Czy uzyskane przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych na bieżącym rachunku bankowym (w (...)

Czy uzyskane przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych na bieżącym rachunku bankowym (w tym z tytułu tzw. overnight), które związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie SSE i których nie da się przyporządkować bezpośrednio do działalności zwolnionej bądź opodatkowanej, Spółka powinna przyporządkowywać do działalności zwolnionej i opodatkowanej używając odpowiedniego klucza alokacji?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych, na bieżącym rachunku bankowym związanych m.in. z prowadzeniem działalności objętej zezwoleniem na terenie Specjalnej Strefy - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych, na bieżącym rachunku bankowym związanych m.in. z prowadzeniem działalności objętej zezwoleniem na terenie Specjalnej Strefy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego 11 marca 2003 r. - korzystając ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie SSE uzyskuje przychody zwolnione i opodatkowane. Spółka nie posiada wyodrębnionych rachunków bankowych dla każdego źródła przychodu.

Spółka uzyskuje przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych na bieżącym rachunku bankowym (w tym z tytułu depozytów na okres jednej nocy lub przez weekend - tzw. overnight). Spółka nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania przychodów z tytułu tych odsetek odpowiednio do działalności opodatkowanej i zwolnionej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskane przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych na bieżącym rachunku bankowym (w tym z tytułu tzw. overnight), które związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie SSE i których nie da się przyporządkować bezpośrednio do działalności zwolnionej bądź opodatkowanej, Spółka powinna przyporządkowywać do działalności zwolnionej i opodatkowanej używając odpowiedniego klucza alokacji...

Zdaniem Wnioskodawcy Spółki uzyskane przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych na bieżącym rachunku bankowym (w tym z tytułu tzw. overnight), które związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie SSE i których nie da się przyporządkować bezpośrednio do działalności zwolnionej bądź opodatkowanej, Spółka nie ma obowiązku przyporządkowywać do działalności zwolnionej i opodatkowanej.

Spółka pragnie wskazać, że działalność gospodarczą prowadzi wyłącznie na terenie SSE. Z uwagi jednak na fakt, że Spółka uzyskuje dochody zwolnione i opodatkowane, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy CIT Spółka powinna prowadzić księgi rachunkowe w sposób pozwalający na określenie kwoty dochodu zwolnionego i opodatkowanego. Księgi rachunkowe powinny być prowadzone w taki sposób, żeby Spółka mogła prawidłowo przyporządkować przychody i koszty do działalności zwolnionej oraz opodatkowanej.

Co do zasady księgi Spółki spełniają powyższe wymogi. Niemniej w przypadku Spółki określenie wysokości przychodów z tytułu odsetek od środków pieniężnych na bieżącym rachunku bankowym (w tym z tytułu tzw. overnight) dotyczących działalności opodatkowanej i zwolnionej nie jest możliwe. Jednocześnie podkreśleniu wymaga takt, że żaden przepis ustawy CIT jak również inne przepisy podatkowe nie regulują sytuacji, w której nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie przychodów do działalności zwolnionej oraz opodatkowanej żadne regulacje podatkowe nie nakładają na podatnika obowiązku podziału przychodów w takim przypadku.

Spółka pragnie podkreślić, że w przypadku kosztów, których jednoznaczne przyporządkowanie nie jest możliwe ustawodawca uregulował taką sytuację w art. 15 ust. 2 i 2a ustawy CIT. Zgodnie z tymi regulacjami, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nic jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Zasadę powyższą stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania.

Z powyższego wynika, iż w przypadku, gdy np. kosztów z tytułu odsetek od pożyczki nie da się bezpośrednio przyporządkować do poszczególnych źródeł przychodów, Spółka stosując zasadę wynikającą z art. 15 ust. 2 i 2a ustawy CIT może w proporcji ustalonej na podstawie wysokości przychodów opodatkowanych i zwolnionych w ogólnej kwocie przychodów dokonać podziału kosztów do odpowiedniego źródła. Brak jednak w ustawie CIT podobnego przepisu, który odnosiłby się do przychodów.

W związku z powyższym z uwagi na brak przepisów regulujących podział przychodów, których jednoznaczne przyporządkowanie nie jest możliwe, zdaniem Spółki uzyskane przychody z odsetek z tytułu środków pieniężnych na wspólnym bieżącym rachunku bankowym (w tym z tytułu tzw. overnight), które związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie SSE należy w całości potraktować jako przychody zwolnione. Stanowisku Spółki odnośnie zwolnienia m.in. dochodów z lokat overnight na rachunku bieżącym potwierdza Naczelnik Urzędu Skarbowego w wydanej interpretacji na rzecz Spółki (PD/423-120/05/2542/06), w której organ wskazał, ?że dochody uzyskane z oprocentowania lokat overnight na rachunku bieżącym, prowadzonym w związku z działalnością gospodarczą objętą zezwoleniem, są związane z działalnością określoną w zezwoleniu na prowadzenia działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i podlegają tak jak one zwolnieniu od podatku dochodowego'.

Podsumowując, biorąc pod uwagę, że uzyskane przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych na bieżącym rachunku bankowym (w tym z tytułu tzw. overnight) wiążą się ściśle z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie SSE .zdaniem Spółki przychody te należy w całości potraktować jako przychody zwolnione, w konsekwencji czego Spółka nie ma obowiązku przyporządkowywać do działalności zwolnionej i opodatkowanej przedmiotowych przychodów używając odpowiedniego klucza alokacji.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 17 ust. 4 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34 przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Przepis ten oznacza, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego. W sytuacji zatem gdy dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

W przypadku dochodów uzyskiwanych przez przedsiębiorców z tytułu odsetek od środków pieniężnych złożonych na posiadanych rachunkach bankowych należy rozróżnić dochody z odsetek od środków na rachunkach bieżących od dochodów z odsetek od środków ulokowanych na lokatach terminowych, w tym odsetek od lokat typu overnight. Dochody z odsetek od środków na rachunkach bieżących związane z bieżącymi operacjami i rozliczeniami podlegają bowiem zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli pochodzą z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach udzielonych zezwoleń. Natomiast dochody z odsetek od lokat terminowych (zarówno krótko ? jak i długoterminowych), w tym również od lokat typu overnight, nie są dochodami ze źródła przychodów, jakim jest działalność określona w zezwoleniu, lecz dochodami uzyskanymi na skutek dokonania określonych operacji finansowych. Dochód ten, jakkolwiek otrzymywany w wyniku racjonalnej gospodarki środkami pieniężnymi uzyskanymi z działalności gospodarczej nie wynika z bieżącej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie udzielonego Spółce zezwolenia, lecz jest wynikiem operacji finansowych związanych z wykorzystaniem propozycji banku w celu pomnożenia zgromadzonego kapitału. W związku z tym nie jest to dochód podlegający zwolnieniu, o którym mowa z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej zastosowania proporcji w ustalaniu wysokości przychodów z odsetek, należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki, zgodnie z którym w celu ustalenia wysokości przychodów przypadających na działalność zwolnioną z opodatkowania i na działalność opodatkowaną, należy zastosować proporcję w jakiej pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów, jest nieprawidłowe. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają uregulowań uprawniających Spółkę do ustalania przychodów poprzez stosowanie proporcji przy określaniu wysokości przychodów przypadających na działalność zwolnioną z opodatkowania i działalność opodatkowaną. Zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i równości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową. W przypadku więc, gdy podatnicy uzyskują jednocześnie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu i przychody, z których dochód jest wolny od podatku, zobowiązani są do prowadzenia odrębnych ewidencji przychodów i kosztów, tak aby możliwe było prawidłowe ustalenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym i dochodu wolnego od podatku (art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika