Czy organizacja spotkania integracyjnego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych? (...)

Czy organizacja spotkania integracyjnego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Jeżeli tak to kto podlega temu podatkowi, uczestnicy spotkania, których w opisanym przypadku trudno określić, czy wszyscy pracownicy i ich rodziny, bo do nich zostało skierowane zaproszenie?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011r. (data wpływu do tut. Biura ? 06 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń sfinansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych otrzymanych przez pracowników jak i członków ich rodzin z tytułu uczestniczenia w spotkaniu integracyjnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 kwietnia 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń sfinansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych otrzymanych przez pracowników jak i członków ich rodzin z tytułu uczestniczenia w spotkaniu integracyjnym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zorganizował spotkanie integracyjne połączone z występami uczniów. Całość została sfinansowana ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zaproszenie zostało skierowane do pracowników i ich rodzin, nie utworzono listy zapisów. Po części artystycznej zorganizowany został poczęstunek w restauracji. Kwota za poczęstunek określona została ryczałtowo. Nie sporządzono żadnej listy uczestników spotkania, w szczególności, że w części artystycznej spotkania uczestniczyło dużo więcej osób (rodziny z dziećmi), natomiast w restauracji ktoś był tylko przez chwilę, inny posiedział dłużej. Podstawą jest to, że w spotkaniu uczestniczyła część pracowników i ich rodziny. Trudno więc określić uczestników spotkania, gdyż tak naprawdę to ktoś musiałby siedzieć przy drzwiach i spisywać osoby wchodzące i wychodzące.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy organizacja spotkania integracyjnego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych... Jeżeli tak, to kto podlega temu podatkowi, uczestnicy spotkania, których w opisanym przypadku trudno określić, czy wszyscy pracownicy i ich rodziny, bo do nich zostało skierowane zaproszenie...

W ocenie wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń otrzymanych przez pracownika (...) do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Wnioskodawca wskazał, że jeżeli więc choć częściowo wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymane to dlaczego opodatkowane mają być świadczenia nie otrzymane...

W przypadku organizacji spotkań integracyjnych gdzie nie jest określona liczba osób, które mogą w nich uczestniczyć, czyli nie ma zapisów, bo każdy kto ma ochotę może przyjść oraz nie ma możliwości przypisania kwoty dochodu określonej osobie nie należy naliczać podatku dochodowego od osób fizycznych. Samo postawienie do dyspozycji pracownika, może nawet wbrew jego woli, możliwości nieobowiązkowego uczestnictwa w spotkaniach integracyjnych nie może stanowić dochodu do opodatkowania. Nie można pracowników i członków ich rodzin obciążać podatkiem za karę, że nie uczestniczyli w spotkaniu. Przecież ani pracownicy ani emeryci nie wpłacą podatku za coś z czego nie korzystali.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń sfinansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych otrzymanych przez pracowników jak i członków ich rodzin z tytułu uczestniczenia w spotkaniu integracyjnym.

W pozostałym zakresie tj. dotyczącym opodatkowania świadczeń sfinansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych otrzymywanych przez pracowników i członków ich rodzin, emerytów i rencistów z tytułu uczestnictwa w imprezie rekreacyjno-sportowej, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie Znak: IBPBII/1/415-383/11/BD.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z powyższej definicji przychodów pracownika wynika, iż ustawodawca zaliczył do niej nie tylko otrzymane pieniądze, ale i świadczenia, które przybrały postać rzeczy, wykonywania usług, bądź udostępniania rzeczy lub praw.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, iż w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych na rzecz pracownika związanych ze stosunkiem pracy zalicza się zatem między innymi różnego rodzaju spotkania o charakterze imprez integracyjnych, a w zasadzie ich wartość.

Jeżeli przedmiotem nieodpłatnego świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatnego nie jest rzecz lub usługa wchodząca w zakres działalności pracodawcy, wartość pieniężną tego rodzaju świadczenia ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b ustawy (art. 12 ust. 3 ww. ustawy). Stąd też, w sytuacji usług zakupionych przez pracodawcę, wartość pieniężną tych świadczeń ustala się według cen zakupu.

W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  • jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia ? według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  • jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione ? według cen zakupu,
  • jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku ? według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  • w pozostałych przypadkach ? na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 67 cyt. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymywanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie od podatku dochodowego rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracowników możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego lub pieniężnego,
  • źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych,
  • świadczenie ma związek z finansowaniem działalności socjalnej,
  • wartość tych świadczeń nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.

W przedmiotowej sprawie najistotniejszą do rozstrzygnięcia kwestią jest zidentyfikowanie samego świadczenia oraz momentu jego otrzymania.

Świadczeniem nieodpłatnym dla pracownika jest udział w spotkaniu integracyjnym sfinansowanym przez pracodawcę. Wartość tego świadczenia to koszt jednostkowy udziału poszczególnych uczestników w spotkaniu. Poruszoną przez wnioskodawcę kwestię trudności w ustaleniu ilości osób uczestniczących w ww. spotkaniu, należy uznać za problem organizacyjny, możliwy do rozwiązania. Jeżeli odpłatności za zorganizowanie spotkania dokonano ryczałtowo, koszt całkowity należy podzielić przez liczbę uczestników (pracowników i członków ich rodzin), którzy wzięli w niej udział, a następnie przypisać tak obliczoną kwotę do przychodu ze stosunku pracy pracownika. Przyjęcie powyższego stanowiska potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 03 czerwca 1998r., sygn. akt I SA/Ka 1719/96, w którym sąd stwierdził, iż ?ewentualne trudności towarzyszące indywidualizacji świadczeń na rzecz poszczególnych pracowników mają charakter drugorzędny i nie mogą wpływać na byt i zakres obowiązku podatkowego.? To, że wnioskodawca nie dochował należytej staranności, aby zadbać o ustalenie liczby i personaliów osób, które biorą udział w spotkaniu integracyjnym, nie oznacza, iż u tychże osób nie powstaje przychód z nieodpłatnych świadczeń. Z treści wniosku nie wynika, iżby impreza miała charakter otwarty. Brały w niej udział określone osoby i trudno więc przyjąć, mając na uwadze doświadczenie życiowe, że organizując poczęstunek w restauracji wnioskodawca nie miał świadomości ile osób będzie z niego korzystało i kto. Ponadto, mając na uwadze to, że źródłem finansowania spotkania integracyjnego jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, nie sposób zgodzić się z twierdzeniem wnioskodawcy, iż wskazanych świadczeń nie można przypisać konkretnym osobom. Podkreślić bowiem należy, iż finansowanie świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych musi, zgodnie z zasadami rozdzielania tegoż funduszu, uwzględniać sytuację materialną odbiorcy świadczenia.

Podkreślić również należy, iż na wysokość przychodu pracownika powstałego w związku z jego uczestnictwem w spotkaniu integracyjnym nie wpływa poziom wykorzystania poszczególnych atrakcji przewidzianych dla uczestników, bowiem cena (opłata ryczałtowa), którą uiszczał pracodawca za zorganizowanie spotkania nie była uzależniona od stopnia ?skonsumowania? tych atrakcji przez uczestników spotkania. Innymi słowy, z podatkowego punktu widzenia bez znaczenia jest ile i jakie dania i napoje skonsumował uczestnik spotkania integracyjnego, jak również czy brał udział i w jakim zakresie skorzystał z atrakcji przewidzianych podczas tegoż spotkania.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż przychód w wysokości kosztów przypadających na członków rodzin pracowników, którzy biorą udział w spotkaniu podlega doliczeniu do przychodu ze stosunku pracy pracownika. Należy zwrócić uwagę, iż gdyby nie łączący go w danej chwili lub uprzednio z pracodawcą stosunek pracy nie otrzymałby on tego świadczenia.

Biorąc powyższe pod uwagę nieodpłatne świadczenie dla pracowników i członków ich rodzin w postaci uczestnictwa w spotkaniu integracyjnym organizowanym przez wnioskodawcę stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy, od którego wnioskodawca jest zobowiązany obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych według zasad określonych w art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile nie występują przesłanki do zwolnienia z opodatkowania.

Tak więc, mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż świadczenie przekazane pracownikom i członkom ich rodzin w postaci sfinansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych kosztów spotkania integracyjnego, będzie przychodem pracownika ze stosunku pracy (jako nieodpłatne świadczenie); przy czym przychód ten będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do kwoty 380,00 zł (kwota ta obejmuje wartość rzeczowych i pieniężnych świadczeń otrzymanych w skali całego roku podatkowego). Jednakże od nadwyżki kwoty 380 zł wnioskodawca winien naliczyć podatek dochodowy.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika