Czy otrzymana dotacja, która wpłynie na rachunek Spółki, stanie się dla niej przychodem podatkowym (...)

Czy otrzymana dotacja, która wpłynie na rachunek Spółki, stanie się dla niej przychodem podatkowym w rozumieniu art. 12 ust 1 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dacie wpływu na rachunek bankowy z uwagi na brak przedmiotowego zwolnienia w powołanej ustawie? Czy z uwagi na przychód podatkowy Spółki z tytułu wykonanej usługi oraz ewentualne opodatkowanie dotacji podatkiem dochodowym przez Spółkę, Spółka będzie miała prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów całości kosztów związanych z realizowanym programem? (pytania oznaczone we wniosku nr 4)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 26 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy otrzymana dotacja stanowi przychód podatkowy Spółki, a poniesione wydatki związane z realizacją projektu stanowią koszt uzyskania przychodu (pytania oznaczone we wniosku nr 4) - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy otrzymana dotacja stanowi przychód podatkowy Spółki, a poniesione wydatki związane z realizacją projektu stanowią koszt uzyskania przychodu. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 13 lipca 2012 r. Znak IBPP1/443-457/12/AZb IBPBI/2/423-469/12/AP, IBPB II/1/415-453/12/AA wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 26 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej NFOŚiGW) uruchomił program w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń do zbiorczego systemu kanalizacji sanitarnej. Celem programu jest poprawa stanu wód powierzchniowych i podziemnych poprzez zapewnienie dofinansowania przedsięwzięć mających na celu wypełnienie wymogów Dyrektywy 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych.

Efektem ekologicznym uruchomionego programu ma być poprawa jakości wód powierzchniowych i podziemnych, podniesienie jakości życia mieszkańców oraz wywiązanie się z przyjętych przez Polskę zobowiązań względem Unii Europejskiej.

Spółka przystąpiła do programu, w części dotyczącej podłączeń indywidualnych odbiorców wody do sieci kanalizacyjnej. Efektem rzeczowym ma być wykonanie podłączeń do sieci kanalizacyjnej na terenie 5 gmin w ilości 174 sztuk o łącznej długości 4.521,80mb. Środki na dofinansowanie według informacji zamieszczonych na stronie internetowej NFOŚiGW są środkami krajowymi.

W założeniach programu beneficjentami są jednostki samorządu terytorialnego i ich związki lub podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych tych jednostek, czyli spółki świadczące usługi kanalizacyjne. Natomiast finalnymi odbiorcami programu są właściciele domów, którzy dotychczas nie włączyli się do sieci zbiorczej kanalizacji sanitarnej (w zakresie podłączenia budynków) i w najbliższych latach nie są uwzględnieni w podłączeniu do oczyszczalni komunalnych lub w zakresie PBOŚ (przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków). Najczęstszym z powodów dotychczasowego braku podłączenia do sieci były niewystarczające własne środki finansowe oraz problemy techniczne związane z podłączeniami, w tym zgromadzenie odpowiedniej dokumentacji.

Beneficjent programu (Spółka), posiadający pełną wiedzę w zakresie lokalnej gospodarki wodno-ściekowej i potrzeb w tym zakresie, będzie ponosił odpowiedzialność za wybór właścicieli wskazanych posesji do wykonania podłączenia do kanalizacji sanitarnej. Ponadto beneficjent przygotowuje przetarg i wyłania wykonawcę robót, sprawuje nadzór inwestorski, dokona odbioru wykonanych podłączeń i będzie odpowiadał za terminowość prac. Odpowiedzialność i ryzyko spoczywają w całości na Spółce, która oprócz organizacji i nadzoru nad prowadzoną inwestycją będzie również rozliczała się finansowo z wykonawcą prowadzonych prac oraz będzie płatnikiem pożyczki do NFOŚiGW. NFOŚiGW gwarantuje bowiem dofinansowanie do 90% kosztów kwalifikowanych (netto), poniesionych na realizację inwestycji. Kwota dofinansowania została podzielona w równym stopniu (po 45%) na formę bezzwrotną - dotację oraz na preferencyjną pożyczkę z oprocentowaniem 3,5% w skali roku. Uczestnik projektu musi zabezpieczyć jedynie 10% środków na przedsięwzięcie opisane we wniosku aplikacyjnym. Wskazane 10% wg wstępnie podpisanych przez Spółkę umów z odbiorcami indywidualnymi pokrywają oni z własnych środków i jest to wkład niezbędny do wzięcia udziału w programie. Nie każdy uczestnik projektu musi skorzystać z preferencyjnej pożyczki NFOŚiGW. W przypadku skorzystania wyłącznie z dotacji wkład własny osoby będzie wynosił 55% wartości jego inwestycji. Umowę pożyczki (w zakresie zapotrzebowania na środki ponad 45% dotacji i wkład własny odbiorcy) zawiera z NFOŚiGW beneficjent programu czyli Spółka, ponosząc wszelkie konsekwencje związane ze spłatą pożyczki, nawet w przypadku braku możliwości wyegzekwowania środków od odbiorcy indywidualnego.

Spółka ponosi zatem ryzyko finansowe np. z uwagi na śmierć uczestnika projektu w czasie obowiązywania umowy, utratę przez niego pracy i problemy z płynnością finansową, brak solidności w realizacji zobowiązań i stały stan zwłoki. W przypadku zaistnienia któregoś z wymienionych przypadków koszty przedsięwzięcia przechodzą na Spółkę. Pomimo wskazanego powyżej ryzyka, Spółka podejmuje się zadania ?beneficjenta projektu? z uwagi na pozyskanie nowych odbiorców przyłączających się do sieci kanalizacyjnej. Spółka będzie czerpać wymierne korzyści z faktu przyłączenia się nowych podmiotów z uwagi na odbiór ścieków od podmiotów przyłączonych do sieci kanalizacyjnej w ramach realizowanego programu.

Realizując opisany projekt Spółka pośredniczy w świadczeniu usługi podłączenia do sieci kanalizacyjnej poszczególnych odbiorców stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wszystkie środki finansowe, zarówno 90% kwoty dofinansowania (w przypadku korzystania z pożyczki) z NFOŚiGW jak i 10% (55% w przypadku nie zaciągania pożyczki) wpłat indywidualnych wpływają na rachunek bankowy beneficjenta programu, który zarządza nimi stosownie do potrzeb. Spółka w ramach swojej działalności nie świadczy usług podłączenia do sieci kanalizacyjnej. Usługa ta będzie świadczona wyłącznie z uwagi na realizowany program. Dotacja, którą fizycznie na rachunek bankowy otrzyma Spółka, będzie stanowiła dofinansowanie do kosztów świadczonej usługi. Transze dotacji i pożyczki będą przekazywane przez NFOŚiGW sukcesywnie, na podstawie przedłożonych faktur z wykonanych robót, jako częściowy (45% lub 90%) zwrot poniesionych wydatków na wykonane roboty. Po wykonaniu usługi Spółka wystawi na odbiorców indywidualnych faktury VAT zgodnie z obowiązującymi terminami, a wartość usługi zafakturowanej będzie pomniejszona o kwotę przyznanej dotacji. W związku z faktem, że stronami umowy na zaciągnięcie preferencyjnej pożyczki są Spółka i NFOŚiGW spłata kwartalnych rat oraz naliczonych wg skali 3,5% rocznie odsetek obciążać będzie Spółkę. Pożyczka preferencyjna finalnie skierowana jest do odbiorców indywidualnych, dlatego Spółka będzie obciążać jej kosztami tj. odsetkami każdego uczestnika programu. W okresach kwartalnych będą oni otrzymywać noty księgowe na wartość odsetek naliczonych każdorazowo przez Narodowy Fundusz.

Wkład własny w wysokości 10% wartości usługi ustalonej w postępowaniu przetargowym obciąży ostatecznego uczestnika projektu - odbiorcę indywidualnego. Zostanie on wniesiony do Spółki przed rozpoczęciem działań inwestorskich jako warunek wzięcia udziału w projekcie, zgodnie z zapisami umowy.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w pismie z dnia 23 lipca 2012 r., które wpłynęło do tut. BKIP w dniu 26 lipca 2012 r., Spółka dodatkowo wyjaśniła, iż w zakresie planowanej inwestycji Spółka jest wyłącznie pośrednikiem między uczestnikami projektu, tj. osobami fizycznymi a NFOŚiGW (udzielającym pożyczki i dotacji w ramach opisanego programu). Spółka raz jeszcze podkreśla, że podłączenia kanalizacji nie należą do katalogu usług dotychczas przez Nią świadczonych. Spółka wyświadczy usługę podłączenia na potrzeby projektu, którego realizacja niewątpliwie przyczyni się do wzrostu Jej przychodów w przyszłości poprzez pozyskanie nowych odbiorców. NFOŚiGW udzielając dotacji znaczących środków finansowych wszelkie uzgodnienia i umowy, a także rozliczenia prowadzi z podmiotami będącymi beneficjentami projektu. Spółka jako beneficjent programu ponosi pełną odpowiedzialność i ryzyko za wszelkie działania związane z programem. NFOŚiGW, aby nie rozliczać się z tysiącami klientów w skali kraju tak skonstruował program i adresował go do przedsiębiorstw wodno-kanalizacyjnych i samorządów, aby to one przejęły pełną odpowiedzialność za realizację inwestycji ograniczając się jedynie do przekazania dotacji i udzielenia na podstawie wniosku preferencyjnych pożyczek. Wszelkie rozliczenia z NFOŚiGW będą egzekwowane od beneficjentów, a rozliczenie beneficjenta z końcowym odbiorcą projektu (odzyskanie spłaconych rat pożyczki i odsetek oraz wyegzekwowanie 10% wkładu własnego) należy - według NFOŚiGW - wyłącznie do beneficjenta i końcowego odbiorcy.

W założeniach programu uruchomionego przez NFOŚiGW beneficjentami są m.in. podmioty świadczące usługi publiczne, w tym przypadku usługi kanalizacyjne. Jednak finalnym odbiorcą programu jest właściciel domu dotychczas nie włączony do sieci zbiorczej kanalizacji; takich osób, które wyraziły chęć wzięcia udziału w programie jest 174 na terenie 5 gmin z obszaru działania Wnioskodawcy.

NFOŚiGW podpisze umowę z Wnioskodawcą i Wnioskodawcy udzieli pożyczki. Wnioskodawca nie miał możliwości zapoznania się z treścią umowy pożyczki (ponieważ jest jeszcze nie podpisana) lecz wiadomo, że będzie ona spłacana przez Wnioskodawcę w okresach kwartalnych wraz z należnymi kosztami finansowymi, tj.

odsetkami. Pożyczki Wnioskodawca nie otrzyma jednorazowo lecz transzami obejmującymi kolejne etapy wykonanych podłączeń zakończonych protokołami odbioru technicznego. Ilość transz jest nieustalona, być może jest to ilość dowolna - stosownie do przedstawianych przez wykonawcę faktur. Wykonawca robót otrzyma zapłatę za wykonaną usługę każdorazowo od Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest zainteresowany w jak najszybszym zwrocie wydatkowanych środków, będzie zatem starał się niezwłocznie po otrzymaniu protokołu odbioru i faktury wystąpić do NFOŚiGW o przekazanie dotacji (w zakresie w jakim dane podłączenie będzie finansowane w 45% pożyczką również o pożyczkę).

W umowie Wnioskodawcy z indywidualnymi odbiorcami podnosi się kwestię pożyczki. Odbiorcy wiedzą już na dzień dzisiejszy, że pożyczkę będą spłacali w ratach przez okres 5 lat wraz z należnymi odsetkami. W okresach kwartalnych, po spłacie raty pożyczki i odsetek dokonanej przez Spółkę na rzecz NFOŚiGW Wnioskodawca wystawi noty księgowe obciążające uczestników programu odsetkami w części dotyczącej tylko ich zadania -podłączenia.

Odpowiadając zatem jednoznacznie na pytania: Kto jest stroną umowy pożyczki udzielonej przez NFOŚiGW? Stroną umowy pożyczki jest Spółka. Kto jest zobowiązany do spłaty pożyczki i odsetek od tej pożyczki, Spółka czy indywidualni odbiorcy? Spółka jest zobowiązana do spłaty całości zobowiązania względem NFOŚiGW.

W treści uzupełnienia Spółka wyjaśniła również, iż:

  1. W ostatecznym rozrachunku dotację otrzymają indywidualni odbiorcy bowiem to ich podłączenia są tą dotacją dofinansowane. Jednak sama dotacja wpłynie na rachunek Spółki i nie będzie przesłana w dalszej kolejności do odbiorców gdyż Wnioskodawca, jako dysponent środków, przeznaczy je na pokrycie kosztów usługi, którą zakupi od wykonawcy robót.
  2. Spółka jako beneficjent programu otrzyma dotację i sprzeda usługę podłączenia po niższej cenie (obniżonej o wartość otrzymanej dotacji dla konkretnego odbiorcy). Będzie to częściowo nieodpłatne świadczenie dla poszczególnych właścicieli domów. Odbiorcy indywidualni nie zapłacą 100%, a tylko 55% wartości wybudowanego podłączenia (w tym 10% wkładu własnego przed przystąpieniem do programu oraz 45% jako pożyczka).
  3. Środków z dotacji ?fizycznie? nie otrzymują indywidualni odbiorcy, chociaż z niej skorzystają. Otrzymuje ją i jest dysponentem posiadanych środków Spółka. Między Wnioskodawcą i NFOŚiGW będzie podpisana oddzielna umowa dotacji (oddzielna od umowy pożyczki) obejmująca 174 podmioty (osoby fizyczne) na globalną kwotę stanowiącą 45% wartości netto przeprowadzanego przedsięwzięcia inwestycyjnego.
  4. Pomiędzy Wnioskodawcą a uczestnikami projektu zostaną zawarte umowy cywilnoprawne. Obecnie pomiędzy Spółką a uczestnikami projektu zawarte są umowy cywilnoprawne, których przedmiotem jest wstępne ustalenie zasad uczestnictwa w programie. Umowy te umożliwiają Spółce reprezentowanie uczestników programu w NFOŚiGW oraz zorganizowanie w ich imieniu przetargu nieograniczonego na podłączenie budynków do kanalizacji sanitarnej w systemie ?zaprojektuj i wybuduj?. Spółka planuje po rozstrzygnięciu przetargu zawarcie właściwych umów cywilnoprawnych. Będą one zobowiązywały Spółkę do wyegzekwowania od wykonawcy prac podłączeń budynków do sieci kanalizacyjnej, a uczestnika projektu do podpisania umowy na odprowadzanie ścieków wraz z gwarancją jej nienaruszalności przez okres minimum 5 lat. Umowa będzie zawierała także zasady wzajemnych rozliczeń finansowych (koszty przedsięwzięcia, zasady spłaty zobowiązań) termin realizacji inwestycji oraz zgodę uczestnika programu na udostępnienie działki na czas realizacji przedsięwzięcia.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy otrzymana dotacja, która wpłynie na rachunek Spółki, stanie się dla niej przychodem podatkowym w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dacie wpływu na rachunek bankowy z uwagi na brak przedmiotowego zwolnienia w powołanej ustawie? Czy z uwagi na przychód podatkowy Spółki z tytułu wykonanej usługi oraz ewentualne opodatkowanie dotacji podatkiem dochodowym przez Spółkę, Spółka będzie miała prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów całości kosztów związanych z realizowanym programem? (pytania oznaczone we wniosku nr 4)

Zdaniem Spółki, otrzymana dotacja będzie stanowiła przychód do opodatkowania w dacie jej wpływu na rachunek bankowy. Jednocześnie Spółka zaliczy do kosztów uzyskania przychodów zafakturowaną wartość robót wykonanych przez wykonawcę, jako koszty związane ze świadczeniem usług na rzecz odbiorców indywidualnych. Koszty wynikające z faktur wykonawcy będą związane z uzyskanym przychodem z tytułu świadczonej usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przestawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka przystąpiła do programu finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w zakresie podłączeń odbiorców indywidualnych do zbiorczego systemu kanalizacji sanitarnej. Spółka jest beneficjentem programu, jednak finalnym odbiorcą programu będą właściciele domów dotychczas nie włączonych do sieci zbiorczej kanalizacji. Spółka jako beneficjent ww. programu m.in. otrzymuje z NFOŚiGW dotację w wysokości 45% kosztów przedsięwzięcia. Transze dotacji będą przekazywane na rachunek Spółki na podstawie przedłożonych faktur z wykonanych robót przez wyłonionego w przetargu wykonawcę jako zwrot poniesionych wydatków za wykonane roboty.

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie było ustalenie, czy dotacja otrzymana z Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jak sama Spółka wskazała w pytaniu kwestia ta nie budzi Jej wątpliwości. Zatem przechodząc do oceny stanowiska Spółki w zakresie ustalenia czy otrzymana dotacja stanowi przychód podatkowy Spółki, a poniesione wydatki związane z realizacją projektu stanowią koszt uzyskania przychodu wskazać należy, iż ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu. Przepis art. 12 tej ustawy, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w kolejnych ustępach art. 12 ustawodawca precyzuje więc jedynie rodzaje przychodów. Ponadto wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Przychodami są więc w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, a w zakresie przychodów związanych z działalnością gospodarczą także przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 ww. ustawy).

Przychody neutralne podatkowo, a więc niestanowiące podstawy ustalania dochodu podatnika podlegającego opodatkowaniu, wymienia przepis art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonując ich wyczerpującego wyliczenia. W wyniku tej regulacji przepis ten tworzy zamknięty katalog, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu poprzez stosowanie analogii, czy wykładni rozszerzającej. Do przychodów tych należą, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy, zwrócone inne wydatki nie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wydatki niepodlegające zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów zostały wymienione w katalogu zawartym w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Te wydatki (wymienione w tym przepisie), które zostały podatnikowi zwrócone, wyłączone są z przychodów podatnika.

Zatem skutki podatkowe związane ze zwrotem poniesionych kosztów, będą generalnie uzależnione od tego, czy wydatki, które będą zwracane podlegały zaliczeniu do kosztów podatkowych, czy też nie. Jeżeli zwracane wydatki podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, wówczas kwota zwrotu powinna podlegać zaliczeniu do przychodów. Natomiast, jeżeli zwrot poniesionych wydatków dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas zwrócone wydatki nie będą dla podatnika przychodem podatkowym.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu ? w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W związku z powyższym, kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim.

Ponadto zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy nie mieści się on w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż wydatki o których mowa we wniosku nie zostały wymienione w katalogu kosztów zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fakt ten jednak nie oznacza ich automatycznej kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów. Należy bowiem mieć na uwadze przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, warunkujące zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z ogólną zasadą, wyrażoną w art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, dla kwalifikacji prawnej ww. wydatków, stanowiących koszty uzyskania przychodów, istotne znaczenie ma cel ich poniesienia. Kwestią wstępną dla oceny możliwości uznania ich za koszty podatkowe jest zatem ustalenie związku przyczynowo-skutkowego, jak i gospodarczego pomiędzy ich zapłatą, a przychodami, jakie podatnik osiąga lub ma szansę osiągnąć, wydatkując środki pieniężne.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że poniesione wydatki związane z wykonaniem robót dotyczących przyłączenia nowych odbiorców do sieci kanalizacyjnej będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przedmiotowej sprawie poniesienie ww. wydatku będzie bowiem związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i będzie miało związek z przychodami Spółki z tytułu przyłączenia nowych odbiorców do ww. sieci.

Zatem, skoro zwracane w formie dotacji przez NFOŚiGW wydatki będą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, kwota ich zwrotu będzie stanowić dla Spółki przychód, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie otrzymania tych środków.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-3, 5 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika