Czy wszystkie wymienione powyżej koszty spotkania promocyjnego: koszty obiadu, wynajmu sali, koszty (...)

Czy wszystkie wymienione powyżej koszty spotkania promocyjnego: koszty obiadu, wynajmu sali, koszty poczęstunku w ramach przerwy kawowej, koszty noclegu autora lub edukatora, koszty biletów na przedstawienie teatralne lub seans filmowy będą stanowiły w Spółce koszty uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób pranych, który mówi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 27 lipca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z organizacją spotkania promocyjnego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2010r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z organizacją spotkania promocyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest wydawcą podręczników szkolnych. Dla swoich potencjalnych klientów organizuje konferencje i spotkania promocyjne. W trakcie spotkania promocyjnego przede wszystkim prezentowana jest oferta Spółki oraz organizowane są warsztaty szkoleniowe, które przygotowują klientów Spółki do korzystania z oferowanych produktów. Poza częścią oficjalną Spółka oferuje uczestnikom spotkania promocyjnego zwiedzanie muzeum lub sztukę teatralną, związaną z realizowanym w szkołach programem nauczania. W ramach spotkań promocyjnych oferowany jest obiad, przerwa kawowa oraz wykład autora promowanego podręcznika. Czasami zdarza się, że konferencja organizowana jest z dala od miejsca zamieszkania edukatora lub autora podręcznika uczestniczącego w spotkaniu. W takich sytuacjach Spółka ponosi koszty noclegu autora w miejscu organizacji spotkania promocyjnego.

Spotkania promocyjne odbywają się najczęściej w godzinach od 12 do 19, dlatego dla uczestników konferencji organizowany jest poczęstunek. Przeciętny koszt takiego poczęstunku w ramach przerwy kawowej wynosi 20 zł/osobę. Ewentualny obiad nie przekracza kwoty 50 zł/osobę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wszystkie wymienione powyżej koszty spotkania promocyjnego: koszty obiadu, wynajmu sali, koszty poczęstunku w ramach przerwy kawowej, koszty noclegu autora lub edukatora, koszty biletów na przedstawienie teatralne lub seans filmowy będą stanowiły w Spółce koszty uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który mówi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Poniesione przez Spółkę koszty związane z organizacją spotkania promocyjnego są niezbędna formą dotarcia do klienta i przekazania mu informacji o ofercie. Część warsztatowa spotkania jest formą zaprezentowania potencjalnym klientom, w jaki sposób w pełni wykorzystać możliwości oferowanych przez Spółkę podręczników, aby udoskonalić i wzbogacić proces kształcenia uczniów w szkołach. W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że koszty obiadu, wynajmu sali, poczęstunku oraz noclegu autora lub edukatora stanowią koszty uzyskania przychodu, a tym samym pomniejszają podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Natomiast poniesione przez Spółkę koszty biletów na przedstawienie teatralne i pokazy filmowe, mimo iż swą treścią nawiązują do programu nauczania zgodnego z oferowanymi podręcznikami, noszą znamiona reprezentacji, a więc w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą w Spółce kosztami uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określanej w dalszej części skrótem ?ustawa o pdop?), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem, a przychodem musi istnieć związek przyczynowo ? skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Nie w każdym oczywiście wypadku związek ten jest wyraźny, co powoduje, iż każdą sytuację należy oceniać odrębnie. Ustawa o pdop nie uzależnia uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu od skutku w postaci powstania lub powiększenia konkretnego przychodu lub jego zachowania oraz zabezpieczenia. Należy podkreślić, że koszt uzyskania przychodów jest kosztem działalności gospodarczej, który ze swej istoty zmierza do osiągnięcia przychodów. W związku z tym, może się zdarzyć, że podatnik ponosi określony koszt, który ma niewątpliwy związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, jednak nie spowoduje on powstania lub powiększenia przychodów.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia ?reprezentacji?, należy ? zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa ? odnieść się do słownikowej definicji tego pojęcia. W internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) pojęcie to zostało zdefiniowane następująco: reprezentacja to ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną?.

Przenosząc definicję słownikową na grunt ustaw podatkowych, zgodnie z przyjętym poglądem doktryny prawa podatkowego, za reprezentację uznaje się ?występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów? (Brzeziński B., Kalinowski M., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159).

Z kolei ?reklama? jest definiowana jako działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług, napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi, efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia). Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcanie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabycia towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona może być poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Reklama ma na celu nakłonienie potencjalnego nabywcy do dokonania zakupu. Informacja o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartości i możliwości dokonania zakupu, przekazywana kontrahentowi jeśli celem jest zachęcanie go do kupna, ma charakter reklamy. Reklamą jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wydatki poniesione na zorganizowanie spotkania promocyjnego, takie jak: koszty obiadu, wynajmu sali, poczęstunku w ramach przerwy kawowej, noclegu edukatora lub autora podręcznika uczestniczącego w spotkaniu, można uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o pdop. Koszty te, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz wpływ na osiągany przez Spółkę przychód. Koszty te jeżeli nie mają charakteru okazałości czy wystawności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast wydatki poniesione na zapewnienie uczestnikom spotkania promocyjnego dodatkowych atrakcji w postaci zwiedzania muzeum, czy uczestnictwa w sztuce teatralnej - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy - nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wydatki te noszą bowiem znamiona wystawności, okazałości, a więc mają cechy wydatków na reprezentację. Ich charakter bezsprzecznie świadczy o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego postrzegania Spółki na zewnątrz.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Należy zwrócić przy tym uwagę, że to na Spółce ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to podatnik wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika