Wnioskodawca na podstawie umów cywilnoprawnych zajmuje się obsługą Funduszu Świadczeń Socjalnych (...)

Wnioskodawca na podstawie umów cywilnoprawnych zajmuje się obsługą Funduszu Świadczeń Socjalnych jednostek oświatowych. Czy na podstawie ww. umów jest możliwym scedowanie obowiązków płatnika na inny podmiot?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009r. (data wpływu do tut. Biura ? 19 maja 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków wnioskodawcy związanych z obsługą środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków wnioskodawcy związanych z obsługą środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych z jednostkami oświatowymi z terenu województwa, centralizuje i obsługuje częściowy odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych ? od czynnych i emerytowanych pracowników oświaty z tych jednostek. Środki scentralizowanego Funduszu Świadczeń Socjalnych wnioskodawca przeznacza na:

1. Świadczenia socjalne ? między innymi organizowanie wczasów wypoczynkowych oraz wczasów profilaktyczno-leczniczych dla czynnych i emerytowanych pracowników z tych jednostek.

  • Pełny koszt skierowania pokrywa wnioskodawca ze scentralizowanego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
  • Od dopłaty do tych świadczeń, wnioskodawca w ciągu całego roku podatkowego, oblicza, pobiera i odprowadza na rachunek Urzędu Skarbowego właściwego dla swojej siedziby należne podatki:
    - od czynnych pracowników oświaty ? zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych
    - w roku bieżącym 18%,
    - od emerytów i rencistów ? zryczałtowany podatek ? 10%.
    Wnioskodawca mimo, iż nie posiada zawartych umów o pracę z tymi pracownikami, to sporządza w ciągu całego roku dla tych pracowników czynnych, którzy korzystają z dopłat do świadczeń socjalnych organizowanych ze scentralizowanego Funduszu Świadczeń Socjalnych ? informacje PIT-11 o uzyskanych dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Emerytom lub rencistom wnioskodawca takiej informacji nie sporządza.

2. Świadczenia mieszkaniowe ? udzielanie pożyczek na cele mieszkaniowe dla czynnych i emerytowanych pracowników z tych jednostek.

  • W szczególnie uzasadnionych przypadkach, po wyrażeniu zgody przez dyrektora jednostki oświatowej, wnioskodawca umarza pobrane pożyczki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w części niespłaconej:
    - czynnym pracownikom oświaty,
    - emerytom lub rencistom ? byłym pracownikom oświaty,
    - umorzenie następuje również po śmierci pracownika, emeryta lub rencisty.
  • Analogicznie jak przy dopłatach do świadczeń socjalnych tak i w przypadku umorzeń pożyczek ? wnioskodawca, mimo iż nie posiada zawartych umów o pracę z tymi pracownikami oświaty ? w ciągu całego roku podatkowego, oblicza, pobiera i odprowadza na rachunek Urzędu Skarbowego właściwego dla swojej siedziby należny podatek:
    - od czynnych pracowników oświaty ? zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych ? 18% od kwoty umorzonej pożyczki,
    - od emerytów i rencistów ? zryczałtowany podatek -10%,
    sporządzając w ciągu całego roku dla tych pracowników oświaty, którzy korzystają z umorzeń pożyczek pobranych ze scentralizowanego Funduszu Świadczeń Socjalnych wnioskodawcy ? informacje PIT-11 o uzyskanych dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Emerytom lub rencistom takiej informacji wnioskodawca nie sporządza.
  • W przypadku umorzenia pożyczki po śmierci pożyczkobiorcy (pracownika, emeryta lub rencisty) ? wnioskodawca nie pobiera podatku od spadkobierców, ponieważ zarówno regulamin udzielania pożyczek jak i umowa pożyczki, nie precyzuje obowiązku uregulowania niespłaconych rat pożyczki przez spadkobierców.

Sporządzone informacje PIT-11 o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy ? od dopłat do świadczeń socjalnych, a także od umorzonych pożyczek ? wnioskodawca przekazuje pracownikowi oświaty oraz przesyła na adres Urzędu Skarbowego, właściwego dla miejsca jego zamieszkania. Szczegółowe zasady przydzielania świadczeń socjalnych oraz udzielania pożyczek na cele mieszkaniowe ? z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych scentralizowanego od jednostek oświatowych, określają regulaminy zatwierdzone przez Kuratora Oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dopłata do świadczeń socjalnych lub umorzenie pożyczki w części niespłaconej, jest przychodem w miesiącu, w którym nastąpiła dopłata lub umorzenie pożyczki... Jaki okres wykazać należy w informacji PIT-11...
  2. Czy dopłata do świadczeń socjalnych lub umorzenie pożyczki w części niespłaconej, jest przychodem ze stosunku pracy, czy przychodem z innych źródeł... W której rubryce należy wykazywać przychód/dochód...
  3. Czy w przypadku dopłaty do świadczenia socjalnego i umorzenia pożyczki, w jednym roku podatkowym, temu samemu pracownikowi ? należy sporządzać dwie oddzielne informacje na każde świadczenie czy jedną łącznie... Jaki wówczas okres należy wskazać sporządzając informację PIT-11...
  4. Czy terminem doręczenia informacji PIT-11 przez wnioskodawcę, jako administratora częściowego odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
    - pracownikowi zatrudnionemu w jednostce oświatowej, która centralizuje fundusz, jest termin do końca lutego roku następującego po roku podatkowym,
    - Urzędowi Skarbowemu, właściwemu według jego miejsca zamieszkania, taki sam jak wskazany wyżej...

Zdaniem wnioskodawcy:

  1. Sporządzając informację PIT-11 należy wskazać miesiąc, w którym nastąpiła dopłata do świadczenia socjalnego tj. termin turnusu wczasowego lub profilaktyczno-leczniczego, a w przypadku umorzenia pożyczki datę podjęcia decyzji o umorzeniu.
  2. Wnioskodawca został powołany do obsługi socjalnej pracowników oświaty i mimo, że nie posiada zawartych umów o pracę z tymi pracownikami, przejął obowiązki płatnika z tyt. dochodów ze stosunku pracy, zarówno do pracowników jak i emerytów. Wnioskodawca uważa, że sporządzając informację PIT-11 od dopłaty do świadczeń socjalnych oraz umorzenia pożyczek, należy wykazywać w źródłach przychodu: należności ze stosunku pracy.
  3. Dopłata do świadczeń socjalnych lub umorzenie pożyczki temu samemu pracownikowi, może nastąpić w różnych miesiącach danego roku podatkowego, w związku z tym, wnioskodawca sporządza oddzielne informacje PIT-11. Są to jednak sytuacje sporadyczne.
  4. Wnioskodawca nie dokonuje rocznego obliczenia podatku, dlatego zobowiązany jest przekazać imienną informację PIT-11 pracownikowi/podatnikowi i Urzędowi Skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika: w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. ? Kodeks pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.

W przypadku pracowników oświaty (nauczycieli) pracodawcą jest szkoła. Wynika to z postanowień art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz art. 10 i 11 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. ? Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 ze zm.).

Zgodnie z powołanymi przepisami, dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

  1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;
  2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki;
  3. występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki.

Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej - w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania. Stosunek ten nawiązuje dyrektor szkoły.

Zatem, dyrektor szkoły ? jako kierownik zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole (placówce) osób ? nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy ze wszystkimi pracownikami szkoły (placówki) niezależnie od tego, czy:

  1. szkoła (placówka) jest jednostką organizacyjną samodzielnie bilansującą, czy też
  2. szkoła (placówka) korzysta z obsługi ekonomiczno-administracyjnej świadczonej przez jednostkę organizacyjną, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 9 ustawy o systemie oświaty.

Powyższego nie zmienia fakt, iż w myśl art. 5 ust. 2 i ust. 7 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694, ze zm.), i organizacyjnej szkoły lub placówki. W tym celu organ prowadzący szkołę może tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek (art. 5 ust. 9 ustawy o systemie oświaty). Jednocześnie organ prowadzący szkołę sprawuje nadzór nad działalnością szkoły w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, z uwzględnieniem odrębnych przepisów (art. 34a ustawy o systemie oświaty).

W świetle powyższego, należy zauważyć, iż odrębną kwestią jest bycie pracodawcą dla zatrudnionych w szkole nauczycieli (a co za tym idzie, bycie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), odrębną natomiast zakładanie i prowadzenie określonego rodzaju szkół przez jednostki samorządu terytorialnego, a także zapewnienie obsługi administracyjno-finansowej i sprawowanie nadzoru nad działalnością szkoły.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 04 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zm.) ustawa określa zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zwanego dalej ?Funduszem?, i zasady gospodarowania środkami tego Funduszu, przeznaczonego na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu, na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego.

W myśl natomiast art. 2 pkt 5 tej ustawy ? osoby uprawnione do korzystania z Funduszu to pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści ? byli pracownicy i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2, prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.

Jak zatem wynika z treści powyższych przepisów prawa, środki zgromadzone na zakładowym funduszu świadczeń socjalnych przeznaczone są na świadczenia dla obecnych i byłych pracowników (emerytów i rencistów). Zatem w efekcie podmiotem dokonującym tych świadczeń (wypłacającym) nie jest wnioskodawca lecz jest nim obecny lub były pracodawca. On też, zgodnie z treścią art. 8 Ordynacji podatkowej w powiązaniu z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl bowiem art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Natomiast zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy w związku z art. 41 ust. 1 i 4, płatnikiem podatku z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymywanych przez rencistów i emerytów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy m.in. stosunkiem pracy są podmioty, dokonujące na ich rzecz świadczeń (byłe zakłady pracy).

W konsekwencji, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w przedmiotowej sprawie - płatnikiem podatku dochodowego z tytułu świadczeń otrzymywanych z funduszu świadczeń socjalnych przez pracowników oraz emerytów i rencistów ? gdzie świadczenia kwalifikowane są odpowiednio do przychodów ze stosunku pracy lub przychodów z innych źródeł jest szkoła ? placówka oświatowa, a nie wnioskodawca.

Zatem to nie wnioskodawca, lecz poszczególne jednostki oświaty zobligowane są do wykonywania obowiązków płatnika w związku ze świadczeniami finansowanymi z własnego funduszu świadczeń socjalnych, gdyż to one dokonują tych świadczeń; wnioskodawca jedynie na podstawie umowy cywilnoprawnej zajmuje się obsługą tego funduszu. Podkreślić jednak należy, iż na podstawie umowy cywilnoprawnej nie jest możliwym scedowanie obowiązków płatnika na inny podmiot.

W tym stanie rzeczy bezpodstawną jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie pozostałych zagadnień, bowiem zagadnienia te dotyczą jednostek oświaty (szkół) a nie wnioskodawcy.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika