Czy Gmina jako realizator projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ? okres programowania 2007-2013 (...)

Czy Gmina jako realizator projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ? okres programowania 2007-2013 ma obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot stypendiów wypłacanych uczestnikom projektu i wystawiania na koniec roku podatkowego PIT-8C?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura ? 19 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu stypendiów szkoleniowych wypłaconych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu stypendiów szkoleniowych wypłaconych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ? okres programowania 2007-2013 ? realizuje projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa.

W ramach konkursu ogłoszonego przez instytucję pośredniczącą ? Wojewódzki Urząd Pracy Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu w ramach priorytetu VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich. Projekt realizowany jest zgodnie z zatwierdzonym przez instytucję pośredniczącą wnioskiem ? dotyczy to okresu realizacji, grupy docelowej, miejsca realizacji i charakteru wsparcia oraz kwot/kosztów i terminów określonych w budżecie projektu. Środki na realizację projektów w ramach POKL są w 85% współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w 15%. Wydatki na realizację programów operacyjnych są ? w części odpowiadające wkładowi środków europejskich ? dokonywane w formie płatności. Natomiast część odpowiadającą wkładowi krajowemu, towarzyszącemu wkładowi środków europejskich, będzie dokonywana w formie dotacji celowej.

Beneficjentami ostatecznymi projektu są uczestnicy projektu objęci wsparciem w postaci szkoleń, kursów, doradztwa zawodowego, spotkań z psychologiem. W projekcie wziąć mogą udział osoby spełniające kryteria grupy docelowej określonej w projekcie. Rekrutacja do projektu ma charakter otwarty, tzn. odbywa się poprzez ogłoszenia w lokalnej prasie, na plakatach w miejscach publicznych oraz przez bezpośrednią dystrybucję ulotek. Uczestnicy projektu zgłaszają chęć udziału w projekcie (udział w projekcie jest dobrowolny) poprzez wypełnienie dokumentów rekrutacyjnych. Uczestniczki oraz uczestnicy kwalifikowani są do projektu w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, połączonej z doradztwem zawodowym. Celem zrekrutowania osób o odpowiedniej motywacji przewidziano rozmowy dla 117 kandydatów i kandydatek, spośród których zostanie wyłonionych 80 osób. Następnie zostaną utworzone grupy objęte wsparciem w postaci szkoleń. Szkolenia dla beneficjentów ostatecznych mają charakter nieodpłatny. Celem projektu jest przeszkolenie określonej grypy beneficjentów ostatecznych (uczestników projektu). Potencjalnymi uczestnikami szkoleń ? beneficjentami ostatecznymi jest 80 osób bezrobotnych oraz nieaktywnych zawodowo mieszkańców powiatu. Znacząca część działań projektowych skierowana jest do bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo kobiet, podlegających defaworyzacji na rynku zatrudnienia.

Celami szczegółowymi projektu są:

  1. Nabycie, przez beneficjentów ostatecznych umiejętności poruszania się na rynku pracy.
  2. Umożliwienie, beneficjentom ostatecznym obojga płci, którzy do tej pory nie mogli wziąć udziału w kursach zawodowych ze względu na sprawowanie opieki nad osobami zależnymi, podjęcia szkolenia dzięki wsparciu finansowemu w postaci refundacji na czas zajęć wynagrodzenia opiekunki bądź opiekuna osób zależnych.
  3. Ukształtowanie skłonności uczestniczek i uczestników do ustawicznej edukacji zawodowej.
  4. Zbudowanie pożądanego kapitału ludzkiego beneficjentek i beneficjentów ostatecznych zarówno w sensie indywidualnym jak i społecznym.

W ramach projektu oprócz wsparcia w postaci szkoleń, kursów i doradztwa zawodowego przewidziane jest również wsparcie w postaci stypendium szkoleniowego za udział w szkoleniu. Stypendium przysługuje w wysokości nie większej niż 4,00 PLN brutto za godzinę uczestnictwa w szkoleniu/kursie. Stypendium nie będzie przysługiwało za godziny nieobecności na szkoleniu, więc łączna wysokość wypłaconego stypendium będzie uzależniona od liczby godzin szkolenia, w których uczestnik projektu będzie uczestniczył. Stypendium jest wypłacane w łącznej wysokości po zrealizowaniu wszystkich godzin w ramach danego szkolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako realizator projektu ma obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot stypendiów wypłacanych uczestnikom projektu i wystawiania na koniec roku podatkowego PIT-8C...

Zdaniem Gminy jako realizatora projektu, nie ma ona obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot tych stypendiów oraz nie ma obowiązku wystawiania PIT-8C na koniec roku podatkowego.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Gmina powołuje art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu, jako pomoc w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Gmina uważa, że środki europejskie zgodnie z definicją zamieszczoną w przepisach o finansach publicznych, to przede wszystkim środki podchodzące z unijnych funduszy pomocowych. Kwoty otrzymane ze środków unijnych przez ich beneficjentów są objęte zwolnieniem podatkowym, zatem kwoty stypendiów wypłacane uczestnikom projektu za udział w szkoleniach są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (okres programowania 2007-2013) realizuje projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa.

Środki na realizację projektów w ramach POKL są w 85% współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w 15%. Szkolenia dla beneficjentów ostatecznych mają charakter nieodpłatny.

Beneficjentami ostatecznymi projektu są uczestnicy projektu objęci wsparciem w postaci szkoleń, kursów, doradztwa zawodowego, spotkań z psychologiem, tj. grupa 80 osób bezrobotnych oraz nieaktywnych zawodowo mieszkańców powiatu (głównie bezrobotne i nieaktywne zawodowo kobiety, podlegające defaworyzacji na rynku zatrudnienia).

W ramach projektu oprócz wsparcia w postaci szkoleń, kursów i doradztwa zawodowego przewidziane jest również wsparcie w postaci stypendium szkoleniowego za udział w szkoleniu. Stypendium przysługuje w wysokości nie większej niż 4,00 PLN brutto za godzinę uczestnictwa w szkoleniu/kursie. Stypendium nie będzie przysługiwało za godziny nieobecności na szkoleniu, więc łączna wysokość wypłaconego stypendium będzie uzależniona od liczby godzin szkolenia, w których uczestnik projektu będzie uczestniczył. Stypendium jest wypłacane w łącznej wysokości po zrealizowaniu wszystkich godzin w ramach danego szkolenia.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

W myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa ośrodkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b);
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):
    • Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    • Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    • Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej ?Sekcja Gwarancji?,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m. in. Europejskiego Funduszu Społecznego) ? wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż stypendia szkoleniowe otrzymywane przez osoby bezrobotne lub nieaktywne zawodowo (uczestników projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) ? jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

To oznacza, iż Gmina jako płatnik nie jest zobowiązana do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy, jak również nie jest zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika