Czy Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi prorodzinnej za 2011 r. w sytuacji gdy studiujące dziecko (...)

Czy Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi prorodzinnej za 2011 r. w sytuacji gdy studiujące dziecko pobrało świadczenie pielęgnacyjne w łącznej kwocie 5.720 zł za okres od 01 stycznia 2011 r. do 30 listopada 2011 r., a z dniem 06 grudnia 2011 r. zarejestrowało działalność gospodarczą i z tytułu tej działalności gospodarczej za okres od 06 grudnia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. nie osiągnęło żadnego dochodu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura ? 23 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 22 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2011 r. w sytuacji gdy studiujące dziecko za okres od 01 stycznia 2011 r. do 30 listopada 2011 r. pobierało świadczenie pielęgnacyjne, a z dniem 06 grudnia 2011 r. zarejestrowało działalność gospodarczą ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2011 r. w sytuacji gdy studiujące dziecko za okres od 01 stycznia 2011 r. do 30 listopada 2011 r. pobierało świadczenie pielęgnacyjne, a z dniem 06 grudnia 2011 r. zarejestrowało działalność gospodarczą.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 07 lutego 2012 r. znak: IBPB II/1/415-1056/11/BJ, IBPB II/1415-1057/11/BJ wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 22 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedstawiając stan faktyczny Wnioskodawczyni wskazała, iż:

  • osiągnęła w 2011 r. dochody opodatkowane według skali podatkowej ? otrzymała z zakładu pracy informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11;
  • posiada dwoje studiujących dzieci, które pobierały w różnych okresach świadczenie pielęgnacyjne w 2011 r.,
  • dzieci w dwóch różnych okresach pobierały świadczenie pielęgnacyjne w oparciu decyzję Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej z upoważnienia Burmistrza Miasta z dnia 05 sierpnia 2005 r., na podstawie tych samych przepisów, tj. art. 104, art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 107 ze zm.) oraz art. 17, art. 20, art. 24, art. 26 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t. j. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.)., rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 02 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w/s o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 105, poz. 881 ze zm.), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2009 r. w/s wysokości dochodu rodziny albo dochodu osoby uczącej się stanowiących podstawę ubiegania się o zasiłek rodzinny oraz wysokości świadczeń rodzinnych (Dz. U. z 2009 r. Nr 129, poz. 1058) oraz art. 6 ust. 2a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • dzieci pobierały świadczenie pielęgnacyjne i nadal jedno dziecko pobiera to świadczenie na osobę legitymującą się orzeczeniem Obwodowej Komisji Lekarskiej ds. Inwalidztwa i Zatrudnienia, która została zaliczona do pierwszej grupy inwalidzkiej (obecnie jest to znaczny stopień niepełnosprawności),
  • Wnioskodawczyni utrzymuje studiujące dzieci,
  • dzieci nie otrzymały w 2011 r. zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego,
  • dzieci nie otrzymywały w 2011 r. renty rodzinnej,
  • dzieci nie otrzymywały w 2011 r. innych dochodów niż wskazane we wniosku,
  • jedno z dzieci otrzymało w 2011 r. świadczenie pielęgnacyjne w łącznej kwocie 520 zł za okres od 02 grudnia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. (i nadal pobiera), natomiast drugie dziecko pobrało świadczenie pielęgnacyjne w łącznej kwocie za 2011 r. 5.720 zł za okres od 01 stycznia 2011 r. do 30 listopada 2011 r. z tym, że od 06 grudnia 2011 r. zarejestrowało działalność gospodarczą, z której do końca 2011 r. nie osiągnęło żadnego dochodu; zrezygnowało ze świadczenia pielęgnacyjnego z dniem 01 grudnia 2011 r.,
  • dzieci z tytułu pobieranego świadczenia pielęgnacyjnego nie otrzymały informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w 2011 r.,
  • studiujące dziecko nie uzyskało dochodu z działalności gospodarczej w 2011 r.,
  • do dzieci nie mają zastosowania przepisy art. 30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym,
  • w 2011 r. dzieci były stanu wolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi prorodzinnej za 2011 r. w sytuacji gdy studiujące dziecko od 02 grudnia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. pobrało świadczenie pielęgnacyjne w ogólnej kwocie 520 zł...
  2. Czy Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi prorodzinnej za 2011 r. w sytuacji gdy studiujące dziecko pobrało świadczenie pielęgnacyjne w łącznej kwocie za 2011 r. 5.720 zł, za okres od 01 stycznia 2011 r. do 30 listopada 2011 r., a z dniem 06 grudnia 2011 r. zarejestrowało działalność gospodarczą i z tytułu tej działalności gospodarczej za okres od 06 grudnia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. nie osiągnęło żadnego dochodu...

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje jej ulga prorodzinna na dzieci.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2011 r. w sytuacji gdy studiujące dziecko za okres od 01 stycznia 2011 r. do 30 listopada 2011 r. pobierało świadczenie pielęgnacyjne, a z dniem 06 grudnia 2011 r. zarejestrowało działalność gospodarczą.

W pozostałym zakresie wydano odrębną interpretację znak: IBPB II/1/415-1056/11/BJ.

Zasady korzystania z tzw. ulgi prorodzinnej określa art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, ze zm.).

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ww. ustawy 1. Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

  1. wykonywał władzę rodzicielską;
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

  1. na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
  2. wstąpiło w związek małżeński.

W myśl art. 27f ust. 4 cyt. ustawy odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Stosownie do art. 27f ust. 5 ww. ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

  1. odpis aktu urodzenia dziecka,
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Natomiast w ust. 6 ww. przepisu ? rozszerzono zakres podmiotowy ulgi na podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Zgodnie z treścią art. 27f ust. 7 w związku z art. 6 ust. 8 i 9 powołanej ustawy warunkiem do skorzystania z ww. odliczenia jest również brak zastosowania w stosunku do dziecka przepisów:

  • art. 30 c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego,
  • ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż z tzw. ulgi prorodzinnej mogą m.in. skorzystać podatnicy ? w związku z wykonywaniem ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego - wychowujący w roku podatkowym pełnoletnie dzieci (art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 ww. ustawy):

  • bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  • do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 (w 2011 r. jest to kwota 3.089,00 zł), z wyjątkiem renty rodzinnej.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni utrzymuje m. in. studiujące dziecko, które w 2011 r. było stanu wolnego i które nie otrzymało w 2011 r. zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty rodzinnej. Dziecko w 2011 r. pobrało świadczenie pielęgnacyjne w łącznej kwocie 5.720 zł za okres od 01 stycznia 2011 r. do 30 listopada 2011 r., a od 06 grudnia 2011 r. zarejestrowało działalność gospodarczą, z której do końca 2011 r. nie osiągnęło żadnego dochodu; zrezygnowało ze świadczenia pielęgnacyjnego z dniem 01 grudnia 2011 r.

Podkreślenia wymaga fakt, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym z ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do ich zastosowania.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że aby rodzic pełnoletniego dziecka nabył prawo do przedmiotowej ulgi, dziecko to nie może osiągnąć dochodów, opodatkowanych na zasadach przewidzianych w art. 27f lub art. 30b cyt. ustawy, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej wymienionej w art. 27 ust. 1 (w 2011 r. jest to kwota 3.089,00 zł). Zastrzeżenie to nie dotyczy renty rodzinnej.

Stosownie do art. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.) świadczeniami rodzinnymi są:

  1. zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego;
  2. świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny i świadczenie pielęgnacyjne;
  3. zapomoga wypłacana przez gminy, na podstawie art. 22a;
  4. jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka.

W myśl art. 17 ust. 1 ww. ustawy świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej przysługuje:

  1. matce albo ojcu,
  2. innym osobom, na których, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59, z późn. zm.), ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności,
  3. opiekunowi faktycznemu dziecka

-jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji, albo osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Zatem świadczenie pielęgnacyjne jako rodzaj świadczenia rodzinnego jest zwolnione z podatku dochodowego na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane uregulowania prawne należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawczyni przysługuje za 2011 r. prawo do skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej w związku z utrzymywaniem studiującego dziecka, które pobrało świadczenie pielęgnacyjne w łącznej kwocie 5.720 zł i zarejestrowało działalność gospodarczą, z której nie osiągnęło żadnego dochodu, na warunkach określonych w treści art. 27f ustawy (w szczególności jego ust. 2), przy założeniu, że zostaną spełnione wszystkie przesłanki wymagane do jej zastosowania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IBPBII/1/415-1056/11/BJ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika