Czy ekwiwalent pieniężny jest objęty całkowitym zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych (...)

Czy ekwiwalent pieniężny jest objęty całkowitym zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychód członka Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskany z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, akcjach ratowniczych i akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura w dniu 14 stycznia 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania ekwiwalentu dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania ekwiwalentu dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 21 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej, wnioskodawca wypłaca ekwiwalent dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej, należny za każdą godzinę udziału w działaniach ratowniczych - czyli w zwalczaniu pożarów i innych zagrożeń - oraz za każdą godzinę udziału w szkoleniach pożarniczych. Udział w działaniach i szkoleniach jest obowiązkiem wynikającym z przynależności do OSP i z przepisów powołanej ustawy. Nadto, zgodnie z tą ustawą członek OSP nie osiąga innych przychodów z udziału w działaniach ratowniczych i szkoleniach pożarniczych.

OSP działa w formie stowarzyszenia, przynależność do niego jest dobrowolna i nie wiążą się z nią korzyści majątkowe.

Ekwiwalent nie przysługuje za te godziny, za które członek OSP zachował prawo do wynagrodzenia w ramach stosunku pracy (jeśli w takowym pozostaje). Wskazuje to, że rolą ekwiwalentu jest rekompensata za niemożność zarobkowania wskutek wykonywania niektórych obowiązków członkowskich w OSP - tych mianowicie, które służą ochronie przeciwpożarowej innych osób.

Opisany wyżej ekwiwalent jest wypłacany przez wnioskodawcę na wniosek członka OSP, a jego wysokość uzależniona jest od ilości godzin, poświęconych ?działaniom ratowniczym' i ?szkoleniom pożarniczym'. Terminologia ta wynika z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i nie odpowiada pojęciom użytym w art. 21 ust 1 pkt 44 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym mowa jest o ?akcjach ratowniczych' i ?akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych'.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy mimo użycia odmiennych pojęć w ustawie o ochronie przeciwpożarowej i w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ekwiwalent opisany wyżej jest objęty całkowitym zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychód członka Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskany z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, akcjach ratowniczych i akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych, czy też jest objęty zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych, o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawy z racji tego, że przysługuje za wykonanie obowiązków społecznych...

Zdaniem wnioskodawcy, opisany ekwiwalent należy uznać za przychód członka OSP. Pomimo iż ma on cechy świadczeń opisanych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to jednak na gruncie ustawy o ochronie przeciwpożarowej jest jedynym przychodem z tytułu uczestniczenia w działaniach ratowniczych i szkoleniach pożarniczych. Skoro tak - treść pojęcia ?akcje ratownicze' i ?akcje związane z likwidowaniem klęsk żywiołowych' musi być tożsama z treścią pojęcia ?działań ratowniczych', użytego w ustawie o ochronie przeciwpożarowej.

Wobec tego w ocenie wnioskodawcy ekwiwalent opisany wyżej jest objęty całkowitym zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 44 wolne od podatku dochodowego są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, akcjach ratowniczych i akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych.

Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (tj. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.) członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu ustala rada gminy w drodze uchwały.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Z obowiązkami społecznymi i obywatelskimi mamy do czynienia w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych jakimi są obowiązki wynikające z funkcji np.

radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. O pełnieniu obowiązku obywatelskiego możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwa jako obywatel zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy zaś do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie. Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca wypłaca ekwiwalent dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej, należny za każdą godzinę udziału w działaniach ratowniczych - czyli w zwalczaniu pożarów i innych zagrożeń - oraz za każdą godzinę udziału w szkoleniach pożarniczych. Członek OSP nie osiąga innych przychodów z udziału w działaniach ratowniczych i szkoleniach pożarniczych. Opisany wyżej ekwiwalent jest wypłacany przez wnioskodawcę na wniosek członka OSP, a jego wysokość uzależniona jest od ilości godzin, poświęconych ?działaniom ratowniczym' i ?szkoleniom pożarniczym'.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że ekwiwalent, który wnioskodawca wypłaca członkowi Ochotniczej Straży Pożarnej jest przychodem uzyskanym z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, akcjach ratowniczych i akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych wolnym od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia pozostaje przy tym, że ustawa o ochronie przeciwpożarowej posługuje się pojęciami ?szkolenie pożarnicze? ?działanie ratownicze? skoro innych przychodów na mocy tejże ustawy członek OSP nie osiąga. Skoro tak, to zastosowanie znajduje wspomniany art. 21 ust. 1 pkt 44 a nie 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym należało uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika