Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa prawidłowo zalicza przychody od wynagrodzeń za udział w posiedzeniach (...)

Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa prawidłowo zalicza przychody od wynagrodzeń za udział w posiedzeniach Rady Osiedli i prawidłowo pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zaliczając koszty uzyskania przychodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura ? 08 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 31 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia członków Rady Osiedla ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia członków Rady Osiedla.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 17 lipca 2012 r. znak: IBPB II/1/415-487/12/AA wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 26 lipca 2012 r. (uiszczenie brakującej opłaty) i w dniu 31 lipca 2012 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze oraz ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych oraz statutu spółdzielni.

W statucie Spółdzielni wpisane jest, że organami Spółdzielni są:

  • Walne Zgromadzenie,
  • Rada Nadzorcza,
  • Zarząd,
  • Rada Osiedli.

W skład Rady Nadzorczej i Rady Osiedli wchodzą członkowie Spółdzielni, którzy są wybierani na Walnym Zgromadzeniu.

Członkowie Rady Nadzorczej oraz członkowie Rady Osiedli otrzymują za udział w posiedzeniach Rady Nadzorczej i Rad Osiedli wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń w wysokości procentowej w stosunku do minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w miesiącu za który wypłacono wynagrodzenie (powyżej 225 zł). Ryczałt wypłacany jest na podstawie listy obecności.

Rada Osiedla składa się z 5-11 członków wybieranych przez część Walnego Zgromadzenia na okres trzech lat spośród członków Spółdzielni posiadających lokale na danym osiedlu. Liczbę członków poszczególnych Rad Osiedli oraz tryb ich wyboru ustala Rada Nadzorcza. Do zakresu działania Rady Osiedla należy:

  1. Sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością administracji osiedla oraz zgłaszanie wniosków w tym zakresie.
  2. Opiniowanie rocznych planów rzeczowo-finansowych danego osiedla oraz obsady i kosztów administracji osiedla.
  3. Opiniowanie rocznych planów osiedlowych jednostek wykonawstwa własnego oraz kontrola ich realizacji, jak również opiniowanie i kontrola wykonania umów i zleceń dla jednostek zewnętrznych.
  4. Inicjowanie działań w zakresie zagospodarowania osiedla.
  5. Organizowanie czynów w celu podniesienia estetyki i poprawy warunków bytowych mieszkańców.
  6. Opiniowanie wniosków o przydział dodatkowych pomieszczeń jak i nadbudowę czy adaptację pomieszczeń na lokale mieszkalne.
  7. Rozpatrywanie skarg członków na działalność administracji osiedla i przedstawienie zarządowi odpowiednich wniosków.
  8. Opiniowanie kandydata na kierownika Administracji Osiedla oraz stawianie wniosków o jego odwołanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa prawidłowo zalicza przychody od wynagrodzeń za udział w posiedzeniach Rady Osiedli i prawidłowo pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zaliczając koszty uzyskania przychodów?

Spółdzielnia Mieszkaniowa uważa, iż wynagrodzenie za udział w posiedzeniach członków Rady Osiedli, prawidłowo zalicza do przychodu zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosując koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy i pobiera z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu zaliczona została działalność wykonywana osobiście. W ramach tego źródła przychodów w art. 13 ustawodawca wyróżnił m.in. w punkcie 7 przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Wynagrodzenia osób określonych w ww. przepisie są opodatkowane według uregulowań zawartych w art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy lub też, jeżeli spełnione są przesłanki określone w treści art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy ? według zasad zawartych w tym przepisie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż członkowie Rady Osiedla otrzymują za udział w posiedzeniach Rad Osiedli wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń w wysokości procentowej w stosunku do minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w miesiącu za który wypłacono wynagrodzenie (powyżej 225 zł). Ryczałt wypłacany jest na podstawie listy obecności.

Członkowie Rady Osiedla są organami uprawnionymi do kontroli społecznej oraz formułowania opinii i wniosków w określonych sprawach, przez co stają się współgospodarzami Osiedla, odpowiedzialnymi za efektywne wykorzystanie majątku Spółdzielni i włączenie się w realizację zadań związanych z działalnością gospodarczą Spółdzielni na terenie Osiedla.

Zatem jak wynika z wniosku, Rada Osiedla nie jest organem stanowiącym osoby prawnej (Spółdzielni) gdyż pełni ona wyłącznie funkcję opiniotwórczą i doradczą dla organów stanowiących Spółdzielni. Oznacza to, że brak jest przesłanek prawnych do zaliczenia przedmiotowych przychodów członków Rady Osiedla do jakiejkolwiek kategorii określonej w art. 13 pkt 2 i 5-9 cyt. ustawy ? czyli do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Przychody członków Rady Osiedla, z tytułu pełnionych funkcji, byłyby przychodami z tego źródła wyłącznie, gdyby Rada Osiedla była organem stanowiącym osoby prawnej.

W związku z powyższym przychody członków Rady Osiedla zaliczyć należy do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie ?w szczególności? dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Natomiast z treści art. 42a tej ustawy wynika, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując należy stwierdzić, iż Spółdzielnia wypłacając wynagrodzenia członkom Rady Osiedla nie jest zobowiązana do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych bądź zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, w której powinna wykazać wartość wypłaconych świadczeń. Wspomnianą informację Spółdzielnia jest zobowiązana przekazać osobom, które uzyskały omawiane świadczenie oraz złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika ? w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego. Osoba, która uzyskała świadczenie z tytułu członkostwa w Radzie Osiedla jest zobowiązana wykazać ten przychód w zeznaniu podatkowym, jako przychód z innych źródeł i obliczyć podatek według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika