Czy podatnik, którego celem statutowym jest m.in. propagowanie dorobku kultury światowej w kraju oraz (...)

Czy podatnik, którego celem statutowym jest m.in. propagowanie dorobku kultury światowej w kraju oraz propagowanie polskiej kultury za granicą, w związku z przeznaczeniem swojego dochodu na cele współfinansowania projektu polegającego na produkcji i dystrybucji filmu muzycznego pt. ?M?, może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PDOP)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2009r. (data wpływu do tut. BKIP 18 stycznia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na cele statutowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na cele statutowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik posiadający status fundacji wpisanej do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego planuje, we współpracy z innym podmiotem (producentem), będącym również fundacją wspólne przedsięwzięcie mające na celu zrealizowanie filmu muzycznego (musicalu) w oparciu o powieść B. pt. ?M.? oraz w oparciu o operę G. o tym samym tytule. Projekt ten w założeniu ma zostać zrealizowany głównie w Polsce i przy udziale polskich artystów, choć producent zamierza również nawiązać w tym celu współpracę z partnerami zagranicznymi celem pozyskania renomowanych twórców (głównie reżysera i odtwórców głównych ról) oraz zapewnienia międzynarodowej dystrybucji filmu.

Celem projektu jest stworzenie filmu, który przybliżyłby widzom na całym świecie twórczość wybitnych artystów rangi światowej - pisarza B. oraz kompozytora G. Realizacja projektu zmierza przede wszystkim do upowszechniania kultury światowej w Polsce poprzez dystrybucję filmu w Polsce, upowszechnianie kultury polskiej na świecie poprzez zaangażowanie do realizacji projektu polskich twórców oraz realizację znacznej części projektu w Polsce i efekcie przyczynienie się do promowania dorobku polskiej kultury oraz Polski jako kraju przyjaznego dla realizacji filmów, czy wreszcie upowszechnienie wiedzy w zakresie realizacji produkcji filmowych poprzez umożliwienie udziału polskich twórców w międzynarodowym projekcie filmowym.

Współpraca przy realizacji wskazanego wyżej projektu miałaby ze strony podatnika polegać na jego współfinansowaniu na poziomie 25% budżetu całego przedsięwzięcia. Podkreślić przy tym należy, że zgodnie z umową o współpracy zawartą z producentem, odpowiednie środki zostaną przez podatnika, jako współfinansującego, przeznaczone bezpośrednio na pokrycie określonych kosztów realizacji tego przedsięwzięcia, na które składa się produkcja i dystrybucja filmu muzycznego, nie można zatem w żadnym wypadku uznać, że zostały one przeznaczone w istocie na inny cel niż określony wyżej, tj. np. na rzecz producenta. Z uwagi na fakt, że podatnik będzie współfinansował realizację projektu, nabędzie z tego tytułu (zgodnie z postanowieniami umowy z producentem) współudział w autorskich prawach majątkowych.

W statucie podatnika wskazano, że do celów podatnika (fundacji) należy m.in.:

  • upowszechnianie sztuki radiowej i telewizyjnej,
  • propagowanie dorobku kultury światowej w kraju,
  • propagowanie polskiej kultury za granicą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik, którego celem statutowym jest m.in. propagowanie dorobku kultury światowej w kraju oraz propagowanie polskiej kultury za granicą, w związku z przeznaczeniem swojego dochodu na cele współfinansowania projektu polegającego na produkcji i dystrybucji filmu muzycznego pt. ?M?, może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PDOP), w myśl którego wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele...

Zdaniem Fundacji, jej dochód wydatkowany na cele współfinansowania realizacji projektu polegającego na produkcji i dystrybucji filmu muzycznego (musicalu) opartego na motywach powieści B. pt. ?M.? oraz na operze G. pod tym samym tytułem, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOP. Zgodnie bowiem z tym przepisem, zwolnieniem od opodatkowania objęte są dochody podatników, których statutowym celem jest m.in. działalność kulturalna, pod warunkiem przeznaczenia dochodów na cele tej działalności.

Z przepisu tego wynika zatem, że dla skorzystania ze zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • podatnik musi prowadzić działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4) PDOP;
  • dochody podatnika muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienionej we wskazanym wyżej przepisie;
  • dochody te musza być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele.

Zwolnienie to nie jest przy tym, poza wyjątkami wskazanymi wyraźniej w przepisach prawa, uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel, na jaki dochód ten jest przeznaczony a nie źródło jego pochodzenia, przy czym przeznaczenie i wydatkowanie tego dochodu musi pozostawać w bezpośrednim związku z realizacją celu statutowego (tak wyrok NSA z dnia 4 stycznia 2006 r., sygn. akt: II FSK 115/05).

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia działalności kulturalnej jak również samego pojęcia kultury. W tym zakresie należy zatem odnieść się do znaczenia pojęcia kultury funkcjonującego w języku potocznym. Tak pojmowane pojęcie kultury jest wprawdzie wieloznaczne, jednakże najczęściej poprzez kulturę rozumie się całokształt duchowego i materialnego dorobku społeczności, obejmujący całość jej dziejów bądź określoną epokę (Milenijny Słownik Wyrazów Obcych pod red. I. Kamińskiej - Szmaj, Wydawnictwo Europa 2005, s. 423). W zakresie tego pojęcia wyróżnić można kulturę duchową obejmującą wiedzę, literaturę i wszelkiego rodzaju piśmiennictwo oraz sztukę, w tym sztuki plastyczne, teatr, muzykę i film.

Nie ulega zatem wątpliwości, że na kulturę składa się zarówno literatura jak i muzyka oraz film, a w konsekwencji działalność polegająca na adaptacji największych dzieł literatury światowej (jaką niewątpliwie jest powieść B.) oraz produkcji filmowej czy muzycznej, stanowi działalność kulturową. Należy mieć przy tym na uwadze fakt, że działalność kulturalna obejmuje nie tylko działalność w zakresie tworzenia kultury a zatem działalność wyłącznie artystów i twórców, ale obejmuje również działalność polegającą na jej rozpowszechnianiu i ochronie. Rozpowszechnianie i propagowanie kultury wśród społeczeństwa polega natomiast na podejmowaniu działań mających na celu zapewnienie jej jak najszerszego odbioru.

Poprzez rozpowszechnianie kultury (działalność kulturalną) można bowiem rozumieć ?intencjonalnie organizowane oddziaływanie służące kształtowaniu, rozwijaniu potrzeb i zainteresowań kulturalnych oraz stymulowaniu i wspomaganiu jednostek i małych grup społecznych do rozwijania i sublimacji swojej aktywności kulturalnej (recepcyjnej, współtwórczej i twórczej, zabawowej i rekreacyjnej) (D. Jankowski Zróżnicowane rozumienie upowszechniania kultury i jego współczesna wykładnia. Współczesne dylematy upowszechniania kultury pod red. J. Gajdy Lublin 1991). Takie pojmowanie działalności kulturalnej podzielane jest również przez organy skarbowe (tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w Interpretacji Indywidualnej z dnia 17.11.2008r., znak: IPPB3/423-1306/08-4/IŚ).

Zgodnie z tym stanowiskiem upowszechnianie (propagowanie) kultury może mieć miejsce zasadniczo w dwóch formach - w formie oświatowej (poprzez kursy artystyczne, popularyzowanie wiedzy z zakresu kultury i sztuki) oraz w formie artystycznej (przez wystawianie spektakli teatralnych, występów muzycznych, wystaw i ekspozycji oraz wizualnych form upowszechnienia kultury). W świetle powyższego nie ulega wątpliwości, że działalność polegająca na propagowaniu dorobku kultury światowej w Polsce, stanowi działalność kulturalną o której mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4) PDOP.

Treść statutu podatnika wskazuje, iż jego celem jest min. propagowanie dorobku kultury światowej w kraju oraz propagowanie polskiej kultury za granicą. Takie same cele, związane z propagowaniem dorobku kultury światowej w kraju oraz propagowaniem polskiej kultury za granicą przyświecają również realizacji projektu związanego z produkcją i dystrybucją filmu muzycznego ?M.?.

Jak wyżej wskazano, zarówno literatura (powieść B.) jak i muzyka (opera G.) stanowią element kultury. Również film, jako odrębna dziedzina sztuki, stanowi element składający się na kulturę. Jednakże należy mieć również na uwadze fakt, iż w przypadku przedstawionym w opisanym stanie faktycznym realizacja filmu muzycznego stanowić będzie w istocie adaptację (przełożenie) tekstu literackiego oraz opery na potrzeby dostosowania ich do filmu. W konsekwencji realizacja projektu polegającego na produkcji i dystrybucji takiego filmu, oprócz tego, że jest sama w sobie tworzeniem i rozpowszechnianiem kultury (w postaci filmu), stanowi jednocześnie propagowanie innych wybitnych dzieł (powieści i opery) poprzez przedstawienie ich w bardziej przystępnej dla ogółu społeczeństwa formie.

Przez ?propagowanie? rozumieć bowiem należy upowszechnianie, szerzenie czegoś w swoim mniemaniu dobrego i korzystnego dla innych, rozpowszechnianie wśród społeczeństwa w zrozumiałej dla ogółu formie jakiej dziedziny wiedzy, sztuki, najnowszych osiągnięć techniki (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, J. Grenia, Wydawnictwo Videograf Edukacja Katowice 2009). ?Upowszechniać? znaczy zaś tyle co sprawiać, że coś staje się popularne, ogólnie znane, akceptowane, stosowane (Popularny słownik języka polskiego, red. Prof. Dr hab. B. Dunaj, Wydawnictwo Wilga 2000).

W powyższym kontekście nie może budzić wątpliwości fakt, że produkcja filmu muzycznego dokonana w oparciu o wybitne dzieło literackie oraz utwór operowy ma na celu w istocie spopularyzowanie i rozpowszechnienie wskazanych wyżej utworów. Film, jako dziedzina sztuki zdecydowanie łatwiej dostępna dla szerokiego ogółu odbiorów niż np. utwór operowy, pozwoli bowiem w bardziej zrozumiałej, przystępnej formie przybliżyć widzom twórczość B. jak i G. Dzięki zaś towarzyszącej dystrybucji filmu kampanii reklamowej, gwarantującej dotarcie do szerszego grona odbiorców niż w przypadku powieści czy opery, film będący przedmiotem realizowanego projektu, zapewni realizację celu, jakim jest propagowanie dorobku kultury światowej w Polsce oraz polskiej kultury za granicą. Jak wskazano wyżej działalność polegająca na propagowaniu kultury (np. adaptacja filmowa dzieł literackich lub operowych, wystawianie przedstawień teatralnych i muzycznych, dystrybucja filmów) stanowi działalność kulturalną, o której mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOP.

Podatnik zamierza współfinansować projekt polegający na produkcji i rozpowszechnieniu (dystrybucji) filmu muzycznego pt. ?M.', opartego na powieści B. oraz operze G. o tych samych tytułach. Celem tego projektu jest propagowanie twórczości światowych twórców, jak również propagowanie kultury światowej w Polsce i polskiej kultury za granicą. Cele te wymienione są również w statucie podatnika.

Z tego też względu dochód podatnika, jako przeznaczony bezpośrednio na realizację celów statutowych w zakresie propagowania kultury światowej w Polsce i polskiej kultury za granicą poprzez produkcję i dystrybucję filmu muzycznego zrealizowanego na podstawie powieści B. oraz opery G. podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust.

1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określanej w dalszej części skrótem ?updop?), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i ? bez względu na termin ? wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie ujęte w w/w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowanie ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Cele statutowe Wnioskodawcy powinny być określone w statucie w sposób ścisły, bowiem organy podatkowe nie są uprawnione do wykładni postanowień statutu.

Pod pojęciem ?których celem statutowym jest działalność? należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do tych jednostek organizacyjnych, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie działalności kulturalnej, bądź też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność. Oznacza to, że przez pojęcie: ?których celem statutowym jest działalność? należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną np. prowadzenie działalności kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż updop nie definiuje pojęcia działalności kulturalnej. Pod pojęciem ?działalności kulturalnej? należy m.in. rozumieć upowszechnianie kultury czyli ?intencjonalnie organizowane oddziaływanie służące kształtowaniu, rozwijaniu potrzeb i zainteresowań kulturalnych oraz stymulowaniu i wspomaganiu jednostek i małych grup społecznych do rozwijania i sublimacji swojej aktywności kulturalnej (recepcyjnej, współtwórczej i twórczej, zabawowej i rekreacyjnej? (D. Jankowski. Zróżnicowane rozumienie upowszechniania kultury i jego współczesna wykładnia. Współczesne dylematy upowszechniania kultury; pod red. J. G. L 1991).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w statucie Wnioskodawcy wskazano, że jego celami statutowymi są m.in.:

  • upowszechnianie sztuki radiowej i telewizyjnej,
  • propagowanie dorobku kultury światowej w kraju,
  • propagowanie polskiej kultury za granicą.

Realizacja przedmiotowego projektu, jakim jest stworzenie filmu, ma związek z celem statutowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a mianowicie działalnością kulturalną. W szczególności Wnioskodawca zamierza przeznaczyć uzyskane dochody na pokrycie kosztów produkcji i dystrybucji filmu.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę zostaną w istocie wydatkowane na działania mieszczące się w ww. celu statutowym, tj. na współfinansowanie projektu polegającego na produkcji i dystrybucji filmu muzycznego, to będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IBPBI/2/423-1495/10/BG, interpretacja indywidualna

II FSK 115/05, wyrok zwykłego składu NSA

IPPB3/423-1306/08-4/IŚ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika