przekształcenie spółki z ograniczona odpowiedzialnością w spółkę jawną niesie za sobą obowiązki (...)

przekształcenie spółki z ograniczona odpowiedzialnością w spółkę jawną niesie za sobą obowiązki w podatku dochodowym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2010r. (data wpływu do tut. BKIP 2 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę jawną niesie za sobą obowiązki w podatku dochodowym - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przekształcenie spółki z ograniczona odpowiedzialnością w spółkę jawną niesie za sobą obowiązki w podatku dochodowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, spółka z o.o., jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa. Spółka posiada trwałe składniki majątku, w tym nieruchomości, wyposażenie, materiały podstawowe oraz inne rzeczowe oraz niematerialne aktywa związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Spółka prowadzi księgi rachunkowe, sporządzając corocznie sprawozdania finansowe.

Spółka nie znajduje się w likwidacji, nie rozpoczęła podziału majątku, a także nie jest w upadłości.

Wspólnicy Spółki, mając na względzie stosunkowo niewielki rozmiar działalności gospodarczej Spółki, noszą się z zamiarem przekształcenia Spółki z o.o. w Spółkę jawną, w której to spółce będą również wspólnikami. Skorzystają więc z zasady kontynuacji w sferze personalnej oznaczającej, że wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu (a więc ci, którzy złożyli stosowne oświadczenia o uczestnictwie) stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.

W tym celu planują przekształcenie Spółki w trybie art. 551 kodeksu spółek handlowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekształcenie Spółki kapitałowej (Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) w Spółkę jawną niesie za sobą obowiązki w podatku w podatku dochodowym od osób prawnych dla Spółki przekształcanej, tj. czy z tytułu ww. przekształcenia powstaje w spółce kapitałowej przychód podlegający opodatkowaniu w rozumieniu art. 12-14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie spółki polega na zmianie jej formy prawnej, przy zachowaniu jej podmiotowości. Zgodnie z art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych, wszystkie spółki prawa handlowego (zarówno osobowe jak i kapitałowe) mogą być przekształcone w inną spółkę handlową osobową lub kapitałową.

Art. 553 § 1 Kodeksu spółek handlowych stanowi, że spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Odpowiednikiem tego przepisu na gruncie prawa podatkowego jest art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej. Stosownie do tego przepisu osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej, a także przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki. Zgodnie z art. 93a § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej oraz spółki kapitałowej. Skoro zatem regulacje prawne zawarte w Ordynacji ustalają prawa i obowiązki następców prawnych w zakresie zobowiązań podatkowych stanowiąc ius generalis wobec unormowań w przepisach prawa podatkowego określających konstrukcję prawną poszczególnych podatków i rygory związane z ich płatnością. Zaś te ostatnie stanowią w tym zakresie ius speciaiis. Oznacza to, że przepisy Ordynacji znajdują zastosowanie do rozstrzygania zagadnień prawnych związanych z podatkowym następstwem prawnym jedynie w takim zakresie, w jakim nie zostały one uregulowane w tej części innymi przepisami prawa podatkowego (por. A. Huchla, Następcy prawni w ordynacji podatkowej, (w:) Studia nad ordynacją podatkową pod red. B. Brzezińskiego i C. Kosikowskiego, Łódź-Toruń 1999, s. 153; D. Szubielska, M. Kozaczuk, Łączenie się spółek handlowych. Aspekty prawne i podatkowe, Warszawa 2001, s. 46 i nast).

Omawiając niniejsze zagadnienie podkreślenia wymaga fakt, iż wprowadzenie do polskiego porządku prawnego przepisów rozdziału 14 zerwało z dotychczasową praktyką legislacyjną - mowa przede wszystkim o przepisie art. 40 i nast. ZobPodU, która nie zawierała unormowań ustalających zasady i zakres sukcesji praw oraz obowiązków o charakterze publicznym. Występowała w nich jedynie sukcesja zobowiązań podatkowych. Na następców prawnych przechodziły wyłącznie ciężary wynikające z takiej sukcesji (por. K. Dwomiak, Ordynacja podatkowa. Komentarz, Warszawa 2003, s. 158).

I tak, zgodnie z proklamowaną zasadą iż przepisy Ordynacji podatkowej stanowią ius generalis w stosunku do pozostałych przepisów podatkowych, nie ustalają one w sposób szczegółowy praw i obowiązków, które następca prawny przejmuje po poprzedniku. Uwzględniając treść przepisu § 1, należałoby jednak uznać, ze generalnie ustawodawca ustala ich zakres w sposób szeroki. Wskazuje na to użyty zwrot 'wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki (por. P. Borszowski, Zmiana podmiotów stosunku prawnego zobowiązania podatkowego, Glosa 2001/8/4; C. Kosikowski, H. Dzwonkowski, A. Huchla, Ustawa - Ordynacja..., s. 310). Regulacja taka daje podstawę do uznania za uzasadniony pogląd o konieczności potraktowania sukcesji praw i obowiązków wynikających z jakichkolwiek regulacji prawnopodatkowych w sposób najszerszy z możliwych (por. A. Mariański, Prawa i obowiązki następców prawnych w prawie podatkowym, Warszawa 2001, s. 126 i nast.; H. Litwińczuk, Prawo podatkowe przedsiębiorców, Warszawa 2000, s. 451 i nasi; R. Szymkowiak, T. Klimczak, ?Przekształcenia' przedsiębiorstw osób fizycznych w spółki kapitałowe - skutki podatkowe, PP 2000/1/13 i nast.; D. Szubielska, M. Kozaczuk, Prawnopodatkowe aspekty łączenia się spółek handlowych, cz. 1, PP 2000/11/10 i D. Gajewski, Wybrane aspekty podatkowe przekształceń spółek kapitałowych, MoPod 2001/8/10; A. Sama, M. Marecki, Sukcesja generalna a VAT, MoPod 2001/12718 i nast.; por. także wyrok NSA z 20.7.1993r., SA/P 3225/92, POP 1995/1/10, oraz wyrok NSA z 10.3.1994r., SA/Ka 1/93, ONSA 1995/1/42).

W kontekście powyższego zdaniem Wnioskodawcy przekształcenie Spółki kapitałowej (Spółki z ograniczoną odpowiedzialności) w Spółkę jawną nie spowoduje powstania przychodu w rozumieniu art. 12-14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), a zatem nie wystąpi też dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę osobową na gruncie przepisów o podatku VAT będzie przedmiotem odrębnej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika