Czy środki pieniężne wypłacone wnioskodawcy przez Uniwersytet na podstawie decyzji Ministra Nauki (...)

Czy środki pieniężne wypłacone wnioskodawcy przez Uniwersytet na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz umowy zawartej przez tegoż Ministra z Uniwersytetem w celu dofinansowania jego wyjazdu badawczego są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura ? 05 maja 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków przeznaczonych na finansowanie udziału w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 05 maja 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków przeznaczonych na finansowanie udziału w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Decyzją z dnia 10 lipca 2009r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał Wydziałowi ? Uniwersytetu środki finansowe przeznaczone na finansowanie w latach 2009-2011 uczestnictwa imiennie wskazanego wnioskodawcy w programie ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców?, pod warunkiem zawarcia stosownej umowy, w której zostaną opisane szczegółowo warunki przeznaczenia środków. Umowa o finansowanie uczestnictwa w ww. projekcie została zawarta między Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Uniwersytetem - Wydziałem ? w dniu 4 sierpnia 2009r. Zgodnie z postanowieniami cyt. umowy jej przedmiotem jest finansowanie zagranicznego pobytu wnioskodawcy (uczestnika programu), obejmującego udział w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych realizowanych na Uniwersytecie W. W tej samej umowie postanowiono, iż do wykonania zadania będącego przedmiotem umowy, do sporządzania przez wnioskodawcę sprawozdań i rozliczeń mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 8 października 2004r. o zasadach finansowania nauki oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 7 maja 2008r. w sprawie programu 'Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców'. Ustalono, iż środki finansowe przyznane decyzją z dnia 10 lipca 2009r. 'będą wykorzystywane na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym w ośrodku oraz kosztów podróży uczestnika programu i członków jego rodziny (małżonka, niepełnoletnich dzieci) zgodnie z kalkulacją (...)'. W celu realizacji umowy z dnia 4 sierpnia 2009r. oraz na podstawie tejże umowy oraz decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 10 lipca 2009r. w dniu 23 marca 2009r. Uniwersytet zawarł z wnioskodawcą, będącym pracownikiem naukowym Uniwersytetu, odrębną umowę o przekazanie środków finansowych otrzymanych przez Jednostkę w ramach programu 'Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców' (umowa nr ?./2009), której przedmiot został zakreślony podobnie jak w umowie nr ?/2009/0, przy czym ?finansowanie', które wskazano w decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz cyt. umowie zawartej przez Uniwersytet oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zostało zastąpione terminem ?dofinansowanie'. Aneksy z dnia 16 grudnia 2009r. i 8 stycznia 2010r. do umowy nr ?/2009 nie dotyczą meriti finansowania, nie wpływają zatem w żaden sposób na stan faktyczny, którego rozpatrzenia domaga się w nin. wniosku uczestnik programu, dlatego też nie zostają przez wnioskodawcę przytoczone. Z umowy z dnia 23 marca 2009r. jasno wynika, iż wnioskodawca jako pracownik Uniwersytetu został skierowany na Uniwersytet w W. do pracy badawczej i dydaktycznej celem podwyższenia kwalifikacji intelektualnych, a zatem wnioskodawcy jako pracownikowi naukowemu Uniwersytetu umożliwiono szczególną formę kształcenia, dofinansowując nie tylko pobyt w zagranicznej placówce naukowej i zakup koniecznych materiałów naukowych, lecz także koszty związane z dojazdem i utrzymaniem w W. Wnioskodawca podkreśla, iż na czas realizacji przedmiotowego projektu otrzymał urlop płatny, a zatem od dochodów uzyskiwanych w ramach wykonywanej dla Uniwersytetu pracy, Uniwersytet jako płatnik oblicza i pobiera zaliczki na podatek dochodowy oraz ZUS. Nadto podnosi, iż zgodnie z ww. umowami uczestnik programu otrzymał w 2009r. pierwszą transzę (ratę) środków finansowych zgodnie z kalkulacją stanowiącą załącznik do umowy. W 2010r. wnioskodawca otrzymał transzę (ratę) drugą, zaś w 2011r., po złożeniu poprawnego sprawozdania z dotychczasowej realizacji projektu otrzymać winien transzę (ratę) trzecią.

Wnioskodawca zwraca uwagę na zapisy umowy zawartej przez Uniwersytet znajdujące się w szczególności w postanowieniach § 2 ust. 4, § 3, § 5, § 6 oraz § 7 ust 2. Z postanowień tych wynika, iż środki finansowe przyznane decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego można potraktować jak zaliczkę na wydatki z realizacją projektu, bowiem zaistnienie przesłanek negatywnych w ww. zapisach opisanych, może powodować bądź to wypowiedzenie umowy, a w konsekwencji wstrzymanie przekazywania środków, bądź to konieczność zwrotu całej lub części kwoty już otrzymanej przez wnioskodawcę. Według niego, przedmiotowe zaliczki jako takie nie będą dochodem, będą nim dopiero wówczas, gdy bezwarunkowo spowodują wzbogacenie majątkowe wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy środki pieniężne pochodzące z budżetu państwa wypłacone wnioskodawcy przez Uniwersytet na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz umowy zawartej przez tegoż Ministra z Uniwersytetem w celu dofinansowania jego wyjazdu badawczego, będącego szczególną formą kształcenia, są wolne na zasadzie zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 40, ewentualnie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b, ewentualnie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy od podatku dochodowego od osób fizycznych...

1. Zdaniem wnioskodawcy, środki pieniężne pochodzące z budżetu państwa wypłacone wnioskodawcy przez Uniwersytet na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz umowy zawartej przez tegoż Ministra z Uniwersytetem w celu dofinansowania jego wyjazdu badawczego, będącego szczególną formą kształcenia, są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadzie zwolnienia przedmiotowego, albowiem uczestnictwo wnioskodawcy w programie ?Wsparcie mobilności naukowców' należy zakwalifikować do ?innych form kształcenia' przewidzianych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nadto ustawę o zasadach finansowania nauki, na podstawie której Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wydał rozporządzenie z dnia 7 maja 2008r.

w sprawie przedmiotowego programu, należy uznać za część przepisów o systemie oświaty, do których odwołuje się cytowany przepis, zaś środki finansowe pochodzące z budżetu państwa, przekazane wnioskodawcy za pośrednictwem Uniwersytetu stanowią pomoc materialną dla ?osób uczestniczących' w owych ?innych formach kształcenia'. Tak z brzmienia rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 7 maja 2008r. w sprawie programu 'Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców', jak z umów opisanych w pkt F nin. wniosku jasno wynika, iż jedynym celem wyjazdu uczestnika projektu jest kształcenie naukowca. Celem tym bez wątpienia nie jest sam pobyt w zagranicznym ośrodku badawczym czy udział w niezwiązanej z naukowymi zainteresowaniami wnioskodawcy ?wykorzystywanymi dydaktycznie' przez pracodawcę (Uniwersytet). Wnioskodawca jako pracownik naukowy Uniwersytetu, choć na czas realizacji projektu przebywający na płatnym urlopie naukowym, po zakończeniu projektu powróci do pełnowymiarowej pracy dydaktycznej na Uniwersytecie. W związku z powyższym, udział w programie ?Wsparcie mobilności naukowców' - zdaniem wnioskodawcy - należy uznać za udział w ?innych formach kształcenia'. Na poparcie swego stanowiska wnioskodawca powołał wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 marca 2010r. sygn. akt III SA/Wa 16/10.

2.Wnioskodawca jest zdania, iż w przypadku nie zastosowania do przedmiotowego finansowania przepisów art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy owe środki finansowe wypłacane z budżetu państwa utożsamić z ryczałtem na koszty utrzymania i zakwaterowania w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów, a zatem uznać, iż finansowanie to podlega zwolnieniu podatkowemu na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b ww. ustawy. Za taką interpretacją przemawia w szczególności okoliczność, iż wnioskodawca został służbowo skierowany do zagranicznej placówki naukowej do pracy badawczej, tj. dydaktyczno-naukowej, pozostając nieprzerwanie pracownikiem naukowym Uniwersytetu. W związku z owym ?służbowym skierowaniem', środki finansowe przekazane przez Uniwersytet w ramach programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców' stanowić mają zaliczkę na koszty realizacji projektu, w tym koszty utrzymania siebie i najbliższej rodziny. Co więcej, otrzymane środki są ryczałtem na koszty podróży na Uniwersytet w W., pobytu na tym Uniwersytecie i utrzymania ?zgodnie z kalkulacją kosztów stanowiącą załącznik do umowy' (§ 3 ust. 2 umowy z dnia 4 sierpnia 2009r. nr ?/2009/0). Sens i cel przepisu art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika z faktu, iż wymienione w nim środki finansowe z uwagi na ich charakter nie mogą zostać uznane za jakiekolwiek wzbogacenie beneficjenta, a zatem nie mogą zostać zinterpretowane jako jego dochód. Skoro zatem wnioskodawca otrzymuje przedmiotowe środki zgodnie ze szczegółową ww. kalkulacją, należy przyjąć ? według wnioskodawcy ? iż ich charakter jest tożsamy ze środkami finansowymi przyznawanymi w ramach ?delegacji pracowniczych? (wyjazdów służbowych pracowników naukowych Uniwersytetu), do których z uwagi na stosunek pracy jaki łączy wnioskodawcę z Uniwersytetem, stosuje się reżim rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. Zgodnie z załączonym do ww. rozporządzenia taryfikatorem wysokości diet za dobę podróży oraz limitu na nocleg w hotelu w Austrii dieta wynosi 45 euro, zaś kwota limitu na nocleg wynosi 100 euro.

3. Wnioskodawca będąc w pełni świadomy faktu, iż definicja słownikowa pojęcia ?stypendium? oscyluje wokół kwestii powtarzalności owego nieodpłatnego świadczenia, znając treść Pisma Ministerstwa Finansów z dnia 21 kwietnia 2009r. (znak: DD3/033/43/OBQ/09/280) oraz wyroku NSA w Warszawie z dnia 6 listopada 2003r. (sygn. akt III SA 148/02) jest zdania, że nie można z góry wykluczyć, iż środki przyznane w ramach programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców' nie można zakwalifikować do kategorii ?innych stypendiów' opisanych w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Choć wymóg powtarzalności świadczenia nie ma w nin. sprawie zastosowania, to jednak tak przyczyna przyznania stypendium naukowego, jak i cel owego świadczenia pokrywa się z celem przyznania wnioskodawcy środków w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, tym bardziej, iż zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z dnia 30 stycznia 1998r. (znak: PO 5/GK-6749- 01574/97), w którym analizie poddano charakter naukowy stypendiów, przez pojęcie 'stypendium' można rozumieć wsparcie finansowe na cel określony w umowie fundatora i beneficjenta.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2009r. ((t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz w brzmieniu obowiązującym w 2010r. (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. b ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.

Tymi odrębnymi przepisami, do których odsyła ww. przepis jest rozporządzenie z dnia 12 października 2006r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób (Dz. U. z 2006r. Nr 190, poz. 1405). Powyższe rozporządzenie zostało wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U z 2005r. Nr 164 poz. 1365 ze zm.).

Zgodnie z treścią § 6 pkt 1 ww. rozporządzenia osobom kierowanym za granicę w celu podejmowania i prowadzenia działalności dydaktycznej jednostka kierująca może przyznać ryczałt na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania - w wysokości nie przekraczającej 150 % stawki dodatku zagranicznego bazowego ustalonego dla państwa, do którego osoba jest kierowana, zgodnie z przepisami, o których mowa w § 3 pkt 1 - tj. zgodnie z przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej (Dz. U. Nr 239, poz. 2048 ze zm.).

Z wniosku wynika, iż decyzją z dnia 10 lipca 2009r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał Wydziałowi ? Uniwersytetu środki finansowe przeznaczone na finansowanie w latach 2009-2011 uczestnictwa wnioskodawcy w programie ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców?. Umowa o finansowanie uczestnictwa w ww. projekcie została zawarta między Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Uniwersytetem - Wydziałem ?. w dniu 4 sierpnia 2009r. Przedmiotem tej umowy jest finansowanie zagranicznego pobytu wnioskodawcy (uczestnika programu), obejmującego udział w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych realizowanych na Uniwersytecie W. Wnioskodawca wskazał, iż do wykonania zadania będącego przedmiotem umowy mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 8 października 2004r. o zasadach finansowania nauki oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 07 maja 2008r. w sprawie programu 'Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców'.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 08 października 2004r. o finansowaniu nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, ze zm.) Minister przyznaje środki finansowe na naukę, w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez podmioty, o których mowa w ust. 2, po zasięgnięciu opinii właściwego organu Rady Nauki, o której mowa w art. 21 ust. 1, lub zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1-2a, natomiast stosownie do art. 15 ust. 1 pkt 4 tej ustawy Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego finansuje programy lub przedsięwzięcia określane jako dostosowywanie kadr naukowych do warunków międzynarodowej współpracy naukowej i naukowo-technicznej.

Szczegóły dotyczące przyznawania tych środków określa rozporządzenie wykonawcze do ustawy o zasadach finansowania nauki, wydane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dniu 07 maja 2008r. w sprawie programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców? (Dz. U. Nr 84, poz. 510).

Należy podkreślić, że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy ryczałtów przyznawanych na podstawie odrębnych przepisów, którymi są ? jak wskazano powyżej - przepisy rozporządzenia z dnia 12 października 2006r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób; to zaś rozporządzenie wydane jest na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Tymczasem wnioskodawca uzyskuje środki w ramach programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców?. Program ten realizowany jest na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 07 maja 2008r. w sprawie programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców? wydanego na podstawie ustawy o finansowaniu nauki. Oba ww. rozporządzenia mają swoją delegacje ustawową, ale każde wydano na podstawie innej ustawy i każde rozporządzenie określa odrębnie rodzaje wsparcia finansowego oferowanego określonym podmiotom. Zupełnie inny charakter mają środki przyznane na podstawie rozporządzenia z dnia 12 października 2006r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, a inny charakter mają środki przyznane na podstawie rozporządzenia z dnia 07 maja 2008r. w sprawie programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców?.

Zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie wyłącznie do środków przyznanych na podstawie rozporządzenia z 12 października 2006r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób. Nadto, w rozpatrywanej sprawie celem zagranicznego pobytu wnioskodawcy jest przeprowadzenie badań naukowych, a nie tylko praca dydaktyczna w szkołach i ośrodkach akademickich, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ograniczenie w ww. przepisie celu pobytu za granicą wyłącznie do prowadzenia zajęć dydaktycznych wyłącza możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia do wnioskodawcy.

Nie można też podzielić argumentacji wnioskodawcy, iż skoro otrzymuje on przedmiotowe środki zgodnie z szczegółową kalkulacją, ich charakter jest tożsamy ze środkami finansowymi przyznawanymi w ramach ?delegacji pracowniczych? (wyjazdów służbowych pracowników naukowych Uniwersytetu), do których z uwagi na stosunek pracy jaki łączy wnioskodawcę z Uniwersytetem, stosuje się reżim rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. Z opisanego we wniosku zdarzenia nie wynika bowiem, aby wnioskodawca odbywał podróż służbową zleconą mu przez pracodawcę. Z wniosku wynika natomiast, iż pracodawca ? Uniwersytet udzielił wnioskodawcy urlopu szkoleniowego na czas realizacji zadania jakim jest udział w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych realizowanych na Uniwersytecie w W.

Z kolei na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Podkreślić należy, iż zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa ? zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia ?stypendium?. W takiej sytuacji należy posiłkować się słownikowym znaczeniem tego pojęcia. Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN określa stypendium jako ?pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy?.

W sytuacji przedstawionej we wniosku wnioskodawca w ramach programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców? otrzymuje środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem na Uniwersytecie W. w celu udziału w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych oraz kosztów podróży uczestnika programu i członków jego rodziny. Z założenia środki te nie były zatem przeznaczone na finansowanie badań naukowych poza miejscem zamieszkania, stąd też nie można uznać, że mieszczą się w przytoczonej powyżej definicji stypendium.

Ponadto zauważyć należy, iż akt prawny stanowiący podstawę prawną przyznania tych środków określa je mianem ?środki finansowe?, a nie ?stypendium? tak jak ma to miejsce w przypadku stypendiów naukowych przyznawanych młodym naukowcom przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, na podstawie przepisów ustawy o zasadach finansowania nauki. Wynika z tego, że Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego świadomie użył tego pojęcia w rozporządzeniu w sprawie programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców? dla odróżnienia tychże środków finansowych od faktycznych stypendiów.

Zatem środki finansowe przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetowi na sfinansowanie uczestnictwa wnioskodawcy w programie ministra ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców? nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do ww. środków finansowych nie można też zastosować zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Dyspozycją powołanego wyżej przepisu jest zwolnienie z opodatkowania świadczeń pomocy materialnej m. in. dla osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, ale zgodnie z treścią drugiej części tego przepisu ? świadczenia te winny być przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Ustawa o finansowaniu nauki, na podstawie której Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wydał rozporządzenie z dnia 7 maja 2008r. w sprawie programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców?, nie została wymieniona w tym przepisie. Nie można też zgodzić się z twierdzeniem wnioskodawcy, iż ustawę o zasadach finansowania nauki należy uznać za część przepisów o systemie oświaty, do których odwołuje się cytowany przepis, zaś środki finansowe pochodzące z budżetu państwa, przekazane wnioskodawcy za pośrednictwem Uniwersytetu stanowią pomoc materialną dla ?osób uczestniczących' w owych ?innych formach kształcenia'. Z postanowień ww. ustawy o finansowaniu nauki wynika, iż Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego finansuje programy lub przedsięwzięcia określane jako dostosowywanie kadr naukowych do warunków międzynarodowej współpracy naukowej i naukowo-technicznej.

Reasumując, do otrzymywanych przez wnioskodawcę w latach 2009-2011 środków finansowych z tytułu uczestnictwa w programie ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców? nie ma zastosowania ani zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, ani też zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 40 tej ustawy i w związku z tym podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przy czym należy podkreślić, iż przychód z tytułu otrzymania środków finansowych dla siebie i swojej rodziny uzyskuje uczestnik programu w pełnej otrzymanej kwocie. Przychód ten z uwagi na fakt, że nie pochodzi ze środków pracodawcy a jedynie za jego pośrednictwem jest przekazywany, co wynika wprost z zawartej umowy między Uniwersytetem a Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa się ? w myśl postanowień art. 20 ust. 1 powołanej ustawy ? w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Katalog świadczeń określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródła przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanego przez wnioskodawcę orzeczenia sądowego, stwierdzić należy, iż zapadło ono w indywidualnej sprawie i co do zasady wiąże stronę postępowania w konkretnej sprawie oraz nie stanowi źródła prawa i nie posiada mocy formalnie wiążącej tak do podatników, jak i w stosunku do organów podatkowych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika