Czy świadczenia wypłacane z Funduszu Zdrowotnego dla nauczycieli na podstawie art. 72 ust. 1 Karty (...)

Czy świadczenia wypłacane z Funduszu Zdrowotnego dla nauczycieli na podstawie art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela, zgodnie z obowiązującym regulaminem nauczycielom czynnym (pracownikom) i nauczycielom (emerytom) w formie zasiłku pieniężnego oraz dopłat do okularów i protez należy opodatkować?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura ? 14 maja 2009r.), uzupełnionym w dniu 29 czerwca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych kwot pomocy zdrowotnej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych kwot pomocy zdrowotnej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych w związku z czym pismem z dnia 16 czerwca 2009r. wezwano do jego uzupełnienia.

W dniu 29 czerwca 2009r. do tut. Biura wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza wypłacać kwoty pomocy zdrowotnej dla nauczycieli na podstawie art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997r. Nr 97, poz. 674 ze zm.). Pomoc jest przyznana w formie dopłat do okularów i protez oraz w formie kwot pieniężnych. W uzupełnieniu wskazano, że przyznanie pomocy zdrowotnej w postaci świadczeń pieniężnych jest związane z przewlekłą lub ciężką chorobą (długoterminową) ale nie jest związane ze zdarzeniem losowym. Przyznanie pomocy zdrowotnej w postaci dopłat do okularów i protez nie jest związane ze zdarzeniem losowym (długotrwałą chorobą). Również przyznanie pomocy zdrowotnej w postaci dopłat do okularów nie następuje na podstawie przepisów § 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Świadczenia wypłacane są ze specjalnie na ten cel wyodrębnionego z budżetu placówki Funduszu Zdrowotnego. Adresatami świadczeń w postaci zasiłku pieniężnego są pracownicy (nauczyciele) i nauczyciele emeryci, natomiast w przypadku dopłat do okularów i protez adresatami są wyłącznie nauczyciele pracujący.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenia wypłacane z Funduszu Zdrowotnego dla nauczycieli na podstawie art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela, zgodnie z obowiązującym regulaminem nauczycielom czynnym (pracownikom) i nauczycielom (emerytom) w formie zasiłku pieniężnego oraz dopłat do okularów i protez należy opodatkować...

Zdaniem wnioskodawcy, świadczenia pieniężne z Funduszu Zdrowotnego przyznane w przypadku przewlekłych, długotrwałych, ciężkich chorób powinny być zwolnione z podatku, natomiast świadczenia w postaci dopłat do okularów i protez powinny być opodatkowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, uważa się w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do przepisów art. 20 ust. 1 powyższej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyty powyżej zwrot ?w szczególności? oznacza, że wymienione kategorie przychodów mają charakter otwarty, zostały wymienione jedynie przykładowo i nie ma przeszkód aby do tych kategorii zaliczyć również inne niż wprost wymienione w przepisie art. 12 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy. Zatem o przychodzie podatkowym będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci ? do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.

Stosownie do art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 ze zm.) niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, organy prowadzące szkoły przeznaczą corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz określą rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania.

Z kolei ust. 4 tego artykułu stanowi, że uprawnienia, o których mowa w ust. 1 zachowują nauczyciele po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne bez względu na datę przejścia na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca wyodrębnił z budżetu placówki Fundusz Zdrowotny, z którego będzie wypłacał świadczenie pieniężne dla nauczycieli (pracowników) i nauczycieli emerytów w związku z przewlekłą lub ciężką (długoterminową) chorobą.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zwolnienia od podatku korzystają zapomogi otrzymane m. in. w przypadku długotrwałej choroby.

Z uwagi na to, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podaje definicji ?choroby długotrwałej?, należy odnieść się do literalnego brzmienia niniejszego przepisu. Do chorób długotrwałych zaliczyć należy zatem wszelkie choroby przewlekłe, jak również takie, które mają długotrwały przebieg (trwające miesiącami lub latami) i wymagają leczenia w sposób stały lub przez długi okres.

Wobec powyższego, jeżeli nauczyciel (nauczyciel emeryt) złoży wniosek o przyznanie zasiłku pieniężnego, udokumentuje go zaświadczeniem lekarskim, z którego będzie wynikać, że choroba ma charakter długotrwały lub że choruje przewlekle, stale musi zażywać leki, wymaga długiej rehabilitacji i otrzyma z tego tytułu zasiłek pieniężny, to kwota tego zasiłku, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z wniosku wynika, że wnioskodawca z wyodrębnionego z budżetu jednostki Funduszu Zdrowotnego na podstawie art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela będzie udzielał pomocy zdrowotnej nauczycielom pracującym w postaci dopłat do okularów i protez, która to pomoc nie będzie związana ze zdarzeniem losowym bądź długotrwałą chorobą.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Ze zwolnienia na podstawie wyżej powołanego przepisu korzystają przyznane pracownikowi świadczenia w celu sfinansowania kosztów zakupu okularów w sytuacji, gdy sfinansowanie to dokonywane jest zgodnie z uregulowaniami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 1998r. Nr 148, poz. 973). Jednakże z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż dopłata do okularów, finansowana ze środków Funduszu Zdrowotnego, nie będzie dokonywana na podstawie ww. rozporządzenia. Tym samym brak jest podstaw do zwolnienia z opodatkowania ww. dopłaty. To oznacza, że po stronie pracownika wystąpi przychód w wysokości sfinansowanej przez wnioskodawcę wartości dopłaty do okularów, podlegający kumulacji z innymi przychodami pracownika ze stosunku pracy, od którego winna być pobierana zaliczka według zasad określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowaniu, jako przychód ze stosunki pracy będą podlegać również świadczenia przyznane tytułem dopłat do protez, adresowane do pracujących nauczycieli. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu dochodów zwolnionych z opodatkowania nie zawiera bowiem tego rodzaju dochodów. Tym samym kwoty powyższych dopłat będą stanowić dla pracowników ? nauczycieli przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Do wniosku został dołączony plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika