Czy stosownie do art. 31 i 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (...)

Czy stosownie do art. 31 i 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnik, czyli kasyno dokonując wypłaty napiwków pracownikom powinien odprowadzać od nich zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, a informacje takie przekazać podatnikowi w PIT-11 o uzyskanych dochodach oraz o pobranych zaliczkach od wynagrodzeń, uznając je za przychody ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ww. ustawy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 06 lutego 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 10 lutego 2010r.), uzupełnionym w dniu 31 marca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji napiwków do źródła przychodów ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji napiwków do źródła przychodów.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 23 marca 2010r. Znak: IBPB II/1/415-166/10/MK, IBPB II/1/415-167/10/MK wezwano wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 31 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę w kasynie. Oprócz wynagrodzenia za pracę otrzymuje także tzw. napiwki, które są ewidencjonowane w rejestrze napiwków (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 03 czerwca 2003r. ? Dz. U. Nr 102, poz. 949). Napiwki wnioskodawczyni pobiera w wyniku podziału tzw. puli. Udział procentowy pracowników w zgromadzonej puli został narzucony przez pracodawcę i zależy od zajmowanego stanowiska. Napiwki otrzymywane od klientów kasyna są ewidencjonowane przez pracodawcę i gromadzone w jednym miejscu do tego przeznaczonym, bez możliwości wskazania osoby, której przysługują, po czym kilka razy w miesiącu wyznaczeni pracownicy dokonują ich podziału i wypłaty na podstawie sporządzonej listy, za pokwitowaniem.

W związku z rocznym rozliczeniem podatkowym, pracodawca wystawił informację PIT-11 o wysokości osiągniętych za 2009r. przychodów ze stosunku pracy. Nie zawarto w nim przychodów pochodzących z napiwków, pomimo ich ścisłego związku faktycznego ze stosunku pracy. Przychody od tzw. napiwków zostały wykazane w wystawionej informacji PIT-8C bez wskazania wysokości odprowadzonych na rzecz Urzędu Skarbowego zaliczek podatkowych.

Informację PIT-8C wnioskodawczyni uważa za wystawioną niezgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ponieważ napiwki wypłacone za pośrednictwem pracodawcy przynależą do przychodów ze stosunku pracy, bowiem źródłem i podstawą wypłaty napiwków jest łączący wnioskodawczynię z pracodawcą stosunek pracy; zatem napiwki są pochodną wynagrodzenia. Również ustawodawca w § 2 ww. rozporządzenia w sprawie ewidencjonowania napiwków w kasynach gry, posługuje się pojęciem ?pracownika? co daje podstawy sądzić, że należności tzw. napiwków mają charakter przychodów ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej sytuacji, stosownie do art. 31 i 38 ww. ustawy, płatnik (kasyno) dokonując wypłaty napiwków pracownikom, powinien odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i przekazać podatnikowi (pracownikowi) imienne informacje PIT-11 o uzyskanych dochodach oraz o pobranych zaliczkach, do których odprowadzenia i pobrania był zobowiązany (art. 31 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Wnioskodawczyni cytując art. 26a Ordynacji podatkowej stwierdza, że w aktualnym stanie prawnym, nie ponosi odpowiedzialności za zaliczki, do pobrania których jest zobowiązany płatnik.

Wnioskodawczyni podkreśla, że w styczniu 2010r. płatnik (kasyno) zaczął pobierać zaliczkę od tzw. napiwków na podatek dochodowy od osób fizycznych, celem przekazania ich do właściwego Urzędu Skarbowego. Natomiast w latach 2003-2008 płatnik (kasyno) nie zawierał w informacji PIT-11 przychodów od napiwków, ani w żadnej innej informacji; nie pobierał i nie odprowadzał zaliczek od tzw. napiwków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy stosownie do art. 31 i 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) płatnik (kasyno) dokonując wypłaty napiwków powinien odprowadzać od nich zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, a informację przekazać wystawiając PIT-11, a nie PIT-8C, uznając je za przychody ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ww. ustawy...
  2. Jeżeli płatnik (kasyno) nie zawarł w informacji PIT-11 przychodu uzyskanego z tzw. napiwków, nie pobrał i nie odprowadził zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, a podatnik (pracownik kasyna) składając zeznanie roczne o osiągniętych dochodach, wykazał szacunkowe przychody z tytułu otrzymywanych napiwków i odprowadził podatek, do którego odprowadzenia zobowiązany był płatnik (kasyno), to czy zapłacony przez podatnika podatek należy uznać za nadpłatę podatku...

Wnioskodawczyni uważa, iż informacje PIT-8C za 2009r. zostały wystawione niezgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przychody ze stosunku pracy. Z przedstawionej definicji wynika, że napiwki wypłacane za pośrednictwem pracodawcy (będące udziałem w zgromadzonej puli wartości napiwków) przynależą do przychodów ze stosunku pracy, bowiem źródłem i podstawą wypłaty napiwków jest łączący wnioskodawczynię z pracodawcą stosunek pracy. Zatem napiwki są pochodną wynagrodzenia. Również ustawodawca w § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ewidencjonowania napiwków w kasynach gry (Dz. U. z 2003r. Nr 102, poz. 949) posługuje się pojęciem pracownika co daje podstawy sądzić, że należności tzw. napiwkowe mają charakter przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej sytuacji stosownie do art. 31 i 38 ww. ustawy (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) płatnik (kasyno) dokonując wypłaty napiwków powinien odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i przekazać podatnikowi imienne informacje PIT-11 o uzyskanych dochodach oraz o pobranych zaliczkach; w związku z tym, że rozdysponowuje je wśród pracowników, stanowią przychód ze stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu łącznie z wynagrodzeniem za pracę.

Wnioskodawczyni zaznacza również, iż w aktualnym stanie prawnym nie ponosi odpowiedzialności za zaliczki, do pobrania których jest zobowiązany płatnik (kasyno). Jako podstawę swego stanowiska przywołuje treść art. 26a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 marca 2010r. wnioskodawczyni wskazała, że przepis art. 26a Ordynacji podatkowej zwalnia ją jako podatnika od odpowiedzialności na gruncie Ordynacji podatkowej. Na mocy komentowanego przepisu, nie musiała odprowadzać podatku od otrzymanych napiwków, ponieważ to płatnik (kasyno) powinien odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i przekazać jej imienną informację PIT-11 o uzyskanych dochodach oraz pobranych zaliczkach od wynagrodzenia. To na płatniku (kasynie) ciąży obowiązek pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, dlatego wnioskodawczyni uważa, że zapłacony przez nią podatek jest nadpłatą podatku, do którego pobrania i odprowadzenia zobowiązany był płatnik.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji napiwków do źródła przychodów (pyt. 1). W pozostałym zakresie (pyt. 2) wydano interpretację Znak: IBPB II/1/415-167/10/MK.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się stosunek pracy (pkt 1) oraz inne źródła (pkt 9).

Stosownie do art. 12 ust. 1 tej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać jako pracownik. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody, niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Napiwki otrzymane przez pracowników zawsze stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Mogą jednak stanowić przychód ze stosunku pracy (art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), bądź przychód, z tzw. innych źródeł (art. 20 ust. 1 tej ustawy). O zakwalifikowaniu napiwków do jednego z wyżej wymienionych źródeł decyduje sposób ich otrzymania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni nie otrzymuje bezpośrednio od klientów napiwków. Otrzymuje je w wyniku podziału z tzw. puli. Wszystkie napiwki gromadzone są w jednym miejscu bez możliwości wskazania osoby, której przysługują. Kilka razy w miesiącu wyznaczeni pracownicy dokonują ich podziału i wypłaty na podstawie sporządzonej listy, za pokwitowaniem.

Z treści § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 03 czerwca 2003r. w sprawie sposobu ewidencjonowania napiwków w kasynach gry (Dz. U. z 2003r. Nr 102, poz. 949) ? obowiązującego do dnia 30 października 2009r. - wynika, że podmioty urządzające gry w kasynach gry są obowiązane ewidencjonować napiwki w rejestrze napiwków. Rejestr zawiera następujące dane: liczbę porządkową, datę wpisu, wartość napiwków zgromadzonych danego dnia oraz imiona i nazwiska pracowników kasyna, którym są wypłacane te napiwki wraz z wartością napiwków wypłaconym poszczególnym pracownikom kasyna, datą wypłaty napiwku i podpisem odbioru (§ 2 pkt 2 ww. rozporządzenia).

Z kolejnego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 października 2009r. w sprawie sposobu ewidencjonowania napiwków w kasynach gry (Dz. U. z 2009r. Nr 181, poz. 1408) ? obowiązującego do dnia 18 stycznia 2010r. - również wynika, iż podmioty urządzające gry w kasynach gry są obowiązane ewidencjonować napiwki w rejestrze napiwków, zwanym dalej 'rejestrem', który to rejestr winien zawierać następujące dane: liczbę porządkową i datę wpisu, wartość napiwków zgromadzonych danego dnia oraz imiona i nazwiska pracowników kasyna gry, którym są wypłacane te napiwki, wraz z wartością napiwków wypłaconych poszczególnym pracownikom kasyna gry, datą wypłaty napiwku i podpisem odbioru (§ 1 i § 2 rozporządzenia).

Ustawodawca używając w ww. rozporządzeniach pojęcia pracownik nadał tej należności pośrednio charakter przychodu ze stosunku pracy.

Przedstawiona w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definicja przychodu ze stosunku pracy daje podstawę do zaliczenia należności wypłaconej wnioskodawczyni przez pracodawcę (będącej udziałem w zgromadzonej wartości napiwków) do przychodów ze stosunku pracy. Powyższe wynika też z faktu, iż źródłem i podstawą wypłaty omawianej należności jest łączący wnioskodawczynię z pracodawcą stosunek pracy. Dowodzi to zatem jej stanowiska, iż napiwki mają charakter przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a otrzymana od pracodawcy informacja PIT-8C za 2009r. została wystawiona niezgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że środki pieniężne w postaci napiwków trafiające do pracodawcy, który później rozdysponowuje je wśród pracowników stanowią przychód wnioskodawczyni ze stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu łącznie z wynagrodzeniem za pracę, od których płatnik (kasyno), ma obowiązek pobrania zaliczek na podatek zgodnie z art. 31 i art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i przekazania podatnikowi ? w myśl art. 39 ust. 1 zdanie pierwsze powołanej ustawy ? imiennej informacji (PIT-11) o uzyskanych dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od wypłaconych wynagrodzeń.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika