Czy płatnik postąpił słusznie sporządzając imienne zaświadczenia dla celów rozliczenia rocznego (...)

Czy płatnik postąpił słusznie sporządzając imienne zaświadczenia dla celów rozliczenia rocznego podatku w związku z wypłatą w 2009r. świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przed zmianą przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67, a nie skorygował imiennej informacji PIT-11?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 08 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 15 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sporządzenia korekt informacji PIT-11 w związku z wypłatą w 2009r. świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przed zmianą przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sporządzenia korekt informacji PIT-11 w związku z wypłatą w 2009r. świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przed zmianą przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Senat Uczelni podjął w 2008r. uchwałę na rok 2009r. i lata następne dotyczącą zasad ustalania kosztów uzyskania przychodów w wynagrodzeniu zasadniczym nauczycieli akademickich wykonujących w ramach stosunku pracy czynności stanowiące przedmiot prawa autorskiego.

Wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela akademickiego zwanego dalej pracownikiem składa się z:

  1. honorarium za pracę dydaktyczną oraz badania naukowe niezbędne do prowadzenia procesu dydaktycznego, stanowiącego do 90% wynagrodzenia zasadniczego,
  2. pozostałej części wynagrodzenia za pracę organizacyjną stanowiące co najmniej 10% wynagrodzenia zasadniczego.

Powyższy zapis wynika z umowy o pracę lub umowy mianowania. Do wynagrodzeń z tytułu chronionych prawem autorskim prac twórczych, o których mowa w pkt 1 wykonywanych przez pracowników stosuje się normy 50% kosztów uzyskania przychodów. Planowaną wysokość procentową wynagrodzenia zasadniczego określa indywidualnie każdy pracownik w złożonym ?oświadczeniu planie? przed rozpoczęciem roku kalendarzowego ? podatkowego. Rzeczywistą wysokość procentową wynagrodzenia zasadniczego określa indywidualnie każdy pracownik w złożonym ?oświadczeniu sprawozdaniu? po zakończonym roku kalendarzowym - podatkowym. Wysokość miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych jest naliczana na podstawie i zgodnie z ?oświadczeniem planem' przy uwzględnieniu 50% kosztów uzyskania przychodów. Normy 50% kosztów uzyskania przychodów nie stosuje się przy obliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłaconych za okres urlopu wypoczynkowego, urlopu dla poratowania zdrowia, wyjazdu za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych, urlopu macierzyńskiego, usprawiedliwionej nieobecności w pracy z tytułu choroby pracownika, opieki nad dzieckiem lub członkiem rodziny, świadczenia rehabilitacyjnego, usprawiedliwionej nieobecności w pracy przewidzianej przepisami prawa pracy, za którą pracownik otrzymuje wynagrodzenie.

Uczelnia jako płatnik uwzględniła 50% koszty uzyskania przychodów przy naliczaniu należnych zaliczek w miesiącach, w których faktycznie one się należały tzn. były wykonane przez pracowników zadania, przy których było zasadne zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów. W imiennych informacjach o uzyskanych przez podatnika dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 za 2009r. zgodnie z objaśnieniami zawartymi w części E.1. w kolumnie ?koszty uzyskania przychodów' w kwocie kosztów uzyskania przychodów Uczelnia jako płatnik wykazała koszty faktycznie uwzględnione przy poborze zaliczek na podatek. Do imiennych informacji PIT-11 Uczelnia jako płatnik dołączyła imienne zaświadczenia dla celów rozliczenia rocznego podatku zrealizowanych prac, do których mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów (w PIT-36 lub PIT-37), na których wyliczono faktycznie uzyskane wynagrodzenia objęte 50% kosztami uzyskania przychodów (pozycje z PIT-11 nr 36, 41, 42, 38) wysyłając jednocześnie ww. zaświadczenia do Urzędów Skarbowych wg miejsca zamieszkania podatnika.

Z wniosku wynika również, iż pracownicy Uczelni w 2009r. otrzymali wypłatę z tytułu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Na mocy znowelizowanego z dniem 22 sierpnia 2009r. art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zwolnione są z podatku wypłaty z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wysokości 380 zł. Zwolnienie obejmuje świadczenia pieniężne i świadczenia rzeczowe otrzymane w 2009r. W związku z faktem, że przepisy nowelizacji weszły w życie z mocą wsteczną od 01 stycznia 2009r. pracownicy, którzy otrzymali ww. świadczenie przed datą nowelizacji ustawy, winni kwoty wykazane w pozycjach 36 i 38 imiennych informacjach o uzyskanych przez podatnika dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 za 2009r. pomniejszyć o wartość 380 zł w rocznym zeznaniu podatkowym (PIT-36 lub PIT-37), o ile ulga nie miała zastosowania u innego pracodawcy. W tym celu dla ww. pracowników do informacji PIT-11 za 2009r. dołączono zaświadczenia o treści wskazującej na dokonanie ?korekty'.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Uczelnia postąpiła słusznie sporządzając imienne zaświadczenia dla celów rozliczenia rocznego podatku zrealizowanych prac, do których mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów, a nie skorygowała imiennej informacji PIT-11...
  2. Czy Uczelnia postąpiła słusznie sporządzając imienne zaświadczenia dla celów rozliczenia rocznego podatku, a nie skorygowała informacji PIT-11...

Ad. 1

Zdaniem wnioskodawcy Uczelnia jako płatnik zajęła właściwe stanowisko nie dokonując korekty PIT-11 dając jedynie informację na nie sformalizowanym druku (zaświadczeniu), aby podatnik (pracownik) mógł je uwzględnić w indywidualnym zeznaniu rocznym (PIT-36 lub PIT-37) zgodnie z przysługującymi mu faktycznie kosztami uzyskania przychodu.

Ad. 2

Zdaniem wnioskodawcy Uczelnia jako płatnik zajęła właściwe stanowisko nie dokonując korekty PIT-11 dając jedynie informację na nie sformalizowanym druku (zaświadczeniu), aby podatnik (pracownik) mógł uwzględnić w indywidualnym zeznaniu rocznym (PIT-36 lub PIT-37) ulgę z tytułu znowelizowanej ustawy jw.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest rozstrzygnięcie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzenia korekt informacji PIT-11 w związku z wypłatą w 2009r. świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przed zmianą przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67.

W pozostałym zakresie, tj. dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sporządzenia korekt informacji PIT-11 w związku z zastosowaniem 50% kosztów uzyskania przychodów, dokonano odrębnego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych (PIT-11).

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 22 sierpnia 2009r. i mającym zastosowanie do dochodów uzyskanych od 01 stycznia 2009r., wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

W odniesieniu do braku obowiązku złożenia przez wnioskodawcę jako płatnika korekt informacji PIT-11 należy stwierdzić, iż w świetle powołanego powyżej w tym zakresie przepisu art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nałożył na płatnika ? pracodawcę m.in. obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru.

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z przepisu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast z § 2 tego artykułu wynika, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że korekta informacji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m. in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Skorygowanie informacji polega więc na ponownym, poprawnym wypełnieniu formularza, z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pracownicy Uczelni w 2009r. otrzymali wypłatę z tytułu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przed datą nowelizacji art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym celu dla ww. pracowników do informacji PIT-11 za 2009r. dołączono zaświadczenia, z których wynika, iż pracownicy winni kwoty wykazane w pozycjach 36 i 38 imiennych informacjach o uzyskanych przez podatnika dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 za 2009r. pomniejszyć o wartość 380 zł w rocznym zeznaniu podatkowym (PIT-36 lub PIT-37), o ile ulga nie miała zastosowania u innego pracodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę organ podatkowy stwierdza, że zaistniała sytuacja upoważnia płatnika do dokonania korekt informacji PIT-11 za 2009r., bowiem wystawiane przez Uczelnię informacje nie były sporządzone prawidłowo, nie odzwierciedlały bowiem zaistniałego w 2009r. stanu faktycznego, a więc m.in. wysokości uzyskanych przez pracowników przychodów ze stosunku pracy podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, iż jak wynika ze znowelizowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy, zwolniona od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych jak i pieniężnych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:

  • świadczenie ma związek z finansowaniem działalności socjalnej,
  • świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego bądź pieniężnego,
  • jest w całości sfinansowany ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych,
  • wysokość tych świadczeń nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.



Należy również zaznaczyć, że zwolnienie to ma zastosowanie do dochodów osiągniętych od 01 stycznia 2009r. Natomiast jeśli wnioskodawca od wypłaconych świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych od 01 stycznia 2009r. do 21 sierpnia 2009r. pobrał zaliczkę to postąpił zgodnie z wówczas obowiązującymi przepisami. Jednakże w informacji PIT-11 w celu uwzględnienia przysługującego zwolnienia, wnioskodawca winien wykazać tylko kwotę przychodu podlegającego opodatkowaniu, a zatem winien pomniejszyć kwotę przychodu uzyskanego przez pracownika Uczelni w 2009r. o wartość przychodu zwolnionego (również tego, od którego wcześniej została pobrana zaliczka). W informacji tej winna być też wykazana cała kwota zaliczki pobranej w ciągu roku, łącznie z zaliczką od świadczeń zwolnionych, którą wnioskodawca odprowadził do właściwego urzędu skarbowego przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów. Kwota pobranej zaliczki będzie stanowiła ewentualną nadpłatę wykazaną w zeznaniu podatkowym składanym przez pracownika.

Należy bowiem podkreślić, iż sporządzenie informacji PIT-11 winno odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami. W informacji należy wykazać te dane, które wynikają z ustalonego na mocy delegacji ustawowej wzoru druku. Zgodnie z pkt 4 objaśnień do tejże informacji (PIT-11) w kwocie przychodów w części E., nie uwzględnia się przychodów wolnych od podatku na postawie przepisów ustawy oraz przychodów (?).

Zatem, skoro dana kwota przychodu (dochodu) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, to mimo, że płatnik pobrał od niej zaliczkę (również zgodnie z przepisami obowiązującymi na dzień uzyskania przychodów), nie powinna zostać wykazana w informacji PIT-11 (za wyjątkiem tych przychodów/dochodów, co do których ustawodawca wprost nałożył obowiązek ich wykazania).

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika