Czy umorzone kwoty nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych wraz z należnymi odsetkami osobie uprawnionej (...)

Czy umorzone kwoty nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych wraz z należnymi odsetkami osobie uprawnionej są zwolnione z podatku dochodowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 16 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia nienależnie pobranego świadczenia rodzinnego ? zasiłku pielęgnacyjnego osobie uprawnionej wraz z należnymi odsetkami ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia nienależnie pobranego świadczenia rodzinnego ? zasiłku pielęgnacyjnego osobie uprawnionej wraz z należnymi odsetkami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od października 2005r. wnioskodawczyni pobierała z miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (MOPR) zasiłek pielęgnacyjny, który według decyzji MOPR został przyznany na stałe. W czerwcu 2006r. zmarł mąż wnioskodawczyni; przeszła na rentę rodzinną płatną przez ZUS, z którą jak się okazało był również wypłacany zasiłek pielęgnacyjny. Fakt ten nie został zgłoszony do MOPR, gdyż wnioskodawczyni nie zdawała sobie z tego sprawy. W styczniu 2009r. otrzymała decyzję z MOPR, na mocy której została zobowiązana do zwrotu ?nienależnego? zasiłku pielęgnacyjnego za okres od 01 czerwca 2006r. do 30 listopada 2008r. wraz z należnymi odsetkami. Z powodu złej sytuacji finansowej ? na umotywowany wniosek z lutego 2009r. MOPR umorzył wnioskodawczyni tę zaległość (w kwocie 5.977,51 zł). Jednak w lutym 2010r. otrzymała z MOPR-u PIT-8C za 2009r. o przychodach z innych źródeł. W części D tego PIT-u, jako rodzaj przychodu wskazano: umorzenie nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych wraz z należnymi odsetkami ? przychód: 5.977,51 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przychód z tytułu umorzenia świadczeń rodzinnych ? nienależnie pobranego zasiłku pielęgnacyjnego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy PIT-8C wystawiony został prawidłowo przez MOPR...

Zdaniem wnioskodawczyni, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia rodzinne ? dodatki rodzinne i pielęgnacyjne są wolne od podatku dochodowego. MOPR umarzając tę zaległość nie zmienił kwalifikacji świadczenia ? nadal jest to umorzony zasiłek pielęgnacyjny, a nie przychód z innych źródeł. W związku z powyższym, na mocy powołanego artykułu zasiłek ten jest wolny od podatku dochodowego. Zasiłek pielęgnacyjny ? umorzony ? nie podlega również wykazaniu w PIT-8C, gdyż nie stanowi on przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne ? to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są ?inne źródła?.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie ?w szczególności?, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni od października 2005r. pobierała z Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie zasiłek pielęgnacyjny. W czerwcu 2006r. zmarł mąż wnioskodawczyni; przeszła na rentę rodzinną płatną przez ZUS, z którą był również wypłacany zasiłek pielęgnacyjny. W styczniu 2009r. wnioskodawczyni otrzymała decyzję z MOPR, na mocy której została zobowiązana do zwrotu ?nienależnego? zasiłku pielęgnacyjnego za okres od 01 czerwca 2006r. do 30 listopada 2008r. wraz z należnymi odsetkami. Z powodu złej sytuacji finansowej ? na umotywowany wniosek z lutego 2009r. MOPR umorzył wnioskodawczyni tę zaległość.

W świetle powyższego, do przychodów z innych źródeł zakwalifikować należy kwotę umorzonego nienależnie pobranego zasiłku pielęgnacyjnego wraz z należnymi odsetkami. Jednak przychód ten zwolniony jest z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. Zgodnie bowiem z treścią tego artykułu wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 139, poz. 992 ze zm.) organ właściwy, który wydał decyzję w sprawie nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, może umorzyć kwotę nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, łącznie z odsetkami w całości lub części, odroczyć termin płatności albo rozłożyć na raty, jeżeli zachodzą szczególnie uzasadnione okoliczności dotyczące sytuacji rodziny.

Przy czym z art. 2 pkt 2 tej ustawy wynika, iż świadczeniami rodzinnymi są świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny i świadczenie pielęgnacyjne.

Uregulowanie w przepisach o świadczeniach rodzinnych kwestii dotyczącej umorzenia nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych świadczy o tym, iż umorzenie takie jest również rodzajem świadczenia rodzinnego i jako takie korzysta ze zwolnienia od podatku w myśl cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, iż z dniem 01 stycznia 2009r. weszła w życie zmiana brzmienia pkt 8 art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ma zastosowanie do uzyskanych dochodów od dnia 01 stycznia 2009r. Zmiana polega na zastąpieniu zwrotu ??wypłacone na podstawie odrębnych przepisów? zwrotem: ??otrzymane na podstawie odrębnych przepisów?. W uzasadnieniu projektu ustawy, przygotowanym przez Departament Podatków Dochodowych, wskazano, iż: ?zmiana brzmienia pkt 8 art. 21 ust. 1 ma służyć temu, aby w przypadku nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, po stronie podatnika nie występował przychód podlegający opodatkowaniu.? Powyższa zmiana została wprowadzona na mocy art. 1 pkt 11 lit. a) tiret szóste ustawy z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316). Zatem należy stwierdzić, że udzielone na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, a także o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, świadczenia, choć umorzone podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z umorzeniem ww. świadczenia, wnioskodawczyni uzyskała zatem przychód z innych źródeł zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, na Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie nie ciążył obowiązek sporządzenia z tego tytułu informacji PIT-8C.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika