Jak opodatkować wynagrodzenie Członka Zarządu również w sytuacji gdy Członek Zarządu jest Członkiem (...)

Jak opodatkować wynagrodzenie Członka Zarządu również w sytuacji gdy Członek Zarządu jest Członkiem Komisji Egzaminacyjnej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 26 marca 2010r.), uzupełnionym w dniu 01 czerwca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. sposobu opodatkowania diet dla Członków Zarządu Izby będących jednocześnie Członkami Komisji Egzaminacyjnej

  • w części dotyczącej kwalifikacji do odrębnego źródła przychodu - jest prawidłowe,
  • w pozostałej części ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. sposobu opodatkowania diet dla Członków Zarządu Izby będących jednocześnie Członkami Komisji Egzaminacyjnej.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 26 maja 2010r. Znak: IBPB II/1/415-354/10/BD, IBPB II/1/415-355/10/BD wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 01 czerwca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Członkowie Zarządu Izby powoływani są do swoich czynności na okres kadencji trwającej 4 lata. Z tytułu pełnionych funkcji nie otrzymują oni wynagrodzenia za pracę lecz tzw. diety, których wysokość określona jest w uchwale. Zadania Członków Zarządu nie są realizowane w ramach stosunku pracy, stosunku zlecenia, umowy o dzieło lub też umowy menadżerskiej. Dodatkowo w uzupełnieniu wnioskodawca zaznacza, iż Człokom Zarządu Izby wypłacane są diety, których wysokość zależy od ilości posiedzeń ? za jedno posiedzenie 70 zł. Wysokość ta wynika z podjętej uchwały. Nie dotyczy to Członków Prezydium Zarządu, którzy otrzymują zgodnie z uchwałą diety w stosunku miesięcznym, zróżnicowane dla poszczególnych osób, w kwotach od 150 zł do 892 zł. Prezydium Zarządu liczy 5 osób.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jak opodatkować wynagrodzenie Członka Zarządu również w sytuacji gdy Członek Zarządu jest równocześnie Członkiem Komisji Egzaminacyjnej...

W ocenie wnioskodawcy należności Członka Zarządu otrzymywane tytułem diet oraz tytułem wynagrodzenia za obowiązki pełnione w Komisji Egzaminacyjnej powinny być rozliczane oddzielnie i stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 5a tj. ryczałtowo pod warunkiem, że nie przekroczą kwoty 200 zł miesięcznie, a w pozostałych przypadkach na zasadach ogólnych. Wnioskodawca jest zdania, że funkcja Członka Zarządu i Członka Komisji Egzaminacyjnej stanowią dwa odrębne tytuły prawne.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania diet dla Członków Zarządu Izby będących jednocześnie Członkami Komisji Egzaminacyjnej.

W pozostałym zakresie wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną Znak: IBPB II/1/415-354/10/BD.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zostały wymienione przychody z innych źródeł. Zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyty przez ustawodawcę zwrot ?w szczególności? oznacza, że przychody wymienione w tym przepisie stanowią katalog otwarty, a zatem, do tej kategorii przychodów można zaliczyć również inne przychody, nie wymienione w treści tego przepisu. Do kategorii przychodów z innych źródeł zalicza się te wszystkie przychody, które ze względu na sposób osiągnięcia nie mogą zostać zakwalifikowane do żadnych z konkretnych przychodów wymienionych w treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu zaliczona została działalność wykonywana osobiście. W ramach tego źródła przychodów w art. 13 pkt 7 ustawodawca wyróżnił przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu. Zryczałtowany podatek od przychodów wymienionych wyżej pobierany jest bez pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania (art. 30 ust. 3 tej ustawy).

Analiza normy wyrażonej w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy wykazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

  • przychody są osiągane na podstawie art. 13 pkt 2 lub 5-9,
  • suma należności określona w umowie lub umowach z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł oraz
  • umowa lub umowy zawarte są z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

W opisie stanu faktycznego wskazano, iż Członkowie Zarządu Izby powoływani są do swoich czynności na okres kadencji trwającej 4 lata. Z tytułu pełninych funkcji nie otrzymują oni wynagrodzenia za pracę lecz tzw. diety, których wysokość określona jest w uchwale. Zadania Członków Zarządu nie są realizowane w ramach stosunku pracy, stosunku zlecenia, umowy o dzieło lub też umowy menadżerskiej. Człokom Zarządu Izby wypłacane są diety, których wysokość zależy od ilości posiedzeń ? za jedno posiedzenie 70 zł. Wysokość ta wynika z podjętej uchwały. Członkowie Zarządu pełnią równocześnie funkcje Członków Komisji Egzaminacyjnej i oprócz diet otrzymują dodatkowo wynagrodzenie za pełnienie obowiązków w Komisji Egzaminacyjnej.

W świetle powyższych przepisów ? przychody otrzymywane przez osoby należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych stanowią wyodrębnioną kategorię przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zatem otrzymywane przez Członków Zarządu diety z tytułu pełnienia tej funkcji, należy zakwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa art. 13 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem ustawodawca wprost wskazał na taką kwalifikację tego rodzaju przychodów.

Na podstawie cytowanego art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tego tytułu, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędacą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika (izby) kwoty 200 zł, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu.

W związku z powyższym, mimo iż wnioskodawca nie zawiera umowy z Członkami Zarządu, to jednak otrzymują oni wynagrodzenie-diety wypłacane na podstawie uchwały. Zatem wnioskodawca zleca im wykonanie określonych czynności. Z tego punktu widzenia przepis dotyczący opodatkowania ryczałtem miałby zastosowanie w analizowanym przypadku. Niemniej jednak, skoro z tego zlecenia nie wynika jaka jest wysokość należności miesięcznej, to oznacza, że nie są spełnione warunki do zastosowania ryczałtu. Aby bowiem przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mógł mieć zastosowanie, to z treści aktu, na podstawie którego wypłacane jest wynagrodzenie-diety (zlecenia, uchwały, powołania) winna wynikać miesięczna kwota należności przysługująca z tego tytułu.

Natomiast z opisanego stanu faktycznego wynika, iż wynagrodzenie-dieta dla Członka Zarządu biorącego udział w posiedzeniu wynika z uchwały, gdzie za każde posiedzenie Członek uzyska dietę w wysokości 70 zł. Niemniej jednak, skoro z ww. uchwał nie wynika należność określona miesięcznie, to oznacza, że nie są spełnione warunki do zastosowania opodatkowania zryczałtowanego na podstawie tego przepisu.

A zatem, na wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzenia-diety Członka Zarządu za udział w posiedzeniu na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, który stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a).

W odniesieniu natomiast do wynagrodzeń wypłacanych Członkom Komisji Egzaminacyjnej za przeprowadzone egzaminy wskazać należy, że otrzymane przez nich przychody z tytułu pełnionych funkcji, stanowią przychód kwalifikowany do odrębnego źródła przychodów ? tj. przychodów z tzw. innych źródeł. Zasady powoływania Komisji Egzaminacyjnych izb rzemieślniczych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005r. w sprawie egzaminów na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz. U. Nr 215, poz. 1820) wydanym na podstawie delegacji zawartej w art. 3 ustawy z dnia 22 marca 1989r, o rzemiośle (Dz. U. z 2002r. Nr 112, poz. 979 ze zm.). Z treści § 2 pkt 1 tegoż rozporządzenia wynika, iż komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych, zwane dalej 'komisjami', przeprowadzają egzaminy na tytuły czeladnika i mistrza, zwane dalej 'egzaminami', w odpowiadających danemu rodzajowi rzemiosła zawodach, występujących w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, określonej w odrębnych przepisach. Stosownie do treści § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia Komisję powołuje właściwy organ statutowy izby rzemieślniczej.

W związku z powyższym, jako, że Członkowie Komisji Egzaminacyjnej pełnią swoje zadania na podstawie powołania co wynika z ww. rozporządzenia, to uzyskane przez nich należności ? przychody z tytułu pełnienia określonych funkcji w żadnym przypadku nie można zakwalifikować do tzw. przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2-9 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy. Należności tych nie można zaliczyć w szczególności do przychodów określonych w treści art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Komisja Egzaminacyjna nie jest żadnym z organów stanowiących osób prawnych. Uzyskane przez Członków Komisji Egzaminacyjnej należności nie będą również zakwalifikowane do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, bowiem realizacja zadań Członka Komisji nie odbywa się na podstawie umowy zlecenia czy też umowy o dzieło (lecz powołania jak wynika z treści ww.

rozporządzenia). W tym stanie prawnym i faktycznym przychody Członków Komisji Egzaminacyjnej należy zaliczyć do źródła o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. do tzw. innych źródeł. Wobec powyższego, jako że przychody uzyskiwane przez Członka Komisji Egzaminacyjnej stanowią przychody z innych źródeł, to tym samym nie mogą mieć do nich zastosowania postanowienia z art. 30 ust. 1 pkt 5a powołanej ustawy. Przychody te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali określonej w treści art. 27 ust. 1 cyt. ustawy. Na wnioskodawcy nie będzie zatem ciążył obowiązek poboru zaliczki z tytułu wypłaty tychże należności. Natomiast ciążył będzie obowiązek wynikający z treści art. 42a tej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zatem zgodnie z powyżej zacytowanym przepisem wnioskodawca wypłacając wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji Członka Komisji Egzaminacyjnej nawet jeśli tą funkcję pełni osoba będąca jednocześnie Członkiem Zarządu, jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C, w których powinien wykazać wartość wypłaconych świadczeń. Wspomniane informacje wnioskodawca jest zobowiązany przekazać osobom, które uzyskały omawiane świadczenie oraz jednocześnie urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika ? w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.

Reasumując należy stwierdzić, że świadczenia otrzymywane przez Członków Zarządu z tytułu pełnienia funkcji Członka Komisji Egzaminacyjnej kwalifikowane są w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do odrębnej kategorii wynagrodzenia za udział w posiedzeniach Członków Zarządu. W przypadku wypłaty wynagrodzenia dla Członka Zarządu za udział w posiedzeniu na wnioskodawcy ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wyżej wymienionego świadczenia oraz wykazania kwoty tego wynagrodzenia w informacji PIT-11. Natomiast w przypadku wypłaty wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji Członka Komisji Egzaminacyjnej osobie będącej jednocześnie Członkiem Zarządu - za przeprowadzenie egzaminu, wnioskodawca nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy od wyżej wymienionego świadczenia, jednak jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C, w której winna być wykazana kwota ww. świadczenia. Osoba uzyskująca wynagrodzenie za przeprowadzenie egzaminu powinna wykazać ten przychód w zeznaniu podatkowym jako przychód z innych źródeł.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy zostało uznane za prawidłowe w części dotyczącej kwalifikacji wypłaconych świadczeń do dwóch odrębnych źródeł przychodu. Natomiast w części dotyczącej zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tut. Organ stanowisko wnioskodawcy uznał za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika