Czy Członkowie Komisji Egzaminacyjnej powinni otrzymywać ryczałtowe wynagrodzenie za wykonane czynności (...)

Czy Członkowie Komisji Egzaminacyjnej powinni otrzymywać ryczałtowe wynagrodzenie za wykonane czynności na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 5a czy też na zasadach ogólnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 26 marca 2010r.), uzupełnionym w dniu 01 czerwca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzeń otrzymanych przez Członków Komisji Egzaminacyjnej - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzeń otrzymanych przez Członków Komisji Egzaminacyjnej.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 26 maja 2010r. Znak: IBPB II/1/415-354/10/BD, IBPB II/1/415-355/10/BD wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 01 czerwca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organem, który przeprowadza egzaminy czeladnicze i mistrzowskie. Członkowie Komisji Egzaminacyjnej otrzymują z powyższego tytułu wynagrodzenia na podstawie stosownej pisemnej uchwały Zarządu. Są oni powoływani na okres 5 lat. Uchwałami Zarządu dokonywane są zmiany stawki wynagrodzenia za realizację obowiązków w Komisji Egzaminacyjnej. Wnioskodawca zaznacza, iż wynagrodzenie dla Członka Komisji Egzaminacyjnej ustalane jest według stawki dotyczącej jednego ucznia. W oparciu o powyższą stawkę sumowana jest należność z tytułu pracy Członka Komisji Egzaminacyjnej za okres w wymiarze mniejszym niż jeden miesiąc. Członek Komisji Egzaminacyjnej działa tylko okazjonalnie w terminach, w których przeprowadzane są egzaminy. Jego wynagrodzenie nie jest zatem stałe i otrzymywane każdego miesiąca kalendarzowego. Z uwagi na powyższe brak jest podstawy do zawierania w określonej materii umów określających wysokość wynagrodzenia w każdym miesiącu kalendarzowym. W uzupełnieniu wnioskodawca dodatkowo dodał, iż Członkowie Komisji Egzaminacyjnych desygnowani są przez poszczególne cechy zrzeszone wnioskodawcy, a ostatecznie skład Komisji Egzaminacyjnej zatwierdza Prezydium Zarządu wnioskodawcy. Nie wykonują oni zatem czynności na podstawie stosunku cywilnoprawnego, tylko na podstawie powołania.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Członkowie Komisji Egzaminacyjnej powinni otrzymywać wynagrodzenie za wykonane czynności, opodatkowane ryczałtowo na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 5a czy też na zasadach ogólnych...

Wynagrodzenie Członka Komisji Egzaminacyjnej określane jest uchwałami Zarządu i na tej podstawie następuje jego wypłata. Jeżeli wynagrodzenie należne nie przekracza kwoty 200 zł miesięcznie powinno zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 18% przychodu. Natomiast w sytuacji gdy należne wynagrodzenie Członka Komisji Egzaminacyjnej jest wyższe niż 200 zł miesięcznie jest opodatkowane na zasadach ogólnych. Wnioskodawca zaznacza, iż dokonuje sumowania należności, które powinien otrzymać Członek Komisji Egzaminacyjnej i przestrzega czy nie przekracza ona kwoty 200 zł miesięcznie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzeń otrzymanych przez Członków Komisji Egzaminacyjnej.

W pozostałym zakresie wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną Znak: IBPB II/1/415-355/10/BD.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zostały wymienione przychody z innych źródeł. Zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyty przez ustawodawcę zwrot ?w szczególności? oznacza, że przychody wymienione w tym przepisie stanowią katalog otwarty, a zatem, do tej kategorii przychodów można zaliczyć również inne przychody, nie wymienione w treści tego przepisu. Do kategorii przychodów z innych źródeł zalicza się te wszystkie przychody, które ze względu na sposób osiągnięcia nie mogą zostać zakwalifikowane do żadnych z konkretnych przychodów wymienionych w treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu. Zryczałtowany podatek od przychodów wymienionych wyżej pobierany jest bez pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania (art. 30 ust. 3 tej ustawy).

W opisie stanu faktycznego wskazano, że Członkowie Komisji Egzaminacyjnej otrzymują za realizację obowiązków w Komisji Egzaminacyjnej wynagrodzenia na podstawie stosownej pisemnej uchwały Zarządu. Są oni powoływani na okres 5 lat. Uchwałami Zarządu dokonywane są zmiany stawki wynagrodzenia za realizację tych obowiązków. Wnioskodawca zaznacza, iż wynagrodzenie dla Członka Komisji Egzaminacyjnej ustalane jest według stawki dotyczącej jednego ucznia. W oparciu o powyższą stawkę sumowana jest należność z tytułu pracy Członka Komisji Egzaminacyjnej za okres w wymiarze mniejszym niż jeden miesiąc. Członek Komisji Egzaminacyjnej działa tylko okazjonalnie w terminach, w których przeprowadzane są egzaminy. Wynagrodzenie Członka Komisji Egzaminacyjnej nie jest zatem stałe i otrzymywane każdego miesiąca kalendarzowego. W uzupełnieniu wnioskodawca dodatkowo dodał, iż Członkowie Komisji Egzaminacyjnych desygnowani są przez poszczególne cechy zrzeszone wnioskodawcy, a ostatecznie skład Komisji Egzaminacyjnej zatwierdza Prezydium Zarządu wnioskodawcy. Nie wykonują oni zatem czynności na podstawie stosunku cywilnoprawnego, tylko na podstawie powołania.

Na uwagę w przedmiotowej sprawie zasługuje rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005r. w sprawie egzaminów na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz. U. Nr 215, poz. 1820) wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 3 ustawy z dnia 22 marca 1989r, o rzemiośle (Dz. U. z 2002r. Nr 112, poz. 979 ze zm.). Z treści § 2 pkt 1 tegoż rozporządzenia wynika, iż komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych, zwane dalej 'komisjami', przeprowadzają egzaminy na tytuły czeladnika i mistrza, zwane dalej 'egzaminami', w odpowiadających danemu rodzajowi rzemiosła zawodach, występujących w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, określonej w odrębnych przepisach. Stosownie do treści § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia Komisję powołuje właściwy organ statutowy izby rzemieślniczej.

W związku z powyższym, jako, że Członkowie Komisji Egzaminacyjnej pełnią swoje zadania na podstawie powołania - nie są z nimi zawierane umowy cywilnoprawne na pełnienie tychże funkcji - to uzyskane przez Członka Komisji należności należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, bowiem należności te nie mieszczą się w kategoriach szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychodów tych w żadnym przypadku nie można zakwalifikować do tzw. przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2-9 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy. Uzyskane przez Członków Komisji Egzaminacyjnej należności nie są w szczególności przychodami wymienionymi w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, bowiem realizacja zadań Członka Komisji nie odbywa się na podstawie umowy zlecenia czy też umowy o dzieło (lecz powołania). Należności tych nie można również zakwalifikować do przychodów określonych w treści art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Komisja Egzaminacyjna nie jest żadnym z organów stanowiących osób prawnych. Wobec powyższego, jako że przychody uzyskiwane przez Członka Komisji Egzaminacyjnej stanowią przychody z innych źródeł, to tym samym nie mogą mieć do nich zastosowania postanowienia z art. 30 ust. 1 pkt 5a powołanej ustawy. Przychody te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali określonej w treści art. 27 ust. 1 cyt. ustawy. Na wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczki. Natomiast będzie na nim spoczywał obowiązek wynikający z art. 42a ww. ustawy, w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując w kontekście przedstawionego we wniosku stanu faktycznego przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do wskazanych we wniosku wypłat, dokonanych Członkom Komisji Egzaminacyjnej. Wnioskodawca ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, w której powinien wykazać wartość wypłaconych świadczeń. Wspomnianą informację wnioskodawca jest zobowiązany przekazać osobom, które uzyskały omawiane świadczenie oraz urzędowi skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika ? w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika