 za okres od 01.01.2010 do 28.02.2010r.

W świetle powyższego Wnioskodawca na gruncie prawa podatkowego jest sukcesorem generalnym jednostki A., a zatem przyjmuje wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przejętego zakładu opieki zdrowotnej. W skład ww. praw i obowiązków wchodzi m.in. obowiązek złożenia zeznania podatkowego.

Zasady i terminy dotyczące składania zeznania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, a także związany z nim obowiązek zapłaty podatku zostały uregulowane w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej ?ustawa o pdop?). W myśl tego przepisu podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o pdop, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Zasady dotyczące zamykania ksiąg rachunkowych reguluje natomiast ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 ze zm.),

W kontekście cytowanych powyżej przepisów prawa należy wskazać, iż ustawa o pdop wiąże zamknięcie ksiąg rachunkowych z zakończeniem roku podatkowego i obowiązkiem złożenia zeznania rocznego.

Ze względu na fakt zamykania ksiąg rachunkowych jednostki A, Wnioskodawca jako następca prawny tej jednostki jest zobowiązany do złożenia zeznania rocznego (na formularzu) CIT-8. W przedmiotowej sprawie księgi rachunkowe zostały zamknięte na dzień 28.02.2010r., a zatem termin do złożenia zeznania i zapłaty podatku (za rok podatkowy 01.01.2010 ? 28.02.2010) upłynął z dniem 31.05.2010r.

Ponadto podatnicy obowiązani są do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie finansowe wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o pdop.

Stanowisko Wnioskodawcy uznać zatem należy za prawidłowe.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył uchwałę. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacją w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego (np. dokonania szczegółowej analizy zapisów zawartych w dokumentach) w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Jednocześnie zauważyć należy, iż w przedmiotowej interpretacji tut. Organ nie dokonał interpretacji przepisów ustawy o rachunkowości, albowiem nie jest uprawniony do merytorycznego rozpatrzenia, w ramach postępowania uregulowanego w rozdziale 1a Ordynacji podatkowej, zagadnień dotyczących ustawy o rachunkowości, tj. w przedmiotowej sprawie możliwości zamykania ksiąg rachunkowych.

W myśl bowiem art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, przez przepisy prawa podatkowego należy rozumieć przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do tej definicji, unormowania ustawy o rachunkowości nie stanowią bowiem przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika