1. Czy wartość dotacji, stanowiąca wynagrodzenie za realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń, (...)

1. Czy wartość dotacji, stanowiąca wynagrodzenie za realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń, wpływająca na rachunek firmy żony na podstawie noty księgowej i tam pozostająca w związku z realizacją tego zakresu przez Wnioskodawcę czyli osobę współpracującą, stanowi dochód Wnioskodawcy pomimo, iż pozostaje ona na rachunku firmy żony i jest do dyspozycji wspólnej małżonków, po wypłacie z zysku?
2. W przypadku konieczności opodatkowania przez Wnioskodawcę wartości dotacji stanowiącej wynagrodzenie za realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń, jak należy ustalić podstawę opodatkowania oraz kto ma naliczyć i odprowadzić podatek, Wnioskodawca czy jego żona prowadząca działalność i odprowadzająca za niego podatek jako płatnik?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura ? 12 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów otrzymanych z tytułu wykonywania pracy jako specjalista ds. rozliczeń - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów otrzymanych z tytułu wykonywania pracy jako specjalista ds. rozliczeń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną; nie prowadzi działalności gospodarczej.

Od dnia 01 stycznia 2012 r. będzie osobą współpracującą żony prowadzącej działalność gospodarczą i będzie uczestniczył w realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, PO Kapitał Ludzki, działanie 8.1.1. Będzie współuczestniczył w realizacji projektu jako specjalista ds. rozliczeń.

Będzie to projekt opracowany we wniosku nr (?) o nazwie: System efektywnego zarządzania płynnością finansową, należnościami oraz procesami prawnej egzekucji zobowiązań z uwzględnieniem mediacji i arbitrażu w MMŚP. Projekt będzie polegał na realizacji usług doradczych dla firm z terenu małopolski, finansowanych ze środków UE (85%) i krajowych (15%). W rezultacie firmy te będą otrzymywały nieodpłatne doradztwo, którego celem będzie wdrożenie systemu efektywnego zarządzania płynnością finansową, należnościami oraz procesami prawnej egzekucji zobowiązań z uwzględnieniem mediacji i arbitrażu w MMŚP.

Za pośrednictwem lidera Wojewódzki Urząd Pracy będzie przekazywał partnerowi, tj. firmie żony Wnioskodawcy środki finansowe na realizację części projektu ? m. in. będą to środki na realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń.

W związku z faktem, że zadania te będą realizowane przez Wnioskodawcę osobiście (osobę współpracującą), wartość wynagrodzenia za realizację obowiązków specjalisty ds. rozliczeń pozostanie na rachunku bankowym firmy (przelew z rachunku projektowego na rachunek podstawowy na podstawie noty księgowej) i będzie do dyspozycji żony jako właściciela oraz do dyspozycji Wnioskodawcy, co wynika z faktu pozostawania w ustawowej wspólnocie majątkowej.

Wynagrodzenie za pracę jako specjalista ds. rozliczeń nie będzie wypłacane na podstawie umowy zlecenia, czy też umowy o pracę, tylko będzie wpływało na rachunek firmy żony w związku z tym, że Wnioskodawca jest osobą współpracującą.

Wnioskodawca wskazał, iż umowa o dofinansowanie projektu została podpisana z datą 26 października 2011 r.

Podstawa prawna otrzymania dotacji to:

  • ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
  • główne akty prawne regulujące zasady przyznawania dotacji i realizacji projektów: wymieniona powyżej ustawa,
  • zasady finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 21 grudnia 2010 r. wraz z erratą,
  • ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009,
  • Program Operacyjny Kapitał Ludzki zaakceptowany przez Radę Ministrów i Komisję Europejską.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż zgodnie z wydaną żonie interpretacją o sygnaturze IBPBI/1/415-856/11/RM otrzymywane przez nią środki pieniężne (krajowe i europejskie) na realizację projektu (w tym na realizację przez nią osobiście doradztwa oraz na realizację przez osobę współpracującą zadań w zakresie specjalisty ds. rozliczeń) będą wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wartość dotacji, stanowiąca wynagrodzenie za realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń, wpływająca na rachunek firmy żony na podstawie noty księgowej i tam pozostająca w związku z realizacją tego zakresu przez Wnioskodawcę czyli osobę współpracującą, stanowi dochód Wnioskodawcy pomimo, iż pozostaje ona na rachunku firmy żony i jest do dyspozycji wspólnej małżonków, po wypłacie z zysku...
  2. W przypadku konieczności opodatkowania przez Wnioskodawcę wartości dotacji stanowiącej wynagrodzenie za realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń, jak należy ustalić podstawę opodatkowania oraz kto ma naliczyć i odprowadzić podatek, Wnioskodawca czy jego żona prowadząca działalność i odprowadzająca za niego podatek jako płatnik...

Wnioskodawca uważa, iż wartość dotacji stanowiąca wynagrodzenia za realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń, wpływająca na rachunek firmy żony na podstawie noty księgowej i tam pozostająca w związku z realizacją tego zakresu przez Wnioskodawcę czyli osobę współpracującą nie stanowi jego dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Jego zdaniem, stan taki w przypadku osoby współpracującej wynika z art. 21 ust. 1 pkt 136 oraz pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że w przypadku konieczności opodatkowania środków określonych w pkt 1 podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym jest wartość dotacji odpowiadająca wynagrodzeniu za realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń określona w budżecie projektu, a podatek jest naliczany i odprowadzany od dochodu Wnioskodawcy przez żonę jako płatnika.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie osobą współpracującą w firmie żony, prowadzącej działalność gospodarczą i będzie współuczestniczył w realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, PO Kapitał Ludzki, działanie 8.1.1, jako specjalista ds. rozliczeń.

Za pośrednictwem lidera Wojewódzki Urząd Pracy będzie przekazywał firmie żony Wnioskodawcy środki finansowe na realizację części projektu ? m. in. będą to środki na realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń.

W tym miejscu należy podkreślić, że to żona Wnioskodawcy prowadząca działalność gospodarczą - a nie Wnioskodawca - będzie bezpośrednim beneficjentem projektu, na realizację którego przyznane zostaną środki pomocowe z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w tym m.in. te obejmujące realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń. To ona w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie realizować projekt, w którym Wnioskodawca będzie współuczestniczył jako specjalista ds. rozliczeń. Działalność Wnioskodawcy będzie więc w istocie współdziałaniem ze współmałżonkiem.

Ponadto, jak wynika z wniosku, wartość wynagrodzenia za realizację obowiązków specjalisty ds. rozliczeń pozostanie na rachunku bankowym firmy i będzie do dyspozycji żony jako właściciela oraz do dyspozycji Wnioskodawcy, co wynika z faktu pozostawania w ustawowej wspólnocie majątkowej. Należności za czynności specjalisty ds. rozliczeń nie będą wypłacane ani na podstawie umowy o pracę, ani na podstawie umowy cywilnoprawnej ? będą wpływały na rachunek firmy żony Wnioskodawcy z tej racji, że jest on jej osobą współpracującą.

Kwestie stosunków majątkowych w małżeństwie reguluje ustawa z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm.).

Stosownie do treści art. 31 § 1 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny).

Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Natomiast art. 31 § 2 Kodeksu stanowi, że do majątku wspólnego należą w szczególności:

  1. pobrane wynagrodzenie za pracę i dochody z innej działalności zarobkowej każdego z małżonków,
  2. dochody z majątku wspólnego, jak również z majątku osobistego każdego z małżonków,
  3. środki zgromadzone na rachunku otwartego lub pracowniczego funduszu emerytalnego każdego z małżonków.

Z kolei w myśl art. 43 § 1 Kodeksu oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż środki pieniężne, które wpłyną na rachunek firmy żony Wnioskodawcy w związku z realizacją przez nią projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w części przeznaczonej na realizację przez Wnioskodawcę, jako osobę współpracującą, zadań specjalisty ds. rozliczeń ? wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - nie będą stanowiły dla niego przychodu. Środki te otrzymuje bowiem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jego żona. Przy czym z racji ustawowej wspólności majątkowej środki te wejdą w skład majątku wspólnego małżonków.

Ponadto, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że środki te stanowią wynagrodzenie, gdyż z wniosku nie wynika, aby stosunek prawny dotyczący współpracy Wnioskodawcy w realizacji przedmiotowego projektu nosił znamiona stosunku pracy czy też umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, iż wartość dotacji stanowiąca wynagrodzenia za realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu należało uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na to, że przedmiotowe środki nie stanowią ? w świetle uregulowań ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dochodu Wnioskodawcy, odstąpiono od odpowiedzi na pytanie nr 2, gdyż stało się ono bezprzedmiotowe.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji wskazać należy, iż dotyczy ona konkretnej, indywidualnej sprawy i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast Organ podatkowy mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika