Czy sprzedaży nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego wnioskodawczyni powoduje (...)

Czy sprzedaży nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego wnioskodawczyni powoduje powstanie obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 29 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości rolnej? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości rolnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

W dniu 09 października 2007r. na podstawie aktu notarialnego wnioskodawczyni kupiła od osoby fizycznej grunt rolny o powierzchni 1,1119 ha z drewnianym domem, do którego przystawiono obiekt stajni kryty dachówką oraz drewniany budynek stodoły. Kupując tę nieruchomość wnioskodawczyni nie posiadała statusu rolnika. W roku 2008 nabyłam kolejne gruntu rolne. Dnia 28 sierpnia 2009r. aktem notarialnym wnioskodawczyni sprzedała 0,4557 ha nabytego 09 października 2007r. gruntu rolnego, osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, jako grunt rolny sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. W dniu sprzedaży przedmiotowej nieruchomości wnioskodawczyni posiadała status rolnika i posiada go do dnia dzisiejszego. Zanim nastąpiła sprzedaż przedmiotowego gruntu, na obszar 10 arów wchodzący w jego obszar, zostało wydane pozwolenie na budowę (dokument WZ). Osoba fizyczna kupująca od wnioskodawczyni grunt rolny nie wyraziła zamiaru zmiany charakteru tego gruntu lub wykorzystania go do celów innych niż rolne. Natomiast na części, na którą jest wydane pozwolenie na budowę, nabywca ma zamiar wybudować budynek mieszkalno-gospodarczy.

Z informacji ustnych uzyskanych przez wnioskodawczynię w gminie przedmiotowa nieruchomość nie ma planu zagospodarowania przestrzennego. Przedmiotowa nieruchomość wraz z okolicznymi działkami prawdopodobnie będzie przewidziana w przyszłym planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne. W momencie sprzedaży (jak i obecnie ) taki plan zagospodarowania nie istniał.

Wnioskodawczyni nadmieniła, iż nie posiada i nie posiadała statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowy grunt nie był wykorzystywany i nie jest wykorzystywany w działalności gospodarczej, w tym również działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o VAT. Na opisanym we wniosku gruncie wnioskodawczyni nie prowadziła i nie prowadzi działalności rolniczej. Nie dokonywała również sprzedaży produktów rolnych pochodzących z ww. nieruchomości gruntowej. Nieruchomość tą wnioskodawczyni użytkowała jedynie na własne potrzeby. Również nie udostępniała przedmiotowego gruntu innym osobom na podstawie umowy najmu lub dzierżawy (użyczenia). Ww. sprzedaży wnioskodawczyni dokonała w celu wyremontowania zabudowań stojących na zakupionym przeze nią gruncie. W przeszłości nie dokonywała transakcji sprzedaży gruntu. W roku 2007 wnioskodawczyni sprzedała spółdzielcze -własnościowe mieszkanie. Dochód z uzyskanej sprzedaży przeznaczyła na zakup kolejnych gruntów rolnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku wyżej opisanej sprzedaży nieruchomości rolnej powstał obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawczyni sprzedaż nieruchomości opisanej powyżej, będzie zwolniona z podatkowania.

Uzasadniając swoje stanowisko wnioskodawczyni powołała przepisy art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw oraz art. 30e ust 1 i ust.4 ww. ustawy. Z przepisów tych wnioskodawczyni wywiodła, że w przypadku dokonanej przeze nią sprzedaży gruntów rolnych zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2007r.

Następnie wnioskodawczyni przytoczyła przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy w kontekście którego stwierdziła, że w przypadku przedmiotowej sprzedaży gruntu rolnego wystąpiły wymagane przepisami czynniki, pozwalające na zastosowanie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 28 tj:

  • sprzedany grunt jest zakwalifikowany jako użytek rolny (pierwszeństwo zakupu miała Agencja, opłacany był podatek rolny),
  • sprzedany grunt stanowił część gospodarstwa rolnego (obszar gruntów rolnych będących własnością wnioskodawczyni przekraczał i przekracza 1 ha),
  • zgodnie z oświadczeniem nabywcy grunty w momencie sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego (potwierdza to również fakt braku planu zagospodarowania przestrzennego oraz fakt, iż nabywający nie prowadzi działalności gospodarczej a na zakupionym gruncie - zamierza utworzyć gospodarstwo rolne). Zamiar ten nie został zawarty w akcie notarialnym. Stanowi ustną deklarację kupującego, iż w wyniku nabycia grunt nie utraci charakteru rolnego i nadal będzie służył działalności rolniczej. Jedynie na części, na którą został wydany dokument WZ (pozwolenie na budowę) w przyszłości może wybudować budynek mieszkalno-gospodarczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest ? z zastrzeżeniem ust. 2 ? odpłatne zbycie m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie (?).

Ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)?c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej mają jednak zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009r. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotową nieruchomość wnioskodawczyni nabyła w 2007r., w niniejszej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 powołanej ustawy). Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże od zasady opodatkowania przychodów wymienionych w powołanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca przewidział wyjątki. Jeden z nich został uregulowany w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji gospodarstwa rolnego. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając jakiego rodzaju grunty wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Jak z powyższego wynika zwolnienie od podatku dochodowego przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • w chwili sprzedaży muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Tylko zatem jeżeli zostaną zachowane ww. warunki, przychód uzyskany ze sprzedaży tego rodzaju nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy w kontekście zapytania ujętego w przedmiotowym wniosku stwierdzić należy, iż bezwzględnym i podstawowym warunkiem, od którego zależy w ogóle możliwość odwołania się do art. 21 ust.

1 pkt 28 ustawy jest, aby zbywana nieruchomość stanowiła gospodarstwo rolne lub jego część składową. Dla oceny natomiast czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Warunkiem, od którego uzależnione jest zwolnienie przychodu ze sprzedaży nieruchomości lub jej części wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, jest zatem zachowanie charakteru rolnego sprzedawanych nieruchomości lub ich części przez nabywcę.

Utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntów, w rozumieniu ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 następuje przez wyłączenie gruntów z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Przekształcenie sposobu wykorzystania gruntów może nastąpić bezpośrednio po sprzedaży, może też być procesem rozłożonym w czasie. Dla możliwości skorzystania ze zwolnienia istotny jest sposób wykorzystania gruntów po sprzedaży. Sformułowanie ustawodawcy, że grunty nie mogą ?w związku z tą sprzedażą? utracić charakteru rolnego lub leśnego oznacza bowiem, że ustawodawca nie zawęża zmiany charakteru gruntu czasowo jedynie do momentu sprzedaży. Przepis ten nie zawiera bowiem sformułowania ?na skutek sprzedaży? czy też ?w wyniku sprzedaży?. Użyte przez ustawodawcę określenie ?w związku? - w językowym (potocznym) rozumieniu tego pojęcia- oznacza, że chodzi tu o każdy związek, w następstwie którego, grunty tracą swój charakter rolny lub leśny.

Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Chodzi tu o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość. Okoliczność czy dana nieruchomość lub ich część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

Z treści wniosku wynika, że wnioskodawczyni nabyła w 2007r. grunty rolne - sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne - o pow. powyżej 1ha wraz z drewnianym domem i budynkami gospodarczymi, a w 2008r. nabyła kolejne grunty rolne. W momencie nabycia w 2007r. ww. gruntów rolnych wnioskodawczyni nie posiadała statusu rolnika. W 2009r. wnioskodawczyni sprzedała 0.4557 ha gruntów rolnych, które stanowiły część jej gospodarstwa rolnego. W dniu sprzedaży wnioskodawczyni posiadała i posiada nadal status rolnika, opłacała i opłaca podatek rolny, a nieruchomość użytkowała i użytkuje na własne potrzeby. Wnioskodawczyni wskazała, iż nabywający nie prowadzi działalności gospodarczej a na zakupionym gruncie zamierza utworzyć gospodarstwo rolne. Zamiar ten nie został zawarty w akcie notarialnym. Stanowi ustną deklarację kupującego, iż w wyniku nabycia grunt nie utraci charakteru rolnego i nadal będzie służył działalności rolniczej. Jedynie na części, na którą został wydany dokument WZ (pozwolenie na budowę) w przyszłości może zostać wybudowany budynek mieszkalno-gospodarczy. Z informacji ustnych uzyskanych przez wnioskodawczynię w gminie przedmiotowa nieruchomość, na dzień złożenia wniosku, nie ma planu zagospodarowania przestrzennego.

Zatem mając na względzie powołany wyżej przepisy prawa oraz przyjmując, zgodnie z treścią wniosku, że wnioskodawczyni istotnie dokonała sprzedaży części gospodarstwa rolnego będącego jej własnością, należy stwierdzić, że przychód uzyskany ze sprzedaży gruntów rolnych - sklasyfikowanych w ewidencji gruntów jako użytki rolne - wchodzących w skład gospodarstwa rolnego wnioskodawczyni, które w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego, gdyż według oświadczenia wnioskodawczyni zostały nabyte w celu utworzenia gospodarstwa rolnego, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie podkreślić, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku i zajętym przez wnioskodawcę stanowiskiem ? nie prowadzi postępowania dowodowego (w tym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny dołączonych do wniosku kserokopii dokumentów), które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez wnioskodawczynię przesłanek zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaży części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy ? Ordynacja podatkowa jest bowiem sam przepis prawa. W przypadku, gdyby przytoczony we wniosku opis stanu faktycznego różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, to wówczas wydana interpretacja nie chroni wnioskodawczyni przed skutkami podatkowymi dotyczącymi rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika