Dotacja z gminy do odnawialnych źródeł energii sygn: IBPBII/1/415-502/12/MCZ

Dotacja z gminy do odnawialnych źródeł energii

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 07 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura ? 11 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 31 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dofinansowania do instalacji odnawialnego źródła energii w ramach realizacji umowy z gminą ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dofinansowania do instalacji odnawialnego źródła energii w ramach realizacji umowy z gminą.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 20 lipca 2012 r. znak: IBPBII/1/415-502/12/MCZ wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 31 lipca 2012 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W grudniu 2009 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Gminą X. reprezentowaną przez Dyrektor Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta X. o przyznanie środków finansowanych z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do prac związanych z instalacją odnawialnego źródła energii. Zgodnie z warunkami umowy w budynku mieszkalnym zostało zainstalowane odnawialne źródło energii, a Gmina X. przekazała środki finansowe za zrealizowane prace na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Gmina X. wystawiła informację PIT-8C, w której uwzględniła kwotę przyznanego dofinansowania palenisk z Funduszu Ochrony Środowiska. Kwotę tą Wnioskodawca wykazał w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym 2009 jako przychód z innych źródeł i została ona opodatkowana.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował zaistniały stan faktyczny informując, że:

zgodnie z § 3 pkt 3 umowy zawartej z Gminą Miasta X. ?realizacja umowy ma pokrycie w środkach GFOŚiGW w K.; dz. 900; rozdz. 90011; § 3030 GWSMK - zadanie A.8/1.? W umowie nie ma zawartej informacji, o wypłacie dotacji w imieniu innego FOŚiGW,

umowa została zawarta z Gminą X. w ramach dofinansowania osób fizycznych na zadania z zakresu ochrony środowiska, tj. instalacja odnawialnego źródła energii. Przyznanie dofinansowania odbyło się zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyznanie środków finansowych z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na instalację odnawialnego źródła energii jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób fizycznych i tym samym nie wykazuje się go w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w danym roku podatkowym?

Wnioskodawca uważa, że przychód z tytułu dotacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2009 r., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W świetle powyższego przepisu skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Aby wypłacone świadczenie (dotacja celowa) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:

  • z budżetu państwa, lub
  • z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.


Dla środków finansowych otrzymanych w 2009 r. z powyższego źródła dofinansowanie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) - obowiązującej w 2009 r.

Z treści wniosku wynika, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki pochodziły z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zatem zbadania wymaga jakiego rodzaju funduszem w świetle ww. ustawy jest Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gminy X.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą państwowe i samorządowe fundusze celowe. Funduszem celowym - w myśl art. 29 ust. 1 tej ustawy - jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9.

Stosownie do art. 29 ust. 4 pkt 2 tej ustawy fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "powiatowymi funduszami", oraz gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "gminnymi funduszami".

Zgodnie z art. 401 ust. 1 tej ustawy przychodami funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych, a także z tytułu kwot pieniężnych uzyskanych na podstawie decyzji, o której mowa w art. 362 ust. 3.

Przepis art. 403 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Stosownie do art. 406 ust. 1 pkt 7 tejże ustawy środki gminnych funduszy przeznacza się na przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza.

Z kolei jak wynika z art. 408 cyt. wyżej ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji.

W myśl art. 107 pkt 2 powołanej wyżej ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe), na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty. Zapis tegoż przepisu uzupełnia katalog dotacji celowych określony w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy. Dotacje, o których mowa w art. 107, pochodzą nie tylko ze środków budżetu państwa (art. 106 ust. 1 ustawy o finansach publicznych), ale także przekazywane są przez fundusze celowe oraz powiatowe lub samorządowe osoby prawne. Regulacja art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy dotyczy w szczególności samorządowych funduszy celowych. Z powyższego zatem wynika, że dofinansowanie udzielone z samorządowego funduszu celowego jest dotacją celową.

Należy podkreślić, że przepisy ustawy o finansach publicznych wyraźnie wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Budżet jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (art. 165 ust. 1 ustawy o finansach publicznych). Zgodnie z przepisami art. 29 powyższej ustawy funduszem celowym jest fundusz, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań (ust. 1). Fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy (powiatu) jest gminnym (powiatowym) funduszem celowym.

Elementem wspólnym dla budżetu gminy i gminnego funduszu celowego jest uchwała budżetowa. Zarówno budżet jak i plan przychodów i wydatków tego funduszu ustalane są w uchwale budżetowej rady gminy. Nadto organem odpowiedzialnym za wykonanie budżetu gminy i planu funduszu jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Dofinansowania z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowią co prawda dotacje celowe w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jednakże nie można ich uznać za dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, bowiem są udzielane z funduszu celowego, a nie z budżetu gminy.

Zatem nie spełniają one warunków niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanego wniosku należy stwierdzić, że po otrzymaniu informacji PIT-8C z Urzędu Gminy, w którym wykazano kwotę wypłaconej w 2009 r. dotacji ? Wnioskodawca postąpił prawidłowo wykazując tę kwotę w rozliczeniu rocznym za 2009 r. jako przychód z innych źródeł i odprowadzając należny podatek, bowiem jak wyżej wykazano otrzymane przez niego w 2009 r. ww. środki korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika